handdator

Visa fullständig version : första turen 2013



Nilsson
2013-01-05, 16:38
idag blev den av ca 25 mil och 3-5+ gr sol och nästan vindstilla i skåne:)

Pronby
2013-01-05, 17:29
Då var vi iaf två som tog en tur idag, också första för 2013. Min var dock inte så lång, den var snarare för att se så batteriet funkade och att cylindern inte rostat ihop. Gött som körv att få rulla lite i vilket fall som helst!

Allaandranamnvarupptagna
2013-01-05, 17:54
Jag skulle oxå ut och kört, igår middag, men har hojen nerpockad så kunde tyvär inte ut och köra :/ bor i centrala skåne så det var fint väder 9+ torr asfalt och sol, dock kom duggregn efter 2 tiden

TMax500
2013-01-05, 21:11
Blir sååå avis på er som kom er för att ta en tur! Själv ägnade jag den soliga dagen åt "hushållsnära tjänster på egen fastighet". Alltså, husfix hemma...

Har å andra sidan kört moppe flera gånger på sistone. Räknas det? :)

V Saarela
2013-01-06, 06:29
Blir sååå avis på er som kom er för att ta en tur! Själv ägnade jag den soliga dagen åt "hushållsnära tjänster på egen fastighet". Alltså, husfix hemma...

Har å andra sidan kört moppe flera gånger på sistone. Räknas det? :)

Självklart räknas det förutsatt att:
- du har hjälm
- gör "brum bruuum bruuuuuum" ljud när du kör
- får efteråt torka av saliv från insidan av visiret

TMax500
2013-01-06, 11:59
Självklart räknas det förutsatt att:
- du har hjälm
- gör "brum bruuum bruuuuuum" ljud när du kör
- får efteråt torka av saliv från insidan av visiretAttans, bara ett rätt av tre. (Gissa vilket!)

Moppen är inte ens trimmad (dvs ostrypt). Strypningen på "mammas moppe" åkte tillbaka när barnen blev gamla nog att köra själva. Om mamma och pappa skulle köra till jobbet i 70 km/t på eget ansvar är det en sak. Men att barnen skulle göra detsamma, och blåsa omkring på smågatorna i alldeles för hög hastighet? Nä, det blir inget med det!

Usch så mycket off topic det blev nu. Sorry, TS! :)

Markus
2013-01-07, 11:10
Körde min första tur den 2 jan, tog ett par mil runt byn där jag bor, abstinensen blev helt enkelt för stor :). Även om det inte direkt var jätte varmt så var det skönt att ta ut hojen lite.

Reject
2013-01-07, 14:00
Fan, jag har aldrig längtat till att ut och köra så mycket som nu. Jag har hojen inställd hos en MC-firma så jag vill inte ta ut den riktigt än. Kan ju komma en köldknäpp till...

Markus
2013-01-07, 16:32
Fan, jag har aldrig längtat till att ut och köra så mycket som nu. Jag har hojen inställd hos en MC-firma så jag vill inte ta ut den riktigt än. Kan ju komma en köldknäpp till...


Har du ingenstans att ha den inomhus så är det nog lite tidigt att plocka hem den, brukar ju bli sämre väder i slutat på jan.

Hondamannen
2013-01-07, 16:44
Förlåt, jag kan ju ha fel men var det inte du som ville sälja hojen för att vädret var så dåligt i somras och nu vill du ut och köra när det är fortfarande ganska kallt?:confused:




Fan, jag har aldrig längtat till att ut och köra så mycket som nu. Jag har hojen inställd hos en MC-firma så jag vill inte ta ut den riktigt än. Kan ju komma en köldknäpp till...

namn
2013-01-07, 18:10
Förlåt, jag kan ju ha fel men var det inte du som ville sälja hojen för att vädret var så dåligt i somras och nu vill du ut och köra när det är fortfarande ganska kallt?:confused:

Tänker du inte på vår vän "cubalibre" ?

http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=6229

"Reject" körde iaf så sent som i slutet av November.

http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=6695&page=7

Reject
2013-01-07, 18:54
Tackar Namn - min egna, privata advokat :)

Jag är sån som kör även när det regnar, och jag körde mycket riktigt in till slutet av november.

Markus: jag tror tyvärr också det, men när det börjar bli konstanta dagar med 6-7 plusgrader är det nog dags. Jag hoppas på mars...

Hondamannen
2013-01-07, 19:01
Sorry reject jag blandade ihop visst dig med cublire :-) sorry

namn
2013-01-07, 19:43
Tackar Namn - min egna, privata advokat :)

Jag är sån som kör även när det regnar, och jag körde mycket riktigt in till slutet av november.

Markus: jag tror tyvärr också det, men när det börjar bli konstanta dagar med 6-7 plusgrader är det nog dags. Jag hoppas på mars...

:knuddel:

Markus
2013-01-08, 10:35
Tackar Namn - min egna, privata advokat :)

Jag är sån som kör även när det regnar, och jag körde mycket riktigt in till slutet av november.

Markus: jag tror tyvärr också det, men när det börjar bli konstanta dagar med 6-7 plusgrader är det nog dags. Jag hoppas på mars...

Det tråkiga med vädret nu i Skåne tycker jag är regnet. Gillar inte att köra i regn, kanske för jag fortfarande är lite ovan :)
Köpte vinterhandskar och en halskrage i höstas, med fleece under mc kläderna så klarar man temperaturen ganska bra tycker jag. Även om det helt klart är trevligare med sol :)

Du får säga till när du plockar ut hojen så får vi se om vi kan få till en tur med Hojen.nu folk i Skåne.

Reject
2013-01-08, 21:26
Du får säga till när du plockar ut hojen så får vi se om vi kan få till en tur med Hojen.nu folk i Skåne.

Det tycker jag låter som en plan...

Jourtjänst
2013-01-10, 01:00
Du får säga till när du plockar ut hojen så får vi se om vi kan få till en tur med Hojen.nu folk i Skåne.

Detta hänger jag också gärna med på!

Ps. Det regnar på annat håll också - jag körde motorväg i fruktansvärt ösregn (skyfall) mellan Linköping och Ödeshög och i "normalt" regn sedan mellan Ödeshög och Jönköping och duggregn mellan Jönköping och Helsingborg. Men kör man hoj så tar man sig hem.

freddemannen
2013-01-10, 15:11
Blev en liten testa efter oljebyte runda i fredags ;)
Rejält sugen på en större runda men tiden räckte inte och nu snöar det igen...
Jag är oxå med på en skånerunda så fort alla har hojarna ute!

Allaandranamnvarupptagna
2013-01-14, 19:52
Du får säga till när du plockar ut hojen så får vi se om vi kan få till en tur med Hojen.nu folk i Skåne.

Klart vi får syra upp något, hade varit riktigt kul att smyga ut en dag när väl vädret och asfalten vill som vi!

något svårplanerat kanske.. jag är inne någon gång i veckan bara, så lite frammförhållning hade uppskattats!

Jourtjänst
2013-01-15, 01:58
Vi bestämmer något när det börjar dra ihop sig till hojåkarväder. Den spm får lust först hojtar till här bara.

Markus
2013-01-15, 10:44
Låter som vi kan bli några stycken, men vilket bakslag det blev i vädret för oss i Skåne idag :(

Jourtjänst
2013-01-15, 16:53
Eller hur!

Allaandranamnvarupptagna
2013-01-23, 13:12
låter bra!

Pronby
2013-01-30, 21:40
Idag var det riktigt trevligt väder i väst, ca 5 plusgrader, isfria vägar och inte farligt mycket grus. Så det blev allt några mil på eftermiddagen. Var otroligt skönt att få stilla absinensen lite, kanske jag kan sluta gnälla om att jag vill ha ny hoj på ett tag. :p

(Jag vet att jag tekniskt sett är offtopic men det känns vettigare att skriva i den här tråden än att göra en ny tråd, "Andra turen 2013".)

Mymlan
2013-01-30, 22:55
Här har det vräkt ner snömodd hela dagen. "Voi jumalauta! Bäst att gå och lägga sig igen!" tänkte jag när jag drog upp rullgardinen och såg styggelsen! :mad:

Pronby
2013-01-30, 23:45
Fy fan. Jag hade nog också gått och lagt mig igen om det vräkt ner snö här. Fast det lär la komma, skulle bli sämre igen med start på fredag.

Molgan
2013-01-31, 00:23
Var ute och skottade fram uppfarten i eftermiddas, lär få gå ut å skotta imorgon bitti igen så frugan tar sig till jobbet. Om jag lyckas få drivpaketet bytt och dubbdäcken på i februari kan det bli en premiärtur upp till Kalix. Just nu är det kanonföre för endurodubb här men hojen står med sommarsandalerna på i vårt insnöade förråd.. =(

RobbeS
2013-01-31, 01:35
Första turen lär få vänta ett bra tag till då man ser snömängden som moder natur skänkt oss de senaste dagarna. Jag gjorde dock den lyckade affären att byta in snöskotern mot en snöslunga i början på december. Den slungan har under de två månader jag ägt den med god marginal använts mer än snöskotern nyttjades på fyra år:D

Olle Å
2013-01-31, 09:16
Första turen lär få vänta ett bra tag till då man ser snömängden som moder natur skänkt oss de senaste dagarna. Jag gjorde dock den lyckade affären att byta in snöskotern mot en snöslunga i början på december. Den slungan har under de två månader jag ägt den med god marginal använts mer än snöskotern nyttjades på fyra år:D

Snömängden tycks ju variera en del beroende på var vi bor. Själv har jag bara behövt ploga undan snön tre gånget hittills i vinter. Om det fortsätter så här, så kanske det blir tidig vår.:):)

TMax500
2013-01-31, 09:49
Körde några mil på scootern igår till ett par möten "på stan". Skönt att köra en tur i den bleka vintersolen, och så sparade man ju in några spänn på att slippa trängselskatten! ;)

Tjita1
2013-02-01, 20:36
I kväll har det vräkt ner fullt med slask i Skåne.. :( Men det spelar ingen roll, för jag har ingen hoj..

Borken
2013-02-01, 20:41
Funkar utmärkt att köra till jobbet med Xt:n, det blir ju dessutom ganska kul då dom har sandat så massivt att vi har i princip grusvägar i stan :P

Oden68
2013-02-07, 12:08
Nu lär det dröja ett tag innan det blir hojåka :(

Reject
2013-02-10, 21:11
Alltså...vad är det som händer? Vill minnas att jag såg 7 plusgrader på termometern för inte så länge sedan. Nu är det -1 och prognosen pekar mot mer minus de kommande veckorna.

Så jävla drygt...

Oden68
2013-02-10, 23:05
Och jag som ville flytta ner till er...jag stannar kvar ett tag till :)
-8 och snö här men hojen blev
Monterad och klar för säsongen idag.

3149

Står och väntar på torr asfalt :)

DearHunter
2013-02-12, 22:08
Var finns den globala uppvärmningen när man behöver den ???
Det är miljötalibanernas fel ;)

Mymlan
2013-02-12, 23:17
Herrejävlar när ska det här fanskapet sluta?! Nu snöar det igen!:mad:

Olle Å
2013-02-13, 10:36
För första gången på många år har jag inte kört på vintern i år. Beror på hojbyte då vinterhjulen fick följa med och en liten renovering i huset.
Vi har några grader kallt och det snöar ju lite grann nästan varje dag här i Värmland. Första turen blir väl i slutet av Mars antar jag.:):)

Ove
2013-02-13, 10:53
:rolleyes: Inte mycke snö men ändå en ihärdig vinter. Under dom milda perioder som varit så har saltlaken flutit ymnigt så icke fasen velat ta ut hoj i området. Gör som Olle, väntar på Mars när isarna på vägen är borta och det har kommit minst en ordentlig regnskur. Men då...! :)

DearHunter
2013-02-13, 12:45
Kan knappt hålla mig. Så himla smidigt att ta hojen till jobbet på morgonen innan rusningen. Glida fram mellan bilarna när det är kö och lugnt köra vidare. Dörr-dörr 20 min.
Nu tvingas man åka kommunalt och dra på sig massa smitta. Trängas i proppfulla tåg och känna stanken av infekterade halsmandlar eller dålig matförbränning. Friheten att välja transportsätt är värt oerhört. Nu när man inte kan göra det är det ännu mer värt....

Kimmo
2013-02-13, 14:19
Till er alla som gnäller över snön så kan det inte komma som en överraskning
för er att det kommer snö och är kallt varje vinter. Om man nu ogillar vintern
så mycket så kan man flytta till ex Sahara som inte har så mycket snö. Ta och njut
av vintern istället för att bara gnälla.

Tjita1
2013-02-13, 14:21
Nämen titta, det snöar ute som omväxling.... :(

Markus
2013-02-13, 15:38
Till er alla som gnäller över snön så kan det inte komma som en överraskning
för er att det kommer snö och är kallt varje vinter. Om man nu ogillar vintern
så mycket så kan man flytta till ex Sahara som inte har så mycket snö. Ta och njut
av vintern istället för att bara gnälla.


Snön är väl direkt ingen överraskning, men jag måste väl inte tycka om den för att jag vet att den kommer?
Flytta till Sahara känns som en ytterlighet åt andra hållet, vårt gnäll handlar nog mer om att vi saknar vanligt Svenskt sommarväder (regn?) :)

Tycker nog att man kan få gnälla lite utan att behöva flytta utomlands :)

Reject
2013-02-13, 20:03
Till er alla som gnäller över snön så kan det inte komma som en överraskning
för er att det kommer snö och är kallt varje vinter. Om man nu ogillar vintern
så mycket så kan man flytta till ex Sahara som inte har så mycket snö. Ta och njut
av vintern istället för att bara gnälla.

Ja, shit alltså! Att jag inte har tänkt på det innan, jag måste tacka! Här har jag ju lösningen - om jag inte tycker om snö så ska jag alltså flytta till Sahara!

Ibland är de enklaste lösningarna också de mest geniala...

räven
2013-02-13, 22:34
Ja, shit alltså! Att jag inte har tänkt på det innan, jag måste tacka! Här har jag ju lösningen - om jag inte tycker om snö så ska jag alltså flytta till Sahara!

Ibland är de enklaste lösningarna också de mest geniala...

Självklart

Mats Liifv
2013-02-14, 12:12
Min första tur i år! (https://www.facebook.com/mats.liifv/photos_albums#!/photo.php?v=10151385512682964&set=vb.539537963&type=3&theater) En tjugometersrepa i garaget, sedan jag fått de nya ljuddämparna på plats!

engström67
2013-02-14, 12:31
Min första tur i år! (https://www.facebook.com/mats.liifv/photos_albums#!/photo.php?v=10151385512682964&set=vb.539537963&type=3&theater) En tjugometersrepa i garaget, sedan jag fått de nya ljuddämparna på plats!

Skapligt garage :) Blir härligt ljud i dom där när man byter dämpare,musik i mina öron.
Får väl se om jag hittar på nått till min Tiger , 3pip kan låta gött med :)

Olle Å
2013-02-14, 12:55
Min första tur i år! (https://www.facebook.com/mats.liifv/photos_albums#!/photo.php?v=10151385512682964&set=vb.539537963&type=3&theater) En tjugometersrepa i garaget, sedan jag fått de nya ljuddämparna på plats!

Vet en kille i Arvika som efter att ha bytt bromsar fram gjorde en repa i garaget för att testa.
Förstörd framgaffel och ett par veckors sjukskrivning. Han hade glömt att pumpa upp tryck i framkolvarna innan han gjorde första bromsningen.:eek::eek::eek:

Mats Liifv
2013-02-14, 14:06
Skapligt garage :) Blir härligt ljud i dom där när man byter dämpare,musik i mina öron.
Får väl se om jag hittar på nått till min Tiger , 3pip kan låta gött med :)

Finns säkert fina pipor från ARROW till din Tiger. kan tänka mig att det låter hur trevligt som helst!

pumpe3
2013-02-14, 18:08
Får inte länken att funka :(

namn
2013-02-14, 22:11
Bullerrör till Explorer finns
http://www.mcweb.se/ljuddampare-effekt-p-10465-c-3200.aspx
Prisvärt ? nja inget för mig. även om dom vore gratis.

Har jag sagt att jag hatar vinter...?
Som ett exempel så startade jag en facebookgrupp/Vi som vill förbjuda vinter nu !
, nu har jag ju inte vunnit nobelpriset för det, men jag hatar verkligen den här årstiden.
http://www.facebook.com/groups/353498578007460/

Jag flyttade 80 mil söderut för att slippa skiten... Sahara är inget alternativ men ge mig 15-17 år till så går flytten mot medelhavet...

Förresten jag hämtade hojen från service idag, blev en liten omväg hem totalt ca 3 mil, men faan vad slirigt det var, i Göteborg har man även i år bestämt sig för att sprida ut ett Dammbindningsmedel på våra vägar...
http://svmc.se/Distrikt/vastragotaland/Nyheter/Trafikverket-informerar---Dammbildning/
i natt så behandlade man vägarna mellan 23-04, men halkan bestod även idag på dagen...
jag kan konstatera att både antispinn & abs fungerar u.a.

Jo föresten Handtagsvärmare är inte så dumt tillval.....

engström67
2013-02-15, 10:04
Finns säkert fina pipor från ARROW till din Tiger. kan tänka mig att det låter hur trevligt som helst!

Ja Arrow finns ju som tillbehör till min hoj men tyvärr så går det ej att ta ur nån insats längre,så dom låter som orginal nästan,så dom går bort.Men det finns ju hur många olika dämpare som helst,gillar Yoshimura R77 finns väl inget färdigt till Tigern men går ju att få dit lätt ändå.Man får göra ett mellanrör i rostfritt själv.:)Sedan tycker jag Arrow är för dyra.

Mats Liifv
2013-02-15, 10:09
Ja Arrow finns ju som tillbehör till min hoj men tyvärr så går det ej att ta ur nån insats längre,så dom låter som orginal nästan,så dom går bort.Men det finns ju hur många olika dämpare som helst,gillar Yoshimura R77 finns väl inget färdigt till Tigern men går ju att få dit lätt ändå.Man får göra ett mellanrör i rostfritt själv.:)Sedan tycker jag Arrow är för dyra.Dom var ju häftigt dyra, ARROW! Mina dubbla LeoVince kostade under 5.000:- inklusive frakt från tyskland. Dryga 6.000:- ville man ha här i Sverige...

engström67
2013-02-15, 10:11
Bullerrör till Explorer finns
http://www.mcweb.se/ljuddampare-effekt-p-10465-c-3200.aspx
Prisvärt ? nja inget för mig. även om dom vore gratis.

Har jag sagt att jag hatar vinter...?
Som ett exempel så startade jag en facebookgrupp/Vi som vill förbjuda vinter nu !
, nu har jag ju inte vunnit nobelpriset för det, men jag hatar verkligen den här årstiden.
http://www.facebook.com/groups/353498578007460/

Jag flyttade 80 mil söderut för att slippa skiten... Sahara är inget alternativ men ge mig 15-17 år till så går flytten mot medelhavet...

Förresten jag hämtade hojen från service idag, blev en liten omväg hem totalt ca 3 mil, men faan vad slirigt det var, i Göteborg har man även i år bestämt sig för att sprida ut ett Dammbindningsmedel på våra vägar...
http://svmc.se/Distrikt/vastragotaland/Nyheter/Trafikverket-informerar---Dammbildning/
i natt så behandlade man vägarna mellan 23-04, men halkan bestod även idag på dagen...
jag kan konstatera att både antispinn & abs fungerar u.a.

Jo föresten Handtagsvärmare är inte så dumt tillval.....

Ja handtagsvärmare kan väl vara bra om man kör på vintern,vilket jag knappast skulle göra med min.På vintern ska den stå i garaget och glänsa och tas ut när det är vår och när snö och salt och skit är borta.:)Visst antispinn och abs är ju kanon men hjälper ingenting om det är is eller snö om man inte har dubbdäck då förstås.Här har vi minst 50cm snö och det är februari=vinter ännu så det är bara att gilla läget.Bilen är 4x4 och i lastbilen bryr jag mig inte så mycket om väglag.

namn
2013-02-16, 20:48
Det är ett långt land vi bor i , runt göteborg ligger det kring 2-4 cm snö. det räcker inte till att täcka plogfårorna på åkrarna. jag var i stockholm igår, betydligt mycket mer snö men inte så farligt, kanske 2-3 dm (norrort) fick idag lite Update från sundsvall---- > där ligger det kring metern när man kommit en liten bit från kusten...

gudars vad jag är glad att jag flyttade söderut...

V Saarela
2013-02-17, 08:09
namn, du gjorde en liten tankefnurra när du flyttade till blasket 80 mil söderut. Vill man garantera hojkörning året runt så är det norr man ska bo i.

Själv avslutade jag hojsäsongen 2012 med en tur 31/12 och började hojsäsongen 2013 med en tur 1/1. Så är det ju när man bor i en landsdel där vädret är gynsammt för en hojåkare :)

Tjita1
2013-02-17, 11:42
Annars kan man ju ställa in hojen och plocka fram snöskotern.. :)

V Saarela
2013-02-17, 12:41
Annars kan man ju ställa in hojen och plocka fram snöskotern.. :)

Ja, om man nu gillar det. Provat det och konstaterade att det var kul men inget för mig.....

engström67
2013-02-17, 13:06
Ja, om man nu gillar det. Provat det och konstaterade att det var kul men inget för mig.....

Prövade en Yamaha skoter med turbo 300hk :) hur kul som helst :eek: men en sak i taget,mc är viktigare för mig :)

DearHunter
2013-02-18, 13:18
Jo, bor man i Nörrland med god snötillgång och terräng så är det sköj. Men om man bor i fjolleträsk så är det suck- och stön när slasket och vägsaltet hånflinar åt en ända in i april..

engström67
2013-02-18, 17:44
Var ut och körde en sväng med min Dominator i lördags,i snön:)

Olle Å
2013-02-19, 09:55
Var ut och körde en sväng med min Dominator i lördags,i snön:)

Jag hade ju en Dominator förut, som jag jobbpendlade med året runt.
En sommardag fick jag och en kompis för oss att vi skulle ta några dagar i Norge.
Vi tog småvägar upp genom Värmland och en massa grusvägar till Jotunheimens Feriecenter för övernattning.
Andra dagrn for vi norrrut mot Lesja och vidare mot Åndalsnäs. Sedan vidare mot Trollstigen och Geiranger ner mot Lom, däe vi tänkte övernatta. Vi fortsatte dock mot Övre Årdal där vi letade efter en hytte.Hittade ingen lämplig så jag föreslog att kör hem i stället, vilket vi gjorde.
Eftersom vi hade turistat lite grann under dagen, så hade det ju gått ganska lugnt. Vi var hemma igen kl. 3 på morgonen och då hade vi åkt ganska precis 100 mil sedan kl 9 på förmiddagen, så att en Dominator kan man ju åka ganska långt på på en dag.:):):)
Den är en jäkla trevlig hoj om man inte ställer sporthojskrav på den.

rogga
2013-02-19, 22:00
Tar DR:n till jobbet Imorgon -3 och snö nu ;-)

engström67
2013-02-20, 00:33
Jag hade ju en Dominator förut, som jag jobbpendlade med året runt.
En sommardag fick jag och en kompis för oss att vi skulle ta några dagar i Norge.
Vi tog småvägar upp genom Värmland och en massa grusvägar till Jotunheimens Feriecenter för övernattning.
Andra dagrn for vi norrrut mot Lesja och vidare mot Åndalsnäs. Sedan vidare mot Trollstigen och Geiranger ner mot Lom, däe vi tänkte övernatta. Vi fortsatte dock mot Övre Årdal där vi letade efter en hytte.Hittade ingen lämplig så jag föreslog att kör hem i stället, vilket vi gjorde.
Eftersom vi hade turistat lite grann under dagen, så hade det ju gått ganska lugnt. Vi var hemma igen kl. 3 på morgonen och då hade vi åkt ganska precis 100 mil sedan kl 9 på förmiddagen, så att en Dominator kan man ju åka ganska långt på på en dag.:):):)
Den är en jäkla trevlig hoj om man inte ställer sporthojskrav på den.

Är övertygad om att Dominatorn lätt klarar en sådan tur,men lär ju knappast bli en sådan när jag har en så mycket bättre maskin.Men skulle vara kul att göra en lång resa på bara grusvägar med Hondan:)

Reject
2013-02-21, 13:16
Börjar det närma sig nu kanske?

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sol-och-plusgrader-vantas-nasta-vecka_7930632.svd

DearHunter
2013-02-21, 16:01
Inte en chans. Inte med Norge som grannland som i sin tur ligger mittemot England. Blir säkert dimma och hagelstorm...lagom till premiären..allt i enlighet med Myrphys lag. Trust me, SMHI kommer att sabba allt !!

DearHunter
2013-02-21, 18:17
4 grader i juni förra året.... Vad kan vi hoppas på iår? Vart har växthuseffekten tagit vägen? Kan inte vara lätt att köra custom;)

Reject
2013-02-21, 18:38
4 grader i juni förra året.... Vad kan vi hoppas på iår? Vart har växthuseffekten tagit vägen? Kan inte vara lätt att köra custom;)

Blir vädret varmare om man kör standardhoj, eller?

Tjita1
2013-02-22, 00:34
Nja, man kör väl inte i t-shirt, skinnväst och öppen jälm då kanske.. :)

Idag hade det varit fint med en kortare tur. Torrt på vägarna, soligt och fint. Dock något kallt, runt nollan.

Mymlan
2013-03-03, 13:41
Här hade vi snöstorm igår. Besökte en vän i Hangö och tokiga som vi var passade vi på att ta en promenad på den vidsträckta stranden på Finlands sydligaste udde (Tulludden), vi passade på att mäta vindstyrkan lite och mätaren visade 20 m/s. Kul med snöstorm :)
Men våren och hojåkandet känns väldigt avlägset just nu :(

Fores
2013-03-03, 17:30
Tog en runda till Bromölla igår, till Claessonsmotor. 25 mil blev det.
Idag tog jag en kort runda till Trellehulla och till näset och hem, 10 mil.
Kanon väder dock lite blåsigt.

Reject
2013-03-03, 17:57
Om vädret fortsätter hålla sig på 4-5 plusgrader nu i veckan så hämtar jag ut min till helgen :)

TMax500
2013-03-03, 19:39
Tog en tur idag. +5 mitt på dagen, + 3 när jag kom hem efter nära 10 mil. Brrrr...! Men det var fint att ta en tur i solen!

Jourtjänst
2013-03-03, 21:17
Om vädret fortsätter hålla sig på 4-5 plusgrader nu i veckan så hämtar jag ut min till helgen :)

Samma här. Jag längtar efter att få hem hojen och nu får vintern vara slut! I alla fall om jag får välja.

Reject
2013-03-03, 21:43
Samma här. Jag längtar efter att få hem hojen och nu får vintern vara slut! I alla fall om jag får välja.

Nice, då börjar det dra ihop sig på riktigt ju. Har vi Markus med oss också?

classe8
2013-03-04, 09:03
Nära nu, Tänkte ta ut den igår men då uppfarten ligger i skuggsidan var de fortfarande blankis framför. Tyvärr verkar de ju bli kallare igen till nästa helg.

Markus
2013-03-04, 10:26
Nice, då börjar det dra ihop sig på riktigt ju. Har vi Markus med oss också?

Självklart! Körde en runda i helgen. Hade jag bara haft lite bättre kläder på mig så hade det varit en ok tur. Hade lite tid över så jag slängde mig på hojen med något bristfällig planering och frös som ett djur i 45 minuter, men det var endå ganska trevligt :)

Reject
2013-03-15, 17:38
Shit, sorry boys, jag bangade ur och min hoj står fortfarande på vinterförvaring hos MC-firman...

Prognosen för kommande veckor visar ju inte direkt på några tropiska temperaturer heller. Jag begär bara 4-5 plusgrader, thats it...men det är visst för mycket begärt...

Månne
2013-03-15, 21:31
Ni som bor i Skåne sök på Facebook på grupperna Hojsnack och Sommarkörning på motorcykel så hittar ni likasinnade över hela Skåne!

Markus
2013-03-16, 22:40
Kom iväg på en 10mil i fredags, fick svänga in och köpa ett par innerhandskar bara men sen gick det bra. :)

Väse Conny
2013-03-16, 23:33
Sverige är avlångt... det finns inte en chans att köra 10 mil i denna kyla, jag har kommit upp i 3,3 mil på 2 veckor nu o då måste jag stanna på P platser o värma mig.

Olle Å
2013-03-17, 09:57
Sverige är avlångt... det finns inte en chans att köra 10 mil i denna kyla, jag har kommit upp i 3,3 mil på 2 veckor nu o då måste jag stanna på P platser o värma mig.

Förstår dig Conny. Man måste ha sin Dominator lite utrustad för att klara att köra då det är kallt. Jag hade lite utrustning på min Dominator.
Det viktigaste är ett högt kåpglas som styr undan vinden från bröstet och över hjälmen. Värmehandtag är ju ett billigt måste. Att ha ett par styrmuffar för att hålla händerna vindskyddade och som även håller handskarna torra då det regnar. Jag pendlade många vintrar till jobbet oavsett kylan. Hade visserligen bara ca 13 km dit, men vid 20 grader kallt funkade det ändå.:):):)

Månne
2013-03-17, 17:56
http://forumbilder.se/CDM94/image.jpg?width=150 (http://forumbilder.se/CDM94/image)

24,5 mil blev det för mig igår i alla fall!

Olle Å
2013-03-17, 18:10
http://forumbilder.se/CDM94/image

24,5 mil blev det för mig igår i alla fall!

Äntligen är vi igång. Har inte kunnat provköra hojen sedan jag köpte den. Det är en Transalp 98, som funkar klockrent och har bara 2400 mil på mätaren. Blev bara en kort tur idag, men märkte i allafall skillnad mot en 92:a och den nya.
Nackdelen är ju att jag inte fått hem den höga Variorutan än. Får ju det jäkla luftdraget i höjd med axlarna. Värmehandtag och styrmuffar funkar perfekt. Vet att en del är emot muffar för att de är fula, men..............:):):)
Tranorna skall få sig en påhälsning vad det lider är det tänkt.:eek::eek:
Får väl se om man känner igen någon.:rock::rock:

V Saarela
2013-03-17, 18:43
Som nämnts, Sverige är avlångt och jag kämpar på i snön :)

....dagens skörd blev en tur mot Gruvberget. http://www.youtube.com/watch?v=0XxFN8tL5ug

räven
2013-03-17, 19:11
Äntligen är vi igång. Har inte kunnat provköra hojen sedan jag köpte den. Det är en Transalp 98, som funkar klockrent och har bara 2400 mil på mätaren. Blev bara en kort tur idag, men märkte i allafall skillnad mot en 92:a och den nya.
Nackdelen är ju att jag inte fått hem den höga Variorutan än. Får ju det jäkla luftdraget i höjd med axlarna. Värmehandtag och styrmuffar funkar perfekt. Vet att en del är emot muffar för att de är fula, men..............:):):)
Tranorna skall få sig en påhälsning vad det lider är det tänkt.:eek::eek:
Får väl se om man känner igen någon.:rock::rock:

Jag hade ju namn på dom Olle, som jag inte vågar skriva här

räven
2013-03-17, 19:12
Jag hade ju namn på dom Olle, som jag inte vågar skriva här

Tranorna vände å körde hem till södern läste jag

TMax500
2013-03-17, 20:50
Som nämnts, Sverige är avlångt och jag kämpar på i snön :) ....dagens skörd blev en tur mot Gruvberget. http://www.youtube.com/watch?v=0XxFN8tL5ugDu är inte som du ska, du! :) *en sorts beröm, fast okonventionellt formulerat*

V Saarela
2013-03-18, 07:49
Du är inte som du ska, du! :) *en sorts beröm, fast okonventionellt formulerat*

Bästa komplimangen man kan få :)

Molgan
2013-03-18, 08:41
Som nämnts, Sverige är avlångt och jag kämpar på i snön :)

....dagens skörd blev en tur mot Gruvberget. http://www.youtube.com/watch?v=0XxFN8tL5ug
Hehe snyggt. Du måste ju hänga med på våran winter challenge (Luleå-Kalix, mc vs snöskoter) nästa år och visa grusmopparna och räcerpulkorna vart skåpet ska stå. =)

V Saarela
2013-03-18, 08:58
Hehe snyggt. Du måste ju hänga med på våran winter challenge (Luleå-Kalix, mc vs snöskoter) nästa år och visa grusmopparna och räcerpulkorna vart skåpet ska stå. =)

Jasså, är det en återkommande evenemang för er? Trodde det var kul engångsföreteelse(såg det för nåt år sen)

Chappy
2013-03-18, 19:01
Som nämnts, Sverige är avlångt och jag kämpar på i snön :)

....dagens skörd blev en tur mot Gruvberget. http://www.youtube.com/watch?v=0XxFN8tL5ug

Va f-n är det där vita på sidorna av vägen??:confused:

V Saarela
2013-03-19, 06:37
Va f-n är det där vita på sidorna av vägen??:confused:


Kokain i obegränsad mängd :cheers:

Chappy
2013-03-19, 07:39
Kokain i obegränsad mängd :cheers:

Aha! Men då är väl hojen överflödig, för du kan ju ta linbanan?:p

Reject
2013-04-20, 20:29
Äntligen! Det satt f*n långt inne i år alltså, men nu är hojen ute. Körde lite "vilse med flit" på vägen hem från Löddeköpinge till Malmö och det tog två timmar landsvägskörning för komma hem...

jtr
2013-04-20, 20:50
Då var det första 22 mil i år. Ca 50% asfalt och resten grus, lera och lite snö också.

Reject
2013-05-03, 14:54
Markus, Jourtjänst och andra: vad säger ni? Ska vi dra ut på en Skånetur snart? Alternativt kan vi ju köra över till Danmarks Tekniska Museum utanför Köpenhamn.

Markus
2013-05-03, 15:58
Jag hänger gärna med på en sväng! Men ju längre turen är, desto längre framförhållning behövs då helgerna nu snabbt bokas upp med diverse aktiviteter.

Reject
2013-05-18, 16:46
Vad säger ni? Ska vi försöka synka ihop oss någon gång? För min del behöver det inte vara avancerat. Annars finns det ju Danmarks Tekniska Museum utanför köpenhamn...lite bilar, lite motorcyklar, lite flyg...bl.a. en DC-3 som man kan gå ombord på.

Jag har prepat hojen så jag är redo:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/58439710/EN500argfagel.jpg