handdator

Visa fullständig version : Grön på gruskörning!



triumphtobbe
2013-01-03, 20:19
Hej på er, jag har tidigare kört vanlig hoj. På asfalt! Jag har har kört i hoj i 5 år, ca 1000 mil om året, ganska aktivt på bandagar mm. Grusvägar har alltid undvikits så gått det går. Off road, har jag inte ens tänkt på.
Men det är något som bubblat upp inom mig mer o mer för varje år.
Igår köpte jag en 2012, Triumph Tiger 800 XC. Jag är så stolt!

Men hur gör jag nu? Vad ska jag tänka på? Jag som alltid innan blivit lite stel när jag varit tvungen att köra lite på grusvägar?
Hur började ni andra som är så duktiga i skogen och på grusvägarna?

Ge mig lite tips är ni snälla på hur jag ska lägga upp träning mm för att bli bra och tycka att det är kul.
Lite tips på vad jag ska tänka på när jag lämnar asfalten bakom mig.

Tack...

/ Tobbe.

Susie
2013-01-03, 20:54
Hej Tobbe

Är också sugen på att köra på grus (fick lite väl närgången kontakt av det en halvtimme innan min uppkörning i somras ) och har hittat ett ställe i Säfsen som arrangerar varje år helgen innan midsommar, ett fulladdat batteri med grusåkning, föreläsningar, provåkningar m.m. Läs mer här

http://www.adventuredays.se/

Vem vet vi kanske syns i Säfsen...

whiskeythrottle
2013-01-03, 22:53
Adventure days 2011, vill varna i filmen för nybörjare på klumpiga hojjar med värdelösa offroad däck.

http://www.youtube.com/watch?v=tTJKZQtn46I

Sån där åkning skulle jag inte rekommendera en nybörjare som åker över 600cc och utan crossdäck. Det dom där gubbarna gör, motsvarar vinterkörning med bil utrustad med sommardäck. Ska ni åka offroad styr upp de mest grovmöstrade däck som finns att få tag på till eran hoj. Du räddar inte ett kast på grus med en hoj på 200kg.

Har åkt cross/enduro i 13 år. Själv skulle jag bara åka sånt där med en riktig cross och med ordentlig crossutrustning (hjälm, knäskydd, crosstövlar, överkroppsväst med ryggskydd, handskar). DRZ 400 eller liknande är nog det jag skulle rekommendera nybörjaren om det ska vara landsvägsreggat. Testade en ktm 690 enduro i skogen i november och det var den sämsta terränghoj jag kört men den är nog ingenting mot en sån där bmw 1200. Går nog lika bra med night roden i skogen då.

Triumphtobbe: Det är när den där lerpölen dyker upp som du önskade att du skaffat offroad däck med ordentliga nabbar. Va inte efterklok, skaffa rätt däck från början. Testa krypkörningen fast på blött gräs och jag lovar du kommer ha problem. Men börja långsamt för balans är ännu viktigare när marken inte är slät eller plan längre.

Olle Å
2013-01-03, 23:05
Hej på er, jag har tidigare kört vanlig hoj. På asfalt! Jag har har kört i hoj i 5 år, ca 1000 mil om året, ganska aktivt på bandagar mm. Grusvägar har alltid undvikits så gått det går. Off road, har jag inte ens tänkt på.
Men det är något som bubblat upp inom mig mer o mer för varje år.
Igår köpte jag en 2012, Triumph Tiger 800 XC. Jag är så stolt!

Men hur gör jag nu? Vad ska jag tänka på? Jag som alltid innan blivit lite stel när jag varit tvungen att köra lite på grusvägar?
Hur började ni andra som är så duktiga i skogen och på grusvägarna?

Ge mig lite tips är ni snälla på hur jag ska lägga upp träning mm för att bli bra och tycka att det är kul.
Lite tips på vad jag ska tänka på när jag lämnar asfalten bakom mig.

Tack...

/ Tobbe.

Inga småkrav du ställer på dig själv. Att snabbt komma igång med grusåka är inte så svårt i sig. Det största problemet tror jag är din nya hoj. Den är ju OK på grus, men du vill inte lägga omkull den antar jag. Du borde skaffa dig en gammal redan sargad hoj att öva med. Så att det inte kostar skjortan att vurpa. Eftersom du bor i Skåne, så har du väl inte så mycket snö att köra i vilket är ett bra sätt att lära sig att hantera hojen.
Kan ge dig ett exempel på hur SMC ordnar prov. För det första behövs en stor grusplan. Ställ upp 4 koner och kör en bana runt dem. Kör då med gaspådrag runt konerna för att få bakänden att driva ut, sakta farten mellan konerna. Öva i bägge varven. Nästa moment blir att köra runt konerna och använda bakbromsen för att få hojen att slänga runt. Denna övning är inte lätt. Gäller att inte sätta ner foten och att hinna både gasa och växla rätt. Du kan ställa upp kanske 6-8 koner i rad och köra serpentin runt dem. Du skall inte svänga med styret mellan konerna utan bara luta hojen och gasa runt varje kon.
Obs om du har ABS på hojen kan du inte bromsa dig runt konerna. Då får du sakta ner och ge gaspådrag för att komma runt.:):):)

whiskeythrottle
2013-01-03, 23:24
Video som hjälper dig välja däck. Haka inte upp dig på märkena då det finns massviss med märken och modeller. Fundera ut vilken typ av åkning du kommer att göra. En däckhandlare kan hjälpa dig att hitta rätt däck, kom ihåg att jämföra priserna innan du väljer.

http://www.youtube.com/watch?v=ax5hbgwQ1YI

Ove
2013-01-03, 23:57
:) Ska först erkänna: jag är INTE bra på att köra på grus men det är ändå det underlaget på dom vägerna som ger mest och jag provar gärna.

Grus förresten? Det varierar i det oändliga från slät och fin yta till lös makadam som inte går att få någon ordning på utan som bara är att genomlida (eller ge upp och sätta sig i diket och gråta av vanmakt :p). Sen är det lösgrus som bara känns jättebra, särskilt om det är blött. Småsingel på hård och torr väg är riktig skit men förekommer. Allra roligast har jag på vägar där gruset blivit blandat med jord och det växer gräs i hästatrampet - då leker livet.

Visst händer det att man tippar omkull ibland men kör man dit man vill händer det att vägen liksom överraskar, så det tycker iallafall jag hör till. Ingen idé att ändra på det, för gammal för att bli putsnisse, ser istället lite skav och repor som dekor på en hoj som har kul. :cool:

:hmmmm2: Det där snacket om lämplig hoj på grus har jag nog aldrig riktigt förstått. Innan jag skaffade mig min DR så körde jag med det jag hade. Som återfallare gällde landsvägsstuk. Sen jag skaffat scooter så får den vara med och plocka svamp och sånt för den är så lätt att komma av och på när man ser att en kantarell tittar fram bakom en tuva. Men visst -en lätt offroddare med grovdäck underlättar naturligtvis. ;)

:) Grus är kul! :D

whiskeythrottle
2013-01-04, 00:03
ett grymt bra forum för offroad entusiaster är www.soe.se, något att kolla upp när detta forum känns svalt...

Håkan46
2013-01-04, 00:17
Det finns olika svårighetsgrader på turerna i Säfsen. Man kan även åka på turer utan ledare efter karta, alt lägga in rutterna på GPS:en
Filmen som visas enligt föregående verkar vara för dom bästa förarna.
Jag var där i Juni månad på fredagen och kollade runt lite. Det var en blandad skara av både hojar och förare, såg tex ett antal V-stromar.
Rena crosshojar vill man inte ha med där då dom förmodas slita så mycket på terrängen.
Kan rekommenderas, fin terräng fina vägavsnitt.
//Håkan

Det blev visst lite OT här. Ursäkta

engström67
2013-01-04, 10:03
Adventure days 2011, vill varna i filmen för nybörjare på klumpiga hojjar med värdelösa offroad däck.

http://www.youtube.com/watch?v=tTJKZQtn46I

Sån där åkning skulle jag inte rekommendera en nybörjare som åker över 600cc och utan crossdäck. Det dom där gubbarna gör, motsvarar vinterkörning med bil utrustad med sommardäck. Ska ni åka offroad styr upp de mest grovmöstrade däck som finns att få tag på till eran hoj. Du räddar inte ett kast på grus med en hoj på 200kg.

Har åkt cross/enduro i 13 år. Själv skulle jag bara åka sånt där med en riktig cross och med ordentlig crossutrustning (hjälm, knäskydd, crosstövlar, överkroppsväst med ryggskydd, handskar). DRZ 400 eller liknande är nog det jag skulle rekommendera nybörjaren om det ska vara landsvägsreggat. Testade en ktm 690 enduro i skogen i november och det var den sämsta terränghoj jag kört men den är nog ingenting mot en sån där bmw 1200. Går nog lika bra med night roden i skogen då.

Triumphtobbe: Det är när den där lerpölen dyker upp som du önskade att du skaffat offroad däck med ordentliga nabbar. Va inte efterklok, skaffa rätt däck från början. Testa krypkörningen fast på blött gräs och jag lovar du kommer ha problem. Men börja långsamt för balans är ännu viktigare när marken inte är slät eller plan längre.

Håller med fullständigt.Ny hoj på runt 100hk och över 200kg och ovan,slutar bara på ett sätt.Har aldrig förstått att vissa tror att dom stora så kallade offroadarna skulle vara skogsmaskiner,not.Hör hemma på kurviga vägar och har skaplig fjädring för ojämnigheter,visst med grova däck så funkar väl grus rätt bra,men går ju att åka grusväg med alla hojar.Min yamaha måste jag säga funkar kanon för stående körning på långa och utsträckta grusvägar med kraftigt grussprut när det lämpar sig,men finns ju bättre maskiner för mer avancerad körning:)

triumphtobbe
2013-01-04, 17:00
... för alla era svar. Självklart har jag inga drömmar att köra Novemberkåsan med min nya Tiger. Såna ambitioner har jag inte.
No 1. Att jag bytte från min Sprint till Tigern är körställningen. När vi har kört på semester med Sprinten och fått många mil med passagerare bakpå. Så är det så jobbigt att sitta så lutad framåt. Den mer upprätta sittställningen på Tigern är mycket skönare för mig.

Alltså först och främst en bra reskamrat!

No2. Är att jag tycker att den är cool och snygg.
Att sen våga att lämna asfalten för lite grusvägar och annat ser jag som en väldigt rolig grej.
När vi var ute och körde innan så vände vi om det kom en grusväg och valde en annan asfalterad väg istället. Jag ser det också så, att det öppnar upp för nya sevärdheter mm på mina turer.

Det viktigaste är ju att ha kul eller hur?

/ Tobbe.

Ove
2013-01-04, 17:38
...
Det viktigaste är ju att ha kul eller hur?
/ Tobbe.

:dito: Absolut! ;)

whiskeythrottle
2013-01-04, 20:35
Absolut. Kör så det ryker.

Jochen
2013-01-04, 20:53
Jag ser inte alls problemet som vissa här med att köra en tung äventyrshoj på grus. Själv har jag en XTZ750 på 230kg och en enduro på halva vikten och jag föredrar helt klart den stora hojen så länge grusvägen verkligen kan kallas för en väg. När du fått in rätt teknik så känns inte vikten av alls tycker jag utan snarare så har du en helt annan stabilitet i en tyngre hoj. Du behöver inte ha dom allra mest aggrassiva däcken men du vill ha bra fäste fram. Jag rekomenderar TKC80 fram och K60 Scout bak, då kan du stå på bra på grus och även köra utan problem på asfalt och dom håller rätt länge.

Du gjorde ju dock grundfelet att köpa en för ny och fin hoj. Är man för rädd om hojen är det nog svårt att utvecklas på lösare underlag.

Adventuredays är kanonskoj men du lär dig mycket mer på att gå nån av SMC:s gruskurser.

triumphtobbe
2013-01-04, 22:26
Jag ser inte alls problemet som vissa här med att köra en tung äventyrshoj på grus. Själv har jag en XTZ750 på 230kg och en enduro på halva vikten och jag föredrar helt klart den stora hojen så länge grusvägen verkligen kan kallas för en väg. När du fått in rätt teknik så känns inte vikten av alls tycker jag utan snarare så har du en helt annan stabilitet i en tyngre hoj. Du behöver inte ha dom allra mest aggrassiva däcken men du vill ha bra fäste fram. Jag rekomenderar TKC80 fram och K60 Scout bak, då kan du stå på bra på grus och även köra utan problem på asfalt och dom håller rätt länge.

Du gjorde ju dock grundfelet att köpa en för ny och fin hoj. Är man för rädd om hojen är det nog svårt att utvecklas på lösare underlag.

Adventuredays är kanonskoj men du lär dig mycket mer på att gå nån av SMC:s gruskurser.

Jaja, fel köp kanske om man verkligen ska ut o pressa o lära sig att att köra i skog o mark. Men jag tycker att den är så fin och jag har aldrig haft en så ny hoj innan. Så jag tycker att det ska bli jättekul att köra med den. Den verkar ju ändå ganska stryktålig tycker jag? Jag kommer att ta det försiktigt med äventyren, Som jag sa innan så är dey ju främst en reskamrat. Vi har redan bokat upp en långtur till södra Tyskland i sommar. Det ser jag fram emot! Allt annat är bonus som ska bli riktigt kul.

/Tobbe

Ove
2013-01-04, 22:46
Jaja, fel köp kanske om man verkligen ska ut o pressa o lära sig att att köra i skog o mark. Men jag tycker att den är så fin och jag har aldrig haft en så ny hoj innan. Så jag tycker att det ska bli jättekul att köra med den. Den verkar ju ändå ganska stryktålig tycker jag? Jag kommer att ta det försiktigt med äventyren, Som jag sa innan så är dey ju främst en reskamrat. Vi har redan bokat upp en långtur till södra Tyskland i sommar. Det ser jag fram emot! Allt annat är bonus som ska bli riktigt kul.

/Tobbe

:) Nejnej.... inget felköp som jag ser det men du kanske har en hoj för lite? Köp till en färdigrepad som du skaffar erfarenhet på så att du sen vet var gränserna går när du sätter dig på finhojen. Vi är nog ganska många som är rustade med ett par stycken och det behöver inte kosta skjorta. ;)

TMax500
2013-01-04, 23:20
Adventure days 2011, vill varna i filmen för nybörjare på klumpiga hojjar med värdelösa offroad däck. http://www.youtube.com/watch?v=tTJKZQtn46I
Sån där åkning skulle jag inte rekommendera en nybörjare som åker över 600cc och utan crossdäck. Det dom där gubbarna gör, motsvarar vinterkörning med bil utrustad med sommardäck. Ska ni åka offroad styr upp de mest grovmöstrade däck som finns att få tag på till eran hoj. Du räddar inte ett kast på grus med en hoj på 200kg..... Ja det var en syn. Jag visste inte att ens att det var möjligt att köra av så på en närmast helt rak grusväg?! Fel däck? För hög fart, för stort ego och för litet kunnande??

Åter till triumphtobbe! Att köra grusväg med din Tiger känns helt ok, även om den är ny och fin. Grusväg, det har jag kört med min Sprint, och min Thruxton med för den delen. Men det blir skitigt på Thruxtonens blanka ljuddämpare... ;) Lerhålen i filmen och den (till synes) hala spången skulle jag nog akta mig för med en ny och fin hoj. Men snackar vi vanlig grusväg - ut och kör!

SMC ordnar gruskurser, ta kontakt med dem http://www.svmc.se/school/Fortbildningar/Gruskurs/ Även Adventure Days verkar ha "lättare" turer för mindre vana förare. Lycka till - grusväg är KUL! (Med rätt hoj/däck, alltså.)

Olle Å
2013-01-05, 10:24
Hoppar in i tråden igen. Vill nog säga att man har större glädje av grusturer om man har en ordentlig träning bakom sig. Skrev lite om övningar i förra inlägget.
Sedan kan man ju optimera sin hoj på olika sätt. Däcken framför allt.
Jag kör nog ganska normalt på grus med en inte alltför stark hoj, en Honda Transalp. Om du vill avhålla dig från det riktiga grusbuset, så räcker det gott och väl med 50-60 hkr.
En annan sak som måste tränas är ju att kunna stå upp och köra. Ha alltid blicken långt fram, för oftast går hojen dit du tittar.
Sedan att lära sig tekniken med lugn ingång i kurvorna och drag igenom. Då gärna med lite spinn för då går hojen mycket stadigare. Kan ju göras både sittande och stående.
Ett bra sätt att träna stående är att söka upp en grusväg med löst grus i mitten. Man får träna många gånger innan rädslan försvinner av att hojen lever ett eget liv. Ha blicken långt fram och bara kör. Faktiskt lättare att hålla god fart än att smyga.
Hittar du en spårig väg, så tacka och ta emot. Kör då stående. Spår kan vara svåra. Kostade mig ett brutet nyckelben en gång då hjulen gick i olika spår. Det andra nyckelbenet gick av ett par år senare då jag kom genom en skarp kurva och det låg en dansk på vägen. Fick tvärnita och gled omkull. Stannade med framhjulet mot honom.:):)

Jochen
2013-01-05, 19:05
Appropå SMC:s gruskurser så filmade jag lite från steg 2 kursen i Matfors utanför Sundsvall 2011. Detta var i slutet av dag 2 så jag var helslut i underarmarna, därav den försiktiga körningen.

http://www.youtube.com/watch?v=EAu_-2w8HQ4

Det finns även ett par filmer från Adventuredays och lite annan gruskörning på min kanal som du kan kika på om du är intresserad.

triumphtobbe
2013-01-05, 23:33
Tack Olle, för tipsen och jag ska träna ordentligt och med försiktighet innan jag ger mig ut på allvar kan jag säga. Idé är väl att skaffa några såna krasch bågar att montera på sidorna av hojen ifall att olyckan skulle vara framme (Det lär den ju vara). Det ser ju dessutom rätt hårt o coolt ut!
Jag har en stor grus/sten parkering här hemma vid som jag ska börja träna på. Där är även lite vattenhål och mindre bulor som jag siktat in mig på att börja med. Sen finns det massor av grusvägar som är helt öde häromkring där jag bor. Så träning får jag nog ska ni se.

Jochen, det var en bra film du länkade. Det fanns ju många på Youtube om man söker på "Gruskurs"

/ Tobbe.

triumphtobbe
2013-01-05, 23:45
Här är den, som den står hos handlaren. Jag ska hämta hem den nästa vecka.
Så får vi se när det blir väder att köra?
Väder att köra, tänker alla ni gruspellar? Det är väl alltid väder för att köra med en sån hoj?
Well, jag är inte riktigt där än så jag väntar lite inomhus och kollar på Youtube tills det blir tvåsiffrig temp ute.

/ Tobbe.

Ove
2013-01-06, 01:01
Det är väl alltid väder för att köra med en sån hoj?
Well, jag är inte riktigt där än så jag väntar lite inomhus och kollar på Youtube tills det blir tvåsiffrig temp ute.

/ Tobbe.

:hmmmm2: Hmm? Den där hojen ser ju riktigt användbar ut - Grattis alltså! :shakehands:

Ang. temperatur brukar jag påstå att idealtemp för MC-körning ligger mellan +5 - +15 grader, Celcius. ;)

whiskeythrottle
2013-01-06, 01:47
triumphtobbe: vad har du för skyddsutrustning när du åker?

kitsapgrl
2013-01-06, 04:50
Fin hoj, du kommer ha skoj på den! Jag ser fram emot bilder från grusvägarna!:)

Olle Å
2013-01-06, 09:48
Tack Olle, för tipsen och jag ska träna ordentligt och med försiktighet innan jag ger mig ut på allvar kan jag säga. Idé är väl att skaffa några såna krasch bågar att montera på sidorna av hojen ifall att olyckan skulle vara framme (Det lär den ju vara). Det ser ju dessutom rätt hårt o coolt ut!
Jag har en stor grus/sten parkering här hemma vid som jag ska börja träna på. Där är även lite vattenhål och mindre bulor som jag siktat in mig på att börja med. Sen finns det massor av grusvägar som är helt öde häromkring där jag bor. Så träning får jag nog ska ni se.

Jochen, det var en bra film du länkade. Det fanns ju många på Youtube om man söker på "Gruskurs"

/ Tobbe.

Du har ju verkligen tur att ha fina förutsättningar på nära håll. Grattis till hojen och ta det bara lugnt i början och låt inte hornen växa för fort.
Ett annan sak att tänka på och det är om du åket ut med andra som är vana grusåkare, det är mycket lätt att överskatta sin förmåga. En liten felkörning kan resultera i en vurpa. Jag såg det i somras. Tyvärr är inte vederbörande återställd ännu.
Som sagt skynda inte för fort utan låt träningen sätta sig i ryggmärgen.:):):)

triumphtobbe
2013-01-06, 09:58
:hmmmm2: Hmm? Den där hojen ser ju riktigt användbar ut - Grattis alltså! :shakehands:

Ang. temperatur brukar jag påstå att idealtemp för MC-körning ligger mellan +5 - +15 grader, Celcius. ;)

Jag kan berätta om förra sommaren när vi var på väg hem från en mindre Tysklandsresa. Redan när vi gick upp på morgonen var det riktigt varmt. Över 20 grader. När vi skulle köra genom Danmark så hade vi 32 grader! Så varmt du vet, att det ens inte kyler när man kör.
Jag var helt slut, orkade inte en meter till! Vi stannade på en rastplats utmed motorvägen och kastade av oss de varma svettiga kläder! Vi hittade en plats i skuggan och somnade i 2 timmar! Jag håller med dig, ca 15 grader är perfekt för mc-körning!

/ Tobbe.

triumphtobbe
2013-01-06, 10:06
triumphtobbe: vad har du för skyddsutrustning när du åker?

Jag har alla skydd när jag kör! Det är väldigt viktigt för mig, även den varmaste sommardagen har jag alla skydd. Jag brukar tänka så, att det är just den dagen som man ska köra utan något av skydden som man kan ge sig den på att man ramlar eller blir påkörd.

/ Tobbe.

Nina
2013-01-06, 10:58
Jag har alla skydd när jag kör! Det är väldigt viktigt för mig, även den varmaste sommardagen har jag alla skydd. Jag brukar tänka så, att det är just den dagen som man ska köra utan något av skydden som man kan ge sig den på att man ramlar eller blir påkörd.

/ Tobbe.

Exakt så tänker jag också! En varm sommardag körandes på Söderleden körde jag om en kille på mc med badtofflor och shorts, linne och inga handskar, bara hjälmen på skallen. När han såg mig i full mundering skakade han på huvudet. Jag tittade på hans val av klädsel och skakade på huvudet jag med. ;)

Nina
2013-01-06, 11:14
Här är den, som den står hos handlaren. Jag ska hämta hem den nästa vecka.
Så får vi se när det blir väder att köra?
Väder att köra, tänker alla ni gruspellar? Det är väl alltid väder för att köra med en sån hoj?
Well, jag är inte riktigt där än så jag väntar lite inomhus och kollar på Youtube tills det blir tvåsiffrig temp ute.

/ Tobbe.

Fin hoj, Tobbe! Säger en annan Triumph-tok. Jag lärde mig köra på grus så här:

Löst grepp på styret, motarbetade inte hojen utan lät den ha sitt liv under mig.
Jag hade sämre kontroll vid låga farter så jag ökade farten och fick en stabilare hoj.
I början när jag behövde bromsa, för att inte bromsa på mig och ramla omkull så använde jag försiktigt bakbromsen. När jag blev varm i kläderna använde jag båda utan problem.

Titta långt fram. Planera spåret i tid.

Andas.

Lite avancerad körning:
Om jag står upp får jag en bättre kontroll på hojen. Jag flyttar nämligen tyngdpunkten neråt och därmed blir hojen enklare att kontrollera. Vid uppförsbackar flyttar jag mig framåt så jag får mer tyngd på framhjulet, vid nedförsbacke = bakåt på hojen.
Ibland kan man behöva hålla hojen rakt medan man svänger, då lutar jag mig inåt i kurvan och håller hojen upprätt. Detta gjorde jag när jag på en asfalterad ganska så kurvig väg upptäcker en mängd grus mitt i kurvan, mitt i mitt spår i ca 70-80 km/tim. För att inte slå omkull där la jag upp hojen rakt och la mig blixtsnabbt inåt i kurvan.

Glöm inte att andas. ;)

Jochen
2013-01-06, 11:51
Snygg hoj! Kraschbågar är en bra investering som du skriver på en så ny och fin hoj.

Riktig skyddsjacka och crosstövlar är inte dumt att ha vid gruskörning om du inte redan har det. Jag kör numera alltid i crosstövlar oavsett vart jag kör, funkar kanon.

Självklart kan (och bör) man öva själv men ska man få den där riktiga aha upplevelsen måste man (enligt mig) gå en kurs för man måste verkligen lära sig tänka helt annorlunda vid gruskörning än vid asfaltskörning.

Det är en grymt härlig känsla kan jag lova att köra (stående såklart) på en kurvig grusväg och i princip bara styra genom att variera trycket på fotpinnarna och använda gasen.

Jag vet inte hur lång du är men på dom flesta hojarna krävs det nog att man monterar styrhöjare om ergonomin ska bli rätt vid stående körning. Det gör stor skillnad och bredare fotpinnar (utan gummi såklart) är inte heller dumt om du inte redan har det på hojen.

Är det ABS på hojen och går det att stänga av isf? Låsta hjul är ju annars nåt som man nyttjar vid mer avancerad gruskörning för att kunna stanna fortare samt göra snabbare undanmanövrar/vändningar.

Jochen
2013-01-06, 11:57
Dom där däcken går nog förresten bra att ÅKA grusväg med men definitivt inte KÖRA grus.

triumphtobbe
2013-01-06, 13:35
Tack Nina för alla nyttiga körtips! Jag borde snart sammanfatta alla tips på ett papper och sen börja träna efter det.
Jochen, ja kraschbågar är prio 1. Jag ska dessutom skaffa nya däck till den ganska omgående. De som sitter på är slitna och har suttit på sedan hojen var ny för 1100 mil sedan. Jag tänker inte köpa de grövsta däcken för att jag kör ju ändå mest på gatan. Sneglade lite på Michelin Anakee 2, de verkar klara mina första behov ganska bra. Sen får jag se åt vilket håll jag utvecklas.

/ Tobbe.

Jochen
2013-01-06, 13:52
Tack Nina för alla nyttiga körtips! Jag borde snart sammanfatta alla tips på ett papper och sen börja träna efter det.
Jochen, ja kraschbågar är prio 1. Jag ska dessutom skaffa nya däck till den ganska omgående. De som sitter på är slitna och har suttit på sedan hojen var ny för 1100 mil sedan. Jag tänker inte köpa de grövsta däcken för att jag kör ju ändå mest på gatan. Sneglade lite på Michelin Anakee 2, de verkar klara mina första behov ganska bra. Sen får jag se åt vilket håll jag utvecklas.

/ Tobbe.

Den typen av däck är också bara till för att åka grus och ingenting man kan utvecklas särskilt mycket med utan att riskera att krascha tyvärr. Jag skulle inte känna mig bekväm med nåt mindre grovt än TKC80 åtminstone fram. Däremot tycker jag att man kan smiska asfalt riktigt bra med TKC80/K60 men dom håller ju så klart inte lika länge som mer landsvägsanpassade däck. Kanske 6-800mil på ett K60 bak om du inte kör alltför mycket och hårt på grus.

engström67
2013-01-14, 07:00
Den typen av däck är också bara till för att åka grus och ingenting man kan utvecklas särskilt mycket med utan att riskera att krascha tyvärr. Jag skulle inte känna mig bekväm med nåt mindre grovt än TKC80 åtminstone fram. Däremot tycker jag att man kan smiska asfalt riktigt bra med TKC80/K60 men dom håller ju så klart inte lika länge som mer landsvägsanpassade däck. Kanske 6-800mil på ett K60 bak om du inte kör alltför mycket och hårt på grus.

Anakee 2 är ju 90% asfalts däck.

Olle Å
2013-01-14, 07:45
Det är ju jättesvårt att kunna rekommendera ett däck till en ovan förare eftersom man inte vet hans körstil på olika underlag.
Ett däck som fått mycket fina omdömen som att vara ett allrounddäck är Michelin T63.
OBS är varken det optimala grusdäcket, ej heller det optimala för asfalt, men kan köras ganska hårt med på grus och har även fina egenskaper på blöt asfalt.
Verkar vara ett däck som man kan använda tills man vet vad man vill köra.
Själv vill jag gärna ha Anakee 2 på sommaren för att inte vara helt ställd om det blir grus. Vill ha ett grovt däck resten av året för att kunna åkas mera grus då.:):):)

räven
2013-01-14, 09:04
Man bör välja däck efter favoritunderlag, bra komprimisser fins nog inte.

Håkan46
2013-01-14, 12:04
Jag har Anakee 2 bak och tänker byta framdäck under vintern. Funderar på Heidenau K60 fram. Det har lite grövre mönster än Anakee 2. Tror att K 60 går hyfsat även på asfalt.
http://www.mx-power.eu/Heidenau-K-60-SCOUT-On-Off-Road-Daeck-/-Enduro-Daeck-/-vaegar-godkaend-/Street-Legal

//Håkan

Olle Å
2013-01-14, 16:20
Man bör välja däck efter favoritunderlag, bra komprimisser fins nog inte.

I mitt fall tycker jag att kompromissen har lyckats. Jag får ju hålla igen lite på gruset.:):):)

räven
2013-01-14, 17:20
I mitt fall tycker jag att kompromissen har lyckats. Jag får ju hålla igen lite på gruset.:):):)

Jag håller igen mycket på gruset

triumphtobbe
2013-01-14, 18:47
Jag har Anakee 2 bak och tänker byta framdäck under vintern. Funderar på Heidenau K60 fram. Det har lite grövre mönster än Anakee 2. Tror att K 60 går hyfsat även på asfalt.
http://www.mx-power.eu/Heidenau-K-60-SCOUT-On-Off-Road-Daeck-/-Enduro-Daeck-/-vaegar-godkaend-/Street-Legal

//Håkan


Ja alltså, det är en djungel det där med däck. Jag vet ju inte hur stort mitt intresse för off-road blir? Jag har ju inga mc-kompisar idag som kör med off-road hojar. Så när jag ska ut o köra med dem blir det ju enbart asfalt.
Dessutom så är det ju främst för att sitta bekvämt på långresor med hojen som jag köpte den. Jag är en van asfaltförare och har kört många mil och är en riktigt bra banförare (Om jag får säga det själv). Men så lockar det så att köra off-road. Men inte i de djupaste lerhålen då. Men ändå ut lite i skog o mark.
Jag hade ju som ide att köpa Anakee 2 som första däck till den? Det sägs vara ett 80-20% asfalt/off-road däck.
Jag har kollat en del på Heidenau K-60 SCOUT. Det verkar vara ett bra däck som mer än väl skulle klara av de små gupp och vattenpölar som jag tänker börja med.
Personligen har jag aldrig i mitt liv hört talas om ett däckmärke som heter Heidenau?? Är det ett bra däck? Hur är det på en våt asfaltsväg? Är det någon som har ett sånt här?

/ Tobbe.

engström67
2013-01-14, 20:05
Ja alltså, det är en djungel det där med däck. Jag vet ju inte hur stort mitt intresse för off-road blir? Jag har ju inga mc-kompisar idag som kör med off-road hojar. Så när jag ska ut o köra med dem blir det ju enbart asfalt.
Dessutom så är det ju främst för att sitta bekvämt på långresor med hojen som jag köpte den. Jag är en van asfaltförare och har kört många mil och är en riktigt bra banförare (Om jag får säga det själv). Men så lockar det så att köra off-road. Men inte i de djupaste lerhålen då. Men ändå ut lite i skog o mark.
Jag hade ju som ide att köpa Anakee 2 som första däck till den? Det sägs vara ett 80-20% asfalt/off-road däck.
Jag har kollat en del på Heidenau K-60 SCOUT. Det verkar vara ett bra däck som mer än väl skulle klara av de små gupp och vattenpölar som jag tänker börja med.
Personligen har jag aldrig i mitt liv hört talas om ett däckmärke som heter Heidenau?? Är det ett bra däck? Hur är det på en våt asfaltsväg? Är det någon som har ett sånt här?

/ Tobbe.

Är väl ett tyskt däck och funkar nog mycket bättre än anakee på grus,men på våt vägbana kommer det nog inte i närheten.Har för mig jag läst nått test nån stans där någon påstod att dom var rätt hala på blöt asfalt.Men som sagt på våt asfalt så finns nog inget däck som slår anakee:)Slå en kik på nya mezeler karoo 3 ser riktigt bra ut. http://www.metzeler.com/site/uk/products/tyres-catalogue/Karoo-3.html

triumphtobbe
2013-01-14, 21:15
Är väl ett tyskt däck och funkar nog mycket bättre än anakee på grus,men på våt vägbana kommer det nog inte i närheten.Har för mig jag läst nått test nån stans där någon påstod att dom var rätt hala på blöt asfalt.Men som sagt på våt asfalt så finns nog inget däck som slår anakee:)Slå en kik på nya mezeler karoo 3 ser riktigt bra ut. http://www.metzeler.com/site/uk/products/tyres-catalogue/Karoo-3.html

Karoo 3 ser ju fina ut, var hittar du en säljare för dem? Ingen av de jag brukar handla däck av har just det däcket.

/ Tobbe.

Molgan
2013-01-14, 21:21
Karoo 3 ser ju fina ut, var hittar du en säljare för dem? Ingen av de jag brukar handla däck av har just det däcket.

/ Tobbe.
Dom släpps inte förrän i mars.

engström67
2013-01-15, 08:25
Dom släpps inte förrän i mars.

Jepp det står även i länken:)

Håkan46
2013-01-15, 10:39
Har inte heller hört talas om Heidenau tidigare. Jag har varit i kontakt med Hojdäck.se, dom kan få fram ett K 60 i min storlek kostar dock ca 1050 kr. Kanske blir det ett Karoo 3 istället verkar likna K 60 Scout. Prisfråga..
//Håkan

engström67
2013-01-15, 15:31
Har inte heller hört talas om Heidenau tidigare. Jag har varit i kontakt med Hojdäck.se, dom kan få fram ett K 60 i min storlek kostar dock ca 1050 kr. Kanske blir det ett Karoo 3 istället verkar likna K 60 Scout. Prisfråga..
//Håkan

Karoo 3 är ju Metzeler = bättre kvalite,kostar nog nån krona till.Är själv lite sugen på karoo3,ska höra med Euromaster här i stan. Normal smc rabatt är ju 28% :rolleyes::rolleyes: sedan ingår ju alltid montering och balansering i priset:)
nya anakee 3 är intressant med,men dock sämre grusegenskaper.Men är ju asfalt som det ska funka bäst på.Anakee 2 är ju kanon på lättare klenare maskiner på tyngre vassare så slits dom snabbt vid aktiv körning.Har kört grus med min yamaha både med michelin pilotroad 3 och Anakee 2 märkte ingen skillnad.Sitter väl tourance exp på nya hojen,ska köra slut på dom sedan får jag se vilket jag testar ovan:)

räven
2013-01-15, 22:29
Jag har kört med Heidenau K60 som mitt standarddäck de senaste tre åren ca 5000 mil. För mig har det fungerat som en schwitsisk armékniv, d.v.s bra till allt men inte perfekt till nåt. Jag har vart på gruskurs med dem, jag har kört kurs på go-kartbana (både som instrtuktör och deltagare) samt på SMC-kurs på Gelleråsen och jag kör med dem dagligen ca 7 mil till och från jobbet, just nu. Fast just nu har jag K60 versionen med mjukare gummiblandning och extra mycket silica (däcken är märkta M+S, mud and snow). Ända gången jag haft problem med sommarversionen var i regn på Amsberg (kartingbana utanför Borlänge) när jag var för snabb på gasen med fullt nedlägg i en kurva. Annars gick det att köra med moderat släpp på bägge hjulen och fotpinneskarp samtidigt som det ändå kändes tryggt och med full kontroll. Vinterversionen blir lite för hård vid temperaturer under -10*C, men då har jag å andra sidan mera stöd av skidorna om det är ordentligt med snö på vägen.
Jag har köpt mina däck via Mynetmoto (http://www.mynetmoto.com) eller MC-däckonline (http://mcdackonline.com/) beroende på hur många däck jag köpt per gång. Montering gör jag själv.
Jag har också en omgång Continental TKC80 liggande för tillfällen då jag vet att jag ska köra enbart grusväg med inslag av leriga kostigar. På leriga vägar hinner K60 inte riktigt rensa ur mönstret och det blir för många lyft för min dåliga rygg.
Mitt råd/tips för en nybörjare på löst underlag är: Gå grusgurser (SMC's eller andras), gå med i nåt grusbusgäng, var inte för rädd om hojen och NJUUT! Farterna på grus är oftast lägre än på asfalt och man landar oftast mjukt (gräs och grus är mjukare än asfalt).
Vid vinterkörning eller körning på blöta leriga grusvägar är det inte frågan OM man går omkull utan NÄR man går omkull. D.v.s: räkna med att lägga hojen någon gång då och då, ha ordentliga skydd och se till att inte träffa några hårda föremål, såsom bilar eller trän.

Till Räven: jodå, jag lever och har hälsan. Gott nytt hojår!

Bra,då vet jag det

engström67
2013-01-15, 22:43
Jag har kört med Heidenau K60 som mitt standarddäck de senaste tre åren ca 5000 mil. För mig har det fungerat som en schwitsisk armékniv, d.v.s bra till allt men inte perfekt till nåt. Jag har vart på gruskurs med dem, jag har kört kurs på go-kartbana (både som instrtuktör och deltagare) samt på SMC-kurs på Gelleråsen och jag kör med dem dagligen ca 7 mil till och från jobbet, just nu. Fast just nu har jag K60 versionen med mjukare gummiblandning och extra mycket silica (däcken är märkta M+S, mud and snow). Ända gången jag haft problem med sommarversionen var i regn på Amsberg (kartingbana utanför Borlänge) när jag var för snabb på gasen med fullt nedlägg i en kurva. Annars gick det att köra med moderat släpp på bägge hjulen och fotpinneskarp samtidigt som det ändå kändes tryggt och med full kontroll. Vinterversionen blir lite för hård vid temperaturer under -10*C, men då har jag å andra sidan mera stöd av skidorna om det är ordentligt med snö på vägen.
Jag har köpt mina däck via Mynetmoto (http://www.mynetmoto.com) eller MC-däckonline (http://mcdackonline.com/) beroende på hur många däck jag köpt per gång. Montering gör jag själv.
Jag har också en omgång Continental TKC80 liggande för tillfällen då jag vet att jag ska köra enbart grusväg med inslag av leriga kostigar. På leriga vägar hinner K60 inte riktigt rensa ur mönstret och det blir för många lyft för min dåliga rygg.
Mitt råd/tips för en nybörjare på löst underlag är: Gå grusgurser (SMC's eller andras), gå med i nåt grusbusgäng, var inte för rädd om hojen och NJUUT! Farterna på grus är oftast lägre än på asfalt och man landar oftast mjukt (gräs och grus är mjukare än asfalt).
Vid vinterkörning eller körning på blöta leriga grusvägar är det inte frågan OM man går omkull utan NÄR man går omkull. D.v.s: räkna med att lägga hojen någon gång då och då, ha ordentliga skydd och se till att inte träffa några hårda föremål, såsom bilar eller trän.

Till Räven: jodå, jag lever och har hälsan. Gott nytt hojår!

Har för fick det ska finnas nått som heter Heidenau scout? Äh strunt samma.Funkar nog fint på dom där lättare motorsvaga maskinerna,har ju själv en Dominator i garaget som väntar på lite motordelar.Den blir det väl att leka runt med och behöver inte vara så rädd om heller:)sitter t63 på den nu kan ju testa heidi eller vad det va på den.Den stora maskinen vill jag ha pålitliga däck som håller och har bra grepp på vått och torrt vid aktiv körning.Med mer än dubbla effekten och mera vikt så är ju däcken viktiga för maximalt grepp:).Gocartbana?i Amsberg ja det är nog kul,men roligare i en cart,går mycket fortare:)

triumphtobbe
2013-01-16, 21:43
Däck o däck! Den eviga frågan som kan bollas fram och tillbaka i evighet känns det som.

Jag vet att det säkert är rakt emot de flesta grusrävar på detta forumet att köpa Michelin Anakee 2 till min nya Tiger.
Men jag tänker lite så här. Att jag är helt ny på denna sortens hoj har bara testkört en Tiger en gång innan. Så jag sätter på ett på däck som är lite mer asfalts inriktade denna gången.
Så jag i lugn och ro bekanta mig med hojen och göra mig lite bekväm med att faktiskt köra lite på grusvägarna hemmavid och ta någon gruskurs och så med smc.
Har dessutom en tur planerad till Tyskland på några hundra mil i sommar. Jag tror att Anakee 2 är ett bra res-däck.
Dessutom räknar jag med att träffa lite gruskompisar i år som jag kan börja köra lite ihop med. Så då kommer jag att vara lite mer förberedd att ta det stora steget nästa säsong. Killarna jag kör med idag kör alla racer-maskiner så det blir ju till att åka med dem som vanligt först.

Men de där Metzeler Karoo 3 ser ju skitfina ut. Säker på att det skulle kunna bli dem nästa år. Dem är ju mer håriga att köra off-road med?

/Tobbe.

P.S. Kan någon säga till mig att Anakee 2 är ett bra däck för mig?

Olle Å
2013-01-16, 22:08
Däck o däck! Den eviga frågan som kan bollas fram och tillbaka i evighet känns det som.

Jag vet att det säkert är rakt emot de flesta grusrävar på detta forumet att köpa Michelin Anakee 2 till min nya Tiger.
Men jag tänker lite så här. Att jag är helt ny på denna sortens hoj har bara testkört en Tiger en gång innan. Så jag sätter på ett på däck som är lite mer asfalts inriktade denna gången.
Så jag i lugn och ro bekanta mig med hojen och göra mig lite bekväm med att faktiskt köra lite på grusvägarna hemmavid och ta någon gruskurs och så med smc.
Har dessutom en tur planerad till Tyskland på några hundra mil i sommar. Jag tror att Anakee 2 är ett bra res-däck.
Dessutom räknar jag med att träffa lite gruskompisar i år som jag kan börja köra lite ihop med. Så då kommer jag att vara lite mer förberedd att ta det stora steget nästa säsong. Killarna jag kör med idag kör alla racer-maskiner så det blir ju till att åka med dem som vanligt först.

Men de där Metzeler Karoo 3 ser ju skitfina ut. Säker på att det skulle kunna bli dem nästa år. Dem är ju mer håriga att köra off-road med?

/Tobbe.

P.S. Kan någon säga till mig att Anakee 2 är ett bra däck för mig?

I mitt tycke är Anakee det bästa valet. Du kan köra hårt på asfalt och kan även köra grus med måtta med de däcken.:):):)

triumphtobbe
2013-01-16, 22:15
I mitt tycke är Anakee det bästa valet. Du kan köra hårt på asfalt och kan även köra grus med måtta med de däcken.:):):)

Åh, tack Olle! Äntligen...

/ Tobbe.

whiskeythrottle
2013-01-17, 02:11
Antar att du inte lärt dig kränga däck själv ännu? Det ska du absolut lära dig I ÅR!
Varför inte köpa 2 uppsättningar däck. Köp dom där asfaltdäcken du tjatar om, men köp även rena enduro däck när du ska åka enbart offroad. Ska du ut i skogen en helg så slänger du på endurodäcken. Tar max 1h-2h för en nybörjare. Det är lätt om du tittar och lyssnar på killen i denna video. 3 däckjärn och en sån där "beed buddy" finns på biltema för småpotatis.

Easy tire change part 1
http://www.youtube.com/watch?v=qw0B2gIwbBg

Easy tire change part 2
http://www.youtube.com/watch?v=mTatadVNA-c

Jag tror inte du förstått hur stor skillnad vi pratar om i grepp. Men det är som att åka med nyslipade skridskor på is jämfört med några som inte blivigt slipade på flera år. När du ska åka gata igen så byter du tillbaka till asfaltdäcken.

När jag åkte cross mycket så bytte jag däck beroende på om underlaget var sand eller jord. Det är natt å dag om man har rätt däck för rätt underlag. Ena helgen hade jag sanddäck, nästa helg jorddäck på. Smidigast är ju förstås om man har extra hjul så man slipper kränga, då byter man bara hjul på 5 min.

Detta är sjukt bra att kunna om du tex får punka långt bort i skogen. Allt du behöver är 3 däckjärn, pump å ny slang så fixar du det själv. Köra på punkterat hjul kan förstöra hjulet så du måste köpa nytt.

Kränga däck är lätt om man gör rätt. "Remeber, if you're struggling, you're doing something wrong" - går att applicera på allt här i livet.

Nina
2013-01-17, 09:07
I mitt fall tycker jag att kompromissen har lyckats. Jag får ju hålla igen lite på gruset.:):):)


Jag håller igen mycket på gruset

Ha ha ha, ni är för roliga ni! Räven håller igen mycket för att Olle Å kör för långsamt..? :p :rofl:

Nina
2013-01-17, 09:13
Jag hade först några Bridgestone med halvgrovt mönster på BMW:n, de växte jag ur på gruset så jag lät montera på TKC80. De funkade inte alls på den hojen för mig. Men på Husqvarnan funkar de klockrent. Jag vet inte varför de inte funkade på BMW:n, jag testade med olika däckstryck men icke. Kasade på framhjulet oavsett, riktigt läskiga. På Husqvarnan däremot är de toppen, har både vinter- och sommarhjul med TKC80 till den.

Ove
2013-01-17, 11:02
Ha ha ha, ni är för roliga ni! Räven håller igen mycket för att Olle Å kör för långsamt..? :p :rofl:

:o Kan nog vara så att jag leder kön och kör allt vad jag orkar... :rolleyes: :D

engström67
2013-01-17, 14:02
Åh, tack Olle! Äntligen...

/ Tobbe.

Ja jag håller med Olle med.Köp anakee 2,det finns idag inget bättre däck vad gäller våtegenskaper till din hoj.Dom däck jag mest förbrukat är just sådana men på senaste hojen tyckte jag dom slets konstigt men den är tung.Farsan satte på nya anakee 2 på sin africa twinn förra sommarn och drog till Spanien fram och tillbaks 840mil syns ej på däcken:eek:.Jag vet det är många diskutioner ang däck.Och olika smak.Ska man ha ett däck som är bra på asfalt köp Anakee eller nått liknande,bra på grus köp ett grusdäck.Men jag tycker du har sådan fin maskin och är ju inget man håller på och kastar om däck efter körning hur som helst.Är väl slanglösa däck på den antar jag,om det inte är en xc,onödigt att repa fälgarna.Kom sedan ihåg att det är en ny fin maskin du har köpt,ingen enduromaskin.Den blir ju fort nedkörd om man åker mycket grus,men kanske inte gör nått.:)

engström67
2013-01-17, 14:09
Antar att du inte lärt dig kränga däck själv ännu? Det ska du absolut lära dig I ÅR!
Varför inte köpa 2 uppsättningar däck. Köp dom där asfaltdäcken du tjatar om, men köp även rena enduro däck när du ska åka enbart offroad. Ska du ut i skogen en helg så slänger du på endurodäcken. Tar max 1h-2h för en nybörjare. Det är lätt om du tittar och lyssnar på killen i denna video. 3 däckjärn och en sån där "beed buddy" finns på biltema för småpotatis.

Easy tire change part 1
http://www.youtube.com/watch?v=qw0B2gIwbBg

Easy tire change part 2
http://www.youtube.com/watch?v=mTatadVNA-c

Jag tror inte du förstått hur stor skillnad vi pratar om i grepp. Men det är som att åka med nyslipade skridskor på is jämfört med några som inte blivigt slipade på flera år. När du ska åka gata igen så byter du tillbaka till asfaltdäcken.

När jag åkte cross mycket så bytte jag däck beroende på om underlaget var sand eller jord. Det är natt å dag om man har rätt däck för rätt underlag. Ena helgen hade jag sanddäck, nästa helg jorddäck på. Smidigast är ju förstås om man har extra hjul så man slipper kränga, då byter man bara hjul på 5 min.

Detta är sjukt bra att kunna om du tex får punka långt bort i skogen. Allt du behöver är 3 däckjärn, pump å ny slang så fixar du det själv. Köra på punkterat hjul kan förstöra hjulet så du måste köpa nytt.

Kränga däck är lätt om man gör rätt. "Remeber, if you're struggling, you're doing something wrong" - går att applicera på allt här i livet.

Vi pratar ju om en ny triumph tiger 800xc ,och ingen gammal Husqvarna eller annan maskin,gjord för skogen:):)

Nina
2013-01-17, 14:56
Vi pratar ju om en ny triumph tiger 800xc ,och ingen gammal Husqvarna eller annan maskin,gjord för skogen:):)

Vad är det för fel på Husqvarna?? Nä skämt åsido, nu är ju inte en Tiger 800XC nån direkt lämplig hoj för endurokörningar så endurodäck går bort. Jag tror hans Tiger kommer rulla på asfalt och snälla grusvägar, någon skogskörning tror jag inte han tänker ge sig på med den hojen för den är för tung för det. T o m min gamla harv Husqvarna 256 på ca 130 kg är för tung.

Själv tycker jag att TKC80 går bra att köra med i regn, de funkar bra på grus och på asfalt med. Scramblerns däck har också grövre mönster på, de rullar så fint på blöt asfalt och grus också utan problem. Och den hojen väger runt 240 kg, egentligen inget att köra på grus med men det funkar.

Nina
2013-01-17, 14:59
…man kan köra på grus med alla hojar, tänk förr när det var mest grusvägar och då fanns ju bara en modell av däck på mc. ;)

rakarör
2013-01-17, 16:29
Kommer ihåg när jag hade Trajan i min avatarbild då jag och en kompis var ute och körde och svängde in på en grusväg. Jag körde alltså en Triumphchopper med 750 Morgo kit, framflytt och stelhäck, polaren körde en standard Honda CB500 av den gamla klassiska -70talsmodellen, jag körde ifrån honom så inihelvete på grusvägen och fick sitta länge väntandes innan han slutligen kom ikapp.:D

engström67
2013-01-17, 18:41
Vad är det för fel på Husqvarna?? Nä skämt åsido, nu är ju inte en Tiger 800XC nån direkt lämplig hoj för endurokörningar så endurodäck går bort. Jag tror hans Tiger kommer rulla på asfalt och snälla grusvägar, någon skogskörning tror jag inte han tänker ge sig på med den hojen för den är för tung för det. T o m min gamla harv Husqvarna 256 på ca 130 kg är för tung.

Själv tycker jag att TKC80 går bra att köra med i regn, de funkar bra på grus och på asfalt med. Scramblerns däck har också grövre mönster på, de rullar så fint på blöt asfalt och grus också utan problem. Och den hojen väger runt 240 kg, egentligen inget att köra på grus med men det funkar.

Nej nej inget fel på Husqvarna,tvärsom:) var lite ironi i det hela,jag menar ligga hemma med däckjärn och skifta däck hit och dit det gör man ju inte med en sådan hoj( tiger ):) visst tkc80 funkar att köra med i regn,ja men är väldigt hala vid aktiv körning.

triumphtobbe
2013-01-17, 21:01
Vad är det för fel på Husqvarna?? Nä skämt åsido, nu är ju inte en Tiger 800XC nån direkt lämplig hoj för endurokörningar så endurodäck går bort. Jag tror hans Tiger kommer rulla på asfalt och snälla grusvägar, någon skogskörning tror jag inte han tänker ge sig på med den hojen för den är för tung för det. T o m min gamla harv Husqvarna 256 på ca 130 kg är för tung.

Själv tycker jag att TKC80 går bra att köra med i regn, de funkar bra på grus och på asfalt med. Scramblerns däck har också grövre mönster på, de rullar så fint på blöt asfalt och grus också utan problem. Och den hojen väger runt 240 kg, egentligen inget att köra på grus med men det funkar.

Du har så rätt Nina, någon extremkörning, wannabe Novemberkåsan blir det aldrig tal om för mig. Jag har alltid varit extremt rädd om mina hojar och älskar att spendera tid i garaget och meka och hålla hojen i nyskick. Ofta när jag var ute och körde med min Sprint kom det alltid fram någon som ej var insatt i Triumphs modeller och frågade om hojen jag körde var helt ny! Den är 10år gammal. Jag lovar utan en enda skråma på den. Jo en, och det stör mig som fan! :mad:
Jag älskar att hålla den i toppskick! Det är inte som en bil som delas av resten av familjen. Man blir så motarbetad när man ska hålla bilen ren. Det är grus, leksaker, godispapper och glassfläckar i sätena. Hojen är bara min! Allt som oftast tar jag hojen när vi ska någonstans så kan dem sitta där i sin skitiga bil. :D

Självklart kommer min Tiger att köras mer äventyrligt än min Sprint. Den är ju trots allt gjord för att tåla en hel del stryk.
Men ändå har jag köpt den i första hand för att göra långa härliga resor... jag har så härliga res-planer!

Jag är fullt övertygad om att Anakee 2 är ett perfekt däck för mig.



/ Tobbe.

engström67
2013-01-17, 22:05
Du har så rätt Nina, någon extremkörning, wannabe Novemberkåsan blir det aldrig tal om för mig. Jag har alltid varit extremt rädd om mina hojar och älskar att spendera tid i garaget och meka och hålla hojen i nyskick. Ofta när jag var ute och körde med min Sprint kom det alltid fram någon som ej var insatt i Triumphs modeller och frågade om hojen jag körde var helt ny! Den är 10år gammal. Jag lovar utan en enda skråma på den. Jo en, och det stör mig som fan! :mad:
Jag älskar att hålla den i toppskick! Det är inte som en bil som delas av resten av familjen. Man blir så motarbetad när man ska hålla bilen ren. Det är grus, leksaker, godispapper och glassfläckar i sätena. Hojen är bara min! Allt som oftast tar jag hojen när vi ska någonstans så kan dem sitta där i sin skitiga bil. :D

Självklart kommer min Tiger att köras mer äventyrligt än min Sprint. Den är ju trots allt gjord för att tåla en hel del stryk.
Men ändå har jag köpt den i första hand för att göra långa härliga resor... jag har så härliga res-planer!

Jag är fullt övertygad om att Anakee 2 är ett perfekt däck för mig.



/ Tobbe.

Helt klart:) he he en till som är pedant som jag,kul:)

Jochen
2013-01-18, 00:31
Jag är fullt övertygad om att Anakee 2 är ett perfekt däck för mig.

Det är säkert ett bra val för dig bara du är medveten om hur begränsad du blir vid gruskörning jämfört med ett allrounddäck som K60 Scout (som jag tycker att du ska köpa :)). Du kommer inte kunna gå nån mer avancerad gruskurs med dom däcken utan bara grundläggande nivå. Som sagt, du kan åka grus men inte köra grus med dom däcken.

whiskeythrottle
2013-01-18, 02:23
Det är säkert ett bra val för dig bara du är medveten om hur begränsad du blir vid gruskörning jämfört med ett allrounddäck som K60 Scout (som jag tycker att du ska köpa :)). Du kommer inte kunna gå nån mer avancerad gruskurs med dom däcken utan bara grundläggande nivå. Som sagt, du kan åka grus men inte köra grus med dom däcken.

Han har kört så hojjen blivigt smutsig några gånger. Shit han kanske kan sina grejjer trots allt? Utvecklingen gick fruktansvärt fort sen han skapade tråden. Maybe we should sit back and let him do his thing? ;)

triumphtobbe
2013-01-18, 09:14
Han har kört så hojjen blivigt smutsig några gånger. Shit han kanske kan sina grejjer trots allt? Utvecklingen gick fruktansvärt fort sen han skapade tråden. Maybe we should sit back and let him do his thing? ;)

Jag förstår inte mig på dig? Jag har enda sedan början av tråden sagt att att jag inte är intresserad av att köra i endurospåret med Tigern.
Det är ju du som går på om de allra tuffaste däcken och tuff körning i skog o mark. Det är inget jag vill göra.
Men tack ändå för alla dina fina tips.

/ Tobbe.

Mats Liifv
2013-01-18, 09:55
Jag är fullt övertygad om att Anakee 2 är ett perfekt däck för mig.



/ Tobbe.

Det är jag också!
Med tanke på hur du avser att använda hojen så kommer det, eller Metzelers Tourance, fungera alldeles utmärkt. Transportkörning på torr grusväg kommer inte att utgöra några som helst problem

Nina
2013-01-18, 10:12
engström67, jag vet att det var ironi. :)

Triumphtobbe: det är svårt att ge förslag på bra däck, alla är så individuella i sin körning och olika hojar beter sig olika, du får prova dig fram men jag gissar att du kommer gilla Anake2. När du blir lite mer varm i kläderna kanske du byter däck till grövre. Jag tror att du kommer ha jättekul på gruset. Berätta gärna sen när du kört på grus vad du tyckte. :)

Jag är också pedant, jag tycker hojen liksom rullar bättre då. :)

triumphtobbe
2013-01-19, 22:16
Yes!! Hämtade hem Tigern idag! Riktigt kul.
Jag hade lånat en täckt släp idag pga av vädret. Bara det att det släpet var mycket högre än de gallersläp som jag brukar låna. Det resulterade i att vinkeln på brädan som jag brukar köra upp hojen på blev på tok för brant!
När jag skulle rulla upp Sprinten så blev den liksom stående på mitten och bakhjulet började spinna!! Katastrof, jag såg framför mig alla de misstag som är filmade på youtube där motorcyklar tappas och går sönder. :D
Well well, den gick in och jag kunde surra fast den ok.
På Triumphcenter hade dem en riktig ramp att rulla ner och rulla upp den nya hojen på.
Väl hemma igen så backade jag till mot muren på framsidan av vårt hus. Jag kunde lätt rulla ut Tigern direkt på gräsmattan!
Jaja, det känns så bra att ha det avklarat! Nu väntar jag bara på att snön ska släppa så att jag kan börja testa den.

/Tobbe.

Jochen
2013-01-19, 23:14
Den ser fin ut, du kommer nog få mycket skoj med den hojen och det är ju ingen stress med att utveckla gruskörningen utan ta det i din egen takt. Om du får mersmak så är det heller inte så att det tar flera år innan du blir hyffsad på gruskörning utan du kan lära dig mycket på en säsong (mer rätt däck). Jag gick t.ex. smc:s mest avancerade gruskurs redan andra säsongen med mc-kort och det gick fint.

pumpe3
2013-01-20, 11:58
Skönt att lastningen gick bra, snopet och jobbigt annars.
Förra helgen då jag var på Triumphcenter i Länna så var det någon precis innan vi kom som skulle köra hem sin nya hoj (vet ej modell), var ju bara nån mil.
Han kom till första svängen då han ska runda huset och där la han sin nya fina hoj, jäkligt jobbigt.

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

engström67
2013-01-20, 14:06
Yes!! Hämtade hem Tigern idag! Riktigt kul.
Jag hade lånat en täckt släp idag pga av vädret. Bara det att det släpet var mycket högre än de gallersläp som jag brukar låna. Det resulterade i att vinkeln på brädan som jag brukar köra upp hojen på blev på tok för brant!
När jag skulle rulla upp Sprinten så blev den liksom stående på mitten och bakhjulet började spinna!! Katastrof, jag såg framför mig alla de misstag som är filmade på youtube där motorcyklar tappas och går sönder. :D
Well well, den gick in och jag kunde surra fast den ok.
På Triumphcenter hade dem en riktig ramp att rulla ner och rulla upp den nya hojen på.
Väl hemma igen så backade jag till mot muren på framsidan av vårt hus. Jag kunde lätt rulla ut Tigern direkt på gräsmattan!
Jaja, det känns så bra att ha det avklarat! Nu väntar jag bara på att snön ska släppa så att jag kan börja testa den.

/Tobbe.


grattis till hojen.Snygg är den lite beg eller?tyckte det var lite dålig puts på avgassystemet:):)

triumphtobbe
2013-01-20, 20:30
grattis till hojen.Snygg är den lite beg eller?tyckte det var lite dålig puts på avgassystemet:):)

:mad: Ja Engström67, hojen är ju inte ny. Den har rullat 1200 mil och den förre ägaren har inte alls brytt sig om avgasrören! Det är ordentligt med fastbränt skit på dem! Det blir en riktig nöt att knäcka att försöka få dem fina igen! Har du några tips?

/ Tobbe

engström67
2013-01-20, 20:39
:mad: Ja Engström67, hojen är ju inte ny. Den har rullat 1200 mil och den förre ägaren har inte alls brytt sig om avgasrören! Det är ordentligt med fastbränt skit på dem! Det blir en riktig nöt att knäcka att försöka få dem fina igen! Har du några tips?

/ Tobbe

Menar inget illa i tanke på :mad:,det är enkelt.Det är ju rostfritt.Svinto, autosol.Enklast om man plockar bort det och polerar med maskin,det gjorde jag med min yamaha:

http://forumbilder.se/CD31J/imag0218.jpg?width=150 (http://forumbilder.se/CD31J/imag0218)

triumphtobbe
2013-01-20, 22:02
Menar inget illa i tanke på :mad:,det är enkelt.Det är ju rostfritt.Svinto, autosol.Enklast om man plockar bort det och polerar med maskin,det gjorde jag med min yamaha:

http://forumbilder.se/CD31J/imag0218.jpg?width=150 (http://forumbilder.se/CD31J/imag0218)


Hehe, jag blev inte sur på dig! Det var en sur min åt att avgasrören var smutsiga :D.
Ja, jag ska ge mig på dem och se vad jag kan göra. Det är kanske inte så farligt ändå?
Hojen fick sin första översyn idag. Tvätt, vaxning och kontroll. Så kul det är att ha något nytt!
Jämfört med min Sprint så gick det väldigt snabbt att vaxa den. Det är ju bara två små ytor som är lackade.:) En cool grej som jag inte visste om var att det finns en färddator i den. Lite modernare än min gamla Sprint från -02.

/ Tobbe.

engström67
2013-01-20, 23:01
Hehe, jag blev inte sur på dig! Det var en sur min åt att avgasrören var smutsiga :D.
Ja, jag ska ge mig på dem och se vad jag kan göra. Det är kanske inte så farligt ändå?
Hojen fick sin första översyn idag. Tvätt, vaxning och kontroll. Så kul det är att ha något nytt!
Jämfört med min Sprint så gick det väldigt snabbt att vaxa den. Det är ju bara två små ytor som är lackade.:) En cool grej som jag inte visste om var att det finns en färddator i den. Lite modernare än min gamla Sprint från -02.

/ Tobbe.

:):):)