handdator

Visa fullständig version : temperatur



Hondamannen
2013-01-01, 17:03
Hej,

Jag satte och kollade lite grann på temperaturer och såg att förra året hade vi runt 15 grader vid 1 maj. Det borde väl räcka om man vill åka utomlands tidigt på våren eller?

Är det någon som har erfarenhet att åka utomlands tidigt på våren?

Är i Sverige har jag pendlat till en grannstad i början av Aprilmånad med bara 7-8 grader i luften. Det funkade men det var kallt.

Jag har 40-45 mil till trelleborg och undrar om det är förtidigt att åka i början av maj?

Mvh

Hondamannen

pumpe3
2013-01-01, 18:04
Tänk på att om du ska ner i ex alperna så är vissa pass inte öppna och vädret kan svänga snabbt i bergen (även om det smälter fort igen)

V Saarela
2013-01-01, 18:23
Tänk på att om du ska ner i ex alperna så är vissa pass inte öppna och vädret kan svänga snabbt i bergen (även om det smälter fort igen)


Präsis exaktemente. I början av Maj är väl i stort sett alla större pass stängda/snöbelagda. Tyskland är dock "varmt o gött".

Här ett par par bilder från i sommar i början av Juni, då jag råkade på ett väderbakslag.....så du kan ju bara ana vad du kan råka ut för i maj :)

http://www.saarela.se/vsonroad/vsonroadbild/120604b1.jpg

http://www.saarela.se/vsonroad/vsonroadbild/120604b2.jpg

Hondamannen
2013-01-01, 19:33
I maj blir det bara mer till tyskland! Jag vill då transportera min hoj från östergötland till tyskland? Är det tillräckligt varmt i början maj för att göra detta må ni tro?

pumpe3
2013-01-01, 20:42
Har tidigare mött våren i ex Prag runt 1/5 ofta brukar det innebära svensk sommarvärme (men även ibland ganska pissigt väder)

Olle Å
2013-01-01, 20:58
Hej,

Jag satte och kollade lite grann på temperaturer och såg att förra året hade vi runt 15 grader vid 1 maj. Det borde väl räcka om man vill åka utomlands tidigt på våren eller?

Är det någon som har erfarenhet att åka utomlands tidigt på våren?

Är i Sverige har jag pendlat till en grannstad i början av Aprilmånad med bara 7-8 grader i luften. Det funkade men det var kallt.

Jag har 40-45 mil till trelleborg och undrar om det är förtidigt att åka i början av maj?

Mvh

Hondamannen

Som sagt, du kan inte lita på gamla väder, för vädret har inget minne och statistiken kan ofta ljuga. Finns bara en sak att göra och det är att vara väl förberedd med extra kläder och utrustning. Jag körde några dagar i Norge i höstas med temperaturer på 7-8 grader kallt. Inga som helst problem med så lite kallt. Körde väl ca 40 mil om dagen.

V Saarela
2013-01-02, 07:32
Det är väl klart du kan köra från Östergötland söderut i maj, det kan du göra i mars redan....och det utan att frysa.

Jag har brassat ner från Boden till Stockholm första maj. Jag körde oxkså en gång från sydtyskland i mitten av oktober. Sommarväder i södra Sverige, dock så var det bara +2 grader när jag kom hem :)

Jourtjänst
2013-01-03, 01:47
I maj blir det bara mer till tyskland! Jag vill då transportera min hoj från östergötland till tyskland? Är det tillräckligt varmt i början maj för att göra detta må ni tro?

Transportera? Riktiga mc-förare kör sina hojar själva, ända tills de kommer fram. Oavsett om du bara ska genom stan eller över en hel kontinent.