handdator

Visa fullständig version : Östterike, Schweiz;Norge



Hondamannen
2012-12-31, 23:25
Hej,

NI som har varit i dessa tre länder, kan ni göra en liten jämförelse när det gäller landskap, sevärdigheter och kostnadsläget?

Är det mkt finare i Österrike och Schweiz i jämförelse med Norge?

Hur är kostnadsläget mellan Tyskland och Österrike?

Mvh

Hondamannen

pumpe3
2013-01-01, 00:27
Länge sen jag var i Schweiz, men både Norge och Österrike har sin charm personligen så gillar jag Österrike mer tack vare vädersäkrare, mycket berg och mycket grönt och fina/söta byar och prisläge på zimmerfrei och restaurang osv (soppan var iaf 2011 marginellt billigare än Sverige).
Norge har sin charm i att det ligger extremt nära men ändå är så annorlunda mot Sverige (speciellt runt fjordarna), dyrare boende och mat (på restaurang) men i livsmedelsbutiken tycker jag iaf att det är Ok (inte billigt), i somras bilade vi Norge och dieseln va billigare än hemma.

Hondamannen
2013-01-01, 00:40
Så priserna för övernattning är ungefär som vandrar hem här i Sverige?

V Saarela
2013-01-01, 01:46
Generellt så tycker jag att Sverige är ett billigt land att resa i jämfört med andra västeuropeiska länder.

Sen tycker jag att man ska inte haka upp sig värst mycket på priser och kostnader, det handlar ju inte om att man ska bosätta sig.....

Hondamannen
2013-01-01, 01:54
Det har du rätt men man ska ju också har råd med semestern :-)

V Saarela
2013-01-01, 03:24
Det har du rätt men man ska ju också har råd med semestern :-)

Jo, men det är en annan sak.

Jag menade bara att, det är ju inte gratis att semestra i Sverige heller.
Ibland tänker vi människor lite tokigt. Läste en tråd där en skulle semestra och åka från södra Sverige till Trondheim. Bensinen är ju dyr i Norge så han skulle följa svenska sidan och sen svänga in vid lämpligt ställe. Jag räknade ganska snabbt ut att han sparade in en hel femtiolapp på det :)

Hondamannen
2013-01-01, 03:26
lol :-)


jag vill bara ha koll på min ekonomi :-) och har jag inte råd så kanske jag inte väljer att åka till Schweiz tex utan kanske till ett ngt billigare land.


Du vet ju hur jag är :-) jag måste ha koll på allt :-)

V Saarela
2013-01-01, 04:07
lol :-)


jag vill bara ha koll på min ekonomi :-) och har jag inte råd så kanske jag inte väljer att åka till Schweiz tex utan kanske till ett ngt billigare land.


Du vet ju hur jag är :-) jag måste ha koll på allt :-)

Vill man åka billigt så är ju dom östra länderna att föredra.

För en normal hojåkare som lever relativt enkelt/spartanskt så är inte merkostnaden stor vilket land man än åker till.
Du måste vara ganska slösaktig med pengar om du måste välja land att resa till.....

Hondamannen
2013-01-01, 04:11
kan vara slösaktig...jag är svår att förklara Vs :-)

Hur som helst, nästa år det tyskland och Österrike på kartan :-)

V Saarela
2013-01-01, 04:23
Jag brummade ju med moped i somras i dessa länder+ lite till.
Förutom Tyskland, så får man ju också räkna med att, om man åker motorväg så kostar det en slant.

Jag har åkt småvägarna i Österrike och Schweiz för att slippa avgifterna, nångång kanske fuskat lite. Småvägarna går drygt sakta och det gäller att hålla hastigheterna...polizei drar in dig i skogen, rånar och våldtar dig :o)

Hondamannen
2013-01-01, 04:26
Jo vars Vs, jag har sett Verkehrskontrolle på Youtube och betalt tar dem på plats.

lasrberglund
2013-01-01, 10:52
Jag brummade ju med moped i somras i dessa länder+ lite till.
Förutom Tyskland, så får man ju också räkna med att, om man åker motorväg så kostar det en slant.

Jag har åkt småvägarna i Österrike och Schweiz för att slippa avgifterna, nångång kanske fuskat lite. Småvägarna går drygt sakta och det gäller att hålla hastigheterna...polizei drar in dig i skogen, rånar och våldtar dig :o)

Jaså?
Hoppas de har kvinnliga poliser :D:D:D:bootyshake:

Tycker priserna i norge är ganska som sverige om man undviker att äta ute och handla mat på macken.

Betalade 300kr för en 3 bäddstuga förra i sommras.

Maten är maginellt dyrare på stormarknaden men liten skillnad.

Bensin nån krona dyrare.

V Saarela
2013-01-01, 12:00
Jaså?
Hoppas de har kvinnliga poliser :D:D:D:bootyshake:

Tycker priserna i norge är ganska som sverige om man undviker att äta ute och handla mat på macken.

Betalade 300kr för en 3 bäddstuga förra i sommras.

Maten är maginellt dyrare på stormarknaden men liten skillnad.

Bensin nån krona dyrare.


Nja, lite kärlek vill man ju också ha då, genom att överräcka bötena så det känns som man får valuta för det :)

Norge ja, det beror var man reser nånstans... Åker man i södra delen av Norge(Trondheim söderut/västerut) så har priserna stegrat ganska kraftigt. Det märker man på en massa saker som, tullavgifter, färjor, stugpriser, broavgifter etc etc etc.
Jag var i somras till öarna Fröya och Hitra. Hade med mig en Trondheimbo som guide.
Förresten, bilar du på E6:an förbi Trondheim hem en räkning, oavsett vilket land du kommer ifrån. Har du otur så passerar du ganska många såna.

Guiden berättade också att det märks att det mesta har blivit mycket dyrare, turisterna har börjat fly landet för dom har helt enkelt inte råd att resa runt i Norge.......

pumpe3
2013-01-01, 13:40
Boende beror så klart på vad man vill och önskar, men när vi är i Norge kör vi hytter med dusch/wc och kök ligger mellan 500-1200 Nok så inte alltid skitbilligt eftersom inget ingår (dyrast i super fräsch hytte i Geiranger så får skylla mig själv men valt det två gånger), i Tyskland/Österrike så kostar det runt 35-50euro per person med rum och frulle.
Personligen väljer jag bort tältet för att slippa kånka och penga skillnaden vs komforten är inte värt det för mig (låt, bekväm och vill kunna torka upp mig)

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2