handdator

Visa fullständig version : Skyddsjacka?



Mymlan
2012-12-29, 00:54
Hej! Håller på letar en lämplig skyddsjacka/väst att ha under stället med skydd för axlar, armbågar, rygg och bröstkorg. Bor i Finland och det verkar vara helt omöjligt att hitta sådana som är för damer. Har även testat herrmodeller men de satt väldigt konstigt, samma problem var det när jag letade jacka till mc-stället. Får väl kanske pallra mig iväg mot huvudstaden och hoppas på bättre lycka där. Snälla hjälp mig någon!

Olle Å
2012-12-29, 09:38
Hej! Håller på letar en lämplig skyddsjacka med skydd för axlar, armbågar, rygg och bröstkorg. Bor i Finland och det verkar vara helt omöjligt att hitta sådana som är för långa damer. Har även testat herrmodeller men de har oftast alltför breda axlar, samma problem var det när jag letade jacka till mc-stället. Får väl kanske pallra mig iväg mot huvudstaden och hoppas på bättre lycka där. Snälla hjälp mig någon!

Vill här ge dig ett tips om en skyddsväst av typ airbag.
Kolla på www.tryggsaker.se så hittar du den. Har en själv som kom till användning i höstas då jag körde på en bil bakifrån och slog i gatan. Kände absolut inte av fallet eftersom västen hade blåst upp sig. Den blåses upp av en tryckpatron, som man enkelt kan byta på plats om man har någon reserv med sig.
Västen stabiliserar huvud och hjälm med en krage och en stor kudde över ryggslutet, en kudde på var sida ryggraden och en på vardera sidan av bröstkorgen. :):):):)

V Saarela
2012-12-29, 10:51
Du har ju redan en tråd om det där du får förslag om att åka till huvudstaden(Storm)....varför starta en ny tråd? :)
http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=6754

Jag bor också i en liten håla. Trots att jag har lättare att hitta passande kläder än dig. så förväntar jag mig inte att hitta dom i min hemstad....

Mymlan
2012-12-29, 20:31
Du har ju redan en tråd om det där du får förslag om att åka till huvudstaden(Storm)....varför starta en ny tråd? :)
http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=6754

Jag bor också i en liten håla. Trots att jag har lättare att hitta passande kläder än dig. så förväntar jag mig inte att hitta dom i min hemstad....

Oj! Skrev lite fel. Menar inte själva jackan till stället. Menade som en sorts skyddsväst/jacka som man har under sin mc-jacka. Sån som har både skydd för axlar, armbågar, bröstkorg och som även har ryggplatta. Typ en sån som i länken. Har varit till Storm redan och köpt ställ, men när jag frågade efter skyddsväst/jacka för damer så sade de att de inte hade det för tillfället. Prövade några herrmodeller som satt lite konstigt. Män och kvinnor ser faktiskt lite olika ut (vi kvinnor ska ju få plats med de där som de flesta har 2 styckna av), nog pratat om det :o. Några tips? :D

V Saarela
2012-12-29, 20:53
Ahaaaa, du menar en sk "pansaripaita"?(finska om nu nån undrar......) som crossåkarna använder?

Isåfall:
Finns den verkligen i dammått? Det är ju stretch och tror att sk lady är samma som kid.....eller?
Dessutom så går den väl inte under ett ställ(.....om det nu var en sk sådan du menade)

AT-gubben
2012-12-29, 20:58
Här finns det skyddsjacka/väst för damer. Visserligen i fel land för "finnjäveln"

http://www.garage24.se/street/personlig-utrustning/skydd/69-651658-13-02_69-651658-13-02

Mymlan
2012-12-29, 21:04
Ahaaaa, du menar en sk "pansaripaita"?(finska om nu nån undrar......) som crossåkarna använder?

Isåfall:
Finns den verkligen i dammått? Det är ju stretch och tror att sk lady är samma som kid.....eller?
Dessutom så går den väl inte under ett ställ(.....om det nu var en sk sådan du menade)

Just en sådan. Fast jag tänkte på en mera slimmad modell, som den i den här länken http://www.24mx.fi/mp/p/suojaliivi-richa-light/15294/suojat/k303/. Dock med ärmar och skydd för axlar och armbågar. :)

Mymlan
2012-12-29, 21:12
Här finns det skyddsjacka/väst för damer. Visserligen i fel land för "finnjäveln"

http://www.garage24.se/street/personlig-utrustning/skydd/69-651658-13-02_69-651658-13-02
Någon som vet om det går att beställa därifrån även i övriga norden. Antar att det tyvärr kan bli ganska dyrt att returnera den om den inte skulle passa :)

Mymlan
2012-12-29, 21:23
Vill här ge dig ett tips om en skyddsväst av typ airbag.
Kolla på www.tryggsaker.se så hittar du den. Har en själv som kom till användning i höstas då jag körde på en bil bakifrån och slog i gatan. Kände absolut inte av fallet eftersom västen hade blåst upp sig. Den blåses upp av en tryckpatron, som man enkelt kan byta på plats om man har någon reserv med sig.
Västen stabiliserar huvud och hjälm med en krage och en stor kudde över ryggslutet, en kudde på var sida ryggraden och en på vardera sidan av bröstkorgen. :):):):)

Usch vad otäckt! Tur att det gick vägen. Kanske skulle ta mig en titt på en sådan :)

jtr
2012-12-29, 21:32
Titta gärna på webbsidor som säljer skyddsvästar till snöskotrar. De flesta är mkt. bra och passar även till MC åkning.

Mymlan
2012-12-29, 21:36
Titta gärna på webbsidor som säljer skyddsvästar till snöskotrar. De flesta är mkt. bra och passar även till MC åkning.

Ok. Tack för tipset, ska kolla:shakehands:

Mymlan
2012-12-29, 22:04
Här finns det skyddsjacka/väst för damer. Visserligen i fel land för "finnjäveln"

http://www.garage24.se/street/personlig-utrustning/skydd/69-651658-13-02_69-651658-13-02

Tackar. Nu fann jag den på 24mx.fi http://www.24mx.fi/motocross/p/suojaliivi-alpinestars-bionic-stella-musta-lila/25943/suojat/k30/suojatakit-ja-suojaliivit/s201/ :shakehands:

V Saarela
2012-12-31, 07:24
Förutom att jag tycker att man ska prova skyddsutrustning på plats.....


Dom där västarna är gjorda i första hand för bl a crossåkare. Dom har då en tröja på sig.
Tveksam till att den ryms under en mc-jacka? (om du nu inte köpt en jacka som är några nummer för stor)

AT-gubben
2012-12-31, 10:09
Förutom att jag tycker att man ska prova skyddsutrustning på plats.....


Dom där västarna är gjorda i första hand för bl a crossåkare. Dom har då en tröja på sig.
Tveksam till att den ryms under en mc-jacka? (om du nu inte köpt en jacka som är några nummer för stor)

Njaaää! Håller inte med dig helt. Många av oss grusälskare använder dom. Har man redan en jacka med skydd så plockar man bort skydden och använder väst i stället. Många fördelar finns det, bl.a. att kunna köra med bara skyddsvästen, (som har alla skydd) ev. med en tröja över, då det är varmt. Jackan spänns fast på hojen. Har kört mycket på detta vis och flera av kamraterna som inte har detta skydd blir avundsjuka i sina varma jackor. Fast gångna säsongen så var det mest jacka på. :mad:
Fördelarna är glasklara :) Jackskydden har en benägenhet att inte sitta på plats vid en ev. marksyning då dom kan glida åt sidan av jackans friktion mot underlaget. Bl.a. av den anledningen har jag gjort lika dant med byxorna, Skydd bort från dom och på med riktiga crosskydd. Men det är jag det;)
Nackdelar finns. Bl.a. kan den kännas otymplig när man inte sitter på hojen, men väl där så märker man inte av den.

Men som med alla kläder, hjälmar och skydd så ska dom provas innan köp.

engström67
2012-12-31, 10:19
Håller med at-gubben.Har själv testat detta och funkar kanon om man plockar ur alla skydd i jackan och sedan om det är väldigt hett så bara ha en typ crosströja utanpå,fläktar skönt.
Funderar själv på en sådan:)


http://shop.touratech.se/SE/Catalog/personlig_utrustning_skydd/skyddsutrustning/01-500-0358-0.html

V Saarela
2012-12-31, 10:53
Njaaää! Håller inte med dig helt. Många av oss grusälskare använder dom. Har man redan en jacka med skydd så plockar man bort skydden och använder väst i stället. Många fördelar finns det, bl.a. att kunna köra med bara skyddsvästen, (som har alla skydd) ev. med en tröja över, då det är varmt. Jackan spänns fast på hojen. Har kört mycket på detta vis och flera av kamraterna som inte har detta skydd blir avundsjuka i sina varma jackor. Fast gångna säsongen så var det mest jacka på. :mad:
Fördelarna är glasklara :) Jackskydden har en benägenhet att inte sitta på plats vid en ev. marksyning då dom kan glida åt sidan av jackans friktion mot underlaget. Bl.a. av den anledningen har jag gjort lika dant med byxorna, Skydd bort från dom och på med riktiga crosskydd. Men det är jag det;)
Nackdelar finns. Bl.a. kan den kännas otymplig när man inte sitter på hojen, men väl där så märker man inte av den.

Men som med alla kläder, hjälmar och skydd så ska dom provas innan köp.

Blev lite missförstånd :) Klockrent för seriös grussprättning....och så har jag också skrivit på ett annat forum:

"Nu är ju Biltemas sida offline men.....

För seiös grussprut med fötterna ute emellanåt kanske kika lite på hur crosskillarna är kittade.
Finns ju en väst med alla skydd på, riktiga crosskor samt knäskydd. På det en crosströja och crossbyxa.
Tröjan och byxan är ju bara att slänga in i tvätten med kallingarna.(kallingarna om det gått för fort)

Tror att Biltema har allt detta. Tror dessutom också att du klarar dig med 3´?"

För vanlig gatukörning så tycker jag att man ska ha kläder/utrustning som man kan glida på efter asfalten. Ryggskyddet som brukar finnas i allväderskläderna byter man ut från en lös.
Allt som är direkt mot kroppen är givetvis att föredra, men mot asfalt måste man ha utrusning/material som klarar att kana på.