handdator

Visa fullständig version : skjutsa på hoj



Hondamannen
2012-12-28, 14:46
hej,

Vad är det för gyllene regel som man ska följa när man skjutsar?

Mvh

Hondamannen

akems
2012-12-28, 14:59
Kör aldrig fortare än att den som åker tycker det är trevligt

Jåke
2012-12-28, 14:59
Passageraren ska göra som föraren gör samt hålla i sig själv. Ovan medryttare bör få instruktion innan avfärd.

/skrivet på jävligt litet tangentbord/

Ron
2012-12-28, 15:39
...slappna av och bara "följa med" i svängarna, inte luta imot...

Mats Liifv
2012-12-28, 16:15
Köra mjukt, inga häftiga inbromsningar eller accelerationer...

Olle Å
2012-12-28, 16:19
hej,

Vad är det för gyllene regel som man ska följa när man skjutsar?

Mvh

Hondamannen

För det första att föraren ha god trafikvana och är väl hemma på just den hojen , att det är en lämplig hoj att åka två på. :):):)

Zigge
2012-12-28, 16:51
Det betyder inta alltid att man ska gasa på när passageraren knackar dig på ryggen.
Frugan har köpt egen hoj och tagit kort nu ;)

MEHall
2012-12-28, 17:00
Sen så ska ju den som blir skjutsad vara som en ryggsäck till den som kör!;)





:cool:

Hondamannen
2012-12-28, 17:21
När jag övningskörde så ägde jag en yamaha sr 250 special och min handledare satt bakom mig under den tid som jag övningskörde.

Det allra första jag fick lära mig av min handledare var just vad man ska tänka på när man skjutsar någon.

När vi hade kört 500 meter så skulle jag svänga till höger men det var jävligt svårt att svänga tyckte jag. Så precis när jag hade svängt åt höger så stannade jag och sa till min handledare att antingen är det jävligt svårt att skjutsa på motorcykel eller så håller du på att jävlas med mig.

Han sa at genom att lägga lite mer tyngd på vänster fotpinne ville jag bara belysa för dig att när man skjutsar så har inte föraren någon större roll i det hela. Det är till stor del passageraren som har kontroll över motorcykeln. Bara genom att trycka lite mer på vänster fotpinne lyckades min vän styra hoj mot mittlinjen trots att jag ville göra en höger sväng. Med kraft lyckades jag trots allt göra en höger sväng.

Det är därför viktigt att du instruerar din passagerare att vederbörande inte bör göra några häftiga rörelser under körning för annars kan det sluta illa.

Lektion nummer två som jag fick av en annan vän är att när man skjutsar ska man se till att det inte finns något gap mellan föraren och passageraren då det kan resulterar att föraren flyger av hojen vid en kraftig inbromsning. Man ska också tala om för passageraren att om det ser ut som att saker och ting skall gå åt helvete så kan vederbörande lägga händerna på tanken och på så sätt ta bort en hel del vikt från förarens rygg så att det blir lättare för föraren att stanna kvar på hojen.

Sen ska man också beakta viktskillnaden mellan föraren och passageraren. Väger föraren vänsentligt mer än passagerarn så behöver man inte i lika stor utsträckning beakta det ovanstående. Är det så att föraren väger väsentligt mindre än passageraren så ska föraren desto mer beakta det ovanstående.

jtr
2012-12-29, 21:03
Det bästa sättet att skjutsa en passagerare? På en ca 10 m lång lina. Ha Ha Ha.

Allaandranamnvarupptagna
2013-01-03, 19:53
Du kan inte riktigt köra som du brukar, du har trots att en persons liv i dina händer, och denna personen kan asevert påverka din körning negativt om han/hon är ovan och bara "hoppar på"

När jag övningskörde med min morsa satt hon på där bak så jag anser mig själv som en duktig skjutsare, A och O i detta är att snacka igenom innan hur man ska sitta/hålla mm, speciellt prata under färd kan bli väldigt SKRIKIT om pasageraren baktill bla inte fäller upp visiret !!

Personligen när jag kör hoj med passagerare brukar jag alltid köra mjukt, speciellt i staden, brukar säga att när man passerar stadskylten för att åka in i stan så kör jag extra mjukt så han där bak kan "slapna av" om ni fattar vad jag menar.

Klart man ska gasa på någon gång oxå, en klapp på låret innan en påfart tycker jag är en bra indikering på att en kraftig accelaration är på gång!

Snacka igenom är A - O