handdator

Visa fullständig version : Provkörning av Honda Transalp i dag



Nina
2007-10-17, 10:30
I dag ska jag in till sta'n och provköra en Transalp!
Den är ca 40 kg tyngre än en F650 GS, har ungefär samma effekt och så. Så vi får se vad jag tycker om den, än så länge slår ingen allroundhoj en Versys i effekt och vrid, den är verkligen pigg.
Synd bara det sitter 17" fram på Versys, skulle varit minst 19" för då är det lättare att köra på grus och så har man förstås ett större utbud av grovmönstrade däck. Detta har Transalpen, större framhjul och grövre mönster.

F650 GS är bra, synd bara att den är så slö. Versysen kändes precis som en F650 GS men piggare. ;D

Jag ska avväga det där med serviceintervaller och garanti också. Honda ger 5 års garanti, Kawasaki 2 år. BMW? Måste kolla.

Jåke
2007-10-17, 11:24
Jamen lycka till då. Ser fram emot rapporten ;D

Det jag funderar på när det gäller garanti, är vad den gäller. Inte alls säkert att det är nåt att ta med i övervägandet. Så kallad "vagnskadegaranti" t ex är ju inget annat än en betald helkasko på försäkringen...

Nina
2007-10-17, 14:42
Det jag funderar på när det gäller garanti, är vad den gäller. Inte alls säkert att det är nåt att ta med i övervägandet. Så kallad "vagnskadegaranti" t ex är ju inget annat än en betald helkasko på försäkringen...


Hmm, tänkte jag aldrig på. För mig när det är 5 års garanti ska det gälla allt på den, *helst*. Varför skryta med 5 års garanti då?

Nåja, här är rapporten:
Okej, jag är lång, hela 175 cm men jag hade problem att nå ner med fötterna, fick stödja mig med tårna vid rödljusen. Usch vad kändes osäkert då! >:(
När jag skulle ner med fötterna, just precis där jag skulle sätta ner dom var ett par fotpinnar ivägen. Dessa fick jag peta uppåt så jag kunde stödja mig bättre. Hemska tanke om byxan fastnar...

Provturen tänkte jag skulle bli ganska kort, jag kände direkt att den var inte min modell av hoj, vi kom inte riktigt överens, dessutom gillade jag inte tyngdpunkten på den som är högre än på F650 GS och Versys. Till råga på allt ganska slö. Men den är säkert ganska bra på grusvägar och jag satt bra när den rullade men nä, jag trivdes inte på den. Sen får den vara hur bra den vill på grusvägar.

Så den här provturen blev jag nu pådyvlad en mycket längre tur än tänkta max 15 min. Det blev hela 50 minuter av pina och jag körde fel, inte hittar jag längre genom sta'n! :(
Jag nästan började gråta för jag ville lämna tillbaka den omgående och så hamnade jag bara på alla möjliga gator utom dit jag skulle, därav en pådyvlad längre tur än tänkt. Vid en rondell såg jag en skymt av butiken i alla fall och hoppet tändes att äntligen få bli av med den, för att i nästa korsning se att där fick jag inte svänga vänster utan enbart höger och så hamnade jag ännu längre bort... :'(

Det står nu mellan Versys och F650 GS så jag får väl provköra Versys igen, helst skulle man låna den en hel dag om man fick. :D
BMW:n har jag kört i flera hundratals mil så den kan jag utan och innan och vet precis vad den går för. Den är kanon på alla möjliga vägar, som grusvägar.
Frågan är om Versys är lika fin där, den är annars exakt som en F650 GS på asfalten fast piggare förstås. :)

Jåke
2007-10-17, 15:22
Sätt ner bara en fot, men sätt ner den riktigt och bestäm innan du stannar så känns det säkrare.

Du verkar i övrigt ha ungefär samma åsikt som jag om hojen, det är inte en spännande modell direkt. Jag upplevde den som surrig, det är väl samma sak som slö.

Versys jämfört med GS blir nog tufft, Kawan är ju inte alls gjord för grus på samma sätt. Däremot skulle jag säga att det hänger väldigt mycket på föraren hur "bra" den är. Det den tappar på rent körmässigt är ju framhjulet som flyter mer samt fjädringen som är hårdare/obekvämare över potthål och liknande.

Så nu när Tramsvalpen är ute i kylan skulle min rekommendation bli:

25% asfalt + 75% grus = BMW
75% asfalt + 25% grus = Kawa

Om jag verkar gnällig är det bara för att JAG inte får köra hoj... ;)

Nina
2007-10-17, 15:43
25% asfalt + 75% grus = BMW
75% asfalt + 25% grus = Kawa
Då blir det nog Kawan för det är mer asfalt än grusvägar när jag tänker efter. Men då den känns precis som BMW:n tror jag nog den är bra även på grus, fast med 17" fram är den nog lite känsligare. Så man får väl ta det lugnare istället.



Om jag verkar gnällig är det bara för att JAG inte får köra hoj... ;)

Ja, jag tyckte väl det var nåt! ;)