handdator

Visa fullständig version : Tvåtaktshoj eller sexa



Hondamannen
2012-12-16, 16:02
Hej,

Om det idag skulle finnas sprillans nya, låt oss säga 500-600 cc motorcyklar, med tvåtaktsmotorer eller med en sexa för runt 50 000 kr, skulle ni då köpa en sån?

Mvh

Hondamannen

jtr
2012-12-16, 17:13
Så klart skulle jag göra det!!!
Titta på de nya 2-takts motorer typ E.TEC. De är ca 30 % lättare än 4-taktare. De är lika rena eller tom renare än 4-taktare och de drar mindre bränsle.
Jag åker på vinter en snöskoter - Lynx 800 E-TEC (158 hk) och min kompis åker en Yamaha 4.takt (80 hk). Om vi åker exakt lika mycket och stannar för att tanka så drar de båda exakt (+/- ca 0,5l) lika mycket bränsle trots att jag har nästan dubbelt så många hk i min 2-takts maskin.
Men EU har mer eller mindre "saboterat" för 2-takts motorer (tyvärr)

engström67
2012-12-16, 21:34
Visst dom gör rätt fina 2 taktare i dag,men dom håller ju inte.Blir väl lite fel när du jämför med klenaste yamahan. Om vi tar din 800 E.tech på 158hk och en yamaha apex 4takt på 162 hk,är ju valet enkelt.Ventilsjustering vid 4000 mil Rotaxen???slut för länge sedan.Ok 2-taktaren är lättare men ska ju inte bära skotern,utan köra på den.:D:D

jtr
2012-12-16, 23:58
Till Engströms:

1) Jag försökte bara b.la. jämföra bränsleförbrukning på 2-takts vs. 4-takts motorer. Apex på 162 hk drar garanterat mer soppa än 80 hk Phazer.
2) Kör du fast i skogen så är det mycket stort skillnad om du sitter på en 200 kg eller på en 300 kg tungt skoter!!! (men du kör säkert aldrig fast)
3) Varför har 4-takts skotrar (speciellt Yamaha) så många tekniska problem? Fast mest med elektronik.
4) Varför säljs mindre och mindre 4-takts skotrar (enligt statistik) men försäljning på 2-takts skotrar bara ökar.
5) Varför har tex POLARIS slutat att tillverka 4-takts skotrar föra året?

Men du har rätt - 4-taktare håller längre (om dom funkar) Men vilket nytta har man av en fungerande motor om allt annat har redan rasat ihop?

Jag hade en stort MC. Yamaha xjr 1300 och hade aldrig ngt, problem med den. Den bara gick och gick. Men har ganska många "skoterkompisar" som kör Yamaha och några av de är ibland smått desperata efter upprepade besök på verkstad (Föresten: antalet Yamaha ÅF minskar - jag bara undrar varför?)

RobbeS
2012-12-17, 14:36
Går det egentligen att döma ut moderna tvåtaktare på en mc egentligen. Skillnaden på hur en motor belastas på en snöskoter kontra en mc är ju ganska stor. På en snöskoter är det ju väldigt ryckig körning med höga varv på tunga underlag, kallstarter, fastfrusna boggin och mattor. En mc körs mestadels på mellanvarv i plusgrader och har växellåda. Så jag tror att hållbarheten skiljer bara marginellt på en mc motor oavsett om det är tvåtaktare eller fyrtaktare. När det gäller båtmotorer så har ju de moderna tvåtaktarna idag gått om fyrtaktarna och även yrkesfiskarna här uppe föredrar tvåtaktare och dom har ju höga krav på driftsäkerhet.

engström67
2012-12-17, 15:46
Till Engströms:

1) Jag försökte bara b.la. jämföra bränsleförbrukning på 2-takts vs. 4-takts motorer. Apex på 162 hk drar garanterat mer soppa än 80 hk Phazer.
2) Kör du fast i skogen så är det mycket stort skillnad om du sitter på en 200 kg eller på en 300 kg tungt skoter!!! (men du kör säkert aldrig fast)
3) Varför har 4-takts skotrar (speciellt Yamaha) så många tekniska problem? Fast mest med elektronik.
4) Varför säljs mindre och mindre 4-takts skotrar (enligt statistik) men försäljning på 2-takts skotrar bara ökar.
5) Varför har tex POLARIS slutat att tillverka 4-takts skotrar föra året?

Men du har rätt - 4-taktare håller längre (om dom funkar) Men vilket nytta har man av en fungerande motor om allt annat har redan rasat ihop?

Jag hade en stort MC. Yamaha xjr 1300 och hade aldrig ngt, problem med den. Den bara gick och gick. Men har ganska många "skoterkompisar" som kör Yamaha och några av de är ibland smått desperata efter upprepade besök på verkstad (Föresten: antalet Yamaha ÅF minskar - jag bara undrar varför?)

Ja ja tänker inte diskutera detta nå mer,jag vet vad jag skulle köpa om jag skaffade skoter.Yamaha så klart.Min handlare Är väl han jag vill handla av och han kränger 30-50 skotrar i månaden,har ej hört att det skulle vara nå problem.Han fyller bara på förrådet med beg,Lynx,skidoo,osv:):).Nä jag gillar alla scootrar även om en yamaha ska väga 100kg mer:rolleyes:.Ska aldrig köpa en.Bättre köpa ny hoj var 3,e år:D ps sedan är det ju så att skoter folket och skotrar ligger 20år efter i utvecklingen om man jämför mc.Men är väl synd om yamaha misslyckats med skotrar när dom håller högsta kvalite på Mc:)

jtr
2012-12-17, 17:38
Till Engström:
Jag håller med att det är bra konstig. Alltså MC Yamaha v.s. Snöskoter Yamaha - kvalitet.
P.S.
De flesta som har provat "friåkning" i skogen på en hyfsat bra skoter är oftast "sålda" för detta hobby.
Prova själv - det går att hyra skoter också. Du behöver inte köpa en. Eller "hojta till" när du är i mina trakter så får du testa min Boondocker (dvs. om du är försiktig !!!)

Hondamannen
2012-12-17, 17:53
Nu var inte min tanken att vi skulle snacka om snöskotrar utan tvåtaktshojar :-)

räven
2012-12-17, 17:58
Kavasaki 3 pip, 500 å 750 2 takt va då inga höjdare

jtr
2012-12-17, 18:03
Nu var inte min tanken att vi skulle snacka om snöskotrar utan tvåtaktshojar :-)

Ursäkta

engström67
2012-12-17, 19:14
Till Engström:
Jag håller med att det är bra konstig. Alltså MC Yamaha v.s. Snöskoter Yamaha - kvalitet.
P.S.
De flesta som har provat "friåkning" i skogen på en hyfsat bra skoter är oftast "sålda" för detta hobby.
Prova själv - det går att hyra skoter också. Du behöver inte köpa en. Eller "hojta till" när du är i mina trakter så får du testa min Boondocker (dvs. om du är försiktig !!!)

Har aldrig ägt en skoter men kört väldigt mycke.Grannen hade en Lynx som jag fick låna i flera år och man har ju testat det mesta.Har en gammal Mach 1,a i sommarstugan som tillhör familjen som bara står nu.Senast i helgen så var jag i Gävle och testade yamahas senaste program:):).Så visst skitkul men ekonomin tillåter inte båda delar,hoj ,mc.Javisst ska till Lindesberg i morgon bitti med mat till Ica så provkörning går bra:):) närå.Men Boondocker är grymt läcker:)

jtr
2012-12-17, 23:33
Har aldrig ägt en skoter men kört väldigt mycke.Grannen hade en Lynx som jag fick låna i flera år och man har ju testat det mesta.Har en gammal Mach 1,a i sommarstugan som tillhör familjen som bara står nu.Senast i helgen så var jag i Gävle och testade yamahas senaste program:):).Så visst skitkul men ekonomin tillåter inte båda delar,hoj ,mc.Javisst ska till Lindesberg i morgon bitti med mat till Ica så provkörning går bra:):) närå.Men Boondocker är grymt läcker:)

Kolla "privata meddelande"

Olle Å
2012-12-18, 09:47
Kan det vara så att dagens tvåtaktare även har fallit för effektraseriet och är hårt trimmade?
De behöver ju ganska mycket service och underhåll. Byten av kolvringar och lager.
Om man då jämför med dagens fyrtaktare typ 1000cc och 90-100 hkr, så håller dessa motorer nästan i evighet.:):)

V Saarela
2012-12-18, 10:19
Går det ens idag att få en tvåtaktare helfordonsgodkänd?(...alltså med full effekt)

Hondamannen
2012-12-18, 12:04
Vespa px 125/150

V Saarela
2012-12-18, 12:36
Vespa px 125/150


Finns andra också,(typ KTM) men tänkte mer typ.....

Formulerar om det :)
Går det ens idag att få en tvåtaktare helfordonsgodkänd, alltså en motor med lite mer effekt och utan att den är strypt för att klara miljö- bullerkrav etc.

Hondamannen
2012-12-18, 12:39
Tekniskt sett är ändå nog inte några stora problem men tvåtaktaren har genom tiderna fått sig ryktet att vara en miljöbov och det är inget som en tillverkare idag vill vara förknippad med.

Olle Å
2012-12-18, 13:06
Tekniskt sett är ändå nog inte några stora problem men tvåtaktaren har genom tiderna fått sig ryktet att vara en miljöbov och det är inget som en tillverkare idag vill vara förknippad med.

Det är ju så jäkla lätt att feldosera oljan för den som blandar själv och då får man en hoj som ryker och dessutom luktar. Då tror ju folk direkt att en miljöbov är i farten.
Visserligen har väl moderna tvåtaktare separat oljetank.
Som vanligt är ju folk mest rädda för det de kan se och sätta fingret på.:eek::eek:

Tjita1
2012-12-18, 13:18
Ja precis. Kallstarta en stor dieselmotor så den ryker svart och folk skriker för livet för sin stackars miljö. Faktum är att svart rök från en diesel är oförbränt bränsle, dvs sånt som aldrig blev till några växthusgaser..

Hondamannen
2012-12-18, 14:39
Idag kan man nog montera dit ett partikelfilter på en modern tvåtakt. Mkt går att lösa men tvåtaktsmotorn har fått sig svårt borttvättad rykte om att vara en miljöbov. Det är nog det stora bekymmern.

räven
2012-12-18, 17:24
2takt förbränner smörjoljan som ny ,4takt gör det när den är uppsliten