handdator

Visa fullständig version : MC-skräck - varför?



Lottaje
2012-12-15, 21:45
Då och då får jag kommentarer från omgivningen i stil med:
"Kör du MOTORCYKEL? Så mooodigt! Jag törs inte! Jag hade en kusin/Fd Pojkvän/bekant/jobbarkompis/kompis pappa som omkom i en motorcykelolycka så nu skulle jag inte sätta mig på en mc!"
Okeeeej...?!
Tyvärr har jag åtskilliga liknande händelser att berätta om BILOLYCKOR men jag måste medge att jag både kör och åker bil ändå. Vilket fö. verkar gälla resten av befolkningen också.
Varför är mc-olyckor ett tillräckligt argument att vägra mc (och idiotförklara motorcyklister?) medan bilolyckor bara är oväsentlig statistik som gäller ngn annan?

Ove
2012-12-15, 22:11
Då och då får jag kommentarer från omgivningen i stil med:
"Kör du MOTORCYKEL? Så mooodigt! Jag törs inte!

:D När folk snackar så är det väldigt mycket som kräver "mod": köra mc, segla, bära hatt, åka skidor utför, säga upp sig från jobbet och byta yrke, skaffa barn, flyga, gifta sig..... Äsch, jag kan hålla på tills burken blir full.

Vad man menar med mod är väl en definitionsfråga. Att ta en risk fast man egentligen inte vågar kräver mod, men att ha det lite spänning i tillvaron är väl att krydda upp tristessen tills det blir kul istället. Tuta och kör och låt korparna kraxa, kanske blir det så att även dom kommer att blli bitna när dom ser att du trivs. ;)

Hondamannen
2012-12-15, 23:11
Det beror på att vi människor analyserar fara på olika sätt.

Jan-Olov
2012-12-15, 23:32
Allt är farligt, det är farligt att leva vi kan dö.

RobbeS
2012-12-16, 02:00
Det lustigaste argumentet jag fått några gånger när jag pratat med folk är. -Jag skulle gärna vilja ta kort och köpa en mc men jag skulle nog köra ihjäl mig eftersom jag inte skulle kunna köra "lagligt"-.
Alltså, annars helreko familjefäder i medelåldern som är kända för att ta ansvar och tänka sig för tror att dom skulle köra som en blådåre bara för att dom sätter sig på en mc? Varför? Jag har nästan 140 hästar på hojen men kör sällan fortare än lagstadad hastighet. Dom få gånger jag varit upp i 150 km/h har direkt tanken på den där haren som kan springa ut på vägen eller tant Adga som ska korsa vägen gnagt i skallen och jag har bromsat ner till laglig hastighet. Man blir ju dessutom medveten hur oskyddad man är på mc och skärper sig lite extra. Min mc körning har i alla fall gjort mig mer riskmedveten även när jag kör bil.

Jan-Olov
2012-12-16, 07:56
Min mc körning har i alla fall gjort mig mer riskmedveten även när jag kör bil.

Detta stämmer på mig med och säkert många andra. Något som jag även vid bilkörning blivit bättre på är att flitigare använda backspeglarna.

V Saarela
2012-12-16, 08:08
Jo, som hojåkare är det ju lite svårt att alltid hävda sin rätt eftersom många kör med principen störst går först. Misstänksamheten mot andra medtrafikanter sitter i benmärgen även när man kör bil, förmodligen omedvetet.

Att man sen som fd sidovagnsåkare blivit snäppet mer misstänksam gör ju inte saken sämre.

stefan.
2012-12-16, 09:50
Varför är mc-olyckor ett tillräckligt argument att vägra mc (och idiotförklara motorcyklister?) medan bilolyckor bara är oväsentlig statistik som gäller ngn annan?

Jag cyklar till och från jobbet varje dag, året runt. Nyligen har jag fått en gipsad hand efter en olycka påväg till jobbet en morgon. Det har blivit en hel del kommentarer i stil med "Nu lägger du ner cyklingen vintertid va?" osv... Det fick mig att tänka i samma banor som Lottaje, även om det inte nu var för just mc, så var resonemanget ganska likt.

Jag tror det handlar om vad som är "normaliserat". Åka bil, gå, åka kommunalt osv är normalt, alltså ofarligt. Åka hoj, eller cykla vintertid i snön, är det inte. Ingen ifrågasätter en bilolycka på samma sätt, ingen förväntar sig att man ska sluta åka bil, bilen sätter man sig i utan att tänka på sånt. Ingen ifrågasätter om du halkar och bryter något när du går, det är bara otur med sånt som händer, vilket ju stämmer men sker det tex på hoj är det en annan sak, något "icke-normalt".
Det är nog där skillnaden ligger för många.

Ankan1
2012-12-16, 10:18
Livet i sig själv är en risk och resan vi gör under detta liv bedöms naturligtvis olika beroende på vem du frågar.Brossan dog som ung i trafiken när han ständigt körde mer på tvären än rakt fram.Fassan satt hemma ganska sjuk en sista julafton när hans hjärta stannade och han lämnade detta jordeliv.Min allra bästa kompis dog på sin hoj när han körde rakt in en hastigt öppnad personbilsdörr.Själv har jag haft tur och förmodligen lärt mig en del av alla olyckor jag varit med om som lett till kortare sjukhusvistelser men tycker fortfarande om att testa gränser med hög fart osv.Vi är som vi är på gott och ont.Somliga är rädda för allt och andra vill testa genom att ständigt gå på den yttersta linjen.Livet ska levas efter dina egna rimliga mått och inte efter andras ... då blir det inget roligt alls.

Den sista hojen jag köpt är en Blackbird som jag naturligtvis skulle testa innan den ställdes undan för vintern när jag på en lång raka som böjer av svagt mot en lika lång vänstersväng i ett vackert lanskap nära min hemort en sen höstkväll med lite trafik upplevde ett litet släpp i över 240 km/h där jag ändå hade långt kvar till toppfarten.Rädd som fan blev jag när jag stannat för att kolla att allt var som det skulle med denna hoj.Men hur konstigt det än kan låta så blev denna rädsla för stunden något som byttes ut mot erfarenhet och smak efter mer av det precis upplevda i hastighet.Vi syns kanske till våren .... :)

Lottaje
2012-12-16, 21:31
Jag tycker det ligger mycket i Stefans resonemang om vad som är "normalt". I många asiatiska länder är exempelvis transport på tvåhjulingar av olika slag det "normala"och jag antar att man resonerar annorlunda där. Det är ju ändå intressant att det ovanliga så lätt lätt blir onormalt och oönskat.

Mavve65
2012-12-17, 16:57
Då och då får jag kommentarer från omgivningen i stil med:
"Kör du MOTORCYKEL? Så mooodigt! Jag törs inte! Jag hade en kusin/Fd Pojkvän/bekant/jobbarkompis/kompis pappa som omkom i en motorcykelolycka så nu skulle jag inte sätta mig på en mc!"
Okeeeej...?!
Tyvärr har jag åtskilliga liknande händelser att berätta om BILOLYCKOR men jag måste medge att jag både kör och åker bil ändå. Vilket fö. verkar gälla resten av befolkningen också.
Varför är mc-olyckor ett tillräckligt argument att vägra mc (och idiotförklara motorcyklister?) medan bilolyckor bara är oväsentlig statistik som gäller ngn annan?

Om man som MC åkare skulle inse och begripa alla risker man utsätter sig för skulle ingen åka mc. Det ligger i människans natur att blunda för riskerna. Ponera att du skulle inse och kunna förstå smärtan av att kapa ett ben vid en olycka- så skulle du troligtvis aldrig sätta dig på MC-n.
Männsikor som tycker det är läskigt att åka Mc bör respekteras för de har mer insikti än en MC-åakre.:santaclaus:

lasrberglund
2012-12-17, 18:10
Om man som MC åkare skulle inse och begripa alla risker man utsätter sig för skulle ingen åka mc. Det ligger i människans natur att blunda för riskerna. Ponera att du skulle inse och kunna förstå smärtan av att kapa ett ben vid en olycka- så skulle du troligtvis aldrig sätta dig på MC-n.
Männsikor som tycker det är läskigt att åka Mc bör respekteras för de har mer insikti än en MC-åakre.:santaclaus:

Hoppas att det där inlägget var tänkt att provocera. :eek: :confused:

Hur är det med:
Flygarna,
Simmarna,
Trädklättrarna,
Snöskottarna,

Riskerna är enorma för att inte tala om elallergikerna..

Mavve65
2012-12-17, 18:55
Ja jag kanske hårddrog det en aning, men varför skulle det vara något särskilt provocerande i det jag skrev?

lasrberglund
2012-12-17, 20:33
Ja jag kanske hårddrog det en aning, men varför skulle det vara något särskilt provocerande i det jag skrev?


Det här kan vara en helt fel tolkning av mig, men jag läste ditt inlägg som att den försiktige alltid är den sundare.

Har själv en släkting som är rädd för ALLT. Hon kan t.ex inte åka bil när det är mörkt.

Vars skulle mänskligheten vara om den som uppfann elden lyssnat på den som sa : "Släck den, man kan ju bränna sig." ??

Olle Å
2012-12-17, 23:25
Många är helt enkelt rädda.
Rädda att skada sig
Oroliga att skada hojen
Helt enkelt osäkra, dåligt självförtroende.

Sedan har vi den andra typen av folk, som helt enkelt kalkylerar med riskerna och kör ändå
Där har vi de vanliga mc och bilförarna.

Sedan en annan grupp som exvis. tävlingsförare, stuntåkare. motocrossförare, fälttävlansryttare,
som vet att de kommer att bli skadade förr eller senare, men tävlar ändå.

Skillnad på folks mentalitet, som exempel. En man på en KTM LC4 körde ner i ett litet dike och blev stående grensle över en oskadad hoj. Han blev shockad och det tog 45 min av övertalning av gruppledaren innan han tordes fortsätta.
En annan körde två mil till sjukhuset med sin mc och konstaterades ha nyckelbensbrott, varefter han körde 7 mil hem.

Mavve65
2012-12-18, 13:59
Jag måste nog göra en "pudel". :o:o
Liknelsen med ett benrott var inte så klyftig inser jag nu. Jag bröt själv benet för några år sedan och något år efter den händelsen så köpte jag en mc..... . Sorry. Inser att den som har mest brist på insikt är nog jag själv....faktiskt. Somebody call me a :nurse: !!!

Lottaje
2012-12-18, 23:54
Citat från SMC:
Under tiden januari-september har 30 män omkommit på en tvåhjulig motorcykel. SMC konstaterar att antalet dödade i MC-olyckor är tio färre jämrört med 2011. Antalet är fem personer lägre jämfört med rekordåret 2010. En stor skillnad mot tidigare år är att det få singelolyckor, 21 av 30 olyckor är kollisioner med andra fordon. Bara under juli har fyra motorcyklister omkommit i en krock med vänstersvängande bil. Snittåldern bland dem som omkommit på motorcykel under 2012 är drygt 37 år. Endast män har omkommit på motorcykel under 2012. Drygt hälften har kört en supersporthoj.

Från Transportstyrelsen:
Under november månad i år omkom 28 personer i vägtrafiken. Det visar de preliminära uppgifter som inkommit till Transportstyrelsen den 15:e december. Det är 11 fler än under november förra året.
16 av de omkomna personerna hade färdats i personbil, 1 i lastbil, 1 på moped, 1 på cykel och 9 var fotgängare. 8 bilister omkom i singelolyckor och 9 bilister omkom i mötesolyckor. Bland de omkomna var 22 män och 6 kvinnor. 8 av de omkomna var 65 år eller äldre medan ingen var under 18 år.
Medelantalet omkomna i november månad, under de senast föregående fem åren, är 25 personer.

Alltså, ungefär lika många döda i all trafik på en månad som MC en hel säsong...

stefan.
2012-12-19, 08:52
Alltså, ungefär lika många döda i all trafik på en månad som MC en hel säsong...

Men det är normalt! ;)
Nä, allvarligt talat, jag har också tittat någon gång på sån statistik. Det enda jag tycker den kanske missar är allvarligt skadade på mc. Det jag menar är den där "mindre" olyckan som i bil betyder plåtskador bara, men på mc tyvärr sätter folk i rullstol eller liknande för livet, även om de överlever. :(

Ett bra tips som jag klurat ut ur statistik från 2000-2003 säger att:
- 85% av alla omkomna ägt mc'n i mindre än 2 år.
- Över 50% av alla omkomna körde supersport.
Alltså; Vill du vara säker på att klara dig, köp en hoj, givetvis ej supersport, och ställ den i garaget i 2 år. Det blir jobbigt att inte använda den de 2 åren, men bit ihop.
85% + över 50% = mer än 135% = vi täcker in alla omkomna på mc! (över 100% innebär dessutom lite marginaler, eftersom statistiken är gammal).
Det betyder att efter dessa 2 år är du safe, om det inte är en supersport! Bara att gasa på!
;)

rakarör
2012-12-19, 09:47
Dör jag på en motorcykel så dör jag lycklig, jag är mer rädd för att halka i duschen.

Olle Å
2012-12-19, 14:12
Men det är normalt! ;)
Nä, allvarligt talat, jag har också tittat någon gång på sån statistik. Det enda jag tycker den kanske missar är allvarligt skadade på mc. Det jag menar är den där "mindre" olyckan som i bil betyder plåtskador bara, men på mc tyvärr sätter folk i rullstol eller liknande för livet, även om de överlever. :(

Ett bra tips som jag klurat ut ur statistik från 2000-2003 säger att:
- 85% av alla omkomna ägt mc'n i mindre än 2 år.
- Över 50% av alla omkomna körde supersport.
Alltså; Vill du vara säker på att klara dig, köp en hoj, givetvis ej supersport, och ställ den i garaget i 2 år. Det blir jobbigt att inte använda den de 2 åren, men bit ihop.
85% + över 50% = mer än 135% = vi täcker in alla omkomna på mc! (över 100% innebär dessutom lite marginaler, eftersom statistiken är gammal).
Det betyder att efter dessa 2 år är du safe, om det inte är en supersport! Bara att gasa på!
;)

Alltså om du är en äldre förare och dessutom kvinna, så kan du köra hoj utan större fara:):):)

Lottaje
2012-12-19, 15:31
Alltså om du är en äldre förare och dessutom kvinna, så kan du köra hoj utan större fara:):):)

Aaa - det var väl det jag tänkte! ;) Nästan odödlig, jag kan köra hur som helst! :D