handdator

Visa fullständig version : Tappad balansvikt?



pewa
2007-10-16, 19:29
Skulle tvätta hojen lite noggrannare för ett tag sedan och upptäckte då ett märke.. det ser ut som att det suttit en balansvikt på bakfälgen som antingen ramlat bort eller tagits bort.

Jag känner inga konstiga vibrationer eller annat när jag kör. Är det värt besväret att ta lös bakdäcket och lämna in det för balansering eller kan man köra såhär tills nästa däckbyte?

TcAnders
2007-10-16, 19:40
Det sliter mer på däcket att köra med obalans, jag jobbar på en däckfirma nu... Det fixar dom på 1minut om du går in på själva verkstan, sen kan du ju alltid hälsa på med en bullpåse eller något vid ett senare tillfälle, för att dom skulle ta betalt för det tror jag verkligen inte!
..

=)

// Anders

pewa
2007-10-16, 19:47
Bullpåse låter bra! ;)

Är väl mest krånglet med att ta lös hjulet och köra det till däckfirman.. känner som sagt inga vibrationer.

TcAnders
2007-10-16, 20:12
Ääääh, ge dig nu.. Ta dig tiden, då kan du smörja hjullagren medans du ändå håller på..

// Anders

Guzzi-Leif
2007-10-16, 23:36
Det mest sannolika är väl att det faktiskt suttit en balansvikt där men att den sprättes bort vid senaste däcksbytet (inför balanseringen vill man förstås inte ha gamla vikter kvar).
Såna limrester med lite "papp" i har jag alltid på fälgarna - orkar inte polera bort det...

Nina
2007-10-17, 08:57
Hur sällan tvättar du hojen, Pewa? ;)
Jag hade tagit ner hjulet och kollat det framför att köra med det och som TcAnders skriver – passat på att smörja lagren. :D

Jåke
2007-10-17, 11:41
Ursäkta mig, men det är inte så långt kvar på säsongen. Varför ska du plocka av hjulet och göra dig omaket att lämna in det på balansering om du inte har några problem av det? Göra en höna av en fjäder alltså... ???

pewa
2007-10-18, 15:53
Hur sällan tvättar du hojen, Pewa? ;)
Jag hade tagit ner hjulet och kollat det framför att köra med det och som TcAnders skriver – passat på att smörja lagren. :D



Haha, jag kör hellre än jag tvättar om vi säger så :)
Nu är det slutkört för säsongen så jag tänker ta ner däcket inför nästa säsong iaf, även om jag inte tror det är någon fara.

turbo
2007-10-24, 11:58
Ursäkta mig, men det är inte så långt kvar på säsongen. Varför ska du plocka av hjulet och göra dig omaket att lämna in det på balansering om du inte har några problem av det? Göra en höna av en fjäder alltså... ???

håller med jåke! har du inga problem så kör säsongen ut, balansera kan du prdna med i vinter.. såg precis att du skrivit just det ;)

Eva-Lena
2007-10-24, 19:58
Skulle tvätta hojen lite noggrannare för ett tag sedan och upptäckte då ett märke.. det ser ut som att det suttit en balansvikt på bakfälgen som antingen ramlat bort eller tagits bort.

Jag känner inga konstiga vibrationer eller annat när jag kör. Är det värt besväret att ta lös bakdäcket och lämna in det för balansering eller kan man köra såhär tills nästa däckbyte?


Kan det inte vara balansvikter som funnits där för ett tidigare däck, som inte har med den nuvarande balansen att göra?

Nilsson
2007-10-24, 20:15
jag hade fortsatt och köra , det e nog ett gammalt märke

pewa
2007-10-30, 13:07
Sitter balansvikterna alltid i par? En på varje sida fälgen?

Jåke
2007-10-30, 14:45
Sitter balansvikterna alltid i par? En på varje sida fälgen?

Nej. Man klämmer dit de vikter som behövs bara.

Men om nån klant monterat däcket så det är väldigt stor obalans eller fälgen är väldigt ojämn i vikten är det ett enkelt sätt att slippa sprida ut mycket vikter utefter fälgbanan.

Hasse i Kristianstad
2007-11-06, 09:49
Man balanserar två saker, statiskt och dynamiskt, då sätter man statiska vikter på utsidan och dynamiska på insidan, eller vice versa.
Det du inte skall ha är vikter som sitter mittemot på samma sida eller i vinkel till varandra.

pewa
2007-11-06, 20:12
Tack för tipsen, ska kolla upp det här i vinter.. bra med lite pyssel medans det är snö ute :)

Nilsson
2007-11-06, 20:19
det är möjligt att jag e korkad , men vad e skillnaden på statiskt och dynamiskt i detta fallet

Hasse i Kristianstad
2007-11-06, 20:51
Jo, du e´inte korkad. Statiskt är balansen om du lägger hjulet med navet på en spik, då skall det väga jämt.
Dynamiskt är när du roterar hjulet så skall tyngdpunkten ligga i mitten och inte slå som om det var i åtta.

Nilsson
2007-11-06, 21:01
tackar för upplysningen ;)

Hasse i Kristianstad
2007-11-06, 21:53
Du behöver inte tacka, det var fikonspråk, jag skulle varit tydligare

Kalle Kanon
2007-11-07, 00:10
Jag hade struntat i det om det inte märks. Men känn efter i lite högre hastigheter också. Har kört med hjul som behövt balanseras och det är någon hastighet där det blir resonans och vibrerar mer. 8)

turbo
2007-11-07, 23:28
en kompis till mig körde på ganska obalanserade däck.. det gick tydligen bra men nätte onödigt mycket på däcken.