handdator

Visa fullständig version : bra nybörjarhoj/tjejhoj



zoidberg
2007-05-05, 17:46
jaha då har flickvännen blivit sugen på att köra hoj nu åxå!
hon har ju ingen som helst vana, så mitt tips till henne var ju att först och främst låna en
kompis gammla k50 som han stående i sedan den
glada moppeåldern :P

Men frågan är ju; vad kör tjejer för hojjar? eftersom hon inte är så lång får det ju inte vara något as.
Har kollat lite på Virago 535, suzuki sv650, vilken jag tror mer på än dom än de koreanska/kinesiska motsvarigheterna typ Hyosung. Någon som har fler förslag?

turbo
2007-05-06, 12:27
Det beror lite på vilket stuk hon har tänkt sig. Vill hon åka sporthoj kan nog en sv650 vara bra eller klassikern cbr600 som inte heller är så stor.

Annars kan jag tipsa om Kawasaki ER-5. En billig, smidig och bra gathoj! Det finns även en ER-6 som är lite råare och kraftigare än ER-5:an, kostar lite mer också. Men är hon helt nybörjare skulle jag åtmindstone kika på en ER-5, den är lagom i storlek också.

Hyosung och de märkena har jag tyvärr ingen koll på..

Fredd
2007-05-06, 12:58
Virago 535 är liten och lätt att köra om man vill ha glidare.

Vad kör du? Vill man åka ihop kan det vara bra om man har liknande stuk på hojarna.. men hon får inte ha mer att köra med än dig ;)

zoidberg
2007-05-06, 14:59
Virago 535 är liten och lätt att köra om man vill ha glidare.

Vad kör du? Vill man åka ihop kan det vara bra om man har liknande stuk på hojarna.. men hon får inte ha mer att köra med än dig ;)


hehe nä det är ju sant ;D
kör själv en hornet 600 -03 så något värre får det ju inte bli. ska absolut kolla på Er-5!

pewa
2007-05-06, 17:33
Är k50:in trimmad? Kör på! ;)

Nämen Er-5:an verkar vara en bra nybörjarhoj!
Vill man ha nått billigare finns det ju en hel del äldre hojar på blocket. Typ den här, en Suzuki GS 500 för 16.000:- http://www.blocket.se/vi/11580019.htm?ca=11_s

Oj, såg inte att den var i Stockholm..

turbo
2007-05-06, 23:56
glömde fråga vilken prisklass hon tänkt sig?

Ankii
2007-05-08, 16:26
kan inte låta bli att skicka en liten "varning" eftersom jag just skaffat mc själv och dessutom är tjej.
en virago 535 växer man rätt snabbt ifrån, det tog mig ca 2 månaders körning som absolut nybörjare sedan kändes virago 535 för litet
Det kan vara värt att ta en mc som känns lite för stor i början så kan man ha glädje av körningen längre...

Gibson
2007-05-08, 17:16
Jag håller med Ankii, jag hade flera kompisar dock ej tjejer som köpte små hojar som första hoj, men dom växte ur dom rätt så omgående, det tror jag gäller tjejer med, det är viktigt att en hoj är tillräckligt stor och bekväm, lite hoj är oftast obekvämare än en stor hoj. Men det är ju individuellt var man tycker gränsen går och hur långa turer man tar.

pewa
2007-05-08, 19:41
kan inte låta bli att skicka en liten "varning" eftersom jag just skaffat mc själv och dessutom är tjej.
en virago 535 växer man rätt snabbt ifrån, det tog mig ca 2 månaders körning som absolut nybörjare sedan kändes virago 535 för litet
Det kan vara värt att ta en mc som känns lite för stor i början så kan man ha glädje av körningen längre...


Du har en poäng där! Vet många som bytt in sina 600:or mot 900:or efter bara en säsong.
Vet man att man kommer köra mycket kanske det är värt att satsa lite extra pengar och köpe en större hoj att växa i på en gång. Blir snabbt ännu dyrare om man ska byta flera gånger.

turbo
2007-05-10, 23:30
så länge hon känner att hon kan hantera hojen så köp en med mer kubik så kan hon ha den länge.. blev inspirerad av inläggen över mig känner jag :)

somebody
2007-05-16, 18:58
hehe nä det är ju sant ;D
kör själv en hornet 600 -03 så något värre får det ju inte bli. ska absolut kolla på Er-5!


Oj hoppas jag skriver rätt i detta forum nu,, annars får ni ha överseende med mej :-) Första inlägget.

Är själv Kvinna :-D och jag kör en Honda Hornet 600 och trivs kanon med den.
Kan hon inte testa din hoj då?
Kanske du kan få köpa en ny istället ;-)
Eller ska hon ha ngn som är ngt billigare?

Jag trivs med kanon med min i allafall!
/marie

Edit: hade ramlat bort en bit text som gjorde att hela ditt inlägg såg ut som ett citat. Men det är fixat, du är välkommen! :)

Meanie
2007-07-22, 23:46
Ja körde LS650 Savage i 2 år utan att tröttna. Den var smidig, rask och lät "som på riktigt" (med raka rör i a f). Ända anledningen att ja bytte den mot min Mean Streak va att slå farsans Harley i kubik... ;)

Nina
2007-07-23, 07:52
Får tillägga att en fyrcylindrig motor är att föredra vid krypkörning, de är snällare och inte så ryckiga som en tvåcylindrig motor kan vara. På trafikskolan har jag en Suzuki GSX 750 -01:a. Den har en 80-hästars fyrcylindrig olje- och luftkyld motor, 6-växlad låda som också är rätt snäll, man kan köra på högsta växel i låg fart tack vare den fyrcylindriga motorn, vilket spar på både bränsle och miljö. :D
Med en tvåcyl. motor måste man ha rätt växel hela tiden och det spar varken på miljön eller bränslet. :(

Suzukin kan också sänkas så att även korta personer kan köra den. ;D

turbo
2007-07-25, 04:17
Får tillägga att en fyrcylindrig motor är att föredra vid krypkörning, de är snällare och inte så ryckiga som en tvåcylindrig motor kan vara. På trafikskolan har jag en Suzuki GSX 750 -01:a. Den har en 80-hästars fyrcylindrig olje- och luftkyld motor, 6-växlad låda som också är rätt snäll, man kan köra på högsta växel i låg fart tack vare den fyrcylindriga motorn, vilket spar på både bränsle och miljö. :D
Med en tvåcyl. motor måste man ha rätt växel hela tiden och det spar varken på miljön eller bränslet. :(

Suzukin kan också sänkas så att även korta personer kan köra den. ;D


höjd hade jag inte tänkt på, många tjejer är ju faktiskt lite kortare ;)
ducati monsters minde modeller brukar vara uppskattade då de är rätt låga

Nina
2007-07-25, 06:43
Själv är jag lång, 175 cm, så jag har inga problem med höjden och tänker inte alls på det. Det enda jag märker är att det är lättare att krypköra och då kan mc:n vara sänkt. Ju närmare marken man är desto lättare är det med krypandet. :D

pewa
2007-07-26, 16:27
turbo, du vill alltså säga att jag kör en tjejhoj? ;)

muzza
2007-08-25, 12:48
Om din tjej inte ska ha nån dyr hoj och som är lätt att köra så ta en Kawasaki 400,den är inte så tung,som Viragon 535.Viktigt tycker jag är att man räcker ner med fötterna och orkar hålla den.Ska man hålla fartgränsen så räcker det.Visserligen kanske det ser häftigare ut med en större,men det är säkrare att kunna hantera den tycker jag.Det går ju byta senare.