handdator

Visa fullständig version : Käka 350 g likörchoklad, vad händer?



Mymlan
2012-12-10, 20:50
Hej! Någon som vet vad som händer när man äter en ask likörchoklad (sådan som på bilden)? Skulle det ge utslag på alkometern? Bara vetenskapligt intresserad eftersom jag hörde någon säga att det inte händer något. Man vill ju vara safe efter julens konfektyr ätande :)

Ove
2012-12-10, 21:04
Hej! Någon som vet vad som händer när man äter en ask likörchoklad (sådan som på bilden)? Skulle det ge utslag på alkometern? Bara vetenskapligt intresserad eftersom jag hörde någon säga att det inte händer något. Man vill ju vara safe efter julens konfektyr ätande :)

:hmmmm2: Har hört från väldigt osäker källa att man kan få utslag på alcometern av likörkonfekt.

Skulle inte rekommendera att testa för kroppen får en sockerchock av såna godisorgier och om man har lite tendens till diabetes kan man spara kisset för att koka knäck på. :p

Mymlan
2012-12-10, 21:07
:hmmmm2: Har hört från väldigt osäker källa att man kan få utslag på alcometern av likörkonfekt.

Skulle inte rekommendera att testa för kroppen får en sockerchock av såna godisorgier och om man har lite tendens till diabetes kan man spara kisset för att koka knäck på. :p

Jag hörde att man inte blir berusad men att det ändå ger utslag om man nyligen käkat eftersom man har kvar alkoholångorna i munnen, däremot visar det inget om man gör blodprov :D

RobbeS
2012-12-10, 21:34
Jag hörde att man inte blir berusad men att det ändå ger utslag om man nyligen käkat eftersom man har kvar alkoholångorna i munnen, däremot visar det inget om man gör blodprov :D

Det är därför polisen i Sverige alltid väntar minst 15 minuter innan en misstänkt får blåsa i evidenzern, dvs det andra stora instrumentet inne på polisstationen som fungerar som bevis vid en rättegång. Om man då man stoppas på plats uppger att man just ätit en likörpralin får man skölja munnen eller vänta en stund innan man blåser i sållningsinstrumentet.
Sållningsinstrument = Lilla apparaten som man blåser i vid en trafikkontroll.
Evidenzer = Stort instrument inne på polisstationen som man får blåsa i om sållningsinstrumentet visat positivt.

Mymlan
2012-12-10, 21:55
Det är därför polisen i Sverige alltid väntar minst 15 minuter innan en misstänkt får blåsa i evidenzern, dvs det andra stora instrumentet inne på polisstationen som fungerar som bevis vid en rättegång. Om man då man stoppas på plats uppger att man just ätit en likörpralin får man skölja munnen eller vänta en stund innan man blåser i sållningsinstrumentet.
Sållningsinstrument = Lilla apparaten som man blåser i vid en trafikkontroll.
Evidenzer = Stort instrument inne på polisstationen som man får blåsa i om sållningsinstrumentet visat positivt.

Jag är faktiskt så vetgirig att jag MÅSTE få veta svaret. Kanske skulle slå ett slag för vetenskapen och testa äta en hel ask någon dag då jag vet att jag inte kommer köra :) (skulle aldrig sätta mig berusad i/på något fordon)

rolfmm
2012-12-10, 22:43
Du kan få utslag om du har ätit färska vetebullar också, eller färskt bröd.........

Linnex
2012-12-10, 22:49
jodå... visst ger mätaren utslag på en pralin men som det är skrivet i tidigare inlägg så är det bara någon chokladbit så är det borta efter några minuter.

Jag vet inte hur det är med nyare teknik men på 90-talet vet jag att mätarna även gjorde utslag om man precis hade rökt.

Edit:
Och det där med testäta... det gjorde polisen live när jag var ung och besökte dem på polisens dag. Dvs delade ut en pralin och visade utslaget när personen blåste.

Mymlan
2012-12-10, 22:52
Du kan få utslag om du har ätit färska vetebullar också, eller färskt bröd.........

När vi ändå håller på pratar brön tänkte jag berätta att bröd med vallmofrön på eller i innehåller faktiskt en liten mängd opium, handlar dock om så små mängder att det inte skulle ha någon effekt fast man skulle trycka i sig flera påsar vallmobullar.

Tjita1
2012-12-10, 22:52
Om du tvunget måste veta så gör Dräger, dvs dom som gör polisens sållningsinstrument, även konsumentvarianter.

Motormännen säljer, bland annat: http://mshop.motormannen.se/sv/artiklar/drager-alcotest-3000.html

Se även: http://www.drager.se

Mymlan
2012-12-10, 23:00
Om du tvunget måste veta så gör Dräger, dvs dom som gör polisens sållningsinstrument, även konsumentvarianter.

Motormännen säljer, bland annat: http://mshop.motormannen.se/sv/artiklar/drager-alcotest-3000.html

Se även: http://www.drager.se

Skulle vara intressant. De kostar dock ca 360 €! Så mycket pengar vet jag inte om jag är beredd att lägga på mitt lilla vetenskapliga test! :eek:
Tycker annars bara att det är kul med onödigt vetande. Som att afrikanska elefanter har stora öron medan indiska elefanter har små öron :D

RobbeS
2012-12-10, 23:02
Jag är faktiskt så vetgirig att jag MÅSTE få veta svaret. Kanske skulle slå ett slag för vetenskapen och testa äta en hel ask någon dag då jag vet att jag inte kommer köra :) (skulle aldrig sätta mig berusad i/på något fordon)

Hörde någonstans att det nuförtiden inte är riktig likör i pralinerna som säljs i Sverige i alla fall. Så de ska inte ge utslag. Däremot så ger det utslag om man tar en klunk lättöl och blåser direkt utan att skölja munnen först...

RobbeS
2012-12-10, 23:04
Du kan få utslag om du har ätit färska vetebullar också, eller färskt bröd.........

Nä, det där är en skröna som cirkulerat i flera år. Har själv provat att äta både bullar och bröd direkt från ugnen och sen blåsa. Inget utslag.:)

Linnex
2012-12-10, 23:04
Om du tvunget måste veta så gör Dräger, dvs dom som gör polisens sållningsinstrument, även konsumentvarianter.

Motormännen säljer, bland annat: http://mshop.motormannen.se/sv/artiklar/drager-alcotest-3000.html

Se även: http://www.drager.se


Fy f_n vad dyrt.
Jag har någon gammal billig variant liggandes som jag köpte någon gång 90-talet. Köptes den tiden man var ung och festade var och varannan helg.
Minns att jag frågade polismästare om mätsäkerheten på en sådan och fick svaret att de var ok men att man kanske inte skulle lita på skalan utan om den gav något utslag så skulle man låta bilen stå.

RobbeS
2012-12-10, 23:11
Om du tvunget måste veta så gör Dräger, dvs dom som gör polisens sållningsinstrument, även konsumentvarianter.

Motormännen säljer, bland annat: http://mshop.motormannen.se/sv/artiklar/drager-alcotest-3000.html

Se även: http://www.drager.se

Tydligen onödigt vetande och det ska jag inte belasta forumet med.

Tjita1
2012-12-10, 23:13
Eller vad skillnaden på cement och betong är. Tänk att det finns ett ord i SAOL, "cementera", som i grund och botten är felaktigt. Ban gjuter med betong. I betongen finns cementpasta...

:D

Mymlan
2012-12-10, 23:15
https://www.mustaporssi.fi/tuotteet/tuote/116233
Det här kanske vore något?

Mymlan
2012-12-10, 23:21
Tänk dock bara på att polisen kalibrerar instrumenten minst en gång i månaden och skickar in den för en rejäl service en gång per år. Sållningsinstrumentet är också bara en indikation på att någon druckit alkohol och inte ett bevis. Det är så reglerat nu att om någon kommer in på stationen eller stoppar en patrull på gatan och vill blåsa i en dräger för att se om dom kan köra så får dom inte det. Risken är att den dräger dom blåser i är felkalibrerad och inte visar rätt. Sätter dom sig då i en bil och åker fast för rattfylla tio minuter senare så är det naturligtvis polisens fel. Det har faktiskt hänt:rolleyes:.
Därför är det enbart en koll i evidenzern eller ett blodprov som kan användas i en rättegång.

Vill bara säga att jag inte ämnar testa genom att sätta mig på hojen och göra så att snuten haffar mig. Är så principfast att jag inte ens kör moppe om jag nyligen druckit ett glas öl :)

rolfmm
2012-12-10, 23:59
När vi ändå håller på pratar brön tänkte jag berätta att bröd med vallmofrön på eller i innehåller faktiskt en liten mängd opium, handlar dock om så små mängder att det inte skulle ha någon effekt fast man skulle trycka i sig flera påsar vallmobullar.

Nä, men äter du et glas vallmofrön får du faktisk utslag på mätning, men ingen rus (jmf "MuthBusters"). Äter du däremot en muskatnöt får du rus också, blir rena Nostradamus:n - kan se in i framtiden..... :D:D

Mymlan
2012-12-11, 00:08
Nä, men äter du et glas vallmofrön får du faktisk utslag på mätning, men ingen rus (jmf "MuthBusters"). Äter du däremot en muskatnöt får du rus också, blir rena Nostradamus:n - kan se in i framtiden..... :D:D

Har hört det, skulle dock aldrig testa. Lär vara renarama giftet, perfekt om du vill paja både lever och njurar :eek:
Tror jag ska sluta använda muskotnöt i matlagning efter att ha läst dettahttp://ltarkiv.lakartidningen.se/1997/temp/pda15302.pdf

rolfmm
2012-12-11, 00:19
Ja, det får räcka med en Bayer......!

Mymlan
2012-12-11, 00:37
Ja, det får räcka med en Bayer......!
Tror det blir säkrast så :rofl:

Mymlan
2012-12-11, 00:43
Nä, men äter du et glas vallmofrön får du faktisk utslag på mätning, men ingen rus (jmf "MuthBusters"). Äter du däremot en muskatnöt får du rus också, blir rena Nostradamus:n - kan se in i framtiden..... :D:D

När vi ändå håller på larvar oss om en massa onödigt vetande kan jag berätta att det är fysiskt omöjligt att slicka sin egen armbåge. Testa själv! :D

Mymlan
2012-12-11, 00:47
Eller vad skillnaden på cement och betong är. Tänk att det finns ett ord i SAOL, "cementera", som i grund och botten är felaktigt. Ban gjuter med betong. I betongen finns cementpasta...

:D

Det var en dansk som uppfann inbrottsalarmet, men tvärr blev det stulet innan han hann ta patent på det.

Markus
2012-12-11, 14:03
Har provat att äta en massa olika grejor och sen blåsa i en alkomätare, har aldrig lyckats få den att ge utslag. Däremot så ger den förvånansvärt stora utslag dagen efter en fest, så där får man passa sig lite innan man kör.

Har man knäppa polare kan det även ibland startas en tävling i alkomätning under kvällen, det brukar däremot sluta ganska illa…..

Ankan1
2012-12-11, 16:04
Finns ju dom som ätit mycket choklad med alkohol i som gett utslag på polisens alkoholmätare som lösts genom att fordonsföraren fått spola munnen med vanligt vatten och sedan så har problemet varit löst.Finns ingen som har åkt dit för rattfylleri på enbart choklad med sprit i.Krävs löjligt stora mängder choklad för att uppnå detta.

Ankan1
2012-12-11, 16:07
När vi ändå håller på larvar oss om en massa onödigt vetande kan jag berätta att det är fysiskt omöjligt att slicka sin egen armbåge. Testa själv! :D

Visst är det möjligt ... :deal:

http://www.youtube.com/watch?v=oDVEWQLdSWI

Eftersom du verkar tycka det är roligt med vissa omöjligheter så kan du ju prova med testet i att bocka armbågen uppåt där du håller med handen om axeln på samma sida som armbågen sitter så att du håller ambågen plant och lägg sedan fem enkronor (eller liknande finska) på hög på armbågsspetsen.Sedan ska du kunna fånga alla mynten med samma hand när armbågen sänks beroende på hur snabb du är.Roligt och har klarat det.Ju duktigare du blir ju fler mynt kan du lägga på. :D

För övrigt så finns det något annat roligt att prova som blir ännu roligare om personen inte är riktigt nykter som jag gjorde på brossan en gång.Säg till personen att det är fysiskt omöjligt att sitta på huk och hålla armarna sträckta rakt fram och samtidigt lyfta det ena benet upp och ner i snabb tackt.Naturligtvis vill rätt utmanad person testa och när de kanske upptäcker att de klarar av detta något lyckliga så säger du säkert men långsamt ... STARTAR INTE MOPPEN.

Tredje och sista testet går ut på självkontroll och att du står fritt i mitten på något rum.Stäng sedan ögonen och snurra snabbt tio varv och öppna därefter ögonen där du om du har tillräcklig kontroll efter dessa tio varv ska kunna gå rakt fram.(Bör inte provas på onyktra individer) för då dör du av skratt.

Mymlan
2012-12-11, 18:42
Visst är det möjligt ... :deal:

http://www.youtube.com/watch?v=oDVEWQLdSWI

Eftersom du verkar tycka det är roligt med vissa omöjligheter så kan du ju prova med testet i att bocka armbågen uppåt där du håller med handen om axeln på samma sida som armbågen sitter så att du håller ambågen plant och lägg sedan fem enkronor (eller liknande finska) på hög på armbågsspetsen.Sedan ska du kunna fånga alla mynten med samma hand när armbågen sänks beroende på hur snabb du är.Roligt och har klarat det.Ju duktigare du blir ju fler mynt kan du lägga på. :D

För övrigt så finns det något annat roligt att prova som blir ännu roligare om personen inte är riktigt nykter som jag gjorde på brossan en gång.Säg till personen att det är fysiskt omöjligt att sitta på huk och hålla armarna sträckta rakt fram och samtidigt lyfta det ena benet upp och ner i snabb tackt.Naturligtvis vill rätt utmanad person testa och när de kanske upptäcker att de klarar av detta något lyckliga så säger du säkert men långsamt ... STARTAR INTE MOPPEN.

Tredje och sista testet går ut på självkontroll och att du står fritt i mitten på något rum.Stäng sedan ögonen och snurra snabbt tio varv och öppna därefter ögonen där du om du har tillräcklig kontroll efter dessa tio varv ska kunna gå rakt fram.(Bör inte provas på onyktra individer) för då dör du av skratt.

Det sist nämnda har jag testat. Dock en lite annan version. Hela kompisgänget 10 pers ställde sig på rad och snurrade och så kollade vi i vilken ordning vi däckade. Trots att vi alla var nyktra så lyckades jag och en annan springa rätt mot varandra och skallade varandra :D