handdator

Visa fullständig version : Hojköp (gs500)



Mymlan
2012-12-02, 22:33
Hej allihopa! Ska nu i veckan åka och titta på en suzuki gs 500. Har provkört en sådan tidigare och tycker det verkar vara en vettig nybörjarhoj. Kan nämna att den är av årsmodell 99 och metaren är på 30 000 km. Den ägs av en nära bekant till familjen så jag har svårt att tro att han skulle försöka lura mig, men skulle ändå vilja ha lite tips på vad jag ska kolla efter? Det kanske dyker upp något som jag inte själv har tänkt på. Priset skulle ligga på 2500-2800 € vilket jag tycker är ett bra pris med tanke på att jag lever i ett land där allting är dyrt.

Hondamannen
2012-12-02, 23:03
Min generella uppfattning om suzuki är att de förr drogs ofta med elproblem men motorerna var och är solida. Googla på modellen och sök på owners review och sök igenom gs 500 forum.

Mymlan
2012-12-02, 23:25
Min generella uppfattning om suzuki är att de förr drogs ofta med elproblem men motorerna var och är solida. Googla på modellen och sök på owners review och sök igenom gs 500 forum.

Jo, har hört det där med elproblem. Passade därför på att korsförhöra vår vän om detta och enligt honom har det inte varit några problem med den, men så är han också väldigt noggran med sina hojar. Men ska nog åka dit och titta på den samt provköra den själv innan jag gör något beslut :)

RobbeS
2012-12-02, 23:36
Kolla inte FÖR mycket på forum då risken att bli paranoid och se fel överallt är mycket stor och du aldrig kommer till skott och köper en mc. Kolla på hojen och bedöm skicket. Verkar det bra och du vill ha en sådan hoj och priset är rätt för dig så köp den. Om säljaren är en nära bekant, servicebok finns och hojen gått 3000 mil så lär du inte bli lurad. Fel kan dock alltid dyka upp men oftast så rullar dom bara på utan problem. Om hojen inte haft problem tidigare så lär det inte bli mer reparationer än för normalt slitage i fortsättningen heller.
Kort och gott är en mc en maskin tillverkad av människor. Oavsett fabrikat och modell så kan fel uppstå och har man otur kan den haverera ordentligt. Detta får man alltid ta i beaktande. Vill man ändå ha en hoj som absolut inte kommer att gå sönder så ska man köpa nytt och inte köra med den.:D

Mymlan
2012-12-02, 23:56
Kolla inte FÖR mycket på forum då risken att bli paranoid och se fel överallt är mycket stor och du aldrig kommer till skott och köper en mc. Kolla på hojen och bedöm skicket. Verkar det bra och du vill ha en sådan hoj och priset är rätt för dig så köp den. Om säljaren är en nära bekant, servicebok finns och hojen gått 3000 mil så lär du inte bli lurad. Fel kan dock alltid dyka upp men oftast så rullar dom bara på utan problem. Om hojen inte haft problem tidigare så lär det inte bli mer reparationer än för normalt slitage i fortsättningen heller.
Kort och gott är en mc en maskin tillverkad av människor. Oavsett fabrikat och modell så kan fel uppstå och har man otur kan den haverera ordentligt. Detta får man alltid ta i beaktande. Vill man ändå ha en hoj som absolut inte kommer att gå sönder så ska man köpa nytt och inte köra med den.:D

Tackar för rådet. Har som sagt inte bestämt mig ännu, finns alltför mycket valmöjligheter :)

Ankan1
2012-12-03, 01:08
Som en del andra hojar så har rostflagor i tanken förekommit även på Suzuki GS500 beroende på hur ägaren skött om hojen.Påstås vara en tacksam nybörjarhoj.Annars är det som med övriga beghojar att drivpaket, däck, stötdämpare fram och bak, motor och växellåda, oljebyten, avgassystem, elen, reglage, lager, bromsar mm kollas.

Kör en runda och lyssna på motorn under belastning, känn efter om kopplingen slirar, om det finns andra ljud som inte borde vara där, hur hojen generellt uppträder på vägen.Hoppas jag inte har varit för besvärlig med mina råd.

Om hojen efter detta verkar okey så är det bara att gasa satan ur asfalten ... LOL.

Något hände tydligen med Suzuki GS500 motorn mellan 1996 - 1998 när antalet hk sjönk från 52 hk till 47 hk.

http://www.suzukicycles.org/GS-series/GS500E.shtml

http://forumbilder.se/images/7d3201212044535dc.jpg (http://forumbilder.se)

Jourtjänst
2012-12-03, 01:40
Hej allihopa! Ska nu i veckan åka och titta på en suzuki gs 500. Har provkört en sådan tidigare och tycker det verkar vara en vettig nybörjarhoj. Kan nämna att den är av årsmodell 99 och metaren är på 30 000. Den ägs av en nära bekant till familjen så jag har svårt att tro att han skulle försöka lura mig, men skulle ändå vilja ha lite tips på vad jag ska kolla efter? Det kanske dyker upp något som jag inte själv har tänkt på. Priset skulle ligga på 2500-2800 € vilket jag tycker är ett bra pris med tanke på att jag lever i ett land där allting är dyrt.

Verkar inte 20000 - 25000 lite dyrt för 30000 mil, eller är det 3000 mil? Men 3000 mil på 13 år verkar väl lite...

Hondamannen
2012-12-03, 06:57
Titta gärna också på modeller som honda cb 500/cbf 500. Har själv cbf 500 samt att jag har nästan 7000 mil bakom mig på honda hojar. De rullar på utan strul.

V Saarela
2012-12-03, 07:04
Verkar inte 20000 - 25000 lite dyrt för 30000 mil, eller är det 3000 mil? Men 3000 mil på 13 år verkar väl lite...

Mätarställningar i Finland skrivs i kilometer. Förresten, finns det andra länder än Sverige som har måttet mil? Norge? Danmark?



Kolla inte FÖR mycket på forum då risken att bli paranoid och se fel överallt är mycket stor och du aldrig kommer till skott och köper en mc. Kolla på hojen och bedöm skicket. Verkar det bra och du vill ha en sådan hoj och priset är rätt för dig så köp den. Om säljaren är en nära bekant, servicebok finns och hojen gått 3000 mil så lär du inte bli lurad. Fel kan dock alltid dyka upp men oftast så rullar dom bara på utan problem. Om hojen inte haft problem tidigare så lär det inte bli mer reparationer än för normalt slitage i fortsättningen heller.
Kort och gott är en mc en maskin tillverkad av människor. Oavsett fabrikat och modell så kan fel uppstå och har man otur kan den haverera ordentligt. Detta får man alltid ta i beaktande. Vill man ändå ha en hoj som absolut inte kommer att gå sönder så ska man köpa nytt och inte köra med den.:D

Håller med. Man ska läsa märkesforum mellan raderna. Dom som har hojarna tycker dom är väldsbäst och det vet dom i forumet. Finns inte då mycket att diskutera om det, utan diskussionen kretsar då istället runt problem som dyker upp. Det gäller alla märkesforum.

Det man bör då kika på(om det nu finns elproblem på modellen?), är att det är en oskruvad hoj, speciellt då på elsidan.

Dessutom, det är ju alltid en fördel att köpa en hoj av en bekant......på gott och ont.

Jourtjänst
2012-12-03, 12:56
OK Saarela, då måste ju detta vara en pärla! Mätarna uttrycker iofs kilometer men vi pratar i dagligt tal om mil.

Markus
2012-12-03, 13:28
Verkar inte 20000 - 25000 lite dyrt för 30000 mil, eller är det 3000 mil? Men 3000 mil på 13 år verkar väl lite...

Undrar ibland hur många hojar det står i garage som inte används. Köpte min 99'a i somras och den hade gått 245 mil. Det var som att komma hem med en ny hoj :)

Mymlan
2012-12-03, 17:29
Här brukar vi inte tala om mil. Den har gått 30 000 km, alltså 3000 mil :)

Mymlan
2012-12-03, 17:35
Måste förståss strypa den eftersom jag är bara 20 år. Vilket är det bästa sättet att strypa på om jag sedan när jag får obegränsat kort enkelt vill ta bort den?

LowTech
2012-12-03, 19:32
Måste förståss strypa den eftersom jag är bara 20 år. Vilket är det bästa sättet att strypa på om jag sedan när jag får obegränsat kort enkelt vill ta bort den?
Här har du några som säljer strypsatser
https://www.google.se/search?sourceid=navclient&hl=sv&ie=UTF-8&rlz=1T4SAVJ_svSE508SE508&q=motorcykel+strypsats

Det är inte strypsatsen du betalar för, utan det papper som följer med och som lovar och svär inför myndigheterna att om du gör rätt så blir effekten <25kW..

(Från Ekenäs har fö en obetald P-bot. Råkade parkera på torget på en taxiplats, såg baksidan på en skylt, jag trodde det stod "P" men det stod "Taxi". Nog preskriberat nu..från början 80-talet..)

V Saarela
2012-12-05, 10:22
Är det inte mycket billigare att ta båten över och importera en GS från Sverige. Tänkte nu på att det är väl ganska billigt att regga en äldre hoj i Finland och utbudet på färdigstrypta 25 kw är lite större.
Strypbrickor med montering och besiktning lär ju kosta minst mellan 3-400 euro.....

Annars så finns ju ett annat alternativ till GS:en, vilken jag tror är både bättre och mer populär i Finland, Honda CB500

Hondamannen
2012-12-09, 20:16
Hur gick det med köpet?

Mymlan
2012-12-09, 22:09
Har inte varit och kollat på den ännu, kom lite grejer emellan som jag måste prioritera. Men förhoppningsvis blir det att åka och titta i början av den inkommande veckan :)

Tiger of
2012-12-12, 22:18
Var inte det där med el problem i 80-tals hojar?
Jag hade en Suzuki GR 650 82, och fick byta under 10000mil typ två generator lindningar och spännings-regulator.
Till slut hjälpte Spinnin Wheel, med att hitta en Honda eller Kawa regulator och så var problemen slut.
Och en axel i startmotorn, men blev aldrig stående på vägen

Mymlan
2012-12-14, 21:58
Imorgon blir det att åka och kolla :)

Hondamannen
2012-12-14, 22:09
Jo det stämmer och det har jag redan påpekat!


QUOTE=Tiger of;71371]Var inte det där med el problem i 80-tals hojar?
Jag hade en Suzuki GR 650 82, och fick byta under 10000mil typ två generator lindningar och spännings-regulator.
Till slut hjälpte Spinnin Wheel, med att hitta en Honda eller Kawa regulator och så var problemen slut.
Och en axel i startmotorn, men blev aldrig stående på vägen[/QUOTE]

Ankan1
2012-12-15, 01:26
Har hört att elfel kan vara vanligt på dom hojarna.

Jåke
2012-12-15, 02:29
Har hört att elfel kan vara vanligt på dom hojarna.

Ja, kablarna lossnar gärna från batteripolerna. Bara att dra åt igen och helst byta till längre bultar. Annars väldigt felfri och okomplicerad hoj.
Om än med vek fjädring.

/skrivet på jävligt litet tangentbord/

Mymlan
2012-12-15, 02:39
Jo, har hört det där med elproblem. Passade därför på att korsförhöra vår vän om detta och enligt honom har det inte varit några problem med den, men så är han också väldigt noggran med sina hojar. Men ska nog åka dit och titta på den samt provköra den själv innan jag gör något beslut :)

Citerar mig själv. Som sagt ska jag bara åka och titta på den, har inte gjort något beslut ännu. Får väl ta och kolla på lite olika hojar och provköra dem, samt väga för- och nackdelar innan jag bestämmer mig. Och det lär ta en god tid. Eftersom jag är en sån människa som står och velar och beslutsångestar bara det gäller vilken dvd jag skall hyra :rofl:

Tiger of
2012-12-15, 23:32
Jo det stämmer och det har jag redan påpekat!


QUOTE=Tiger of;71371]Var inte det där med el problem i 80-tals hojar?
Jag hade en Suzuki GR 650 82, och fick byta under 10000mil typ två generator lindningar och spännings-regulator.
Till slut hjälpte Spinnin Wheel, med att hitta en Honda eller Kawa regulator och så var problemen slut.
Och en axel i startmotorn, men blev aldrig stående på vägen[/QUOTE]

Jag såg inte att du talade om 80-tal i din inlägg. Men OK du var först:D
Jag ville endast påpeka, att det var 80-talshojar, det var frågan om med elfel, har inte hört det om nyare Suzuki?

Mymlan
2012-12-16, 17:19
Har varit och kollat på den nu. Provstartade den och den gick som en klocka trots att den stått orörd någon månad, han hade även en komplett servicebok att visa upp. Provkörning på gata blir det dock på våren först. Han hade tydligen ingen brådska med att sälja den så har tid att fundera på saken hela vintern. Priset skulle vara det samma som nu även om det skulle bli köp på våren eftersom han är god vän med farsan :)

Mymlan
2012-12-16, 18:29
Finns det annars någon som har bättre koll på körkortsklasserna än mig? Jag har mellanklasskortet och den här hojen är reggad med effekten 25 kw och torrvikten är ca 169. Det måste väl betyda att den är strypt i något skede? För originaleffekten på dessa hojar är väl lite högre än så? Har hört att hojen inte får överstiga 0,16 kW per kg om man har mellansklasskort?

Ankan1
2012-12-17, 16:52
Finns det annars någon som har bättre koll på körkortsklasserna än mig? Jag har mellanklasskortet och den här hojen är reggad med effekten 25 kw och torrvikten är ca 169. Det måste väl betyda att den är strypt i något skede? För originaleffekten på dessa hojar är väl lite högre än så? Har hört att hojen inte får överstiga 0,16 kW per kg om man har mellansklasskort?

Hojen är uppenbart nedstrypt från sina 47 original hk till ca 33 hk.
Så där lär inte bli några planeter flyttade med den effekten. http://i45.tinypic.com/4mjw9.gif

Mymlan
2012-12-17, 18:12
Hojen är uppenbart nedstrypt från sina 47 original hk till ca 33 hk.
Så där lär inte bli några planeter flyttade med den effekten. http://i45.tinypic.com/4mjw9.gif

Bad att få kolla registerpappren och där stod 25 kW, men kanske det lönar sig att dubbelchecka då. För att vara helt på den säkra sidan. Har ingen lust att bli åtalad för olovligt körande och bli av med kortet, skulle vara ganska snopet :confused:

V Saarela
2012-12-18, 07:31
.....och att strypningarna också sitter i.

Fores
2012-12-18, 07:46
Finns det annars någon som har bättre koll på körkortsklasserna än mig? Jag har mellanklasskortet och den här hojen är reggad med effekten 25 kw och torrvikten är ca 169. Det måste väl betyda att den är strypt i något skede? För originaleffekten på dessa hojar är väl lite högre än så? Har hört att hojen inte får överstiga 0,16 kW per kg om man har mellansklasskort?

här finner du svar om reglerna
http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/motorcykel/

Mymlan
2012-12-18, 22:49
Tack för hjälpen allihopa! Har varit och kollat på hojen en gång till, tog med mig min en bekant med lite mera erfarenhet än mig. Vi lusläste alla papper och serviceboken, samt korsförhörde säljaren. Bad även om att få kolla strypningen och den sitter där den ska. Den lär inte haft nåra stora elproblem heller. Har även gått galant genom besiktningen varje år. Vete sjutton om det beror på hans ömma vård eller om denna råkar vara undantaget som bekräftar regeln. Men väntar nog ändå med att ropa hejsan tills våren då jag kan provköra den :)

Allan K
2013-04-05, 19:21
Besiktning? Är inte hojen i Finland?