handdator

Visa fullständig version : En mat-tråd: Var det inte bättre förr?



Ove
2012-12-02, 16:07
:mad: Lite irriterad är jag. För att hitta en riktigt bra köttbit får man fara omkring på en massa gårdsbutiker för att hitta vad man vill ha. Nu har jag en hyfsad ICA med manuell chark i närheten så att jag är ändå rätt gynnad, men kvalitén överlag har gått helt snett i vissa fall.

Mörat innebär oftast att man har sprutat köttet fullt med saltvatten. "Kycklingfile", rätt uttryckt heter det hönsbröst, är så fulla av vatten att man måste koka ur dom först om man ska steka dom i bitar ungefär som man gör med kantareller. "Ytterfilé" av gris, egentligen utskuren kotlett, samma sak, man betalar för vatten.

En gårdsbutik utanför Karlstad har riktigt bra fläskkotlett, >1,5 cm tjock och med både fettrand och svål kvar! Brynt med salt och peppar och sen ligga och puttra under lock länge. Sen grädde i skyn, + kanske lite ädelost. Ååh jössses va gott! Det smakar som det man fick hemma som barn.... :eating:

Nötkött köper jag knappast i affär för kvalitén motsvarar alls inte priset. Finns en gårdsbutik med hyfsat nötkött i relativ närhet men då blir det att man får köpa en stor låda. Fungerar inte så bra i ett tvåpersonershushåll.

Jag söker ställen där man kan köpa höns-, gris-, lamm- och nötkött av mindre raser som betat ute. Någon som har bra tips.

:rolleyes: Ja jag vet - MC-forum, men man kör väl bättre om man äter rätt. ;)

Hondamannen
2012-12-02, 17:00
Ove, jag skrattade mkt när jag läste ditt inlägg :-) Jag är också god vän med min mage :-)

veteranmc
2012-12-02, 17:05
du får bli jägare. då har man inte sånna problem.jag behöver aldrig köpa kött. frysboxen full av älgkött. å snart är det dax att börja pimpelfiska å variera maten med ädelfisk. min favorit är smördegsinbakad älgfile med blåmögelost å potatisgratäng, en till höjdare är rökt älgköttå speciellt rökt älghjärta

engström67
2012-12-02, 17:26
Folk är kräsnare idag med;)Vi åt hasselbackspotatis och fläskfile,i går kväll,köpt på konsum och som min sambo tillagade med svamp.Smakade gudomligt.

Ankan1
2012-12-02, 17:36
Annat var det på den tiden när diverse butiker sålde de såkallade "minutburgarna" som var fyllda med precis allt som senor, bråsk mm men inte något som liknade kött.Så något bättre har det ju uppenbart blivit på köttfronten.

Ove
2012-12-02, 17:39
du får bli jägare. då har man inte sånna problem.jag behöver aldrig köpa kött. frysboxen full av älgkött. å snart är det dax att börja pimpelfiska å variera maten med ädelfisk

:) Jodå, jag jagar älg, men tilldelningen på licensen är sådan att det blir inte så många kilo att det fyller mer än en halv låda i frysen. :rolleyes:

Jag tänker på dom som inte har dom möjligheter som jag ändå har med tid och kontakter. Faan, leva på sånt där långdatumkött i gasade tråg som luktar förruttnelse när man öppnar dom -inte kul. :(

veteranmc
2012-12-02, 17:57
:) Jodå, jag jagar älg, men tilldelningen på licensen är sådan att det blir inte så många kilo att det fyller mer än en halv låda i frysen. :rolleyes:

Jag tänker på dom som inte har dom möjligheter som jag ändå har med tid och kontakter. Faan, leva på sånt där långdatumkött i gasade tråg som luktar förruttnelse när man öppnar dom -inte kul. :(

vi hade 12 vuxna att skjuta i år, men älgtillgången var inte så god vi fick bara 5st vuxna å 3 kalvar. men nog fick jag ca 90kg kött varav 30kilo köttfärs. vi var 4 st ute å jaga en gång å brorsan min sköt en 17taggare så bara där fick jag 40kilo

Ove
2012-12-02, 19:28
Folk är kräsnare idag med;)Vi åt hasselbackspotatis och fläskfile,i går kväll,köpt på konsum och som min sambo tillagade med svamp.Smakade gudomligt.

Vet inte direkt om folk blivit kräsnare men utbudet av riktigt gott kött har minskat. Riktigt hängmörat t.ex. finns inte att få tag på för då är det som "bäst före" har gått ut. Likaså med ost, kastas när den börjar bli som bäst p.g.a. "bäst före". Just fläskfilé är faktiskt fortfarande ett ganska säkert kort. :)


Annat var det på den tiden när diverse butiker sålde de såkallade "minutburgarna" som var fyllda med precis allt som senor, bråsk mm men inte något som liknade kött.Så något bättre har det ju uppenbart blivit på köttfronten.

Jajjamen, fusk med matvaror har förekommit länge och det har som jag ser det inte blivit stort bättre. Färgad suggfilé säljs som oxfilé. Ommärkning av köttrågena förekommer fortfarande trots att det blev ett herrans liv för några år sen.

Vissa saker har gudskelov försvunnit: Dom allra sämsta korvarna, burgarna som du nämner och en del konservpannbiff och sånt som knappt innehöll något kött.

Sen har man ju också allt transporterande av ömtåliga varor härs och tvärs över jorden för bearbetning - knappast kvalitetshöjande. :mad:

veteranmc
2012-12-02, 19:36
jo numera brukar det ju stå ursprungsland sverige på köttförpackningarna. vars det sen är bearbetad å paketerat vette sjutton

räven
2012-12-02, 20:49
Vet inte direkt om folk blivit kräsnare men utbudet av riktigt gott kött har minskat. Riktigt hängmörat t.ex. finns inte att få tag på för då är det som "bäst före" har gått ut. Likaså med ost, kastas när den börjar bli som bäst p.g.a. "bäst före". Just fläskfilé är faktiskt fortfarande ett ganska säkert kort. :)



Jajjamen, fusk med matvaror har förekommit länge och det har som jag ser det inte blivit stort bättre. Färgad suggfilé säljs som oxfilé. Ommärkning av köttrågena förekommer fortfarande trots att det blev ett herrans liv för några år sen.

Vissa saker har gudskelov försvunnit: Dom allra sämsta korvarna, burgarna som du nämner och en del konservpannbiff och sånt som knappt innehöll något kött.

Sen har man ju också allt transporterande av ömtåliga varor härs och tvärs över jorden för bearbetning - knappast kvalitetshöjande. :mad:

Du kan köpa en levande tjurkalv av mig. Vad du hittar på med han sen du lämnat gården har jag ingen koll på.

Ove
2012-12-02, 20:51
jo numera brukar det ju stå ursprungsland sverige på köttförpackningarna. vars det sen är bearbetad å paketerat vette sjutton

:rolleyes: Det kan räcka med att det är paketerat i Sverige sen kan det komma från Brasilien, Polen eller något annat hörn av världen. Så mycket svenskmärkt kött som säljs finns det inte bönder till för att föda upp.

Det är väl främst skaldjur som skalas i andra världsdelar. Hörde på TV att strömming som fiskats på ostkusten får åka lastbil till Göteborg för att sen fraktas till ostkusten igen. Snacka om färskvara. Just fisk och skaldjur har väldigt kort hållbarhet... :rolleyes:

engström67
2012-12-02, 21:33
:) Jodå, jag jagar älg, men tilldelningen på licensen är sådan att det blir inte så många kilo att det fyller mer än en halv låda i frysen. :rolleyes:

Jag tänker på dom som inte har dom möjligheter som jag ändå har med tid och kontakter. Faan, leva på sånt där långdatumkött i gasade tråg som luktar förruttnelse när man öppnar dom -inte kul. :(

Jagar gör jag inte,men fint kött finns det då i affärerna här uppe som är gott och sedan bryr jag mig inte om vad det kommer från.Men köper gärna lokalt om det finns.Kör Ica bil och det bara vattnas i munnen när man ser allt fint kött man levererar till butik:)

Ove
2012-12-02, 22:31
Jagar gör jag inte,men fint kött finns det då i affärerna här uppe som är gott och sedan bryr jag mig inte om vad det kommer från.Men köper gärna lokalt om det finns.Kör Ica bil och det bara vattnas i munnen när man ser allt fint kött man levererar till butik:)

:) Hmm, jo vissa bryr sig inte men jag är ganska noga med vad jag lägger i grytan. Lägger ner mer tid på det än att putsa hojen. ;) :D

engström67
2012-12-03, 08:42
:) Hmm, jo vissa bryr sig inte men jag är ganska noga med vad jag lägger i grytan. Lägger ner mer tid på det än att putsa hojen. ;) :D

Frugan lagar maten,hon jobbar i affär,kinkig med kvaliten,väderkorn som katten och jag putsar hojen:)Men helt klart,kan nog hålla med dig i mycket,det var bättre förr.Se bara på hästkörven(gustafskorv)mycket fetare och godare förr:)

räven
2012-12-03, 09:13
Frugan lagar maten,hon jobbar i affär,kinkig med kvaliten,väderkorn som katten och jag putsar hojen:)Men helt klart,kan nog hålla med dig i mycket,det var bättre förr.Se bara på hästkörven(gustafskorv)mycket fetare och godare förr:)

Utsletna travhästar är ganska seniga

engström67
2012-12-03, 09:16
Utsletna travhästar är ganska seniga

He he är väl så:):)

RobbeS
2012-12-03, 09:37
:rolleyes: Det kan räcka med att det är paketerat i Sverige sen kan det komma från Brasilien, Polen eller något annat hörn av världen. Så mycket svenskmärkt kött som säljs finns det inte bönder till för att föda upp.

Det är väl främst skaldjur som skalas i andra världsdelar. Hörde på TV att strömming som fiskats på ostkusten får åka lastbil till Göteborg för att sen fraktas till ostkusten igen. Snacka om färskvara. Just fisk och skaldjur har väldigt kort hållbarhet... :rolleyes:

Har ett par kockar i släkten som menar att det här tjatet om svenskt kött egentligen är en icke debatt. Bästa nötköttet enligt dom köper man från Sydamerika, USA, Nya Zeeland och Australien där kreaturen verkligen är frigående året runt. Svenska kossor och tjurar är däremot fribetande max tre månader om året. Leif Mannerström hörde jag var av samma åsikt också och han menade att t.ex polskt kött är lika bra som svenskt fast hälften så dyrt.
Det absolut bästa nötköttet man kan få tag på är ju Kobebiff från Japan. Åt det i USA förra hösten och det är nog det godaste jag ätit i hela mitt liv.

LowTech
2012-12-03, 11:13
Utsletna travhästar är ganska seniga
"mat " kan diskuteras i oändlighet..
Själv tycker jag t ex att danskt fläsk står skyhögt över det svenska..
Sen är ju frågan, VET vi vad vi äter? Och vad vi betalar för?
Finns "pizzaost" som inte har den ringaste likhet med riktig ost, en helt konstgjord vara!
Eller för att ta ett exenpel, det importerades under 2006 1800 ton åsnekött till Sverige.
Inte ett kilo såldes i butik..
Gissa vart DET tog vägen - och vad det presenterades som.. :D

Ove
2012-12-03, 11:26
Har ett par kockar i släkten som menar att det här tjatet om svenskt kött egentligen är en icke debatt. Bästa nötköttet enligt dom köper man från Sydamerika, USA, Nya Zeeland och Australien där kreaturen verkligen är frigående året runt. Svenska kossor och tjurar är däremot fribetande max tre månader om året. Leif Mannerström hörde jag var av samma åsikt också och han menade att t.ex polskt kött är lika bra som svenskt fast hälften så dyrt.
Det absolut bästa nötköttet man kan få tag på är ju Kobebiff från Japan. Åt det i USA förra hösten och det är nog det godaste jag ätit i hela mitt liv.

:) Det mesta stämmer nog när det gäller köttets kvalite,men det är knappast närproducerat. Dom svenska kossorna får gå ute lååååååångt mer än tre månader, faktiskt året runt, kanske med undantag av norra norrland.

Dom stora köttraserna producerar ett kött som är mört och bra ,men dom mindre djuren som får växa till sig sakta och jobbar som buskröjare har mera smak. Bara svårt att få tag på och jag söker men har inte funnit något slakteri som kan ge mig vad jag vill ha.

Ove
2012-12-03, 11:38
Men helt klart,kan nog hålla med dig i mycket,det var bättre förr.Se bara på hästkörven(gustafskorv)mycket fetare och godare förr:)

:) Jag är inte bekant med kôrven ifråga. Var produceras och säljes den? Skulle vara intressant att prova för häst är gott! :eating:



Eller för att ta ett exenpel, det importerades under 2006 1800 ton åsnekött till Sverige.
Inte ett kilo såldes i butik..
Gissa vart DET tog vägen - och vad det presenterades som.. :D

:confused: Kan det möjligtvis tagit vägen inom Gustavskorvens skinn? Sen har det nog kommit till restaurangerna i grytor och sånt. Knappast som typ biff för att färgen skiljer sig från nötkött, (tror jag).

Molgan
2012-12-03, 12:37
Var köttet kommer ifrån har inte så stor betydelse för kvalitén, hur det blir till och hur det behandlas efter slakt däremot. Hade ett ex vars far hade en charkfirma och han var toknoga med vad han använde för råvara. Det är en astronomisk skillnad på tex gris som gått ute jämfört med ihjälstressade smågrisar som de större slakterierna kör med, inte bara i smak utan i utseende. En gång gjorde han ett experiment för att visa vilken skit som såldes i butikerna, han gjorde en korv som bestod av 10% kött och resterande 90% var potatisfiber, bindväv och diverse smak- och konsistensgivare. Kunde inte känna nån som helst skillnad på den korven och en vanlig grillkorv från Scan.

Var in en gång på Scanek i Kristianstad och blev vegan i ett halvår efter det, vidrigt. Att svensk köttproduktion på nåt sätt skulle vara bättre än i andra länder tror jag inte en sekund på. Däremot köper jag helst svenskt då jag inbillar mig att de inte åkt så långt men det finns nog ingen garanti.

LowTech
2012-12-03, 13:50
Var köttet kommer ifrån har inte så stor betydelse för kvalitén, hur det blir till och hur det behandlas efter slakt däremot. Hade ett ex vars far hade en charkfirma och han var toknoga med vad han använde för råvara. Det är en astronomisk skillnad på tex gris som gått ute jämfört med ihjälstressade smågrisar som de större slakterierna kör med, inte bara i smak utan i utseende. En gång gjorde han ett experiment för att visa vilken skit som såldes i butikerna, han gjorde en korv som bestod av 10% kött och resterande 90% var potatisfiber, bindväv och diverse smak- och konsistensgivare. Kunde inte känna nån som helst skillnad på den korven och en vanlig grillkorv från Scan.

Var in en gång på Scanek i Kristianstad och blev vegan i ett halvår efter det, vidrigt. Att svensk köttproduktion på nåt sätt skulle vara bättre än i andra länder tror jag inte en sekund på. Däremot köper jag helst svenskt då jag inbillar mig att de inte åkt så långt men det finns nog ingen garanti.
+1 på det...
En grillkorv ligger väl på <40% i "köttråvara"?

engström67
2012-12-03, 18:57
[QUOTE=Ove;71120]:) Jag är inte bekant med kôrven ifråga. Var produceras och säljes den? Skulle vara intressant att prova för häst är gott! :eating:

http://www.gustafskorv.se/

Finns på dom flesta butiker i dalarna.Har även hittat på ica maxi i Borås:eek: brukar ta med mig ett par ringar när jag åker och hälsar på mina kompisar i södra sverige.Mycket uppskattat.En körvbit och en kall pilsner,mumma:)Får se om du får tag på nå annars ska jag stanna till och bjuda på en bit i maj,brukar passera dina krokar då:))

Ove
2012-12-03, 19:24
[QUOTE=Ove;71120]:) Jag är inte bekant med kôrven ifråga. Var produceras och säljes den? Skulle vara intressant att prova för häst är gott! :eating:

http://www.gustafskorv.se/

Finns på dom flesta butiker i dalarna.Har även hittat på ica maxi i Borås:eek: brukar ta med mig ett par ringar när jag åker och hälsar på mina kompisar i södra sverige.Mycket uppskattat.En körvbit och en kall pilsner,mumma:)Får se om du får tag på nå annars ska jag stanna till och bjuda på en bit i maj,brukar passera dina krokar då:))

:eating: Tackar jag för! Bjuda tillbaka med en öl är väl inte att tänka på så du får beställa vad som önskas. :cheers:

engström67
2012-12-03, 22:51
[QUOTE=engström67;71136]

:eating: Tackar jag för! Bjuda tillbaka med en öl är väl inte att tänka på så du får beställa vad som önskas. :cheers:

Tack ska tänka på det:)

Ove
2012-12-03, 23:25
Det är en astronomisk skillnad på tex gris som gått ute jämfört med ihjälstressade smågrisar som de större slakterierna kör med, inte bara i smak utan i utseende.


Instämmer helt! Men hur många grisar få vara ute? :(

Ove
2012-12-04, 16:59
:) Kallt och ruggigt ute? Då kan man göra det som jag pysslat lite med idag.

Köpte två kg köttfärs direkt från kvarnen och inom en timma ingick den i köttbullssmeten. Rullade köttbullar en bra stund och stekte sen i smör. Margarin ingår icke i mitt hushåll pga att jag vill ha riktiga råvaror och dessutom av miljöskäl - palmoljan.....

Eftersom vedspisen var igång så fick en fläsklägg stå och puttra stilla på spishörnan och det blir nog att det försvinner en bit av den till kvällen

Tar lite tid men det är varmt och skönt vid spisen. :)

Olle Å
2012-12-04, 20:20
Tycker att boken Matens Pris borde ingå i skolans undervisning. Författarna har fått Stora Journalistpriset, för den.:):)
I den får man ju vinklingar in i industrins irrvägar, som gör att den inte vill att folk skall läsa om hur den sjuka livsmedelsindustrin fungerar.
Inte bara om fusk utan oxå hur mycket miljön påverkas av hur och var maten produceras.
När man läst den får man nog upp ögonen för lite grann här och var i våra butiker.
Att färga fläsk till att luras med att det är nötkött är nog inte det värsta.
Man kan ju fundera över var allt kängurukött och kött från åsnor och häst tagit vägen här i Sverige. Köttet rätt behandlat är väl inte dåligt som föda i sig, men att vi luras betala för något annat dyrare.:mad::mad::mad:

RobbeS
2012-12-04, 22:52
:) Kallt och ruggigt ute? Då kan man göra det som jag pysslat lite med idag.

Köpte två kg köttfärs direkt från kvarnen och inom en timma ingick den i köttbullssmeten. Rullade köttbullar en bra stund och stekte sen i smör. Margarin ingår icke i mitt hushåll pga att jag vill ha riktiga råvaror och dessutom av miljöskäl - palmoljan.....

Eftersom vedspisen var igång så fick en fläsklägg stå och puttra stilla på spishörnan och det blir nog att det försvinner en bit av den till kvällen

Tar lite tid men det är varmt och skönt vid spisen. :)

:shakehands:
Kul att höra att fler reflekterar över det här med palmolja. Jag var i Borneo för ett par år sedan och skulle åka ut till ett rehabcenter för orangutanger utanför Sandakan. Odlingar för palmträd låg längs motorvägen. Då jag svängde av motorvägen och in på en mindre grusväg som gick till centrat passerade man genom odlingen. I två timmar körde jag genom ett enormt fält med palmoljeträd. Då förstod jag hur mycket regnskog som offrats för att vi ska få äta plockgodis och köpa billigt margarin. Det är helt enormt då man ser det i verkligheten. Idag undviker jag så mycket det går att köpa varor där det står vegetabiliskt fett i innehållsdeklarationen på. Tyvärr finns palmolja eller ingredienser tillverkat på palmolja i oerhört mycket dagligvaror. Tvål, schampo, smink, billig glass, godis mm.mm.

Jourtjänst
2012-12-05, 00:53
Dessutom går inte vegetabilisk olja att kärna till smör, som vi alla vet. För att få den i bredbart skick behöver man köra rena petroliumhanteringen på oljan. Det är som att tillverka diesel och det vill inte jag ha i min mat.

Ove
2012-12-05, 12:31
Du kan köpa en levande tjurkalv av mig. Vad du hittar på med han sen du lämnat gården har jag ingen koll på.

:confused: Höll på att missa det här inlägget! :eek:

:) Klart jag vill ha en kalv, men jag vill ha den levererad. Passar det bra att den får åka baksits på GS;en när tranorna samlas? ;) :D


Dessutom går inte vegetabilisk olja att kärna till smör, som vi alla vet. För att få den i bredbart skick behöver man köra rena petroliumhanteringen på oljan. Det är som att tillverka diesel och det vill inte jag ha i min mat.

:shakehands: Broder! En till som har min uppfattning om margarinet - förtjockat bränsle... Jag köper lite margarin men ger det till fåglarna som vinterfoder för dom lever inte så länge så dom hinner få så stora skador av fel kost. :rolleyes:

Jourtjänst
2012-12-05, 21:35
:shakehands: Broder! En till som har min uppfattning om margarinet - förtjockat bränsle... Jag köper lite margarin men ger det till fåglarna som vinterfoder för dom lever inte så länge så dom hinner få så stora skador av fel kost. :rolleyes:

:beer:

Olle Å
2012-12-06, 20:30
:beer:

Eftersom detta är en mattråd, så kan jag dela med mig av ett recept på en köttfärssås eller om man kanske ska säga stuvning. Detta räcker till 4 personer. Det är ingenting man slänger ihop bara för att ungarna är hungriga, utan detta är riktig mat.

Fräs ca 350 g nötfärs och ett par stora skivade lökar i en klick smör i en järngryta Tillsätt lite vatten. Häll i ett paket krossade tomater. Ta ett par msk vetemjöl och rör till en redning. Ev. lite vatten till. Lägg i ett par tre stora msk med exvis keso eller grekisk youghurt. 2 buljongtärningar, salt och peppar, ev lite chili
Soya för att få bättre färg. Skiva gärna lite ost och om du har torkad trattkantarell så gnugga ner lite.

Den här köttfärssåsen tar ju en stund. Medan den puttrar, så koka spaghettin. Såsen är garanterat värd att vänta på.:):rock::rock::)

Ove
2012-12-06, 22:11
Eftersom detta är en mattråd, så kan jag dela med mig av ett recept på en köttfärssås eller om man kanske ska säga stuvning. Detta räcker till 4 personer. Det är ingenting man slänger ihop bara för att ungarna är hungriga, utan detta är riktig mat.

Den här köttfärssåsen tar ju en stund. Medan den puttrar, så koka spaghettin. Såsen är garanterat värd att vänta på.:):rock::rock::)

:eating: Jodå det verkar gott! Köttfärssåsen är nog den mest varierade maträtten i svenska kök sen -60 -70 talet nån gång. Jag har lite roligt åt min son som är en hejare till att laga mat, han har gjort det sen han räknade åldern i ental. När han gör köttfärssås försöker har få fram smaken han minns från sin tidiga barndom, står där med bekymrad min, skakar på huvudet och mumlar "nej det är inte rätt". Hans övriga familj begriper inget för dom var ju inte barn i samma kök. :p :D

Jourtjänst
2012-12-07, 00:42
Eftersom detta är en mattråd, så kan jag dela med mig av ett recept på en köttfärssås eller om man kanske ska säga stuvning. Detta räcker till 4 personer. Det är ingenting man slänger ihop bara för att ungarna är hungriga, utan detta är riktig mat.

Fräs ca 350 g nötfärs och ett par stora skivade lökar i en klick smör i en järngryta Tillsätt lite vatten. Häll i ett paket krossade tomater. Ta ett par msk vetemjöl och rör till en redning. Ev. lite vatten till. Lägg i ett par tre stora msk med exvis keso eller grekisk youghurt. 2 buljongtärningar, salt och peppar, ev lite chili
Soya för att få bättre färg. Skiva gärna lite ost och om du har torkad trattkantarell så gnugga ner lite.

Den här köttfärssåsen tar ju en stund. Medan den puttrar, så koka spaghettin. Såsen är garanterat värd att vänta på.:):rock::rock::)

Detta är en maträtt helt i min smak - tack för bra recept.

Svein2
2012-12-07, 11:25
Olle Å`s køttfarssås skal prøves også på andre siden av grensa i løpet av helga.

En enkel og varm soppa jeg har lagd til barna er å koke makaroni å ha den i sterk
buljong. Spises med grovt brød med godt smør til.
Godt når man kommer inn igjen etter en kald vinterdag. :p

Olle Å
2012-12-07, 22:34
Olle Å`s køttfarssås skal prøves også på andre siden av grensa i løpet av helga.

En enkel og varm soppa jeg har lagd til barna er å koke makaroni å ha den i sterk
buljong. Spises med grovt brød med godt smør til.
Godt når man kommer inn igjen etter en kald vinterdag. :p

Hoppas den skall smaka. Häll gärna ner ett paket med krossade tomater i din buljongsoppa, så får barnen i sig flera vitaminer.:):):)

Ove
2012-12-10, 20:50
:santaclaus: Julen närmar sig. Jag vill inte göra och frysa allt för mycket, men köttbullar och bröd är OK. Idag blev det 265 köttbullar till. Jag har gjort en sån omgång för några dar sen och det brukar gå åt såpass varje jul. Undrar vart dom tar vägen egentligen? 4 kg köttfärs bara till köttbullarna :confused:

I morgon blir det baka, bara matbröd för kakor är inte min grej.

Cy2
2012-12-11, 09:46
Intressant diskussion detta, mat berör alla mer eller mindre.
Själv väljer jag ekologiska eller närproducerat i första hand.

Kött är oftast av en mindre bra kvalitet i köttdisken på ICA eller Konsum. Väljer när jag vill ha bra kött att köpa detta direkt i en köttbutik.
Har då möjligheten att se bitarna innan jag köper dem, även lukta på dem.

Mat ska smaka bra vara av hög kvalitet och innehålla så lite tillsatser som möjligt.
[/QUOTE]

Ove
2012-12-11, 10:08
Intressant diskussion detta, mat berör alla mer eller mindre.
Själv väljer jag ekologiska eller närproducerat i första hand.

Kött är oftast av en mindre bra kvalitet i köttdisken på ICA eller Konsum. Väljer när jag vill ha bra kött att köpa detta direkt i en köttbutik.
Har då möjligheten att se bitarna innan jag köper dem, även lukta på dem.

Mat ska smaka bra vara av hög kvalitet och innehålla så lite tillsatser som möjligt.
[/QUOTE]

:dito: Instämmer! Jag har väl köpt kött färdigpackat av ICA i såna där långtidstråg kanske ett halvdussin gånger. Förutom den otäcka lukten när man öppnar har jag några gånger hittat felskurna slamsor under den fina biten som låg överst. Liiiite träligt när man istället för att kunna steka en fin köttbit till varje tallrik får skära ner allt och göra en köttgryta istället. Sånt händer aldrig hos min ordinarie handlare som har egen charkavdelning. :)

räven
2012-12-11, 11:37
Som gammal bonde är jag noga med vad jag äter. Är med i ett griskolektiv som föder upp ett gäng utegrisar.

Olle Å
2012-12-11, 11:44
:dito: Instämmer! Jag har väl köpt kött färdigpackat av ICA i såna där långtidstråg kanske ett halvdussin gånger. Förutom den otäcka lukten när man öppnar har jag några gånger hittat felskurna slamsor under den fina biten som låg överst. Liiiite träligt när man istället för att kunna steka en fin köttbit till varje tallrik får skära ner allt och göra en köttgryta istället. Sånt händer aldrig hos min ordinarie handlare som har egen charkavdelning. :)[/QUOTE]

En stor poäng till dig Ove. När den manuella köttdisken försvann så försvann också den personliga känslan för att ge kunden det bästa. Visst kunde de gamla charkuteristerna putsa till en och annan köttbit trots att datumet enligt våra nya regler gått ut, men vi fick ändå ingen dålig mat. Handelsmannen ville absolut inte få ett dåligt rykte. Det verkar inte affärskedjorna bry sig om.:mad::mad:
Som sagt försök få tag i boken "Matens Pris" . Jag fick i allafall en lätt illamåendekänsla då jag kollade i affärerna, efter att läst den.:eek::eek: :bootyshake::bootyshake:

Ove
2013-06-01, 13:42
:confused: Lite störd av att man inte kan köpa riktigt stark sprit i Sverige utan måste fara till södern för att handla. Grilla är ett elände med kol, tändvätska, skitiga galler, sitta i sin ensamhet vid grillen och fyllna till när alla andra har kul i köket med tillbehörena, åsså en massa aska efteråt.

Bättre tycker jag att lägga den förvärmda korven på ett fat, hälla på en dryg nubbe 95% och tända på och plocka om den lite medan det brinner. Flamberat och klart direkt på bordet. :eating:

Utomhus rekommenderas eller mycket högt till tak utan brandvarnare.

:hmmmm2: Undrar hur det smakar med 80% Strohrom?

Knarr
2013-06-11, 06:02
Själv gillar http://ct5.pbase.com/o2/84/809884/1/118065362.zjtBA14x.sausage.gif ag enkel mat...

http://www.youtube.com/watch?v=Xy0KH1R1gkQ

:eating:

Jourtjänst
2013-06-11, 19:04
[QUOTE=LowTech;71117]
Själv tycker jag t ex att danskt fläsk står skyhögt över det svenska..
D[å/QUOTE]

Misshandlade grisstackare fulltryckta med penicillin. Inte för min del, tack!

Mymlan
2014-05-06, 14:26
Flygande jakob idag :P

Helgoson
2014-05-12, 19:23
Jag har varit pollenallergiker sedan 4-5 årsåldern. Slutade tvärt att äta kött (kommersiellt) för 15 år sedan, och blev av med samtliga allergier. Dessutom slapp jag ta alla medicament. Sedan slog det mig! Det är det kommersiella köttet som är problemet! Djuren är fullproppade med div konstfoder och lever inte som de skall. Började så smått äta vilt efter tio år, och det fungerade. Slump eller inte, men jag tror att min teori håller.

Olle Å
2014-05-12, 20:43
Jag har varit pollenallergiker sedan 4-5 årsåldern. Slutade tvärt att äta kött (kommersiellt) för 15 år sedan, och blev av med samtliga allergier. Dessutom slapp jag ta alla medicament. Sedan slog det mig! Det är det kommersiella köttet som är problemet! Djuren är fullproppade med div konstfoder och lever inte som de skall. Började så smått äta vilt efter tio år, och det fungerade. Slump eller inte, men jag tror att min teori håller.

Det finns faktisk kött att få från nötkreatur som aldrig fått konstgjort foder utan enbart hö. DVS. de bör ha samma kvalité som vilt.
Importerat kött från Brasilien, Irland, Danmark och Tyskland, Polen osv är garanterat fyllt med diverse preparat. Alltifrån penicillin tillväxtgynnande preparat.
Gå in på www.gronko.se så ser du svensk uppfödning.:):)

Ove
2014-05-13, 09:09
Det finns faktisk kött att få från nötkreatur som aldrig fått konstgjort foder utan enbart hö. DVS. de bör ha samma kvalité som vilt.

:hmmmm2: Visst är det så! Kossor och alla andra idisslare är stråätare och skall äta hö eller ännu hellre friskt gräs. Grisarna vill också ha grönt! Spannmål påskyndar tillväxt och mjölkproduktion men är inte nödvändigt annars. Mediciner ska användas till sjuka djur men aldrig nära i tiden till slakten.

När det gäller import från vissa länder kan man förutsätta att djuren är uppfödda på spannmål, proteinet får dom genom sojabönor eller liknande. För många djur på för liten plats fungerar genom kontinuerlig medicinering till hela beståndet, kanske ända fram till slaktdagen. Då kan man få problem som "kycklingallergi" och en massa annat.

Behandlade/kontaminerade matvaror finnes även hos frukt och grönsaker. Bakterieodling på färdigpackad sallad har gjorts ganska nyligen och resultatet var skrämmande med tanke på att många anser att det som ligger packat i tät påse ska vara rent. :eek: Frukt med rester av insektsgift är inget nytt. Skölj och ev. skala gäller!

Bäst är om man kan köpa direkt av producent som man har förtroende för alt. anlita butik som har koll på vad som köps in. Då faller de flesta de stora butikskedjorna och man får söka bland de små affärerna och gårdsbutiker, men hur många har den möjligheten??

räven
2014-05-13, 09:34
Välj Svenskt kött. Välj bort färdigrätter å halvfabrikat. Svensk djurskyddslagstiftning är ganska bra. Har ni möjlighet välj Ekologiskt fläskkött.
Personligen har jag valt bort kyckling, som jag anser vara mest utsatt . På 30 dagar ska den va 1kg smaklös köttklump.

LowTech
2014-05-13, 10:50
Personligen har jag valt bort kyckling, som jag anser vara mest utsatt . På 30 dagar ska den va 1kg smaklös köttklump.
En reminiscens från Sthlmstiden.
En invandrarbutik hade "kycklingfileer/klubba" av en storlek som .. som skulle få en kalkon att känna allvarligt mindervärdeskomplex.. :D
Vad var de uppfödda på? "belgian Blue superfoder?

Skulle vilja se de "kycklingarna" :eek:
Eller vid närmarae eftertanke - kanske inte...:D

Ove
2014-05-13, 11:46
Välj Svenskt kött. Välj bort färdigrätter å halvfabrikat. Svensk djurskyddslagstiftning är ganska bra. Har ni möjlighet välj Ekologiskt fläskkött.
Personligen har jag valt bort kyckling, som jag anser vara mest utsatt . På 30 dagar ska den va 1kg smaklös köttklump.


En reminiscens från Sthlmstiden.
En invandrarbutik hade "kycklingfileer/klubba" av en storlek som .. som skulle få en kalkon att känna allvarligt mindervärdeskomplex.. :D
Vad var de uppfödda på? "belgian Blue superfoder?

Skulle vilja se de "kycklingarna" :eek:
Eller vid närmarae eftertanke - kanske inte...:D

Instämmer! Kanske det svenska ekologiska köttet kostar en tia mera/kilo men smakar så mycket bättre och man slipper antibiotikarester i maten.

"Kycklingen" är av Amerikansk ursprung och motsvarar Belgian Blue. En superavlad koloss som egentligen inte är livsduglig och matad med högoktanigt foder. Ska du ha kyckling så prata väl med någon som har hönsen sprättande ute i gröngräset, då kan du få känna smaken av riktig höna. :eating:

Jag har en kontakt där jag kan få tag på kanin uppfödd på motsvarande sätt + marinerad med barr på slutet. Jättegott! :eating:

Olle Å
2014-05-13, 17:55
Instämmer! Kanske det svenska ekologiska köttet kostar en tia mera/kilo men smakar så mycket bättre och man slipper antibiotikarester i maten.

"Kycklingen" är av Amerikansk ursprung och motsvarar Belgian Blue. En superavlad koloss som egentligen inte är livsduglig och matad med högoktanigt foder. Ska du ha kyckling så prata väl med någon som har hönsen sprättande ute i gröngräset, då kan du få känna smaken av riktig höna. :eating:

Jag har en kontakt där jag kan få tag på kanin uppfödd på motsvarande sätt + marinerad med barr på slutet. Jättegott! :eating:

Jag träffade en bonde för många år sedan, som födde upp vädurskaniner. Det är ju den största kaninrasen. Han sålde kaninerna till en bekant som drev en krog i Göteborg. Sista veckorna innan slakt fick de smaka på enris för att få viltsmak. På menyn gick de under Värmländsk skogshare.:):):)
Garanterat utan antibiotika.:):)

Nina
2014-05-13, 18:14
Det här med ekologiskt. Var det inte så att man sa det var bättre med tanke på transporterna, det skulle vara så korta transporter som möjligt för att spara på miljön. I dag när jag stod i butiken vid grönsakerna läser jag: Ekologisk gurka, Spanien, 29,90 kr kilot. Bredvid finns svensk gurka för 14,90 kr kilot.

Ove
2014-05-13, 18:51
Det här med ekologiskt. Var det inte så att man sa det var bättre med tanke på transporterna, det skulle vara så korta transporter som möjligt för att spara på miljön. I dag när jag stod i butiken vid grönsakerna läser jag: Ekologisk gurka, Spanien, 29,90 kr kilot. Bredvid finns svensk gurka för 14,90 kr kilot.

:confused: Instämmer - ekologi är ett svårt ämne. Önskar spanjorerna allt gott med tanke på de räck med underglidningsskydd som som satt upp i nya kurvor, men....

"Plasthavet" som dom odlar under, transporter sydländsk inställning mot förbjudna medel gör att jag hellre köper den närproducerade gurkan till halva priset. Det går nog i slutändan på ett ut. :hmmmm2:

Nina
2014-05-13, 20:21
:confused: Instämmer - ekologi är ett svårt ämne. Önskar spanjorerna allt gott med tanke på de räck med underglidningsskydd som som satt upp i nya kurvor, men....

"Plasthavet" som dom odlar under, transporter sydländsk inställning mot förbjudna medel gör att jag hellre köper den närproducerade gurkan till halva priset. Det går nog i slutändan på ett ut. :hmmmm2:

Gissa vilken jag köpte. Svenskt givetvis. :)

Ove
2014-05-13, 21:35
:rolleyes: Nytt recept ur ett "tomt"kylskåp....

Hittade en bit salladskål där den fina änden var borta, en bit kassler och en gorgonzolaost som blivit lite övermogen. Gjorde en rätt smakrik sås på gorgonzola och gav kålen ett snabbt uppkok efter att ha skurit ner den grovt. Brynt kassler till. Blev riktigt gott som måndagskylskåpsrensning. :D

Ölänningen
2014-06-01, 20:26
En sak jag retat mig på rejält på senaste årtusendet dvs 2000-talet är fläsk... rimmat fläsk. Rimmat fläsk använder jag mycket av. I allt från ugnsfläskpannkaka till bruna bönor o fläsk. Jag köper en rejäl fläskbit... oftast 1 kg. Skivar fläsket o strimlar det o drar på stekpannan på rejäl värme... använder alltid riktig gjutjärnspanna. Efter bara ett par minuter händer det som INTE SKA HÄNDA!

Hela jävla pannan blir full med vätska! Fläsket som ska brynas/stekas börjar istället att koka i allt vatten som "steks ur" (kokas ur) fläsket.

Efter kanske 10 minuter har allt vatten stekt (kokat) bort o bryningen kan påbörjas o jag känner mig som en dyngblåst förlorare. Så visst var köttet bättre förr!

Ove
2014-06-01, 20:40
En sak jag retat mig på rejält på senaste årtusendet dvs 2000-talet är fläsk... rimmat fläsk. Rimmat fläsk använder jag mycket av. I allt från ugnsfläskpannkaka till bruna bönor o fläsk. Jag köper en rejäl fläskbit... oftast 1 kg. Skivar fläsket o strimlar det o drar på stekpannan på rejäl värme... använder alltid riktig gjutjärnspanna. Efter bara ett par minuter händer det som INTE SKA HÄNDA!

Hela jävla pannan blir full med vätska! Fläsket som ska brynas/stekas börjar istället att koka i allt vatten som "steks ur" (kokas ur) fläsket.

Efter kanske 10 minuter har allt vatten stekt (kokat) bort o bryningen kan påbörjas o jag känner mig som en dyngblåst förlorare. Så visst var köttet bättre förr!

:mad: Förr lades fläsket i saltlag och fick ligga där till det var genomsaltat. Numera injiceras saltlake i fläsket och får sedan ligga till sig i saltlake en kortare tid. Resultatet är att saltet som injicerats drar till sig vätska(osmos) istället för att som förr att en del vätska drogs ut. Då blir det som du säger - ett vattnigare kött. Samma sak med allt kött som injiceras med saltlake. Sk. mörad ytterfile, sk. kycklingfile o.s.v. Jävvla fusk och skoj när man får koka ur köttet som man normalt gör med kantareller. :mad:

Det underigaste är att vi kunder går på bluffen! :rolleyes:

LowTech
2014-06-01, 20:50
Helt ense!

Köpte idag en bit "ytterfile" f halva priset som jag bryner och sen steker i ugn.
Kryddas med lite salt peppar och timjan..
Skärs sen i tunna skivor.
Utmärkt som smörgåsmat..
men oj vad den krymper i ugnen..

Men m,ed 50% rabatt motsvarar det priset....

Olle Å
2014-06-02, 08:22
Helt ense!

Köpte idag en bit "ytterfile" f halva priset som jag bryner och sen steker i ugn.
Kryddas med lite salt peppar och timjan..
Skärs sen i tunna skivor.
Utmärkt som smörgåsmat..
men oj vad den krymper i ugnen..

Men m,ed 50% rabatt motsvarar det priset....

Från vilket land kom den? Flera packningscentraler sprutar in vatten i köttet för att få det tyngre. Kan förlora ganska mycket i volym när det tillagas. Julskinkor sprutas med vatten och nitrit för att få dem att bli tyngre och rödare.:D:D:D

LowTech
2014-06-02, 08:42
Från vilket land kom den? Flera packningscentraler sprutar in vatten i köttet för att få det tyngre. Kan förlora ganska mycket i volym när det tillagas. Julskinkor sprutas med vatten och nitrit för att få dem att bli tyngre och rödare.:D:D:D
Köptes hos Partiet..
COOP alltså..
Ingen märkning efter vad jag såg?
Den förra "ytterfilen" krympte rejält, den jag tillagade igår nästan inte alls??
Köpte ju "icke märkesvara" så jag antar att den kan komma varifrånsomhelst..

Vatteinsprutning är ju standard idag, pss som man inte röker enklare varor utan istället injicerar "röksmak"..
Fusk? Javisst..

Ove
2014-06-02, 13:02
Finns riktiga grejjer om man letar lite. I morgon ska jag åka förbi Tiveds handel och köpa rökt sidfläsk som rökt på gammalt vis. Det är bacon på riktigt de! :eating:

Tur man har motorcykel!

Olle Å
2014-06-02, 19:48
Finns riktiga grejjer om man letar lite. I morgon ska jag åka förbi Tiveds handel och köpa rökt sidfläsk som rökt på gammalt vis. Det är bacon på riktigt de! :eating:

Tur man har motorcykel!

Har man inte motorcykel för tur?:D:D

engström67
2014-06-02, 22:42
Kött som kött

Olle Å
2014-06-03, 07:28
Kött som kött

Om man inte bryr sig om smak, osv., sååååååå:eek::eek:

Ove
2014-06-04, 07:43
Kött som kött

:rolleyes: Var i ICA-butiken i går och köpte utskuren kotlett. Där fanns butiksstyckat och där fanns även färdigpackat från ICA. Valet var lätt, ICA "filen var vattnig och såg blek och urlakad ut innanför plasten och den andra car frisk röd och fast och priset skillde 10:-/kg. Om man då beräknar 20% vatten i ICAbiten så var det rena förtjänsten att köpa kvalité för vattnet dunstar bort och finns för övrigt i min kran till betydligt lägre pris. ;)

Kött som kött? :rolleyes: