handdator

Visa fullständig version : gps laddning



Svanen
2012-12-02, 10:10
Märkte i slutet av mc säsongen att min gps inte ville ta emot ladd från mc ( tom tom 2edition )har nu bytt laddfäste på mc och nu funkar det igen ,någon som varit utför nåt liknande ? kanske bäst att skydda fästet när gps ej är monterat . God hjul på er:):)

engström67
2012-12-02, 16:05
Märkte i slutet av mc säsongen att min gps inte ville ta emot ladd från mc ( tom tom 2edition )har nu bytt laddfäste på mc och nu funkar det igen ,någon som varit utför nåt liknande ? kanske bäst att skydda fästet när gps ej är monterat . God hjul på er:):)

Har varit med om det när jag hade min Fjr(nu har det väl inte med märke att göra)men då slutade mitt mc fäste till garmin att ladda.Det var kopplat direkt på tändning.Var någon som sa att det inte var bra att det slår på och av hela tiden,inte vet jag.Fick en ny laddare från garmin och sedan funkade det igen.Och funkar än.Nu har jag köpt en ny,annan garmin och den är kopplad direkt på batteriet.

Jourtjänst
2012-12-03, 01:45
Jag har märkt att min Zumo 220 tror att min hoj är en dator ibland och bara visar att den är kopplad till datorn och därmed är helt oduglig på hojen.

LowTech
2012-12-03, 11:29
Jag har märkt att min Zumo 220 tror att min hoj är en dator ibland och bara visar att den är kopplad till datorn och därmed är helt oduglig på hojen.
Utan att veta..
Använder du originalkablage?
Alla USB-kablar är faktiskt inte lika, vissa är gjorda för spec ändamål och funkar därför inte i alla applikationer..
Har varit tvungen att märka upp mina hemma.
Märkte det 1a ggn med en "USB-kabel" till en bankdosa, den funkade inte till en hårddisk..

Jourtjänst
2012-12-03, 12:50
Utan att veta..
Använder du originalkablage?
Alla USB-kablar är faktiskt inte lika, vissa är gjorda för spec ändamål och funkar därför inte i alla applikationer..
Har varit tvungen att märka upp mina hemma.
Märkte det 1a ggn med en "USB-kabel" till en bankdosa, den funkade inte till en hårddisk..

Det är originalkablage och originalfäste kopplat direkt till batteriet för att inte koppla samman Zumon med hojens elektronik. Det händer bara då och då och vid de tillfällena får jag ta loss kabeln från gps-en och köra den på gps-ens batteri. Men det är lite irriterande och den dag gps-en bestämmer sig för att min hoj (eller rättare mitt hojbatteri) är en dator går den inte att använda den ansluten längre förstås.

LowTech
2012-12-03, 13:48
Det är originalkablage och originalfäste kopplat direkt till batteriet för att inte koppla samman Zumon med hojens elektronik. Det händer bara då och då och vid de tillfällena får jag ta loss kabeln från gps-en och köra den på gps-ens batteri. Men det är lite irriterande och den dag gps-en bestämmer sig för att min hoj (eller rättare mitt hojbatteri) är en dator går den inte att använda den ansluten längre förstås.
Störningar på/i elsystemet som påverkar GPS-en?????
En 3A diod i serie med +kabeln till GPS-en och ett par rejäla kondingar (4700u/16V resp 0.1u) parallellt efter dioden borde göra susen....

Olle Å
2012-12-04, 13:07
Har haft min Zümo i ca fem år. Har alltid kopplat direkt till batteriet över en säkring. Har alldrig haft problem annat än glappkontakt någon gång.:)

Jourtjänst
2012-12-05, 00:40
Har haft min Zümo i ca fem år. Har alltid kopplat direkt till batteriet över en säkring. Har alldrig haft problem annat än glappkontakt någon gång.:)

Jag tycker verkligen att det är helskumt. Jag har precis som du, koppling direkt till batteriet med den säkring mellan som kom med Zumo-förpackningen.