handdator

Visa fullständig version : Motorcykel tips?



virre
2012-11-27, 02:07
Tjenare,

Jag är 19 år gammal och bor i London. Jag hade tänkt att ta motorcykelkörkort nu i jul dock har jag ingen erfarenhet och jag har heller inte bestämt mig för vilken motorcykel jag vill ha. Jag undrar därför om ni har några tips?
Jag vill ha en svart, snygg, antar lite sportig motorcykel. Jag kommer i så fall köra den till skolan och tillbaka (ca 1 mil) och kanske hem till Sverige vid något tillfälle. Jag vill hålla mig under 80.000 kr. Lättkörd hade ju varit något också, jag har kollat lite på en Honda CBR500R men jag hade hur som helst uppskattat lite tips från coachen.
Juste jag är ute efter kvalitet också, vill inte att den ska krångla och jag vill inte behöva byta delar och grejer.

Tack Viktor

Jourtjänst
2012-11-27, 12:12
För utbildning gäller att hojen ska vara så lättmanövrerad som möjligt, inte för stor och tung, upprätt sittställning, låg tyngdpunkt, bra svängradie, fin jämn hantering av koppling och gas. Vad det är för hoj vet jag dock inte.

Oden68
2013-01-13, 22:27
Kawasaki er6 kanske kan vara nåt?
Hr haft en sån tidigare, riktigt trevlig maskin till vettig peng.
Finns som nakenhoj och med kåpor (f-modellen), kolla på den.

Diversion
2013-01-13, 23:23
http://www.blocket.se/jonkoping/Yamaha_XJ600_S_40621576.htm?ca=2&w=3

Var min första MC, ingen raket men fasligt trevlig att köra. Går att åka långt med också. Fördelen är att du slipper hosta upp så mycket pengar innan du vet om hoj är något för dig.

Reject
2013-01-14, 00:07
Vi körde ER-5:or under riskutbildningen. Riktigt schyssta hojar faktiskt. Kändes smidig och stabil och hade ABS också.

Olle Å
2013-01-14, 16:31
För utbildning gäller att hojen ska vara så lättmanövrerad som möjligt, inte för stor och tung, upprätt sittställning, låg tyngdpunkt, bra svängradie, fin jämn hantering av koppling och gas. Vad det är för hoj vet jag dock inte.

Låter som en Transalp tycker jag.:):):)

eljem
2013-01-15, 12:37
Virre ! det vettigaste är just det du har tänkt : en honda cbr500, det anser jag.
Det är viktig att köpa en pålitlig men en billig hoj i början. köp inte en dyr hoj för 80 tusen, helt fel tycker jag.
En begagnad och bra cbr 500 ligger under 20 tusen, dyger hur bra som helst och du kan lita på en sån maskin.

jag har en sån kvar- den köptes för många år sen för *avrostning* och det gick väldigt bra då, men sen blev jag ivrig och vill ha en som går lite fortare så nu är jag nöjd med suzuki 750. Men hondan är kvar.
Börja som sagt med en lätt hoj åtminstone första säsong, altså en sommar-
Det kommer att gå bra för dig.
mvh
ben

V Saarela
2013-01-15, 16:44
Nu är ju CBR500 en helt ny modell för i år, så du eljem tänker då förmodligen på CB500.

Reject: ER5 har aldrig haft ABS.

Jourtjänst
2013-01-15, 16:54
Låter som en Transalp tycker jag.:):):)

Varför inte! Mycket fin hoj tycker jag.

Reject
2013-01-15, 17:20
Nu är ju CBR500 en helt ny modell för i år, så du eljem tänker då förmodligen på CB500.

Reject: ER5 har aldrig haft ABS.

Aha, då var det väl ER6or som vi körde då :)