handdator

Visa fullständig version : Förvara systemkamera på mc?



Mymlan
2012-11-25, 11:28
Hej på er! Skulle behöva lite tips ang förvaring av systemkamera på hojen! Har ett genuint intresse för fotografering och skulle gärna ta med min kamera på färderna. Har sökt efter kameraväskor som är anpassade för mc men inte funnit det någonstans. Har hittils haft den inlindad i filtar i en vanlig ryggsäck vilket inte är så smart, jag vill ju inte mosa den om jag eventuellt skulle crasha. Har ni något tips på hur jag kunde lösa det här med förvaring?

rolfmm
2012-11-25, 13:52
PeliCase med formskuren och stötdämpande inredning borde väll vara lösningen, om du har pakethållare. Detta är mycket stryktåliga, damm- och vattentäta och närmast okrossbara transportväskor.

http://perlbal.hi-pi.com/blog-images/283744/gd/1201377765/Pelicase.jpghttp://www.orbitica.com/durcis/images/pelicase22.jpg

engström67
2012-11-25, 18:14
Jag kör alltid med min systemkamera i tankväskan,ligger perfekt där.Vad som händer OM man skulle köra ikull vet jag inte,men kameran är väl det sista jag bryr mig om isåfall.LIvet och hojen är ju viktigare:)

Mymlan
2012-11-25, 19:03
Jag kör alltid med min systemkamera i tankväskan,ligger perfekt där.Vad som händer OM man skulle köra ikull vet jag inte,men kameran är väl det sista jag bryr mig om isåfall.LIvet och hojen är ju viktigare:)

Det förståss. Men för mig är fotointresset lika starkt som hojintresset (f**n vad mycket skit jag kommer få för att jag erkänner det :D ), så jag tänker mig nog hellre för en eller två gånger istället för att leva utan fotograferingen om den går sönder. Men det där med att livet är viktigast håller jag med om :)

engström67
2012-11-25, 21:30
Det förståss. Men för mig är fotointresset lika starkt som hojintresset (f**n vad mycket skit jag kommer få för att jag erkänner det :D ), så jag tänker mig nog hellre för en eller två gånger istället för att leva utan fotograferingen om den går sönder. Men det där med att livet är viktigast håller jag med om :)

Får då inget skit av mig i allafall:) förstår dig,är kul att fota.Nu brinner jag ju mer för hojen och visst är jag rädd om kameran fast det bara är en amatör kamera för 10papp,men i min tankväska ligger den perfekt,ser även till att ha lite mjuka saker,nån tröja,extra handskar osv så den ligger still.Men nära till hands om jag snabbt vill plocka upp den utan att behöva kliva av hojen.Det finns en färdig insats till min topbox SW-MOTECH som är gjord för kamera+tillbehör.

Mymlan
2012-11-25, 22:12
Får då inget skit av mig i allafall:) förstår dig,är kul att fota.Nu brinner jag ju mer för hojen och visst är jag rädd om kameran fast det bara är en amatör kamera för 10papp,men i min tankväska ligger den perfekt,ser även till att ha lite mjuka saker,nån tröja,extra handskar osv så den ligger still.Men nära till hands om jag snabbt vill plocka upp den utan att behöva kliva av hojen.Det finns en färdig insats till min topbox SW-MOTECH som är gjord för kamera+tillbehör.

Ha ha! :rofl: Tack för att du är så förstående! Enligt min kompis är jag en syndare som vågar säga att fotograferingen är lika viktig som att köra hoj :D

RobbeS
2012-11-26, 00:16
Jag kom på att med den stora systemkameran blev det inte så mycket fotograferande då den alltid är nerpackad i ryggsäcken vid vanliga resor och sidoväskan vid mc resor. Köpte därför en liten kompaktkamera, Canon Ixus, som jag har i jackan då jag kör mc och benfickan vid andra resor. Resultatet blev mycket mer bilder och en hel del riktigt bra bilder. Fick tipset av en utbildad proffsfotograf som berättade att han nästan bara använder sin 30 000 kronors kamera vid arrangerade bilder och en liten kompaktkamera för den spontana fotograferingen.

engström67
2012-11-26, 19:59
Jag kom på att med den stora systemkameran blev det inte så mycket fotograferande då den alltid är nerpackad i ryggsäcken vid vanliga resor och sidoväskan vid mc resor. Köpte därför en liten kompaktkamera, Canon Ixus, som jag har i jackan då jag kör mc och benfickan vid andra resor. Resultatet blev mycket mer bilder och en hel del riktigt bra bilder. Fick tipset av en utbildad proffsfotograf som berättade att han nästan bara använder sin 30 000 kronors kamera vid arrangerade bilder och en liten kompaktkamera för den spontana fotograferingen.

Javisst smidigt med kompaktkamera,har några stycken och haft jämt med mig på mina resor.Men nu är det min Nikon D90 som får vara med.Som sagt ligger perfekt i tankväskan bara att öppna fatta kameran och fota,och bilkvaliten går ej att jämföra.Batteriet räcker länge.Köpte en liten sony nånting som skulle vara så bra men vart så förbannad när bilderna inte vart så bra så stack och köpte min Nikon direkt,sällan nån bild blir dålig:)

AT-gubben
2012-11-27, 11:05
"finnjäveln" och jag har samma uppfattning om hoj och foto och tydligt är att vi är flera. Jag släpar runt med min Canon 7D på hojen i alla väder och tillfällen. Kameran är vid dessa tillfällen bestyckad med ett 18-220 1:3,5-5,6 Canonobjetiv (s.k. superzoom) På hojen har jag den i tankväskan med tjockt lager av skumplast, typ liggunderlag, i botten. Där finns också en liten väska med reservbatteri och extra minne. Och ja, jag har druttat på öronen med hoj och kamera men inte någon allvarligare vurpa än så länge, tack och lov, och kameran har inte tagit skada. Att ha kamerna i ryggsäck verkar i min värld lite osäkrare.

Vet att Touratec har tankväskor där man kan köpa till en inredning för just kameror och objektiv. Men priset för detta är något för dyrt. Men om plånboken tillåter är nog det det bästa alternativet.

Jourtjänst
2012-11-27, 12:03
PeliCase med formskuren och stötdämpande inredning borde väll vara lösningen, om du har pakethållare. Detta är mycket stryktåliga, damm- och vattentäta och närmast okrossbara transportväskor.

http://perlbal.hi-pi.com/blog-images/283744/gd/1201377765/Pelicase.jpghttp://www.orbitica.com/durcis/images/pelicase22.jpg

Hyfsat billiga var de ju också när jag kollade på webben, 500-600 spänn inkl fyllningsmaterial (37 brittiska pund). Det priset får man inte mycket för i en fotoaffär, och de hårda väskor som säljs tror jag inte håller lika bra heller. Så detta verkar kanon, tycker jag. Blir valet för mig!

Jourtjänst
2012-11-27, 12:05
Här är webbsidan jag kollade:

http://www.samcases.co.uk/peli-cases/1120.htm

rolfmm
2012-11-27, 14:28
Jag har tidigare solgt PeliCase i mitt företag och har fortfarande några kvar,
bland annat (invändige mått):
2 st PeliCase 1150 (208x144x92) 290:- st
3 st PeliCase 1200 (235x181x105) 440:- st
Också större storlekar. Skicka et PM om det är intressant.... :santaclaus:

Mymlan
2012-11-27, 17:51
Jag har tidigare solgt PeliCase i mitt företag och har fortfarande några kvar,
bland annat (invändige mått):
2 st PeliCase 1150 (208x144x92) 290:- st
3 st PeliCase 1200 (235x181x105) 440:- st
Också större storlekar. Skicka et PM om det är intressant.... :santaclaus:


Kör med en lånad hoj nu så jag kan inte skruva dit fästen på den när det inte är min egen, men jag kanske återkommer när jag har egen hoj :)

Gurrag
2012-11-27, 22:36
Intressant tråd. Önskar också ta med min kamera på turer men har inte vågat.

Jourtjänst
2012-11-27, 23:55
Jag har tidigare solgt PeliCase i mitt företag och har fortfarande några kvar,
bland annat (invändige mått):
2 st PeliCase 1150 (208x144x92) 290:- st
3 st PeliCase 1200 (235x181x105) 440:- st
Också större storlekar. Skicka et PM om det är intressant.... :santaclaus:

Vilken av dessa funkar bäst till systemkamera och ett par tre objektiv samt blixt? Kameran har särskilt motorhandtag, så den är lite större än en vanlig systemkamera.

rolfmm
2012-11-28, 14:26
Då borde du nog ha antigen 1400 eller 1450
PeliCase 1400 (395x230x131) 750:-
PeliCase 1450 (376x263x152) 1000:-