handdator

Visa fullständig version : Fotkoppling och handväxel



Hondamannen
2012-11-23, 16:34
Hej,

Jag undrar om man bygger om en japansk glidare till fotkoppling och handväxel, räknas det som ett ombyggt fordon? Jag försökte googla om det men blev inte mkt klokare för det :-) Är det ngn som har bra koll detta virrvarr kring reglerna om ombyggt fordon?

Det är inte helt omöjligt att nästa hoj blir en japansk glidare med fot koppling och handväxel.:banana::beer::shakehands::adore:

Mvh

Hondamannen

Mats Liifv
2012-11-23, 16:45
Det är inte helt omöjligt att nästa hoj blir en japansk glidare med fot koppling och handväxel.:banana::beer::shakehands::adore:

Mvh

Hondamannen

Undrar bara....Varför? :confused:

Hondamannen
2012-11-23, 16:46
Jag vill gärna ha en hoj som inte alla har. Har svaga händer med mera.

V Saarela
2012-11-23, 16:58
Argumentet att man vill ha en hoj som inte andra har köper jag, svaga händer köper jag inte.

Såg för nån dag sen en bild på en japshoj med växel och koppling i en spak....och tänkte på dig och ditt tjat om detta :)

Egentligen är det väl annar en ganska enkel procedur, dvs att bygga om till koppling och växel på en spak. Finns lite bilder på google https://www.google.se/search?hl=sv&q=handv%C3%A4xel&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&bpcl=38897761&biw=1152&bih=695&wrapid=tlif135368217618510&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=BY2vUN39N6SI4ATs9oEw#um=1&hl=sv&tbo=d&tbm=isch&sa=1&q=handv%C3%A4xel+och+koppling+motorcykel&oq=handv%C3%A4xel+och+koppling+motorcykel&gs_l=img.3...19324.22183.0.22751.13.13.0.0.0.1.133 .1000.11j2.13.0.ckjrth..0.0...1.1.HPhgo3vN62k&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&fp=1e44a4814df22249&bpcl=38897761&biw=1152&bih=695

Fotkoppling vete tusan....

Känns som att fotkoppling och handväxel kräver mer styrka och balans, vad vet jag? Det är då definitivt en försämring om man tänker på den fysiska biten.

Ang besiktning: förmodligen som Nina nämner, kan bli stopp på besiktningen pga helfordonsgodkännandet. Dock så är det ju alltid bäst att fråga dom.....

Hondamannen
2012-11-23, 17:05
Vs, jag ska ringa dem på måndag. Alternativet är att man plockar bort den inför och plockar på inför besiktningen :-) men vill helst slippa det krånglet.

V Saarela
2012-11-23, 17:28
Förmodligen kan man väl bygga tillbaka till besiktningen.
Annars så har du ju en dokumenterad "handikapp", så några problem att bygga och registrera en motorcykel som underlättar(med ett intyg från en läkare) torde ju inte vara några problem att regga om.
Dock så är ju definitivt inte en hoj med "självmordskoppling" ett underlättande.....dock coolt :)

Hondamannen
2012-11-23, 17:34
så om man har ett intyg från läkare så behöver man bara regga om den med ombyggnationen?

RobbeS
2012-11-23, 17:47
så om man har ett intyg från läkare så behöver man bara regga om den med ombyggnationen?

Är det inte enklare att träna upp styrkan i händerna?

V Saarela
2012-11-23, 17:49
så om man har ett intyg från läkare så behöver man bara regga om den med ombyggnationen?

Nej, så enkelt är det inte, tvärtom. Utan att inveckla oss i gången, men har man ett handikapp så krävs det utredningar och anpassningar.(finns ju en hel del rullstolsbundna som kör hoj)
Gissar att, ganska snabbt skulle nog en självmordskoppling strykas från önskemålet.

Jan-Olov
2012-11-23, 19:54
En hydralisk koppling skulle väl underlätta, det borde gå att bygga om utan för stora problem.

Olle Å
2012-11-23, 20:35
Det vore ju i princip ganska enkelt att med hjälp av hydraulik bygga om till fot och handväxling.
Fixa till broms och gas vid högre fotpinnen och koppling på den vänstra och sätt växlingen på tankens vänstra sida. Enkelt. Då kan du ju lika gärna köra bil,men har man ett handikapp och ändå vill köra hoj, så är det nog ett alternativ.:):)

Hondamannen
2012-11-23, 21:41
Det där lät intressant, kan du utveckla det? Vad kostar det att göra detta på min cbf 500?

Hondamannen
2012-11-23, 21:45
Olle, jag lider inte av ngt handikapp. Fotkoppling och handväxel vill jag mest av intresseskäl men jag är allmänt svag i fingrarna och händerna. Där av gillar jag allt som kan avlasta mina händer och fingrar. Jag tränar regelbundet för att stärka kroppen.




Det vore ju i princip ganska enkelt att med hjälp av hydraulik bygga om till fot och handväxling.
Fixa till broms och gas vid högre fotpinnen och koppling på den vänstra och sätt växlingen på tankens vänstra sida. Enkelt. Då kan du ju lika gärna köra bil,men har man ett handikapp och ändå vill köra hoj, så är det nog ett alternativ.:):)

Jan-Olov
2012-11-23, 23:36
Kolla
http://www.klr650.marknet.us/hydclutch.html

Olle Å
2012-11-23, 23:46
Det där lät intressant, kan du utveckla det? Vad kostar det att göra detta på min cbf 500?

Vet inga kostnader, men om man håller sig till vajersystem, så borde det inte kosta så mycket.
Eftersom fotväxeln är av återgående typ och alltså stannar i sitt läge efter varje växling, så borde dubbla vajrar lösa det.
Att ha kopplingen kvar på vänster sida och manövrera den oxså medelst vajer borde vara ganska enkelt, då kopplingen har ganska stark returfjädring i sig.
problemet blir ju att få till ett snyggt reglage för kopplingen och ett för handväxel och att placera det.
Tror nog att den förändringen inte skulle leda till problem på en besiktning.
Koppling och växel har ju bara bytt plats och gas och broms är ju kvar som förut.:):)

Men samtidigt tycker jag att det vore nästan livsfarligt att ha fotkoppling i exvis tät trafik eller i situationer med vägarbeten odyl. Det borde ju att gå att ha både fot och handkoppling.