handdator

Visa fullständig version : Vädret! Växthuseffekt, prognoser och sånt..



Ove
2012-11-23, 12:47
Vad tror ni på? Var finner man bästa prognoserna? Vad beror det på att sommaren sett ut som den gjort vädermässigt, är det så vi ska ha det i framtiden med Afrika som en stor öken och här kommer det att regna hela tiden? Bara undrar.... :hmmmm2:

räven
2012-11-23, 14:19
Moder jord hämnas på oss för att vi skitar ner så jäkligt ? Med jämna mellanrum ger hon amerikaner å asiater lite stormar å sånt. Svenskarna oxå skitar ner så då kom gudrun mm. Kan de va så ?

epa23
2012-11-23, 14:46
Jag brukar använda http://www.klart.se/ eller Weatherpro (App till iPhone/iPad)
nu för tiden..

Använde yr.no mycket tidigare, men de har blivit så dåliga på att ha rätt..

/Peter

Ankan1
2012-11-23, 16:41
Precis.Varma delar av världen kommer att få en tuffare tid med mer torka som i sin tur spär på hungersnöden och de kallare världsdelarna som Norden med Sverige lär få fuktigare somrar med mer plusgrader om vintrarna.Detta påverkar naturligtvis alla på jordklotet och ger även tidigare lyckligt lottade I-länder problem när för mycket samt för lite värme påverkar skördar och jordbruk som tidigare bara U-länder fått dras med.Något som för I-länderna genast uppmärksammas som enormt farligt och negativt men som mindre tursamma länder redan lidit svårt under i mååånga år utan större respons än ständiga mat och kapitalleveranser för att ge ett sken av att omvärlden naturligtvis ställer upp för dessa mindre lyckligt lottade.

Men att allt skulle vara människans fel tar jag med en viss nypa salt.Naturligtvis har denna mänsklighet hjälpt till en bit på vägen mot en klimatändring med ständiga miljöutsläpp men världen har förändrats för och senast var på medeltiden eller även den mörka tidsperioden som den kallas i historien där man i stora delar av nuvarande Europa hade väldigt kalla somrar med snö, minusgrader och svår missväxt.

Och vad jag vet så var detta långt ifrån den senare industrirevolutionen som genast följdes av konsumtionssamhället med köp och släng systemet.Världen har vridit och förändrat sig med jämna mellanrum tidigare och lär fortsätta med detta där de mest skräckslagna människorna naturligtvis tar till dagens utsläpp som den enda anledningen till ett förändrat klimat.Dom måste ju ha någon / något att kunna peka ut som skyldig till ett förändrat klimatscenario när det värsta som finns för många uppenbart är att inte kunna bestämma vem eller vad som är orsak till detta förändrade klimat. :)

RobbeS
2012-11-23, 16:46
Precis.Varma delar av världen kommer att få en tuffare tid med mer torka som i sin tur spär på hungersnöden och de kallare världsdelarna som Norden med Sverige lär få fuktigare somrar med mer plusgrader om vintrarna.

I bästa fall blir det så. Skräckscenariot är dock att den högre temperaturen på jorden medför ännu större avsmältning av polarisen än idag vilket medför att Golfströmmen mer eller mindre försvinner. Då blir det kallt i Sverige, riktigt kallt.

Ankan1
2012-11-23, 16:53
I bästa fall blir det så. Skräckscenariot är dock att den högre temperaturen på jorden medför ännu större avsmältning av polarisen än idag vilket medför att Golfströmmen mer eller mindre försvinner. Då blir det kallt i Sverige, riktigt kallt.

Så sant.Om golfströmmen upphör med sitt nuvarande flöde så lär vi få använda mer än termodress för att köra hoj samt ha en gasbrännare för att få igång den infrusna hojen.Vi är kanske de sista lyckligt lottade kvarvarande i en historisk tid när vi frossade i vad klotet hade att erbjuda i fom av mat och mineraler innan festen tog slut och vardagen blev en ren överlevnadsfråga i en värsta scenarium framtid.

Vi skulle kanske gjort en (The Final Days) film "RobbeS". LOL. :)

RobbeS
2012-11-23, 17:01
Det pratas så mycket om miljöförstöring, att det är därför vi inte har snö. Men så kom två vintrar med mycket snö. Då var det helt tyst, ingen hade något att skylla på, jag väntar fortfarande på vad de säger om det.

Men för länge sedan, när dinosaurier levde, hade vi tropiskt klimat här. Det är så mycket fokus på miljön i dag. Nä jag tror inte ett dugg på miljögrejen. Allt, precis allt är ju för tusan farligt om man ska tro allt man läser.

Då var det ju det här med att se längre än näsan räcker;). Två vintrar gör ingen prognos och säger inget om en ev global uppvärmning. Däremot så har medeltemperaturen ökat sedan 1800 talet då industrialiseringen kom igång. Frågan som diskuteras bland de kunniga är om denna ökning är en normal cykel eller om den orsakats av eldande av fossila bränslen.
Man ska nog vara försiktigt att tro att människan inte är inblandad. Minns bara Freondebatten för många år sedan då vissa forskare hävdade att Freon inte skadade ozonskiltet trots att det var på väg att försvinna. De fick ge sig och genom freonförbud i de flesta konsumentvaror och som t.ex kylskåp så har ozonskiktet hämtat sig.
Gällande den globala uppvärmningen så är det väl idag bara industrins köpta forskare som påstår att den är helt naturligt.

RobbeS
2012-11-23, 17:04
[QUOTE=Ankan1;70779Vi skulle kanske gjort en (The Final Days) film "RobbeS". LOL. :)[/QUOTE]

Jag är nog inte mycket till skådespelarämne:D

namn
2012-11-23, 18:39
Blev tvungen att kolla så vi är i OT delen av forumet , och det är vi... så mina tankar fick sväva fritt ett tag.:D

Det är alltså så att antalet döda påverkar vårat klimat mer än antalet mobiltelefoner som finns i världen, men mobiltelefonerna räddar liv till en tidigare oanad nivå, då det syns tydligt mitt diagram.:eek:

Det dör idag 1/6 så många i trafiken tack vare alla dessa ca tre miljarder mobiler som folk utan kontroll pratar i medan dom kör bil... och kanske att då även det varmare klimatet hjälpt till en hel del, det sker väl färre halkolyckor i +6 än vad det gör kring +0 .....
:hmmmm2:


http://forumbilder.se/thumbs/3a2320125294526d3.jpg (http://forumbilder.se/show.aspx?iid=3a2320125294526d3)
Får användas fritt !

räven
2012-11-23, 18:59
Ojdå, nu blev det virrigt. 0 km/tim skulle betyda inga trafikdödade, mindre utsläpp å ofarligt prata mobilen. Har jag tolkat diagrammet rätt ?

Ove
2012-11-23, 19:04
Det är alltså så att antalet döda påverkar vårat klimat mer än antalet mobiltelefoner som finns i världen, men mobiltelefonerna räddar liv till en tidigare oanad nivå, då det syns tydligt mitt diagram.:eek:

Det dör idag 1/6 så många i trafiken tack vare alla dessa ca tre miljarder mobiler som folk utan kontroll pratar i medan dom kör bil... och kanske att då även det varmare klimatet hjälpt till en hel del, det sker väl färre halkolyckor i +6 än vad det gör kring +0 .....
:hmmmm2:


Döda påverkar klimatet. Vid kremering kommer det ut en del gaser i atmosfären vid förbränning. Om rökgaserna kan användas för uppvärmning av fjärrvärmesystem eller liknande är det en fördel för då kan man göra Moder Jord en sista tjänst genom att minska användningen av annat bränsle. Jordbegravning släpper också ut växthusgaser vid nedbrytningen fastän det sker under längre tid. Hur man vänder sig o.s.v. ..........

Under den period som redovisats har det tillkommit effektiva mjällshampon som kanske gjort att vissa grupper börjat använda hjälm vilket kan haft inverkan på statistiken. ;)

namn
2012-11-23, 19:07
Ja något sånt :-) eller kanske att alla telefoner då försvinner och ingen dör och "helvetet fryser till is".

med lite vilja och en snygg förpackning kan man nog få det mesta att vara sant (även om det är uppenbart att det är en lögn),

Mina uppgifter hämtade jag från :
http://korkortonline.se/teori/olyckor/
http://sv.wikipedia.org/wiki/Global_uppv%C3%A4rmning

Samt 118118 fick jag antalet mobiler ifrån...

Men det är ju rätt klart att det inte borde gå att sätta ihop uppgifterna och dra några slutsatser (egentligen)

Molgan
2012-11-24, 00:00
http://forumbilder.se/thumbs/3a2320125294526d3.jpg (http://forumbilder.se/show.aspx?iid=3a2320125294526d3)
Får användas fritt !
ÄNTLIGEN en graf jag kan använda i undervisningen som studenterna kan ta till sig utan diskussion. =)

Ove
2012-11-26, 22:54
Visst har vi haft mera regn än normalt det senaste åren. Hörde att Vänersborg fått dubbelt mot normalt. Vänern ligger på toppnivå och det ser ut som när den var på gång vintern 2000. Då kunde vi åka spark i granskogen långt inåt land. Det är tätt mellan extremvädren numera och som jag ser det så är det säkert på grund av miljöpåverkan som vi människor åstadkommit.

Sjön är hög och i områdena omkring är marken så mättad att det finns inte plats för mera vatten utan det kommer direkt som påfyllning. Samma situation i Dalslands och västra Värmlands sjösystem. Verkligen en bekymmersam situation för dom som envisas med att bo sjönära, det räcker med en höststorm nu för att många ska få det blött om fötterna.

Jan-Olov
2012-11-27, 07:30
Har inte kraftverken lite med problemen att göra med översvämningarna. Jag misstänker att dom inte öppnar luckorna i tid utan håller så länge dom törs.

Ove
2012-11-27, 08:56
Har inte kraftverken lite med problemen att göra med översvämningarna. Jag misstänker att dom inte öppnar luckorna i tid utan håller så länge dom törs.

Stämmer gott. Vänern är egentligen en damm som regleras. Tappningen i Trollhättan har ett tillåtet max och man har tappat av så nära som möjligt hela hösten vad jag förstått, men det räcker inte till. Ökas tappningen så går väl Gbg till havs eller också börjar det rasa i Göta älv.

Problemet med höga vattennivåer har jag inte upplevt så många gånger men det verkar komma oftare.

Olle Å
2012-11-27, 09:40
Stämmer gott. Vänern är egentligen en damm som regleras. Tappningen i Trollhättan har ett tillåtet max och man har tappat av så nära som möjligt hela hösten vad jag förstått, men det räcker inte till. Ökas tappningen så går väl Gbg till havs eller också börjar det rasa i Göta älv.

Problemet med höga vattennivåer har jag inte upplevt så många gånger men det verkar komma oftare.

Visst är vädret ett problem för många. Speciellt om man bara ser till det lokala. Skulle vara intressant att få veta om den totala nederbördsmängden ökat eller om den ligger konstant i världen, men att regnvädren flyttat sig. Exvis, så har ju monsunregnen upphört på en del håll. öknarna blir större och större. Antar att avdunstningen är någorlunda konstant vilket betyder att regnmängden borde vara det också, men att det regnar annorlunda mot tidigare. Visst verkar det som om någonting är på gång. Det ruskiga är om det bero på mänsklig inverkan, så har vi ställt till det för våra efterkommande på så sätt att kanske planeten blir obebolig för dem.
Kanske Jorden är den enda planeten i universum som det finns något sk. intelligent liv på, synd att utrota det i så fall.:hmmmm2::hmmmm2:

Ove
2012-11-27, 10:26
Kanske Jorden är den enda planeten i universum som det finns något sk. intelligent liv på, synd att utrota det i så fall.:hmmmm2::hmmmm2:

:hmmmm2::hmmmm2: Intelligent liv? Vilken av alla arterna i faunan tänker du på för det kan väl knappast vara människan, som vi bär oss åt.

Tittar man ut i stjärnhimlen en mörk natt ser man en massa stjärnor, som faktiskt är solar med egna solsystem. Om någon bråkdels av promille av alla dessa har med sig en beboelig planet så finns det massor av liv i universum, och säkert är att vi är inte dom som kommit längst. :cool:

Ankan1
2012-11-27, 10:55
:hmmmm2::hmmmm2: Intelligent liv? Vilken av alla arterna i faunan tänker du på för det kan väl knappast vara människan, som vi bär oss åt.

Tittar man ut i stjärnhimlen en mörk natt ser man en massa stjärnor, som faktiskt är solar med egna solsystem. Om någon bråkdels av promille av alla dessa har med sig en beboelig planet så finns det massor av liv i universum, och säkert är att vi är inte dom som kommit längst. :cool:

Helt rätt.Vi ser på vår mänsklighet som unik och revolutionerande samtidigt som vi tar död på vår egen hemplanet med full gas dagligen och då kallas det för utveckling.Naturligtvis finns det liv ute i universum.Problemet pga avstånden är att hitta någon form av liv som kan jämföras med vårt eget stadium.Är detta liv på någon främmande planet för tidigt i sitt utvecklingsstadium så har det förmodligen heller ej resurser för att liksom oss kunna kontakta varandra.

Är livet vi söker efter för långt kommet så kan det ju mycket väl också se på detta mänskliga liv som totalt ointressant ifråga om intresse att kontakta oss.Och det är ju inte heller helt omöjligt att vi om vi nu skulle bli upptäckta av annat liv i universum kan vi också bli utrotade ganska omgående.Vi har inte ens lärt oss att hantera rätt form av drivmedel i denna rymd när det fossila bränslet knappt räcker till en tur och retur resa till månen.

Mars ska vi ju tydligen åka till med en bemannad raket om några år men det är ju fortfarande oklart om det blir en enkel resa eller ej när Nasa t.o.m gått ut och sagt att dom fortfarande bara har resurser för att skicka iväg folk till denna Mars planet men inte för att kunna ta hem denna besättning igen.Vattnet som man tror finns infruset under ytan på Mars lockar tydligen och är en grund för att eventuellt kunna göra planeten beboelig.Efter detta kan man ju bygga ut anläggningen med det som nu skickats dit med manskap och utrustning i väntan på nästa expedition som när t ex de svenska nybyggarna gav sig iväg över atlanten efter en ny framtid.

Ett litet steg till för denna mänsklighet ut i vårt mörka universum efter en avlägsen jakt på den rätta kontakten på annat liv som vi då får hoppas vill ha med oss att göra om de väl dyker upp en dag.För en sak är säker med nuvarande befolkningsökning, krig, hungersnöd, sjukdomar, nedsmutsning och en redan bristande tillgång på råmaterial att vårt nuvarande scenarium inte kommer att hålla ihop denna mänskliga tillvaro så värst länge till och att allt då faller ihop med en rejäl smäll.Man har ju redan varnat för en global katastrof med nya stora världskrig den dagen t ex oljan sinar på allvar.

Så visst.En raket eller två i Noaks Ark utförande hade nog inte suttit fel.Undrar bara om man kan få en egen raket med lagom hög vindruta som man kan sänka och höja utan att behöva stanna och använda bägge händerna.LOL. :D

Och har man då färdats några hundra år i nedfruset tillstånd i en kryokammare på detta rymdskepp där datorn kanske väcker upp en efter att ha hittat en annan främmande farkost i universum så skulle det inte förvåna mig ett dugg om det kanske var "OVE" datorn hittat som höll på att testa sitt nya avgassystem. :D

I vår önskan efter kontakt kan det ju i barnsligaste fall sluta så här :

http://www.youtube.com/watch?v=IfYULMbsxkU

Eller hemska öde på detta vis :

http://www.youtube.com/watch?v=d6PDlMggROA

Eller i värsta fall så här :

http://www.youtube.com/watch?v=XKSQmYUaIyE

Där vi om vi har tur lyckas ta oss från planeten Jorden och fortsätter våra liv i detta universum med ständiga konflikter som den mänsklighet vi nu är :

http://www.youtube.com/watch?v=pmGHCQJMvRY

Men förmodligen blir vårt egensinniga tänkande också vår slutliga dom i en jakt på de sista oljedropparna på denna planet :

http://www.youtube.com/watch?v=gP-AbRTYNhI

Ove
2012-11-28, 22:01
Och har man då färdats några hundra år i nedfruset tillstånd i en kryokammare på detta rymdskepp där datorn kanske väcker upp en efter att ha hittat en annan främmande farkost i universum så skulle det inte förvåna mig ett dugg om det kanske var "OVE" datorn hittat som höll på att testa sitt nya avgassystem. :D


:confused: Skulle inte förvåna mig! För att finna nån, dessutom en namne, som hittat på en ljuddämpare som tar bort avgasljudet helt får man nog bli fraktad nerfrusen i ett helt sekel! :cool: :D

Olle Å
2012-11-28, 23:06
:confused: Skulle inte förvåna mig! För att finna nån, dessutom en namne, som hittat på en ljuddämpare som tar bort avgasljudet helt får man nog bli fraktad nerfrusen i ett helt sekel! :cool: :D

I så fall har vi ju tappat lite av tjusningen med att åka hoj. lite morrande kan vi väl tillåta oss.:rock::rock:

Ove
2012-11-29, 17:59
I så fall har vi ju tappat lite av tjusningen med att åka hoj. lite morrande kan vi väl tillåta oss.:rock::rock:

:) Gör det du, inte min sak, men jag vill gärna ha en hoj som låter så lite som möjligt. Att man hör avgasljud påverkar inte känslan för jag hör det ändå inte alls i landsvägsfart på dom hojar jag har nu men jag känner/hör hur motorn jobbar på samma sätt som när jag kör bil. I bilarna som jag körde i början av "karriären" fanns det inga varvräknare och jag har ändå bara varvat sönder en motor. :o

Alltså, det får gärna morra lite på mitten men att det pluttrar och brakar i bak tycker jag mindre bra om. :p

Ove
2012-12-02, 09:43
:confused: Fick lite väderrapporter igår från folk som varit ute på vägarna + på radion. Alingsås helt utan snö - Varatrakten ca 60 cm - Mariestad barmark - mot Örebro ett j-a snöväder o.s.v.

Väldans vad det gått ojämnt? Jag tackar för min del för jag vill inte ha snö men lite förvånad är jag. Undrar hur det ser ut i andra delar av riket

räven
2012-12-02, 11:20
:confused: Fick lite väderrapporter igår från folk som varit ute på vägarna + på radion. Alingsås helt utan snö - Varatrakten ca 60 cm - Mariestad barmark - mot Örebro ett j-a snöväder o.s.v.

Väldans vad det gått ojämnt? Jag tackar för min del för jag vill inte ha snö men lite förvånad är jag. Undrar hur det ser ut i andra delar av riket

Småland är vitt nu

Pronby
2012-12-02, 12:21
Skåne är vitt enligt en vän på fejsbok men Uddevalla är fortfarande utan. Göteborg var utan igår eftermiddag i alla fall. Som Ove sa, verkar vara väldigt ojämnt väder i landet.

LowTech
2012-12-02, 13:31
Småland är vitt nu
De e den där j-a "globala uppvärmningen" och växthuseffekten som gör att vi fn bara har minus 10 grader.
Utomhus alltså..
Mera snö hoppas jag INTE på, snöslungan är ännu inte genomgången inför vintern, dessutom står den längst in i garaget..:D

RobbeS
2012-12-02, 14:06
Här nästan längst upp i landet har vi haft plusgrader nästan hela hösten fram till för 4-5 dagar sedan. Liiite snö fick vi igår men den täcker knappt marken. Fram till för en 10-15 år sedan brukade vi ha ganska mycket snö den här tiden men numera kommer den oftast inte förrän till jul och då bara lite grann.

simen
2012-12-02, 14:13
:)Norra Bohuslän ingen snö men just nu -9 och sol :)



________________
:)Simen

Mymlan
2012-12-02, 22:40
Här har vi snöstorm, -15 och 50 cm snö :D

Ove
2012-12-07, 10:24
Mänskligheten har ökat från lite drygt 2 miljarder 1945 till 7 drygt miljarder idag. Alla vill ha så hög standard som bara går att få och några lyckas också.

Dom som vill ha det bekvämt och bra, och dit hör vi, förbrukar en massa energi. Det innebär med automatik att vi bränner massor av bränslen.

Hur många fler fordon av olika slag finns det i världen nu mot 1945? Dagens motorer skitar kanske inte ner så mycket som dom gjorde då, men dom är många och resorna har blivit allt längre. Att fortfarande tro att inte klimatet påverkas är nog att leva i en drömvärld.

Olle Å
2012-12-07, 22:38
Mänskligheten har ökat från lite drygt 2 miljarder 1945 till 7 drygt miljarder idag. Alla vill ha så hög standard som bara går att få och några lyckas också.

Dom som vill ha det bekvämt och bra, och dit hör vi, förbrukar en massa energi. Det innebär med automatik att vi bränner massor av bränslen.

Hur många fler fordon av olika slag finns det i världen nu mot 1945? Dagens motorer skitar kanske inte ner så mycket som dom gjorde då, men dom är många och resorna har blivit allt längre. Att fortfarande tro att inte klimatet påverkas är nog att leva i en drömvärld.

Håller med dig Ove. Men varför i helsike kan de ledande ländernas ledare inse att det går åt pipan. Ledarna själva vet ju att de själva inte kommer att drabbas. Det jäkliga är ju att vi som lever nu inte hinner uppleva vad vi själva ställt till med utan det blir våra barn och barnbarn.:mad::mad:

Ove
2012-12-08, 08:47
Håller med dig Ove. Men varför i helsike kan de ledande ländernas ledare inse att det går åt pipan. Ledarna själva vet ju att de själva inte kommer att drabbas. Det jäkliga är ju att vi som lever nu inte hinner uppleva vad vi själva ställt till med utan det blir våra barn och barnbarn.:mad::mad:

Kanske USA, en av de riktigt stora nerskitarna, börjar komma till insikt efter att fått några stormar på serie som dom inte upplevt tidigare.

Nar jag tittar ut så undrar jag vart det håller på att bära iväg. Ett svöoväder har passerat och nästa är på väg. Hela den "varma" säsongen regnade bort. Jag tror inte på att det bara skulle vara naturens nycker.

Kanske dags att börja bygga på en ark? Vet någon var man kan finna goferträ till bygget?

LowTech
2012-12-08, 10:00
Kanske USA, en av de riktigt stora nerskitarna, börjar komma till insikt efter att fått några stormar på serie som dom inte upplevt tidigare.
Kanske dags att börja bygga på en ark? Vet någon var man kan finna goferträ till bygget?
Det är väl "global warming" som gjort att vi haft -18 utomhus???
Det säjs ju t ex att korna fiser ut mer växthusgaser än människan producerar..
Kan man fånga upp allt solljus som ramlar ner över Sahara så skulle det räcka för hela klotet, säjs det.
I arabstaterna där solen lyser, "en del" liksom där så tillverkar man el med - olja...!
Billigt och skitigt men de bryr sig inte.
Tyskland ska ju stänga kärnkraftsverken och ska skapa el/värme med - fossilbränsle!
Finns en del att diskutera.

Olle Å
2012-12-08, 10:04
Kanske USA, en av de riktigt stora nerskitarna, börjar komma till insikt efter att fått några stormar på serie som dom inte upplevt tidigare.

Nar jag tittar ut så undrar jag vart det håller på att bära iväg. Ett svöoväder har passerat och nästa är på väg. Hela den "varma" säsongen regnade bort. Jag tror inte på att det bara skulle vara naturens nycker.

Kanske dags att börja bygga på en ark? Vet någon var man kan finna goferträ till bygget?

Kanske du skulle fråga på K-Rauta, som ju kan behöva ett uppsving, eftersom deras personal får gå ner i arbetstid. Eftersom Noak byggde arken någonstans i östra medelhavet, så kanske det finns några trän kvar där. Annars så finns det fortfarande fin fura här i Sverige. kanske det vore något för varvet i Sjötorp att satsa på?:confused::confused:

Gurrag
2012-12-11, 00:15
Har för mig att om temperaturen ökar globalt så kan golfströmmen flytta sig vilket resulterar i att det blir ännu kallare för oss i Sverige. Kanske bara en hypotes men vad vet jag. Hur som helst skulle global warming kanske förklara det hiskeliga priset på fjällsugor.

Mymlan
2012-12-11, 00:29
Har för mig att om temperaturen ökar globalt så kan golfströmmen flytta sig vilket resulterar i att det blir ännu kallare för oss i Sverige. Kanske bara en hypotes men vad vet jag. Hur som helst skulle global warming kanske förklara det hiskeliga priset på fjällsugor.
Tur att jag inte behöver någon fjällstuga. Vi har ju morsans och farsans sommarställe! Så här såg det ut i helgen. Kan tilläggas att detta är Finlands sydligaste spets! Kallare inomhus än utomhus :D

Olle Å
2012-12-11, 11:36
Tur att jag inte behöver någon fjällstuga. Vi har ju morsans och farsans sommarställe! Så här såg det ut i helgen. Kan tilläggas att detta är Finlands sydligaste spets! Kallare inomhus än utomhus :D

Det var nästan så det såg ut på morgonen i det hus jag bodde i på 40-talet. Kanske tur att vi har fått det lite varmare. Oavsett det beror på människans påverkan eller inte.
En liten undran bara. det talas ju om nersmutsning i atmosfären, men räknar man då inte med hur mycket alla aktiva vulkaner släpper ut?
Man kan ju undra om inte mycket snack går ut på att skaffa sig själva nya jobb?:eek::eek:
Att inte skräpa ner i vår närmiljö borde väl vara självklart. Där kan vi alla göra en insats som inte kostar på alltför mycket.:rolleyes:
Att försöka styra det globala verkar omöjligt så länge som delegaterna sitter i en sandlåda.
det ser vi ju av resultatet i Doha +-o:mad::mad: