handdator

Visa fullständig version : Triumph Trophy



engström67
2012-11-17, 17:36
Varit och klämt på nya Trophyn idag,rätt fin bike men för lik Bmw 1200 RT tyvärr och 20-30hk för lite för min smak.

Ankan1
2012-11-17, 19:34
Hade jag haft råd till en ny glidare så skulle jag köpt senaste versionen av GoldWing istället.

http://forumbilder.se/images/f8172012633203717.jpg (http://forumbilder.se)

Hondamannen
2012-11-17, 19:35
Jag tror att honda kommer sopa banan rent med denna hoj :-)

namn
2012-11-17, 20:01
Jag tror att honda kommer sopa banan rent med denna hoj :-)

Med vilken modell då, Triumph Trophy eller en mattsvart honda goldwing som någon har satt sticksågen i rutan på....i ett desperat försök att få den att se ut som en Harley ...

engström67
2012-11-17, 21:11
Hade jag haft råd till en ny glidare så skulle jag köpt senaste versionen av GoldWing istället.

http://forumbilder.se/images/f8172012633203717.jpg (http://forumbilder.se)

Den är grymt snygg faktiskt den där:)Men skulle aldrig köpa en,bättre med en rocket3 isåfall,mycket mera motor.Kom ihåg nu alla vad tråden handlade om;)brukar ju jämt åka dit för trådkapning,tydligen:)

namn
2012-11-17, 21:32
Jag bara copy /paste ett par rader från allt om mc...

Gold Wing blir baggerHonda har kapat av "onödig" plast på sitt touringlok och vips så har man skapat nya F6B. Motor och chassi är direkt arvegods från Gold Wing. Teknikerna har skalat bort airbag, backväxel och farthållare på den här modellen och istället satsat lite extra krut på att göra ekipaget coolt. Vad säger du, har man lyckats?
Vikten är 385 kilo vilket är 28 kilo lättare än Vingen. Maxeffekten på 118 hästar har man behållit.


suck !

http://www.alltommc.se/news.php?id=2624

engström67
2012-11-17, 21:39
Annars vore ju detta något kanske när vi ändå håller på:

http://www.bike.se/sites/default/files/imagecache/nodeimage_maincontent_full/bike/brutus-03.jpg

Jourtjänst
2012-11-17, 21:41
Med vilken modell då, Triumph Trophy eller en mattsvart honda goldwing som någon har satt sticksågen i rutan på....i ett desperat försök att få den att se ut som en Harley ...

Mer Honda än HD tycker jag. Gold Wing light visar bara att less is more tycker jag.

namn
2012-11-17, 21:50
Mer Honda än HD tycker jag. Gold Wing light visar bara att less is more tycker jag.

Javisst är det en honda gl1800 med lite plastikkirurgi, inget att diskutera ....

den dör XC verionen av mc ör ju rätt intressant (iaf enligt sporthoj.com) men jag har haft några fyrhjulngar bla kymco & bombardier/brp. & dom dät maxis däcken ÄR bra men inte en chans i helvetet på något som bara har två hjul nedåt . i skogen ja men på fast underlag har man minus 10 i markkontakt .

ON TOPIC:
så bör väl motståndarna till triumph en vara BMW 1200RT och I hondas avdelning St 1300 (pan European).
GW är ju ett helt eget kapitel i mc historien (med BMW1600, som enda utmanare)

Men jag har haft fel en gång förut.


och offtopic igen
och visst tusan kan man åka gl1800 med fart & kärlek
ett exempel http://www.youtube.com/watch?v=0nrMQ3QwyPo

TMax500
2012-11-17, 22:04
Varit och klämt på nya Trophyn idag,rätt fin bike men för lik Bmw 1200 RT tyvärr och 20-30hk för lite för min smak.Den fanns alltså? Johans Mc i Göteborg hade inte fått några... :(
J*ligt irriterande med tanke på att jag körde dit särskilt för att titta på den.

20-30 hk för lite - e du go eller? :) Skulle inte 135 hk räcka...?

engström67
2012-11-17, 22:42
Den fanns alltså? Johans Mc i Göteborg hade inte fått några... :(
J*ligt irriterande med tanke på att jag körde dit särskilt för att titta på den.

20-30 hk för lite - e du go eller? :) Skulle inte 135 hk räcka...?

Jo det kanske räcker men jag vill ha mer.Yamaha Fjr har 146hk kawa gtr 1400 160hk.Nej minst 150hk om jag skulle köpa den.Men nu är det ju samma motor som i explorern jag beställt men det är ju en annan hoj.I en offroadtourer får det väl duga:).Ska jag ha en sporttourer igen så ska det vara 150-200hk.Jag menar jag vill ha blixtrande prestanda trots tung hoj med fru och packning.Det värsta som finns om det inte händer nått när man ska blåsa om nån sölkorv:)

RobbeS
2012-11-18, 01:18
Dom verkar ha lyckats få dit en kardan i alla fall. :)

engström67
2012-11-18, 10:24
Ja kardan det är ju perfekt men räcker nog inte.Den blir nog inte en jätte succe ändå,gäller ju nya Fjr med som är en gammal hoj med lite mindre uppdateringar,tyvärr.Enl min handlare som säljer 6-700 fordon per år så är det inte så stort tryck efter touring hojar utan det är äventyrsmaskiner som är populärast.För att inte tala om snöskotrar,sålt 50 skotrar under okt-nov fast det inte finns snö??

Ankan1
2012-11-18, 17:05
Om 135 hk är för lite så kan du ju skaffa en ZZR med 210 hk.Sport och touring i ett paket och så slipper du ju den svaga Triumph motorn.

http://forumbilder.se/images/6b18201240445d83c.jpg (http://forumbilder.se)

engström67
2012-11-18, 19:10
Om 135 hk är för lite så kan du ju skaffa en ZZR med 210 hk.Sport och touring i ett paket och så slipper du ju den svaga Triumph motorn.

http://forumbilder.se/images/6b18201240445d83c.jpg (http://forumbilder.se)

javisst,helt klart var väldigt nära att jag beställde en zzr,men efter lite funderingar så passar den inte min körning.Trophyn är det väl inget fel på,vill inte ha den.Men tycker det är för lite kusar ändå för mig och den typ av hoj.Finns ju andra som har mycket mer.:).nu är det ju en Tiger Explorer xc som jag ska ha och den har samma maskin,visst det finns ju äventyrsmaskiner som har mer effekt,tex multistrada,har kört den men fastnade inte för den,men bra drag och för dyr.Nya Ktm adventure har ju 148hk:):),men lika där inte riktigt min smak.Men provkörning ska ju ske:)

RobbeS
2012-11-18, 23:14
Ja kardan det är ju perfekt men räcker nog inte.Den blir nog inte en jätte succe ändå,gäller ju nya Fjr med som är en gammal hoj med lite mindre uppdateringar,tyvärr.Enl min handlare som säljer 6-700 fordon per år så är det inte så stort tryck efter touring hojar utan det är äventyrsmaskiner som är populärast.För att inte tala om snöskotrar,sålt 50 skotrar under okt-nov fast det inte finns snö??

Marknaden börjar svänga till äventyrshojar från Touring verkar det som. Kommer nog själv att satsa på en sådan då det är dags att byta. På tal om trender, har ni samma tendens där längre neråt att sporthojar mer eller mindre har försvunnit från gatorna? Här uppe ser man knappt en sporthoj idag.
Håller med om Trophyn, i det segmentet är det hård konkurrens med många fina hojar typ GTR, FJR, BMW så Triumph har en del att bita i.

engström67
2012-11-18, 23:38
Marknaden börjar svänga till äventyrshojar från Touring verkar det som. Kommer nog själv att satsa på en sådan då det är dags att byta. På tal om trender, har ni samma tendens där längre neråt att sporthojar mer eller mindre har försvunnit från gatorna? Här uppe ser man knappt en sporthoj idag.
Håller med om Trophyn, i det segmentet är det hård konkurrens med många fina hojar typ GTR, FJR, BMW så Triumph har en del att bita i.

Ja faktiskt,är inte så mycket sporthojar.Då är det mer customhojar

Tiger of
2012-12-28, 22:52
Jag tror det var Allt om MC, som provkörde, Trophy och tyckte att det fattades kraft i motor, ändå jämförde dom den med bla BMW rt, den har väll ännu "mindre" kraft.
Men seriöst, kan gott tänka, om man vill ha en sport tourer med två personer och packning så skall det finnas kraft lite i överflöd.

Olle Å
2012-12-29, 09:43
Jo det kanske räcker men jag vill ha mer.Yamaha Fjr har 146hk kawa gtr 1400 160hk.Nej minst 150hk om jag skulle köpa den.Men nu är det ju samma motor som i explorern jag beställt men det är ju en annan hoj.I en offroadtourer får det väl duga:).Ska jag ha en sporttourer igen så ska det vara 150-200hk.Jag menar jag vill ha blixtrande prestanda trots tung hoj med fru och packning.Det värsta som finns om det inte händer nått när man ska blåsa om nån sölkorv:)

Förstår att du blir lite frustrerad ibland då du kör din tradare.:flute::flute:

DearHunter
2013-02-13, 12:56
Har oxå klämt lite på Trophy. Skön sittställning och ett mellanting mellan Bmws K och R modeller känns det som Tydligen är transmissionen smidigare och mindre klonkig. I öfvrigt väldig lik map utrustning och inställningsmöjligheter. Bmw kör med sin paralevel som kanske är snäppet stabilare om man gillar att pressa.

En annan kandidat i segmentet är Moto Guzzi Norge som tilltalar mig ljudmässigt och visuellt. Effekt och vrid har nog samtliga kandidater så det räcker. Jag vill ha tillräckligt med vrid i de hastigheter jag brukar köra i för att göra säkra omkörningar och inte behöva tokväxla. Man lär sig sin hoj och anpassar sig därefter.

engström67
2013-08-23, 22:00
Har en Trophy se hemma över helgen då min är på service.Måste säga att den går som en dröm.Har provat det mesta och den tillhör den skönaste och faktiskt riktig pigg och superbromsar,är även med på noterna vid aktiv kurvkörning om man ställer fjädringen i sport:).Men som jag sa tidigare så saknas lite effekt i topp,den är rätt trött vid 200:confused: men dit så går det snabbt.

Jan-Olov
2013-08-23, 22:42
200, kör du bana?

engström67
2013-08-23, 23:28
200, kör du bana?

Nää bara en jämförelse mot konkurenterna:)Och på autobahn är det ju fri fart på många ställen.Tex;)

engström67
2013-08-27, 23:40
Åkte runt 40mil på nya Trophy och kan bara säga,ska ni ha en skön touringhoj så titta på denna.Underbar att köra,men tyvärr lite klen på topp för min smak.Jag menar med dagens maskiner som går så fint så märker man ju aldrig av farten.Motorväg så ställer man farthållaren på 150 och bara njuter:)Märks knappt.Fast min Explorer är ju lika den med fast blåser lite mera,men den är lite rappare.Många vägar idag har ju löjliga 80,är ju ett hån mot moderna hojar OCH bilar.Sällan man ligger under 140 på motorvägar idag.

NeXTer
2013-08-28, 23:59
Har en Trophy sedan en månad tillbaka och är helnöjd med den. Hade tittat på en RT innan men har aldrig riktigt gillat BMW:s boxer som jag tycker ger associationer till jordbruket, så när Triumph presenterade sin Explorer blev jag väldigt intresserad av drivlinan, blev inte besviken!

Kan hålla med om att den kroknar väldigt tvärt vid 200, men tycker den drar riktigt bra upp dit, och ärligt talat, när behöver man mer? Det är ju en touringmaskin vi talar om med komforten som främsta riktmärke.

Tycker den är väldigt pigg och lättsvängd på små kurviga vägar sina trehundra kilo till trots, finns många mindre maskiner man handgripligen får brotta ned i kurvorna medan Trophyn i stort sett går dit man tänker.

engström67
2013-08-29, 18:26
Har en Trophy sedan en månad tillbaka och är helnöjd med den. Hade tittat på en RT innan men har aldrig riktigt gillat BMW:s boxer som jag tycker ger associationer till jordbruket, så när Triumph presenterade sin Explorer blev jag väldigt intresserad av drivlinan, blev inte besviken!

Kan hålla med om att den kroknar väldigt tvärt vid 200, men tycker den drar riktigt bra upp dit, och ärligt talat, när behöver man mer? Det är ju en touringmaskin vi talar om med komforten som främsta riktmärke.

Tycker den är väldigt pigg och lättsvängd på små kurviga vägar sina trehundra kilo till trots, finns många mindre maskiner man handgripligen får brotta ned i kurvorna medan Trophyn i stort sett går dit man tänker.

Exakt så tyckte ja med,riktigt skön.:)

Intruder
2013-09-05, 02:26
Håller med dej Engström ang körglädje :-)
Jag med mina behörigheter kan inte åka såna hojar pga jag är gasglad !
Förstår inte dom som har sporthojar o dylikt om man inte gasar ;(
Tack vare det håller jag mej till mina blyslädar vilket det redan går för fort med

DearHunter
2013-10-19, 10:58
Man känner igen rätt mycket från BMW K1300gt i den. Vore det inte för att det står Triumph på den och att den har tre cyl så kunde man tro att den är designad och konstruerad av BMW.

engström67
2013-10-20, 22:45
Man känner igen rätt mycket från BMW K1300gt i den. Vore det inte för att det står Triumph på den och att den har tre cyl så kunde man tro att den är designad och konstruerad av BMW.

Skulle nog gärna jämföra den mer med 1200rt.Skulle nog föredra 1300Gt den är ju mycket vassare men den finns ju ej längre så det är 1600gt som gäller och den går fint.Inte nå speciellt vassare och tok för dyr.

DearHunter
2013-10-21, 08:22
Ja ett mellanting. Den har ju en större kåpa som RT. Det är väldigt synd att BMW lade ner K1300gt serien... I min smak bästa touringhojen!