handdator

Visa fullständig version : Honda Dominator



engström67
2012-11-14, 21:45
Har kommit över en Dominator -94,a:):).Kan ju vara kul att lattja med i skogen.Men hur i hel...ete kan man sälja nya hojar som är lila:evil:,så demontering är påbörjad för omlack och skall ur med motorn för lite översyn.Sedan försöka fräsa till den på nått sätt,kom gärna med ideer:)

Ove
2012-11-14, 22:36
Har kommit över en Dominator -94,a:):).Kan ju vara kul att lattja med i skogen.Men hur i hel...ete kan man sälja nya hojar som är lila:evil:,så demontering är påbörjad för omlack och skall ur med motorn för lite översyn.Sedan försöka fräsa till den på nått sätt,kom gärna med ideer:)

:) Grattis till nya hojen och välkommen i 650-träsket! Lila är väl en bra färg - syns bra i skogen. ;)

Hondamannen
2012-11-14, 23:14
Engström, nu krävs det en liten förklarning från din sida :-) det kan vara så att jag blandar ihop dig med ngn annan men var det inte du som vill bara ha moderna hojar med många hästkrafter? Dominatorn är varken modern eller har många hk?

Hoppas att du förstår att jag skojar bara lite med dig :-)

Olle Å
2012-11-14, 23:24
Har kommit över en Dominator -94,a:):).Kan ju vara kul att lattja med i skogen.Men hur i hel...ete kan man sälja nya hojar som är lila:evil:,så demontering är påbörjad för omlack och skall ur med motorn för lite översyn.Sedan försöka fräsa till den på nått sätt,kom gärna med ideer:)

Skärpning Engström. Nu har du hittat en hoj du kan ha kul med utan att behöva tänka på puts och ans. Sätt dit ett KN-filter, öppna ljuddämparna och gå upp ett par steg på munstycket, dreva ner i fram eller upp i bak så har du en liten bushoj som dessutom är jäkligt hållbar. Tål många rediga smällar . Klart den blir repig, men skall man leka så..........:rock::rock::rock:
Om du kör ordentligt med hojen, så syns ju inte färgen under all lera.:eek::eek:

Borken
2012-11-15, 08:47
Finns många snygga moddningar där ute:

http://www.bikeexif.com/honda-nx650-dominator

http://vimeo.com/29767524

Mats Liifv
2012-11-15, 15:24
Den lila är ruggigt ful, men vad gör det när detn ska användas till "skogsbruk"...?

engström67
2012-11-15, 21:17
Engström, nu krävs det en liten förklarning från din sida :-) det kan vara så att jag blandar ihop dig med ngn annan men var det inte du som vill bara ha moderna hojar med många hästkrafter? Dominatorn är varken modern eller har många hk?

Hoppas att du förstår att jag skojar bara lite med dig :-)

He he jag vet,men en kompis ville bli av med den så fick den billigt.Skulle vara nått rassel i motorn och den skulle behöva nya ventiltätningar enligt förra ägaren.Var och köpte ett nytt batteri och körde med den och ingen blårök eller nått speciellt oljud i maskin så inte vet jag vad han menade.men i tanke på den olja han skickade med och troligtvist kört på så kan man ju fundera.Skall köpa kvalitetsolja och slå i och ge den lite kärlek så blir det nog bra:)Nu blir det ju mest skogskörning med denna.Men faktum är ju att den gick rätt bra:eek: för att vara så liten.Synd bara att föregående ägare är liten så den är sänkt,men det ordnat,men sadeln är urgröpt och omklädd:( så ny sadel sökes,gärna svart.Moderna hojar ja,det är ju riktigt och den nya väntar jag på men det är ju något helt annat.Hondan kan man ju nästa kasta upp på ryggen och springa med om den ej kommer fram,som en liten moped:).Hojen vart isärskruvad idag.Bara gaffeln motorn och svingen som ska bort sedan blästring av ram,sving och lack silver.Kåpor och tank blir antagligen militärgrönt:).

engström67
2012-11-15, 21:21
Skärpning Engström. Nu har du hittat en hoj du kan ha kul med utan att behöva tänka på puts och ans. Sätt dit ett KN-filter, öppna ljuddämparna och gå upp ett par steg på munstycket, dreva ner i fram eller upp i bak så har du en liten bushoj som dessutom är jäkligt hållbar. Tål många rediga smällar . Klart den blir repig, men skall man leka så..........:rock::rock::rock:
Om du kör ordentligt med hojen, så syns ju inte färgen under all lera.:eek::eek:

Jag tyckte den gick rätt bra som den är helt orginal så det blir nog inget trim.Har ju större maskin om jag vill åka fort.Det där räcker gott i skogen(tror jag:))Men skitar gärna ner men ska göras rent efter körning,gäller även denna:cool:

engström67
2012-11-15, 21:23
Finns många snygga moddningar där ute:

http://www.bikeexif.com/honda-nx650-dominator

http://vimeo.com/29767524

riktigt läckra:):)

Olle Å
2012-11-15, 22:31
Jag tyckte den gick rätt bra som den är helt orginal så det blir nog inget trim.Har ju större maskin om jag vill åka fort.Det där räcker gott i skogen(tror jag:))Men skitar gärna ner men ska göras rent efter körning,gäller även denna:cool:

Det jag skriver om är ju inget trim egentligen, men ger en märkbar effekt. Bra om du kan få bort orginalljuddämparna och ersätta dem med en. Då sparar du många kilo.:)

engström67
2012-11-15, 23:00
Det jag skriver om är ju inget trim egentligen, men ger en märkbar effekt. Bra om du kan få bort orginalljuddämparna och ersätta dem med en. Då sparar du många kilo.:)

Nä det förstår jag,men att byta munstycken och sånt för lite extra får nog vara men däremot byta till enkeldämpare för ljudets skull:D då.Är hempul som gäller då eller finns det färdigt,2 till 1 menar jag.

Ove
2012-11-15, 23:46
Nä det förstår jag,men att byta munstycken och sånt för lite extra får nog vara men däremot byta till enkeldämpare för ljudets skull:D då.Är hempul som gäller då eller finns det färdigt,2 till 1 menar jag.

:hmmmm2: Högre matematik för mig, men eftersom Dominatorn lär vara encylindrig med 2 utblås så kommer samma puttrande ur båda. Då förvandlar man väl systemet från 1 till 2 till 1 till 1? Bara undrar. ;)

engström67
2012-11-16, 07:06
:hmmmm2: Högre matematik för mig, men eftersom Dominatorn lär vara encylindrig med 2 utblås så kommer samma puttrande ur båda. Då förvandlar man väl systemet från 1 till 2 till 1 till 1? Bara undrar. ;)

Jag menar,finns det färdiga övergångar från 2 till 1 vidare till ett slipon?annars är det väl enkelt att tillverka själv.Men blir lite fult med 1 dämpare blir tomt på en sida då kåpan är designad för 2,och jag är ju lite petig men det vet väl alla vid detta laget:).Men bilder kommer på projektet.

Olle Å
2012-11-16, 07:45
Jag menar,finns det färdiga övergångar från 2 till 1 vidare till ett slipon?annars är det väl enkelt att tillverka själv.Men blir lite fult med 1 dämpare blir tomt på en sida då kåpan är designad för 2,och jag är ju lite petig men det vet väl alla vid detta laget:).Men bilder kommer på projektet.

Tänk till! Jag hade ju en Dominator för flera år sedan och tog bort ena dämparna och ersatte dem med en. På den tomma vänstersidan satte jag dit en egentillverkad reservtank formad likadant som den nya ljuddämparen. I stället för den lilla asken med verktygen satte jag dit en liten bensinpump som gick till tanken. Man kan ju istället gå via ett T-rör under bensinkranen.
Hade fått tag i en sk. Dakartank av plast som rymde 25 l + den egentillverkade på 5 l, så det var aldrig problem att hitta en mack inom 50 mil.:):)

engström67
2012-11-16, 23:23
Får väl se hur det blir.Nu står motorn på bänken och den lila ramen står på golvet och skäms:)Nu är det blästring av det mesta och lack och polering,sedan blir nog dom flesta skruvar och bultar utbytt mot rostfritt.Rent och snyggt ska det vara,men gå i skogen ska den,men vara lätt att rengöra efter åkning:)

Olle Å
2012-11-17, 10:03
Får väl se hur det blir.Nu står motorn på bänken och den lila ramen står på golvet och skäms:)Nu är det blästring av det mesta och lack och polering,sedan blir nog dom flesta skruvar och bultar utbytt mot rostfritt.Rent och snyggt ska det vara,men gå i skogen ska den,men vara lätt att rengöra efter åkning:)

Ett litet enkelt tips för att hålla hojen lite renare. Framskärmen är ca 10 cm för kort på både Dominatorn och Transalpen i original. Har man grova däck på skitväg blir både hoj och förare nerstänkta. Ordna till en enkel skärmförlängare framtill, så är problemet borta. Alternativet är ju en crosskärm, som är längre av den orsaken, men kanske inte lika snygg.:):)

engström67
2012-11-17, 17:30
Ett litet enkelt tips för att hålla hojen lite renare. Framskärmen är ca 10 cm för kort på både Dominatorn och Transalpen i original. Har man grova däck på skitväg blir både hoj och förare nerstänkta. Ordna till en enkel skärmförlängare framtill, så är problemet borta. Alternativet är ju en crosskärm, som är längre av den orsaken, men kanske inte lika snygg.:):)

Crossskärm blir det om jag hittar nån som passar bra,fult med orginalskärmen:)om det blir skitigt gör ingenting,är ju kul att tvätta.Sedan är det ju kul med en sådan här gammal billig hög som man inte behöva vara så rädd om.Till skillnad på den nya men den är till för långkörning och blir nog den som andvänds mest.Sitta och harva på en liten 650 nja,det får duga i skogen.

Olle Å
2012-11-17, 19:06
Crossskärm blir det om jag hittar nån som passar bra,fult med orginalskärmen:)om det blir skitigt gör ingenting,är ju kul att tvätta.Sedan är det ju kul med en sådan här gammal billig hög som man inte behöva vara så rädd om.Till skillnad på den nya men den är till för långkörning och blir nog den som andvänds mest.Sitta och harva på en liten 650 nja,det får duga i skogen.

En skärm från en 250 cross passar med bara lite fixning med infästningen. Om du drevar ner den fram , så får du hojen mycket starkare på lägre växlarna och då kan man nästan köra varsomhelst pga dess segdragningförmåga på låga varv.:):)

engström67
2012-11-17, 21:08
En skärm från en 250 cross passar med bara lite fixning med infästningen. Om du drevar ner den fram , så får du hojen mycket starkare på lägre växlarna och då kan man nästan köra varsomhelst pga dess segdragningförmåga på låga varv.:):)

Ok det låter perfekt.Det Var nån som snackade om att nån skärm från ktm 690 passade fint:)

engström67
2012-11-21, 08:31
Nått liknande såg eländet ut:)

3082

Men planerna är nått liknande denna,tycker den ser hur tuff ut som helst:),men tänkte ev militärgrönt i stället för vitt
synpunkter på det:)kanske köra på vitt.Har ett slipon men lurar på att köra med orginalsystem,går tyst och fint och stör mindre.Skulle gärna vilja veta vad det är för framskärm,någon som vet?

3083

V Saarela
2012-11-21, 09:54
Framskärmen är från nån crosshoj. Finns en uppsjö av eftermarknadsskärmar till en billig peng,tex Polisport.

Hade själv en Polisport på min Varadero när jag körde med kråssdäck, bakåtvänd skärm
http://www.saarela.se/vinter/vinterb18.jpg

rakarör
2012-11-22, 09:24
Finns många snygga moddningar där ute:

http://www.bikeexif.com/honda-nx650-dominator

http://vimeo.com/29767524
Jag la upp en bild på exakt samma hoj i en annan tråd helt ovetande om denna länk.:p
Man ser för lite busbyggen på offroadhojar, jag menar de har ju alla förutsättningar för att bli hur fräna som helst.

engström67
2012-11-22, 12:06
Är det någon som vet om det är vanligt stål eller rostfritt i grenrören till dominator -94.Dom är brunbrända,endera är det rost eller dåligt skötta rostfria.

V Saarela
2012-11-22, 14:59
Min Vigor(samma spis) ser ut såhär med 344 ,il på mätaren
http://www.saarela.se/mcpasse/mcpasse45-2b.jpg

Det vill tyvärr bli så när det är ett enkelrör.......

Öppna rören för att få lite mer ljud.....brukar vara ganska vanligt att man borrar några 6mm(....eller 8mm, minns inte riktigt) längst bak i ljuddämparna.

Gjorde så på min SLR(samma spis i den också)
http://www.saarela.se/mcpasse/mcpasse20-1b.jpg

Mats Liifv
2012-11-22, 15:35
Inte utan att jag blir sugen på att skaffa mig en Dominator, som pendelhoj igen. Funkade alldeles förträffligt att åka ensam på. Dock värdelös att skjutsa på, inte minst på grund av för kort sadel!

engström67
2012-11-22, 23:21
Inte utan att jag blir sugen på att skaffa mig en Dominator, som pendelhoj igen. Funkade alldeles förträffligt att åka ensam på. Dock värdelös att skjutsa på, inte minst på grund av för kort sadel!

Är nog sant Mats.Tänker nog inte montera fotpinnarna bak heller.:)

engström67
2012-11-22, 23:22
Min Vigor(samma spis) ser ut såhär med 344 ,il på mätaren
http://www.saarela.se/mcpasse/mcpasse45-2b.jpg

Det vill tyvärr bli så när det är ett enkelrör.......

Öppna rören för att få lite mer ljud.....brukar vara ganska vanligt att man borrar några 6mm(....eller 8mm, minns inte riktigt) längst bak i ljuddämparna.

Gjorde så på min SLR(samma spis i den också)
http://www.saarela.se/mcpasse/mcpasse20-1b.jpg

Det där är nog rostfria pipor,och lite nyare motor.Fina hojar:)

engström67
2012-11-23, 11:28
Fick nya dynan till hondan idag som jag beställde från Örebro bildem för 800kr.Jag ville ha en svart och den skulle vara svart och silver,ahh svart med texten honda i silver,perfekt.Men den var silver på sidorna och svart uppe på?? men den var faktiskt snygg:).Står Luxus på den,men även honda,inte vet jag vad det är för special.

engström67
2012-12-14, 00:23
Börjar hända saker.Ramen blästrad,lackad.Resten på lack.Motorn isär,ska få ny kamdrivning och kolvringar,ventiltätningar.Föregående ägare påstod att den knackade i motorn:confused: så ev var det nått fel på kolv,kolvbult? Kolven ser då som ny ut och inte knackade den heller när jag startade upp den?.Ska man byta kolv ändå tro??.




http://forumbilder.se/thumbs/f2132012112254d72a.jpg (http://forumbilder.se/show.aspx?iid=f2132012112254d72a)

RobbeS
2012-12-14, 01:40
Börjar hända saker.Ramen blästrad,lackad.Resten på lack.Motorn isär,ska få ny kamdrivning och kolvringar,ventiltätningar.Föregående ägare påstod att den knackade i motorn:confused: så ev var det nått fel på kolv,kolvbult? Kolven ser då som ny ut och inte knackade den heller när jag startade upp den?.Ska man byta kolv ändå tro??.




http://forumbilder.se/thumbs/f2132012112254d72a.jpg (http://forumbilder.se/show.aspx?iid=f2132012112254d72a)

Den där mc:n bli ju för fin att ta ut i skogen;). Men jäklar vad sugen jag blev på att fixa upp en egen Dominator. Får nog bli ett projekt till nästa vinter...

Olle Å
2012-12-14, 09:30
Börjar hända saker.Ramen blästrad,lackad.Resten på lack.Motorn isär,ska få ny kamdrivning och kolvringar,ventiltätningar.Föregående ägare påstod att den knackade i motorn:confused: så ev var det nått fel på kolv,kolvbult? Kolven ser då som ny ut och inte knackade den heller när jag startade upp den?.Ska man byta kolv ändå tro??.




http://forumbilder.se/thumbs/f2132012112254d72a.jpg (http://forumbilder.se/show.aspx?iid=f2132012112254d72a)

Om inte du hör något knack, så varför byta?. Knacket kunde ju komma från en ventil som stog på. Men en annan grej att kolla om du inte redan gjort det, är i den oljeslang framtill på motorn. där slangen övergår till rör finns en koppling som innehåller en liten sil ini röret. Tror nästan det enda som kan stoppa den motorn är om den blir tät. Ett lager i som kanske kan ställa till det är det yttre vänstra i bakhjulet. Kolla samtidigt att ryckutjämningsgummibitarna innanför bakdrevet inte är slitna. Jag brukade alltid smörja med lite 5-56 då jag bytte däck eller kedja. Körde i allafall 10.000 mil utan problem.
Tror inte du kan slita ut den hojen.:):):)

engström67
2012-12-14, 21:22
Om inte du hör något knack, så varför byta?. Knacket kunde ju komma från en ventil som stog på. Men en annan grej att kolla om du inte redan gjort det, är i den oljeslang framtill på motorn. där slangen övergår till rör finns en koppling som innehåller en liten sil ini röret. Tror nästan det enda som kan stoppa den motorn är om den blir tät. Ett lager i som kanske kan ställa till det är det yttre vänstra i bakhjulet. Kolla samtidigt att ryckutjämningsgummibitarna innanför bakdrevet inte är slitna. Jag brukade alltid smörja med lite 5-56 då jag bytte däck eller kedja. Körde i allafall 10.000 mil utan problem.
Tror inte du kan slita ut den hojen.:):):)

Låter kanon det:)Jodå det där med oljeslangarna visste jag,ska kolla dom.Fick hem lite mer detaljer idag och provmonterat:)

engström67
2012-12-14, 21:28
Den där mc:n bli ju för fin att ta ut i skogen;). Men jäklar vad sugen jag blev på att fixa upp en egen Dominator. Får nog bli ett projekt till nästa vinter...

Närå blir nog inga problem med det:)Har väl inte så många andra ställen att köra med den på,då har jag ju bättre maskin för det.Jag kommer ju inte släpa runt den i dyngan,men grusväg blir det väl.Ska bli intressant att se hur den går.

engström67
2013-02-17, 13:23
Provkört Dominatorn nu som fått lite nya delar i sig och färg :) spinner som en katt.Skämt bort den med Motul 7100 som får vispa runt nån timme,sedan släppas ur och i med nytt.Bra att skölja ur spisen ifall det var nå skit i den.Och i tanke på den svarta skiten som kom ur den :) Men lär nog ha dubbdäck för går ju knappt att köra :).(T63).

engström67
2013-02-20, 20:43
Börjar bli klar nu :):)


3155

jtr
2013-02-20, 20:57
Börjar bli klar nu :):)


3155

Bra jobbat.

Olle Å
2013-02-21, 09:45
Börjar bli klar nu :):)


3155

Var kommer vindrutan från? Höjd ruta på den hojen är ett måste.:):)

engström67
2013-02-21, 20:08
Var kommer vindrutan från? Höjd ruta på den hojen är ett måste.:):)

Rutan..orginal från min supertenere jag hade :)

Olle Å
2013-02-21, 20:55
Rutan..orginal från min supertenere jag hade :)

Helt OK. Fick göra en höjd till min Dominator. Satte dessutom ett vindfång mellan tanken och gaffelkronan för att stoppa luften som blåste upp där. :):)

Väse Conny
2013-11-16, 01:17
När jag på sensommarnen tyckte det knackade i motorn var det oljebrist, jag slog i 1 liter som nu är slut igen
Hur mycket skall en Honda Dominator ta i olja den har gått ca 3000 mil och nu på slutet när jag kör så är det antingen nästan tomgång eller järnet
Jag har nog kört 400 mil o fyllt nästan 2 liter

Cy2
2013-11-16, 10:16
Normal oljeförbrukning, oljepriset kommer att ge dig andra problem.
Kolla din oljenivå.

Olle Å
2013-11-17, 09:18
När jag på sensommarnen tyckte det knackade i motorn var det oljebrist, jag slog i 1 liter som nu är slut igen
Hur mycket skall en Honda Dominator ta i olja den har gått ca 3000 mil och nu på slutet när jag kör så är det antingen nästan tomgång eller järnet
Jag har nog kört 400 mil o fyllt nästan 2 liter

0,5 l på 100 mil är ingen fara utan håll koll bara. MEN det kan även bero på ett par orsaker till det.
Om någon har haft förgasaren demonterad, så kan det vara jäkligt lätt att missa att få tillbaka gummiröret mellan förgasaren och att få det tätt vid luftfilterburken. Kan lätt uppstå ett veck där och då kommer dammet in där och sliter på kolvringarna med ökad oljeförbrukning som följd. En annan orsak kan vara att en tidigare ägare kört utan filter bara för att tro att hojen blir piggare då.
Om hojen annars går bra, så fyll bara på olja. köp den i 20 litersdunk på granngården i Alster och köp vanlig Universlolja. Den kostar ju bara ca 40:- l.:):):)

engström67
2013-11-17, 10:51
0,5 l på 100 mil är ingen fara utan håll koll bara. MEN det kan även bero på ett par orsaker till det.
Om någon har haft förgasaren demonterad, så kan det vara jäkligt lätt att missa att få tillbaka gummiröret mellan förgasaren och att få det tätt vid luftfilterburken. Kan lätt uppstå ett veck där och då kommer dammet in där och sliter på kolvringarna med ökad oljeförbrukning som följd. En annan orsak kan vara att en tidigare ägare kört utan filter bara för att tro att hojen blir piggare då.
Om hojen annars går bra, så fyll bara på olja. köp den i 20 litersdunk på granngården i Alster och köp vanlig Universlolja. Den kostar ju bara ca 40:- l.:):):)

:):)Eller så har det gått på dålig olja.Ska ju bytas vid 300mil och är ju viktigt i tanke på den lilla mängd som vispar runt(2liter).Och är den som det verkar redan dålig så är det väl ok att köra på vadsomhelst.

Hondamannen
2013-11-17, 11:47
Honda brukar väl ange att upp till 1 liter per 100 mil är helt ok i sina motorer har jag för mig. Jag tror att så står det även i min cbf 500:s bok. Jag pratar inte om några sporthojar utan normala hojar.

Olle Å
2013-11-17, 13:05
:):)Eller så har det gått på dålig olja.Ska ju bytas vid 300mil och är ju viktigt i tanke på den lilla mängd som vispar runt(2liter).Och är den som det verkar redan dålig så är det väl ok att köra på vadsomhelst.

Hmmmm, liten pik där. Jag menar inte alls att Granngårdens olja skulle passa en slut motor. Kan deras olja hålla i en traktormotor som går på fullvarv 8 tim per dag under vissa förhållanden, så håller den utmärkt för en lågeffektiv mcmotor som är i bra skick utan problem. Försöker konstatera fakta.
Nu går vi inte in på personliga tyckanden här, hoppas jag.:):):)
Man behöver inte köpa den dyraste oljan bara för att få ett märke, eftersom det inte är många sekunder per gång man tar ut fullvarv på en vanlig hoj.

engström67
2013-11-17, 16:37
Hmmmm, liten pik där. Jag menar inte alls att Granngårdens olja skulle passa en slut motor. Kan deras olja hålla i en traktormotor som går på fullvarv 8 tim per dag under vissa förhållanden, så håller den utmärkt för en lågeffektiv mcmotor som är i bra skick utan problem. Försöker konstatera fakta.
Nu går vi inte in på personliga tyckanden här, hoppas jag.:):):)
Man behöver inte köpa den dyraste oljan bara för att få ett märke, eftersom det inte är många sekunder per gång man tar ut fullvarv på en vanlig hoj.

Nää inget personlig men jag vet att Hondan är känslig på oljan och kvalitet.Enl min handlare.Hm jämföra traktor med mc:)traktorn varvar typ max 2000varv och mc.n 7-8000varv.Stora motorer tror jag håller lättare.Ta lastbilen jag kör tex,jobbar bäst vid 1500varv och oljan ska bytas vid 6500mil.:)

Väse Conny
2013-11-17, 18:13
Det skall vara en olja gjord för våtkoppling, sen kan det nog vara nästan vad som helst
Var på en tur även idag tittade på mätaren och det är 500 mil och inte 400 så jag tycker jag har legat i
//

Olle Å
2013-11-18, 09:29
Det skall vara en olja gjord för våtkoppling, sen kan det nog vara nästan vad som helst
Var på en tur även idag tittade på mätaren och det är 500 mil och inte 400 så jag tycker jag har legat i
//

Ja, men då är den oljeförbrukningen inget att oroa sig för om hojen för övrigt går bra.:):)

engström67
2013-11-19, 17:10
Granngårdens olja är väl Agip som tiilverkar oljor åt i princip alla stora oljemärken. Ett bra men litet märke i Sverige...

Heter det inte Agrol:) Själv brukar jag köpa Havoline till jeepen för 600kr/20liter.Hojen körs på Motul.

Olle Å
2013-11-19, 17:26
Heter det inte Agrol:) Själv brukar jag köpa Havoline till jeepen för 600kr/20liter.Hojen körs på Motul.

Rätt! Agrol heter Granngårdens oljor.:)

Ove
2013-11-19, 18:02
Rätt! Agrol heter Granngårdens oljor.:)

:) Köpte 4 liter delsyntet till bilarna för 249:- = 62:25 / liter. Inte så farligt tycker jag, men just den oljan vill jag nog inte ha på min oljebadande koppling - lite för bra klass på den för en enkel mc-motor.

Olle Å
2013-11-19, 22:48
Så klart heter de Agrol. Blandade ihop dom. Agip är det andra stora Italienska märket. Iofs så tillverkas de säkert på samma fabrik då oljor verkar vara samma men heta olika:D

Kan vara lite lurigt det här med olika varumärken men samma tillverkare. För några år sedan sålde ju Biltema mcoljor som var tillverkade av Statoil. Några sk. förståsigpåare ansåg ju att Biltemas olja var skräp.:D:D

Ankan1
2013-11-20, 00:37
Kan vara lite lurigt det här med olika varumärken men samma tillverkare. För några år sedan sålde ju Biltema mcoljor som var tillverkade av Statoil. Några sk. förståsigpåare ansåg ju att Biltemas olja var skräp.:D:D

Och Biltemas mc olja / mineral är fortfarande skräp för just mc motorer.Kanske just därför de slutade sälja den. :D

Olle Å
2013-11-20, 08:45
Och Biltemas mc olja / mineral är fortfarande skräp för just mc motorer.Kanske just därför de slutade sälja den. :D

Med risk att trilla av tråden..........Är det inte så att den yngre generationen inte kan tänka sig något annat än syntet i alla dess former????:eek::eek::eek:
Får nog ta upp en ny tråd ang. oljor.:rolleyes:

engström67
2013-11-20, 10:18
Med risk att trilla av tråden..........Är det inte så att den yngre generationen inte kan tänka sig något annat än syntet i alla dess former????:eek::eek::eek:
Får nog ta upp en ny tråd ang. oljor.:rolleyes:

Snälla gör inte det,blir tusentals inlägg;).Från dom som tror på Biltema olja och till dom som vet vad som är bäst.Motul Rules:D

Ove
2013-11-20, 10:30
Snälla gör inte det,blir tusentals inlägg;).Från dom som tror på Biltema olja och till dom som vet vad som är bäst.Motul Rules:D

:dito: Religion och olja är omöjliga diskussionsämnen. Bara tro och ingen vet men alla håller på sin äsikt. :p

engström67
2013-11-20, 10:46
:dito: Religion och olja är omöjliga diskussionsämnen. Bara tro och ingen vet men alla håller på sin äsikt. :p

Skulle vara intressant och plocka isär tex Rossis motor efter ett gp race med den olja dom kör med och mäta upp allting.Sedan göra om samma sak med biltema olja.Resultatet skulle nog visa vilken olja som är bäst:)

Ankan1
2013-11-20, 12:23
Oljan man häller i sin motor ser lite olika ut beroende på kvalitet naturligtvis.Alla oljor är råoljor / basoljor från första början i produktionsstadiet.Denna oljas innehåll består i sin tur av döda mikroorganismer från sedan länge utdöda djur som t ex dinosaurer.Det är detta som kallas för råolja.Denna olja separeras, renas och bearbetas sedan på olika sätt.

För att då förfina denna olja kan man t ex (hydrokracka / nedbrytning på molykenär nivå) och tillföra (syntetiska ämnen / additiv) som gör oljan mer motståndskraftig, syntetisk olja.Den syntetiska oljan är bearbetad rent kemiskt för en funktion på ett sätt som mineraloljan inte klarar av.Additiven består övervägande av kalcium, magnesium och bor som är rengöringsmedel.Zink, fosfor och svavel används i sin tur som skydd mot slitage.Alla dessa måste då hitta en jämn nivå att samarbeta med varandra vilket inte alltid är så lätt.

En bra olja ska klara av att smörja, överföra krafter, kyla, täta samt ta hand om slaggprodukter till nästa oljebyte utan att tröttna alltför fort där allt i sin tur handlar om pris per liter och kvalitet i förhållande till funktion och livslängd.En bra mineraolja kan t.o.m vara bättre än en dålig syntetolja även om de syntetiska oljorna på hyllan av dagens datum ofta är rent överlägsna de basiska mineraloljorna pga den kemiska förändringen av dessa då såkallade syntetoljor.

Men som sagt var.Från början är all olja en råolja som då är förfinad i olika steg beroende på efterfrågan, funktion och pris.Med andra ord så har vi oavsett oljeval alla en liten mängd döda dinosaurer i oljesumpen.Kanske därför det fortfarande ryter och mullrar kraftigt vid gaspådrag.LOL.

(Och ursäkta att jag avvek från trådskaparens ämne.)

engström67
2013-11-20, 13:01
Oljan man häller i sin motor ser lite olika ut beroende på kvalitet naturligtvis.Alla oljor är råoljor / basoljor från första början i produktionsstadiet.Denna oljas innehåll består i sin tur av döda mikroorganismer från sedan länge utdöda djur som t ex dinosaurer.Det är detta som kallas för råolja.Denna olja separeras, renas och bearbetas sedan på olika sätt.

För att då förfina denna olja kan man t ex (hydrokracka / nedbrytning på molykenär nivå) och tillföra (syntetiska ämnen / additiv) som gör oljan mer motståndskraftig, syntetisk olja.Den syntetiska oljan är bearbetad rent kemiskt för en funktion på ett sätt som mineraloljan inte klarar av.Additiven består övervägande av kalcium, magnesium och bor som är rengöringsmedel.Zink, fosfor och svavel används i sin tur som skydd mot slitage.Alla dessa måste då hitta en jämn nivå att samarbeta med varandra vilket inte alltid är så lätt.

En bra olja ska klara av att smörja, överföra krafter, kyla, täta samt ta hand om slaggprodukter till nästa oljebyte utan att tröttna alltför fort där allt i sin tur handlar om pris per liter och kvalitet i förhållande till funktion och livslängd.En bra mineraolja kan t.o.m vara bättre än en dålig syntetolja även om de syntetiska oljorna på hyllan av dagens datum ofta är rent överlägsna de basiska mineraloljorna pga den kemiska förändringen av dessa då såkallade syntetoljor.

Men som sagt var.Från början är all olja en råolja som då är förfinad i olika steg beroende på efterfrågan, funktion och pris.Med andra ord så har vi oavsett oljeval alla en liten mängd döda dinosaurer i oljesumpen.Kanske därför det fortfarande ryter och mullrar kraftigt vid gaspådrag.LOL.

(Och ursäkta att jag avvek från trådskaparens ämne.)

OKEEEJ? Men då är frågan vad som är bra när man läser på förpackningen:eek:.Tapp,Biltema åker då inte i min hoj.

räven
2013-11-20, 14:55
Skulle vara intressant och plocka isär tex Rossis motor efter ett gp race med den olja dom kör med och mäta upp allting.Sedan göra om samma sak med biltema olja.Resultatet skulle nog visa vilken olja som är bäst:)

Hälsa till påven, när du är på gång.

Ankan1
2013-11-20, 17:00
OKEEEJ? Men då är frågan vad som är bra när man läser på förpackningen:eek:.Tapp,Biltema åker då inte i min hoj.

Jämför klassificering i specifikation, viskositet och literpris.Däremot är det väldigt sällan oljetillverkarna nämner vilka additiv som finns i oljan i dunken du köpt.

För att ta två exempel så kan vi nämna ...

Castrol Power 1 Racing :

Specifikation : 10W-40, helsyntetisk API SL, JASO MA2.

Viskositet vid 40 grader 86,53.Vid 100 grader 12,91.Viskositetsindex 148.

Additiv : Kalcium 1197, magnesium 745, bor 66, zink 880, fosfor 769 molybden 43, svavel 2446.

Pris : Ca 115:- liter.

Motul 5100 4T :

Specifikation : 10W-40, delsyntetisk, API SL, JASO MA2.

Viskositet vid 40 grader 98,07.Vid 100 grader 14,87. Viskositetsindex 159.

Additiv : Kalcium 1779, magnesium 8, bor 8, zink 907, fosfor 797, moybden 23, svavel 5133.

Pris : Ca 80:- liter.

Bägge dessa oljor anses vara MYCKET bra i mc sammanhang men har lite olika sätt att smörja motorn på beroende på tidigare nämnda.Castrol oljan är riktigt bra men har samtidigt ett högre literpris om man är beredd att betala detta där Motuloljan visar mycket fina värden som kontrar Castrol oljan genom ett lägre inköpspris på denna Motulolja.

Allt är med andra ord relativt beroende på vad du förväntar dig för resultat i förhållande till inköpspriset.Men oavsett vilket så får du två mycket bra oljor i din mc motor.Resterande är upp till den enskilde kunden framför oljehyllan i butiken.

... och då har jag inte lagt ner någon ytterligare möda att skriva om Biltemas mc olja ... Se istället på närmsta blandsafthylla om så är fallet eller om du är road av oljebyten en gång i veckan. :D

Ove
2013-11-20, 17:14
Skulle vara intressant och plocka isär tex Rossis motor efter ett gp race med den olja dom kör med och mäta upp allting.Sedan göra om samma sak med biltema olja.Resultatet skulle nog visa vilken olja som är bäst:)

:D Det är faktiskt så att om Agrol, Biltema eller Granngården skulle sponsra MotoGP-cirkusen så skulle deras oljor komma upp på en prisnivå så att vem som helst skulle förstå att dom är jättebäst.. :rolleyes: :D

engström67
2013-11-20, 17:24
:D Det är faktiskt så att om Agrol, Biltema eller Granngården skulle sponsra MotoGP-cirkusen så skulle deras oljor komma upp på en prisnivå så att vem som helst skulle förstå att dom är jättebäst.. :rolleyes: :D

Tror inte hojarna skulle hålla:D

engström67
2013-11-20, 17:28
Jämför klassificering i specifikation, viskositet och literpris.Däremot är det väldigt sällan oljetillverkarna nämner vilka additiv som finns i oljan i dunken du köpt.

För att ta två exempel så kan vi nämna ...

Castrol Power 1 Racing :

Specifikation : 10W-40, helsyntetisk API SL, JASO MA2.

Viskositet vid 40 grader 86,53.Vid 100 grader 12,91.Viskositetsindex 148.

Additiv : Kalcium 1197, magnesium 745, bor 66, zink 880, fosfor 769 molybden 43, svavel 2446.

Pris : Ca 115:- liter.

Motul 5100 4T :

Specifikation : 10W-40, delsyntetisk, API SL, JASO MA2.

Viskositet vid 40 grader 98,07.Vid 100 grader 14,87. Viskositetsindex 159.

Additiv : Kalcium 1779, magnesium 8, bor 8, zink 907, fosfor 797, moybden 23, svavel 5133.

Pris : Ca 80:- liter.

Bägge dessa oljor anses vara MYCKET bra i mc sammanhang men har lite olika sätt att smörja motorn på beroende på tidigare nämnda.Castrol oljan är riktigt bra men har samtidigt ett högre literpris om man är beredd att betala detta där Motuloljan visar mycket fina värden som kontrar Castrol oljan genom ett lägre inköpspris på denna Motulolja.

Allt är med andra ord relativt beroende på vad du förväntar dig för resultat i förhållande till inköpspriset.Men oavsett vilket så får du två mycket bra oljor i din mc motor.Resterande är upp till den enskilde kunden framför oljehyllan i butiken.

... och då har jag inte lagt ner någon ytterligare möda att skriva om Biltemas mc olja ... Se istället på närmsta blandsafthylla om så är fallet eller om du är road av oljebyten en gång i veckan. :D

Nä inte 1 gång i veckan men 1 gång per år:) 80kr lit för Motul? är det i sverige?.Strunt samma ger inte så mycket ändå;)Det blir Motul 7100 för handlarn rekomenderar det.Tror aldrig jag läst på förpackningen,:) Castrol rek,Triumph med en etikett vid påfyllningen,men den åkte bort.Ska inte ha kamslipningsolja(gammal erfarenhet)

räven
2013-11-20, 17:52
Om vi tänker oss en flistugg som står på ett hett hygge å tuggar ekgrot. Turbon snurrar 20tusen rpm, 90% av verkningsgraden plockas ur motorn. Vad tror ni ägaren betalar för oljan ?

engström67
2013-11-20, 18:05
Om vi tänker oss en flistugg som står på ett hett hygge å tuggar ekgrot. Turbon snurrar 20tusen rpm, 90% av verkningsgraden plockas ur motorn. Vad tror ni ägaren betalar för oljan ?

20kr litern kanske.Det är ju så att 98% av alla flistuggar har vanliga lastbilsmororer.Scania,Volvo,Cat. Och något större toleranser och typ 1500-2000varv,max.Och turbon arbetar bara när motorn får motstånd.Bästa möjliga förhållande för en motor.:)

saiter
2013-11-20, 18:08
Turbon snurrar väl 100tusen rpm?
Han betalar kanske 40:-/lit ?

Motul vs castrol, efter 10.000mil skulle ingen vanlig människa se skilnad på motorns innanmäte...

Kör själv på Biltema-olja, men du får tro på vad du vill...

//AA

engström67
2013-11-20, 18:12
Turbon snurrar väl 100tusen rpm?
Han betalar kanske 40:-/lit ?

Motul vs castrol, efter 10.000mil skulle ingen vanlig människa se skilnad på motorns innanmäte...

Kör själv på Biltema-olja, men du får tro på vad du vill...

//AA

Max 20kr litern tror jag han betalar.

Jag tror inte på nått,dom slår i olja vid service eller så brukar jag ta med dunken hem och byter själv.

Mats Liifv
2013-11-21, 10:45
Skulle vara intressant och plocka isär tex Rossis motor efter ett gp race med den olja dom kör med och mäta upp allting.Sedan göra om samma sak med biltema olja.Resultatet skulle nog visa vilken olja som är bäst:)

Tycker det vore ännu intressantare att köra Rossis olja i en vanlig landsvägshoj under 1.000 mil och se vad som händer...

Ove
2013-11-21, 12:23
Tycker det vore ännu intressantare att köra Rossis olja i en vanlig landsvägshoj under 1.000 mil och se vad som händer...

Jo det skulle vara intressant. Jag har hört att racingolja inte klarar att vara med om upprepade kallstarter - varför har jag aldrig fått förklarat. :confused:

Mats Liifv
2013-11-21, 13:06
Jo det skulle vara intressant. Jag har hört att racingolja inte klarar att vara med om upprepade kallstarter - varför har jag aldrig fått förklarat. :confused:Sen gör den sitt jobb under en mycket begränsad tid, innan den byts.

räven
2013-11-21, 13:57
Olja är som damväskor,ju dyrare ju bättre.

Intruder
2013-11-23, 13:10
Någon nämner olja från maskiner som kostar typ 20 !
Du kan få ner mc oljor i samma pris !
Kolla bara vad diesel olja kostar på macken inte skit oljan nu
En lastbilmotor rymmer mellan 40 - 60 liter o byts typ varannan månad
Är det någon av som kan tänka er o ge 100 kr/litern då ?

Intruder
2013-11-23, 13:29
Jo glömde skriva vad jag ville säga om det !
Finns åkare som provat dom billigare oljorna vilket har resulterat med turboras efter 15000-20000 mil o olje läckage
Min Intruder har gått 8000 mil o ingen synlig slitage i motorn eller dålig komp när dom undersökte motorn

engström67
2013-11-23, 20:20
Någon nämner olja från maskiner som kostar typ 20 !
Du kan få ner mc oljor i samma pris !
Kolla bara vad diesel olja kostar på macken inte skit oljan nu
En lastbilmotor rymmer mellan 40 - 60 liter o byts typ varannan månad
Är det någon av som kan tänka er o ge 100 kr/litern då ?

Stämmer inte riktigt.Volvos största 16 liters rymmer 42 liter,Scanias största på 16 liter rymmer 38 liter.Volvon ska oljan bytas vid 6500mil sedan 13000mil osv.En tradare som går långt kör ca 25-30000mil per år.

Intruder
2013-11-25, 01:05
Hm mellan 40 - 60 skriver jag ! Ja det är juh långt ifrån 38 l
Kör en Scania som är 1.5 år gammal o service schemat är 4000 mil 0 Volvon jag körde tidigare var 4500 mil .
Nu kör inte jag någon linjebuss som rullar med flera chaufförer vilket blir ca 300 mil/veckan

engström67
2013-11-25, 09:41
Hm mellan 40 - 60 skriver jag ! Ja det är juh långt ifrån 38 l
Kör en Scania som är 1.5 år gammal o service schemat är 4000 mil 0 Volvon jag körde tidigare var 4500 mil .
Nu kör inte jag någon linjebuss som rullar med flera chaufförer vilket blir ca 300 mil/veckan

Den nya Fh500 jag kör idag är det 6500mil.Var lika på den gamla från 2010 med.Bilen går ca 500 mil i veckan.Men nu är vi långt utanför tråden.Over and out:)Ps den mår bra med pga att den blir aldrig kall.Rullar ALLA dagar året runt:)

Väse Conny
2013-12-14, 00:23
http://youtu.be/ZyoU592zIb4
Så här kör inte jag..

Hondamannen
2013-12-14, 00:37
oohhh det där skulle jag aldrig våga :-)

Olle Å
2013-12-14, 10:26
oohhh det där skulle jag aldrig våga :-)

Det är inte så jäkla svårt . Det krävs bara övning och ett antal vurpor med en tålig hoj. Sedan får man väl kolla att man har rätt utrustning på hojen och sig själv förstås.
Min dåvarande hoj jag pendlade till jobbet året runt med var en Dominator.

Kan väl ge lite vintertips här. V. Saarela har nog en hel del att komma med oxå.

Hade utrustat hojen så här. Fixat till en vindruta, ordentliga skydd för kopplings och handbromsgrepp eftersom musöronen inte skyddar dem, motorbågar som var egentillverkade eftersom originalet är mest kosmetika, Crossdäck med korta dubb så att det går att köra på asfalt och snö. Muffar och handtagsvärme. Senare skaffade jag ett fårskinn att ha på sadeln som vi hade på mopparna en gång i tiden.:):)

Ett annat tips för dig som kanske vill köra på vintern, är att inte ha en tyngre hoj än att du orkar att resa upp den när du vurpat.:mad::):mad::)

V Saarela
2013-12-14, 11:01
Jag gjorde hojen klar för besikning för några dagar sedan....och besiktade den i förrgår.

Så....nu är den "ready to rumble" igen :)

http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild13/131208b2.jpg

Väse Conny
2013-12-21, 00:47
Oj trippel o dubbeldubb...
Lycka till

Väse Conny
2013-12-21, 00:55
Har skruvat isär hojen...målat piporna, tvättar fotpinnarna på insidan, polerar ekrarna...sköljer filter byter lampor längtar till våren....
Läste manualen, oljebyte vid 300 mil !!! shit det hade jag kört innan pingst....
Dock har jag tankat i ny olja pga åtgång
Hade jag bytt olja på 300 mil så hade det nog inte varit nån förbrukning
God jul kära bikers

engström67
2013-12-21, 09:25
Har skruvat isär hojen...målat piporna, tvättar fotpinnarna på insidan, polerar ekrarna...sköljer filter byter lampor längtar till våren....
Läste manualen, oljebyte vid 300 mil !!! shit det hade jag kört innan pingst....
Dock har jag tankat i ny olja pga åtgång
Hade jag bytt olja på 300 mil så hade det nog inte varit nån förbrukning
God jul kära bikers

Det är täta intervaller på Dominatorn och är att rekomendera.Mycket tack vare den lilla volymen.Finns ju dom som tycker det låter illa i motorn och det verkar vara nå fel..konstigt.

engström67
2013-12-21, 18:00
oohhh det där skulle jag aldrig våga :-)

Bara löjligt att köra imellan sådär.Skulle denna nudda min backspegel så skulle han få gasa så gott det gick med det lilla han har:mad:.Bättre att ta dom på högersidan.

Kakel_anders
2013-12-21, 20:23
http://youtu.be/ZyoU592zIb4
Så här kör inte jag..

Ser inte poängen med alla dessa omkörningar och sicksackningar som försegår i videon.. Inte okay.

Glad att du INTE kör på det viset :)

Olle Å
2013-12-22, 10:51
Ser inte poängen med alla dessa omkörningar och sicksackningar som försegår i videon.. Inte okay.

Glad att du INTE kör på det viset :)

Vill nog säga att så där skall man inte alls köra på vintern om det är spårigt och slaskigt och med snösträngar. Vittnar om en som inte har något i hjälmen. Problemet är ju inte ens egen framfart utan hur de andra trafikanterna uppfattar en mc på halkigt underlag. Funderar ju på hur mycket erfarenhet föraren har av att klara snabba stopp och undanmanövrar i snön och halkan.:eek::eek:
Verkar som om denna personen är ute för att försöka imponera med att köra då det är halt.
Om man inte tänker på de andra trafikanterna så är man ju en självmordskandidat.:mad::mad:
:santaclaus::santaclaus:

engström67
2013-12-22, 17:37
Vill nog säga att så där skall man inte alls köra på vintern om det är spårigt och slaskigt och med snösträngar. Vittnar om en som inte har något i hjälmen. Problemet är ju inte ens egen framfart utan hur de andra trafikanterna uppfattar en mc på halkigt underlag. Funderar ju på hur mycket erfarenhet föraren har av att klara snabba stopp och undanmanövrar i snön och halkan.:eek::eek:
Verkar som om denna personen är ute för att försöka imponera med att köra då det är halt.
Om man inte tänker på de andra trafikanterna så är man ju en självmordskandidat.:mad::mad:
:santaclaus::santaclaus:

Tror han vet vad han håller på med:)

V Saarela
2013-12-22, 19:03
Tycker han körde ganska mesigt....men och andra sidan så orkar ju inte en Dominator med skrytsam topfart heller :)
Att han sen ville känna sig lite outlaw genom att smyga mellan bilarna är ju hardcore.....för han :)

Kakel_anders
2013-12-23, 15:53
När man kör vintertid är det viktigt att kunna häva en ordentlig sladd då densamme skulle kunna vara förödande.

En enkel guide följer i länken nedan!

http://hejbilist.nu/sladd.htm

Olle Å
2013-12-23, 20:30
När man kör vintertid är det viktigt att kunna häva en ordentlig sladd då densamme skulle kunna vara förödande.

En enkel guide följer i länken nedan!

http://hejbilist.nu/sladd.htm

Hellre sladdlös än rådlös
GOD HJUL PÅ ER ALLIHOP:santaclaus::santaclaus::santaclaus:

saiter
2013-12-23, 23:09
Är det lagligt eller olagligt att köra sådär mellan bilarna?
I Sverige alltså???

Vet att det är ok i England. I USA är det olika i olika stater.

//AA

Väse Conny
2013-12-24, 03:33
Jag har nu över internettet beställt diodlampor till varv/hastighet/blinkers/stöd/bakgrundsljus mm
Lite olika former på lamporna men det skall nog passa
Bytte till blå färg på bakgrundsljuset, de gamla lamporna blir jäkligt varma...dumt o bränna bort effekt där
Jag hoppas då det skall blinka starkare i blinkindikatorn så jag ser när jag glömt blinken på
Jag anser att H4 lampor kroknar så det fick bli en ny sådan också, det finns från 49:- till 320:- så jag tog den näst dyraste

engström67
2013-12-24, 08:40
Jag har nu över internettet beställt diodlampor till varv/hastighet/blinkers/stöd/bakgrundsljus mm
Lite olika former på lamporna men det skall nog passa
Bytte till blå färg på bakgrundsljuset, de gamla lamporna blir jäkligt varma...dumt o bränna bort effekt där
Jag hoppas då det skall blinka starkare i blinkindikatorn så jag ser när jag glömt blinken på
Jag anser att H4 lampor kroknar så det fick bli en ny sådan också, det finns från 49:- till 320:- så jag tog den näst dyraste

Glöm ej motstånden till blinkersen:)Och ta för vana att trycka till på blinkersen när du andvänt den.:)

räven
2013-12-24, 09:31
Glöm ej motstånden till blinkersen:)Och ta för vana att trycka till på blinkersen när du andvänt den.:)

Glöm inte blinka ut ur rondellen. Blink.

engström67
2013-12-24, 10:04
Glöm inte blinka ut ur rondellen. Blink.

Ja och när ni svänger vänster så jag slipper köra över er,God Jul:)

Väse Conny
2013-12-24, 13:30
Glöm inte blinka ut ur rondellen. Blink.

Tror inte det behövs det är ju bara indikeringen, det är 21 wattarna som gör att det blinkar
Har ni ström problem=jag har svaret :)

engström67
2013-12-24, 16:34
Tror inte det behövs det är ju bara indikeringen, det är 21 wattarna som gör att det blinkar
Har ni ström problem=jag har svaret :)

Ok trodde du skulle ha ledblinkers:o men dom synns bättre mä;)