handdator

Visa fullständig version : Hej & Varma Händer - dunvantar?



Lottaje
2012-11-11, 21:13
Hej!

Jag vill börja med att säga hej till alla *vinkar*!:hello:
Ny på formumet sedan några veckor och gillar tonen.
Jag är en lagom gammal tant som kör en Honda Deuville som jag kranat 700 mil ur denna säsong.
Vilket osökt leder över till min fråga - här i Mälardalen ligger vi ju stadigt runt sådär 4 plus just nu känns det som.
Fullt körbart för oss utan bil, ingen is, inga saltbilar - men kalla händer!
Jag har värmehantag på hojen men blir kall av fartvind och stillasittande. Funderat på att använda befintliga dunvantar ovanpå mc- handskarna för maximal isolering.
Någon som prövat?
Kan man riskera dåligt grepp?

Undrar
Lotta

tomtefar
2012-11-11, 21:18
Hej och välkommen!

Jag kör ganska ofta med en skidhandske över mina vanliga tunna MC handskar. Tycker det funkar bättre än att köra med varmare MC handskar. Tänker mig att det blir mer luft emellan än när man kör med en tjock handske. Visst blir man lite klumpigare med fingrarna, inget större problem tycker jag. Man ska ju inte pilla på massa små knappar direkt!

GeländeSport
2012-11-11, 21:23
Hej Lotta!

Jag tycker att du skall prova med handtagsmuffar så att du kan behålla lite tunnare handskar och därmed en bättre känsla och kontroll för reglagen.

http://www.bikernet.com/news/images/PhotoID20698.jpg

Olle Å
2012-11-11, 21:34
Jag har nog kört med handtagsmuffar i 5-6 år nu och de funkar förträffligt tillsammans med värmehandtag.
Vill du sedan gå ytterligare ett steg så finns det ju elvärmda handskar och sockor. Använde dem på en tur till norska fjällvärlden för två veckor sedan. Visserligen bara 6-8 grader minus, så det räckte med bara liten efffekt på.:rock::rock:

Lottaje
2012-11-11, 21:55
Handstagmuffar! vilken bra ide! Får ta dunvantarna till affärn å göra ett inköp tror jag minsann!

Ove
2012-11-11, 22:20
:hello: Hej och välkommen Lotta! En kvinnlig varelse som presenterar sig som lagom gammal tant ska inte bara ha en vink - det blir en kram för det! :knuddel:

Dunvantar utanpå handskarna låter bylsigt och faktiskt även halt. Muffar låter bättre. :)

MEHall
2012-11-11, 22:28
Förrförra handskarna jag hade tog jag till i storleken så att jag kunde använda yllehandskar inuti. Det blev varmt och gott utan att kännas bylsigt. ;)




:cool:

Guzzi-Leif
2012-11-12, 00:45
Välkommen!

Borken
2012-11-12, 08:48
Har kört en del med skidvantar över handskar å tycker det funkar alldeles utmärkt klart det är lite bylsigt men så mycket finmotorik krävs ju inte.
Har även skaffat handtagsmuffar, vilket funkar bra, det med krävs iofs lite tillvänjning/injustering innan man blir helt bekväm med dom.

V Saarela
2012-11-12, 09:15
Handstagmuffar! vilken bra ide! Får ta dunvantarna till affärn å göra ett inköp tror jag minsann!

Biltema

Håkan46
2012-11-12, 11:34
Jag har inte lyckats hitta handtagsmuffar på Biltema. Finns dom i deras sortiment fortfarande?
//Håkan

V Saarela
2012-11-12, 14:16
Jag har inte lyckats hitta handtagsmuffar på Biltema. Finns dom i deras sortiment fortfarande?
//Håkan

Förmodligen för att du sökt på fel avdelning samt med fel namn? Själv har jag alltid kallat dom för styrmuffar. Det gör Biltema också.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Tillbehor/Styre-och-handtag/Styrmuffar-universal-82176/

Lottaje
2012-11-12, 22:48
Tack för vänliga hälsningar!
Ser nu att SMHI lovar 8 plus och sol på lördag, en perfekt dag för inkörning av styrmuffar måhända...
Gillar höstkörning vilket kanske framgått :-)

V Saarela
2012-11-13, 06:19
Nackdelen med styrmuffar är att: när hastigheten blir högre så trycker den mot bromshantaget. Resulterar i att bromsljuset är på.

Man måste alltså göra nån slags skydd så inte handtaget blir intryckt. Jag brukar koppla ur bromskontakten eftersom jag använder aldrig frambroms utan att använda fotbroms(....alltså vintertid)

klaus
2012-11-13, 07:07
gillar höstkörning jag med,som längst har jag lyckats till 5 december för något år sedan. Det där med saltbilar i Stockholmsområdet verkar ni ha noll koll, om det råkar vara plusgrader på dagarna så är det inte samma sak att dom inte saltar, dom flesta saltbilarna är ute på nätterna, i år började dom i mitten av oktober och har hållit på sedan dess,att det ser torrt ut på vägarna hjälper inte,dammet är kvar och är lika skadligt,dessutom har dom spridit massa rullgrus så var försiktiga. Servar hojar så har sett vilka skador det blir på bara lite salt,min sesong tar alltid definitivt slut med första saltbilen,för mycket aludelar på dagens hojar som inte tål salt.

Olle Å
2012-11-13, 07:57
Nackdelen med styrmuffar är att: när hastigheten blir högre så trycker den mot bromshantaget. Resulterar i att bromsljuset är på.

Man måste alltså göra nån slags skydd så inte handtaget blir intryckt. Jag brukar koppla ur bromskontakten eftersom jag använder aldrig frambroms utan att använda fotbroms(....alltså vintertid)

Beroende på vilken sorts hoj man har, så finns det lite olika skydd för broms och kopplingsgreppet. Då påverkas inte bromsljuset. Många har typ "musöron" av olika utföranden för att skydda händerna från vinddraget. En del har liksom jag större skydd , Acerbics. Man måste ibland modifiera muffarna efter vilket skydd man har. Har man Touratec, får man oxå anpassa muffarna.:hmmmm2:

V Saarela
2012-11-13, 09:13
Finns grymt snygga muffar med handtagsskydd- Här till en V-strom http://armazon-xtrom.com/tiendavirtual/es/armazon-xtrom/22-armazon-xtrom-suzuki-vstrom.html

Lite dyra bara.....

Ove
2012-11-13, 09:45
Beroende på vilken sorts hoj man har, så finns det lite olika skydd för broms och kopplingsgreppet. Då påverkas inte bromsljuset. Många har typ "musöron" av olika utföranden för att skydda händerna från vinddraget. En del har liksom jag större skydd , Acerbics. Man måste ibland modifiera muffarna efter vilket skydd man har. Har man Touratec, får man oxå anpassa muffarna.:hmmmm2:


Handskydd finns också hos Biltema för 259:-. Vet inte om dom passar på Deuvillen men kan vara värt att titta på. ;)

Lottaje
2012-11-13, 15:09
gillar höstkörning jag med,som längst har jag lyckats till 5 december för något år sedan. Det där med saltbilar i Stockholmsområdet verkar ni ha noll koll, om det råkar vara plusgrader på dagarna så är det inte samma sak att dom inte saltar, dom flesta saltbilarna är ute på nätterna, i år började dom i mitten av oktober och har hållit på sedan dess,att det ser torrt ut på vägarna hjälper inte,dammet är kvar och är lika skadligt,dessutom har dom spridit massa rullgrus så var försiktiga. Servar hojar så har sett vilka skador det blir på bara lite salt,min sesong tar alltid definitivt slut med första saltbilen,för mycket aludelar på dagens hojar som inte tål salt.

Ouah! Skräms inte sådär ;-)
Finns det ngt "saltningschema" nån stans eller ska jag måsta ut och slicka på vägdammet?

klaus
2012-11-13, 16:23
finns ingen shema,jobbar på natten så ser saltbilarna,och det är inte lite salt som dom sprider utan mängder,kolla bara tunneln södra länken,dom saltar inte där men den är helt vit av allt saltdamm (det är därför som den spolas med jämna mellanrum)
Högre upp i landet är det oftast så kallt att det lönar sig inte att salta men Stockholm med sitt temperatur runt nollan är saltarnas dröm.
Det är trevligt att köra hoj och du är inte ensam att köra under saltningsperioden,alla gör ju sina val, byter du hoj ofta så är det inte ditt problem (utan nästa ägarens) , behåller du hojen längre så är det upp till dig att bedöma om skadorna är värda det roliga. Jag tänker behålla min hoj länge så inte värt att få saltskador.
Kylan är ju inget problem,gäller bara hitta rätt utrustning, och här finns många som vet vad som behövs.
Lycka till och välkommen till hojåkarkollektivet,jag ger kärlek och omvårdnad till min hoj och får många problemfria mil med den, men vi är alla olika

Olle Å
2012-11-13, 19:21
finns ingen shema,jobbar på natten så ser saltbilarna,och det är inte lite salt som dom sprider utan mängder,kolla bara tunneln södra länken,dom saltar inte där men den är helt vit av allt saltdamm (det är därför som den spolas med jämna mellanrum)
Högre upp i landet är det oftast så kallt att det lönar sig inte att salta men Stockholm med sitt temperatur runt nollan är saltarnas dröm.
Det är trevligt att köra hoj och du är inte ensam att köra under saltningsperioden,alla gör ju sina val, byter du hoj ofta så är det inte ditt problem (utan nästa ägarens) , behåller du hojen längre så är det upp till dig att bedöma om skadorna är värda det roliga. Jag tänker behålla min hoj länge så inte värt att få saltskador.
Kylan är ju inget problem,gäller bara hitta rätt utrustning, och här finns många som vet vad som behövs.
Lycka till och välkommen till hojåkarkollektivet,jag ger kärlek och omvårdnad till min hoj och får många problemfria mil med den, men vi är alla olika

Visst kan man skydda hojen till en viss del med att spruta den med Tectyl eller liknande. Den blir
visserligen ful av det under saltperioden, men det går att avfetta den till våren igen.:hmmmm2:

klaus
2012-11-14, 02:22
till viss del - håller med
såsom det sprutar omkring med saltet så går det inte skydda allt
Fram,bakbromsok, gaffelben,kylare,motorflänsar,avgasrör - funkar nog inget vidare att täcka med tectyl
Fälgar och underrede kanske går

Olle Å
2012-11-14, 10:52
till viss del - håller med
såsom det sprutar omkring med saltet så går det inte skydda allt
Fram,bakbromsok, gaffelben,kylare,motorflänsar,avgasrör - funkar nog inget vidare att täcka med tectyl
Fälgar och underrede kanske går

Visst har du rätt. Att skydda hojen från allt saltstänk går nog inte. Skall man köra på vintern, så bör man nod ha en enklare hoj bara för det, för den blir sabbad. Jafghade en Dominator som pendlarhoj flera år och körde varje dag även på vintern. Hade den i sex år och fick den aldrig att bli ok igen ens efter första vintern.:mad:

klaus
2012-11-14, 17:03
jo,det är bra tänkt att ha en billigare hoj för vinterbruk,då behöver man inte bry sig. Finns gott om skapliga hojar under 10.000:- .Behövs bra mycket körande innan saltet börjar påverka funktionen, men inte helt fel att spola hojen med jämna mellanrum

Lottaje
2012-11-14, 19:31
Bar muffs, 82-176 på Biltema, handlat å klart!
Saltet en mer svårknäckt nöt.
Tänker ändå att jag köper grejor för att använda dem - inklusive hojen.
Det är ju i då de bäst glädjer sin ägare!
"Bättre en saltig mc på vägen än en ren i garaget" som det gamla djungelordspråket lyder ;)

Ove
2012-11-14, 20:04
Bar muffs, 82-176 på Biltema, handlat å klart!
Saltet en mer svårknäckt nöt.
Tänker ändå att jag köper grejor för att använda dem - inklusive hojen.
Det är ju i då de bäst glädjer sin ägare!
"Bättre en saltig mc på vägen än en ren i garaget" som det gamla djungelordspråket lyder ;)

:mad: Salt är ett otyg men man får ta det som andra naturkatastrofer - inget att göra åt så man får försöka leva med det. Det lämnar sina spår, men du har rätt i att har man hojen så kan man lika gärna använda den. Det går ju alltid att köpa till en prydnadshoj som förvaras i dammfri glasmonter om man vill. :rolleyes: :D

Jag är nu också med i muffgänget efter att ha varit och handlat på Biltema. Återstår bara problemet hur jag ska trä dom över mina stora musöron? Kan bli lite sömnad. :hmmmm2:

Olle Å
2012-11-14, 21:18
:mad: Salt är ett otyg men man får ta det som andra naturkatastrofer - inget att göra åt så man får försöka leva med det. Det lämnar sina spår, men du har rätt i att har man hojen så kan man lika gärna använda den. Det går ju alltid att köpa till en prydnadshoj som förvaras i dammfri glasmonter om man vill. :rolleyes: :D

Jag är nu också med i muffgänget efter att ha varit och handlat på Biltema. Återstår bara problemet hur jag ska trä dom över mina stora musöron? Kan bli lite sömnad. :hmmmm2:

Har ett par biltemamuffar liggandes, men de passar inte på min hoj eftersom handtagsskydd är monterade. Det måste nog bli lite sömnad eller silvertejp. Mina gamla får nog hänga med ett tag till.:):)

Ove
2012-11-15, 09:27
Har ett par biltemamuffar liggandes, men de passar inte på min hoj eftersom handtagsskydd är monterade. Det måste nog bli lite sömnad eller silvertejp. Mina gamla får nog hänga med ett tag till.:):)

:( Skit också! Provade på DR;en och mycket riktigt, musöronen går inte att få in samtidigt med handtaget. Räknade nog med att det skulle var svårt men inte omöjligt. Dom musöron jag har kan jag inte ta bort och montera efter att muffarna är på plats för dom sitter ihop med kopplings- och bromshandtag. Var fann du muffar som passar? Är det så att jag måste sätta mig vid en symaskin och slöjda själv? :rolleyes:

Muffarna passar på W650;an så jag kan iallafall vara lite glad. :cool:

Olle Å
2012-11-15, 09:39
:( Skit också! Provade på DR;en och mycket riktigt, musöronen går inte att få in samtidigt med handtaget. Räknade nog med att det skulle var svårt men inte omöjligt. Dom musöron jag har kan jag inte ta bort och montera efter att muffarna är på plats för dom sitter ihop med kopplings- och bromshandtag. Var fann du muffar som passar? Är det så att jag måste sätta mig vid en symaskin och slöjda själv? :rolleyes:

Muffarna passar på W650;an så jag kan iallafall vara lite glad. :cool:

Mina muffar är nog hemgjorda från början. Jag fick dem i present en gång. Biltemas muffar passar inte alls om " du ? " har musöron, utan du får nog klippa upp dem och syslöjda lite.
Fundera på att om man klipper upp dem och syr dit kardborrband. Att klippa på muffens insida är nog i så fall bäst tror jag. Riktigt avangserat så kan du ju sy dit ett blixtlås.:):)

Ove
2012-11-15, 10:26
Mina muffar är nog hemgjorda från början. Jag fick dem i present en gång. Biltemas muffar passar inte alls om " du ? " har musöron, utan du får nog klippa upp dem och syslöjda lite.
Fundera på att om man klipper upp dem och syr dit kardborrband. Att klippa på muffens insida är nog i så fall bäst tror jag. Riktigt avangserat så kan du ju sy dit ett blixtlås.:):)

:hmmmm2: Enkelt hantagsskydd hade nog funkat men musöronen har så stor yta att det måste finnas rätt stor botten/framsida för att det ska passa. Dragkedja på insidan är en lösning om jag tillverkar själv.

Material? Vill helst ha lite foder på insidan för stadga och kanske lite värme. Sen kommer problemet att sy. Tjocka material fordrar en bra maskin. Skinn och laskrem är ett alternativ kanske? :hmmmm2:

V Saarela
2012-11-15, 11:59
Musöron har ju den funktionen att man slipper pisksnärtar från kvistar osv. Landsvägsåkarna använder väl då dom för att slippa fartvind eller regn.

Eftersom jag inte använde musörona för pisksnärtar så plockade jag bort dom när jag hade styrmuffarna.
http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild04/041211b7.jpg

Förresten: bilden från en semestertur i norra Finland. Dagen avslutas med lite kall öl :)

Lottaje
2012-11-17, 19:35
Provkört muffarna från Biltema. Vinterhandskar under. Blev trångt och knöligt, fingertopparna liksom börjde sig mot koppling och broms på ett mysko vis. Varmt förvisso men inget för stadstrafik och jag skulle hellre ha mina lite tajtare sommarhandskar och då känns det inte som värmevinsten blir så stor. Spar muffarna för kyliga/regninga sommardagar på långtur och prövar dunvantar nästa gång om mildvädret fortsätter.

Olle Å
2012-11-17, 21:51
Provkört muffarna från Biltema. Vinterhandskar under. Blev trångt och knöligt, fingertopparna liksom börjde sig mot koppling och broms på ett mysko vis. Varmt förvisso men inget för stadstrafik och jag skulle hellre ha mina lite tajtare sommarhandskar och då känns det inte som värmevinsten blir så stor. Spar muffarna för kyliga/regninga sommardagar på långtur och prövar dunvantar nästa gång om mildvädret fortsätter.

Jag vill nog påstå att Biltemas muffar inte är optimala. Helst skall man ha typ musöron på styret och sedan muffarna utanpå. Då blir det inte trångt. Men då passar muffarna inte som original utan måste nog klippas upp något och antingen tejpas eller sys ihop. Varför inte förse dem med dragkedja eller ett kardborrband. :):)

V Saarela
2012-11-17, 21:56
Värmehandtag, styrmuffar, sommarhandskar....

Olle Å
2012-11-17, 21:59
Värmehandtag, styrmuffar, sommarhandskar....

Det är den utrustningen jag använder året runt om det behövs. Sedan kan jag komplettera med elvärmda handskar och sockor.:):)

Lottaje
2012-11-17, 22:11
Det är den utrustningen jag använder året runt om det behövs. Sedan kan jag komplettera med elvärmda handskar och sockor.:):)

Verkar vettigt. Får kika lite på passformen på muffarna å testa med sommarhandskar kanske. Veijo har ju en del erfarenhet!

Ove
2012-11-18, 10:42
Provkört muffarna från Biltema. Vinterhandskar under. Blev trångt och knöligt, fingertopparna liksom börjde sig mot koppling och broms på ett mysko vis. Varmt förvisso men inget för stadstrafik och jag skulle hellre ha mina lite tajtare sommarhandskar och då känns det inte som värmevinsten blir så stor. Spar muffarna för kyliga/regninga sommardagar på långtur och prövar dunvantar nästa gång om mildvädret fortsätter.

:hmmmm2: Kan det vara så att vinden trycker muffarna bakåt mot fingrarna. Jag nämnde i ett tidigare inlägg Biltemas handtagsskydd. Dom verkar ganska smäckra och kanske skulle funka för att ge fingrarna plats.