handdator

Visa fullständig version : Begränsat kort



Bernsvall
2012-11-08, 13:37
Tjena! Jag körde upp igår och kuggade. Till 99% får jag ingen ny tid i år. Då jag bara är 21 år så blir det begränsat kort för mig nästa år. Så jag bara undrar om de finns något sätt att strypa en hoj till 35 kw och med ett knapp tryck få den till original igen. Vill inte köra och puttra på 35 kW känns kass då jag har en gsxr. Är de så att det är helt omöjligt att göra en sådan strypning är de lika bra att skita i att ta kortet och köra utan ? Eller ta ett begränsat och köra med full effekt? Tänkte om polisen stannar en. Mvh Pontus

Ankan1
2012-11-08, 15:28
Om polisen av någon anledning skulle stanna dig utan körkort så lär det väl ta ännu längre tid innan man får detta körkort.Och om hojen inte är strypt med intyg ovanpå detta så lär ju inte det göra saken bättre.

Den mest vanliga är strypbrickor i insuget mellan förgasare / insprutning och toppen.Kostnaden för dessa brickor beroende på modell är ca 1500 - 2000:-

För övrigt tycker jag Trafikverket visat en stor hänsynslöshet när man likväl skulle kunna ha gett dessa körkortstagare för tung mc dispens på sina uppkörningar.

Bilden nedan visar en version av dessa strypbrickor ...

http://forumbilder.se/images/de8201222717Pc865.jpg (http://forumbilder.se)

Bernsvall
2012-11-08, 15:48
Okej! Men du vet inget annan alternativ förutom brickor?. Säg att man tar ett begränsat kort. Stryper hojjen, får intyg och den tar bort dem och kör ostrypt. De måste ju se bättre ut?

Bernsvall
2012-11-08, 16:49
Om polisen av någon anledning skulle stanna dig utan körkort så lär det väl ta ännu längre tid innan man får detta körkort.Och om hojen inte är strypt med intyg ovanpå detta så lär ju inte det göra saken bättre.

Den mest vanliga är strypbrickor i insuget mellan förgasare / insprutning och toppen.Kostnaden för dessa brickor beroende på modell är ca 1500 - 2000:-

För övrigt tycker jag Trafikverket visat en stor hänsynslöshet när man likväl skulle kunna ha gett dessa körkortstagare för tung mc dispens på sina uppkörningar.

Bilden nedan visar en version av dessa strypbrickor ...

http://forumbilder.se/images/de8201222717Pc865.jpg (http://forumbilder.se)



Okej! Men du vet inget annan alternativ förutom brickor?. Säg att man tar ett begränsat kort. Stryper hojjen, får intyg och den tar bort dem och kör ostrypt. De måste ju se bättre ut?

Borken
2012-11-08, 19:16
35 kw kan spara dig mycket lidande också! De första åren på hoj är då man lär sig hur det funkar.

/B

Ankan1
2012-11-08, 19:29
Ska även finnas någon form av anordning som hindrar fullgas via gashandtaget.Om detta är tillåtet i Sverige vet jag däremot inte.

Och det är ju klart att ett körkort på en i sin tur felaktigt strypt hoj är bättre än inget körkort alls på samma mc.

Bernsvall
2012-11-08, 19:32
Okej. Får kolla vidare och se om jag hittar nått! tack för svaren.

Tjita1
2012-11-08, 19:35
Jag tycker personligen att dom istället skulle valt att låta alla som redan har fixat körkortstillstånd på obegränsad köra upp även efter dom nya reglerna.
Jag har det bra, hade jag kuggat nu så fyller jag 24 i vinter så det hade löst sig ändå. Nu satte jag det ju dock.. :P

Edit: undrar om det inte är lika illa i lagens mening att olovligen köra ett fordon som man inte har körkort för, vare sig man kör obegränsad med begränsat kort eller begränsad/obegränsad med bara B-kort. Dock kanske polisen ser på det med blidare ögon om man de facto har MC-kort och inte bara bilkort.

Sen kan jag väl personligen tycka att det är lite oansvarigt att ge sig ut och köra en hoj man inte har behörighet för i vilket fall som helst, men det är vad jag tycker, du gör som du själv vill. :)

V Saarela
2012-11-08, 20:21
Du kan ju kontakta en verkstad med bromsbänk. I princip så kan man göra en trottelstopp hur man än vill, bara det finns ett intyg på hästarna och en beskrivning hur strypningen är utförd.

Sen: Polisen är det minsta problemet. Problem är det om du kraschar på nåt eller på någon. Ganska säker på att, det första försäkringsbolaget kollar är att strypningen sitter i. Gör den inte det, ja då har inte du följt avtalet.

Någon ska ju sen betala den drabbade och eftersom försäkringsbolaget är inte intresserad att pröjsa, så är det du utan körkort som blir det i slutändan.

Förmodar att det billigaste är väl då att personen dör? Det är ju också lite svårt att hosta upp några miljoner ur fickan så det blir väl förmodligen att leva på existensminimum för resten av ditt liv.....

Bernsvall
2012-11-08, 21:02
Hur fungerar ett trottelstop? Är det lättare att plocka av efter bes?

Ankan1
2012-11-08, 21:08
Har man behörighet för fordonet man framför så är allt också okey.Har man det inte så är det med andra ord inte okey och leder till böter och kanske i värsta fall även till körkortsindragning på det körkort man redan har.
Att framföra ett fordon med ett körkort som inte gäller för just fordonet får ingen polis att direkt jubla av lycka.

Ove
2012-11-08, 21:25
Edit: undrar om det inte är lika illa i lagens mening att olovligen köra ett fordon som man inte har körkort för, vare sig man kör obegränsad med begränsat kort eller begränsad/obegränsad med bara B-kort. Dock kanske polisen ser på det med blidare ögon om man de facto har MC-kort och inte bara bilkort.


År hojen registrerad som strypt så är den. Alltså, tar man bort strypningen så är det ett olovligt fordon och kör man den så åker man dit oavsett körkort. Saknar man dessutom obegränsat A-kort så åker man på det också och det är egentligen som om du inte hade körkort alls.

Men som Saarela säger - det stora problemet kommer om försäkrigen kommer in i bilden, det kan bli DYRT! Så mitt råd är som de andras: Ta´t lugnt och kör strypt tills du fått rätt kort och besiktiga sen ostrypt. ;)

Olle Å
2012-11-08, 22:35
Har man behörighet för fordonet man framför så är allt också okey.Har man det inte så är det med andra ord inte okey och leder till böter och kanske i värsta fall även till körkortsindragning på det körkort man redan har.
Att framföra ett fordon med ett körkort som inte gäller för just fordonet får ingen polis att direkt jubla av lycka.

Att köra med fel kökortsbehörighet är väl bara en ekonomisk risk som inte är så stor, men påverkar väl också möjligheten till att få lämplighetsintyg senare, om man åker dit.:eek:

Det är bara idioti att köra med strypningen borta.:mad:

Tänk på ev försäkringsfrågor du själv kan råka ut för. Vid olycka och egen personskada får du inget annat än vanlig sjukskrivning. Skadar du någon annan så kan du få ersätta motparten i resten av ditt liv eftersom försäkringen inte gäller. Hojens försäkring gäller inte heller, även om den är betald.:hmmmm2::hmmmm2:

Det är ju samma sak som att inte ha något körkort alls.:mad:

Om du inte klarar att köra med 35kw, så lägg av!!!!!!! Då är det inte själva mcåkningen du är intresserad av.

RobbeS
2012-11-08, 23:22
Kör man ett fordon man inte har behörighet för så är brottet olovlig körning. Åker man fast en gång till blir det grov olovlig körning och straffet dagsböter. Böterna beräknas alltså efter inkomst. Om man blir av med körkortet för t.ex rattfylla eller fortkörning och ändå kör så blir brottet direkt grov olovlig körning.
T.ex om en 15 åring som har behörighet för EU moppe trimmar moppen, som då blir en mc, och kör så är brottet alltså olovlig körning eftersom han saknar behörighet för att köra mc.
Straffmässigt spelar det ingen roll om man kör trimmad moppe utan behörighet eller en stor buss.

Jourtjänst
2012-11-09, 00:23
Du kan ju kontakta en verkstad med bromsbänk. I princip så kan man göra en trottelstopp hur man än vill, bara det finns ett intyg på hästarna och en beskrivning hur strypningen är utförd.

Sen: Polisen är det minsta problemet. Problem är det om du kraschar på nåt eller på någon. Ganska säker på att, det första försäkringsbolaget kollar är att strypningen sitter i. Gör den inte det, ja då har inte du följt avtalet.

Någon ska ju sen betala den drabbade och eftersom försäkringsbolaget är inte intresserad att pröjsa, så är det du utan körkort som blir det i slutändan.

Förmodar att det billigaste är väl då att personen dör? Det är ju också lite svårt att hosta upp några miljoner ur fickan så det blir väl förmodligen att leva på existensminimum för resten av ditt liv.....

Mycket bra uttryckt. Många yngre saknar omdöme och ditt sätt att resonera, Bernsvall, tycker jag tyder på att du är en sådan. Håll dig hellre hemma än kör hoj!

Jonas76
2012-11-09, 06:43
Ge honom de tips han frågar efter istället för att ösa moralkakor över honom. Det är väl upp till honom hur han vill förvalta sitt hojkort eller??

Olle Å
2012-11-09, 07:56
Ge honom de tips han frågar efter istället för att ösa moralkakor över honom. Det är väl upp till honom hur han vill förvalta sitt hojkort eller??

Tycker inte det är att ösa moralkakor över viss person, utan i det här fallet passas det på att upplysa om konsekvenserna.
Visst har många av oss tummat på trafikregler genom åren, men dessa pekpinnar kanske kan vara till eftertanke för någon.:confused::confused:

V Saarela
2012-11-09, 08:09
Ge honom de tips han frågar efter istället för att ösa moralkakor över honom. Det är väl upp till honom hur han vill förvalta sitt hojkort eller??

Kör för fort ibland och skulle aldrig klanka på en förare som typ GR.

Dom flesta som kör ostrypt är fullständigt omedvedna om konsekvenserna eller tänker inte på följderna. Dom frågorna brukar börja med nåt med polisen.

Jag svarar alltid på frågan samtidigt som jag ALLTID påpekar om konsekvenserna av att köra utan körkort. Med det hoppas jag att man kan få åtminstone en person och tänka efter en gång till. Detta har jag gjort sedan 25 kw´s begynnelse....

Dock är det första gången jag blivit kallad för moralpredikare :)

Jourtjänst
2012-11-09, 08:41
Ge honom de tips han frågar efter istället för att ösa moralkakor över honom. Det är väl upp till honom hur han vill förvalta sitt hojkort eller??

Nej, det är det inte. Jag vill inte ha en enda omdömeslös förare tillsammams med mig i trafiken. Det är inte upp till honom. Det är upp till oss andra att få honom att förstå att beteendet inte är acceptabelt.

Jag tycker att folk själva ska få bestämma hur de vill leva sina liv utan att vi andra ska servera moralkakor, men i detta fall är jag gärna servitör.

rolfmm
2012-11-09, 09:00
Det är väll Bernsvalls attityd som gör att reglen finns..........?

Jonas76
2012-11-09, 09:04
Nej, det är det inte. Jag vill inte ha en enda omdömeslös förare tillsammams med mig i trafiken. Det är inte upp till honom. Det är upp till oss andra att få honom att förstå att beteendet inte är acceptabelt.

Jag tycker att folk själva ska få bestämma hur de vill leva sina liv utan att vi andra ska servera moralkakor, men i detta fall är jag gärna servitör.

Jag håller med om att sådant beteende inte ska accepteras, men det är fortfarande inte upp till DIG att bestämma huruvida han vill köra strypt eller ostrypt!

Till TS, sporthoj.com är platsen för dig!

Olle Å
2012-11-09, 09:16
Jag håller med om att sådant beteende inte ska accepteras, men det är fortfarande inte upp till DIG att bestämma huruvida han vill köra strypt eller ostrypt!

Till TS, sporthoj.com är platsen för dig!

Visst är det upp till vederbörande att köra ostrypt, men vederbörande skall veta konsekvenserna.:mad::mad::mad:
I vissa fall är det upp till mig att hindra någon att köra ostrypt likaväl som att försöka hindra någon att köra onykter. Straffet vid olycka är nog ungefär detsamma.
Man skall absolut inte glorifiera ett sådant beteende.

HAR JAG FEL ?????

Jonas76
2012-11-09, 09:22
Visst är det upp till DIG att köra ostrypt, men du SKALL veta konsekvenserna.:mad::mad::mad:

Hoppsan, verkar vara ett hett ämne detta....:aetsch:

Borken
2012-11-09, 09:53
J
Till TS, sporthoj.com är platsen för dig!

Du menar minneslunden på sporthoj?

/B

V Saarela
2012-11-09, 09:54
Hoppsan, verkar vara ett hett ämne detta....:aetsch:

Verkar så :)
Man kan ju faktiskt tycka olika och man kan framföra sin ståndpunkt på ett vänligt sätt.(menar inte dig Jonas)

Att hänvisa TS till sporthoj.com blir inte bättre för honom. Han får samma råd där.....

Ove
2012-11-09, 10:05
Ge honom de tips han frågar efter istället för att ösa moralkakor över honom. Det är väl upp till honom hur han vill förvalta sitt hojkort eller??

OK! Jag tar till mig titeln moraltant. Att ta bort strypbrickor är väl t.o.m. lättare än att trimma en moppe så det är kanske inte så mycket att orda om, men att köra utan körkort är inte bra. Det handlar väl i detta fallet om att köra med ett "halvt" kort, men ändå att köra olagligt.

Vore bättre att jobba tillsammans för att ändra körkortsreglerna?

Jo jag vet - OT och borde öppna ny tråd :o

Ankan1
2012-11-09, 12:08
Jag håller med om att sådant beteende inte ska accepteras, men det är fortfarande inte upp till DIG att bestämma huruvida han vill köra strypt eller ostrypt!

Till TS, sporthoj.com är platsen för dig!

Och vad är det för fel på Sporthoj.com nu då. :D

Mats Liifv
2012-11-09, 13:33
Har hört att försäkringsbolagen alltid går på fulleffektsversionen när försäkringen tecknas. Detta eftersom det varit så mycket fusk med folk som försäkrat som strypt hoj, medan den i själva verket varit med full effekt.

Om detta stämmer så är det inte en försäkringsfråga utan snarare en körkortsfråga. Det skulle alltså bara vara Polisen som bryr sig och att motorcykeln är fullt försäkrad precis som en ostrypt.

Har ingen aning om det jag hört är riktigt eller en av många skrönor som florerar i ämnet. Kanske olika bolag har olika syn på saken?

withberg
2012-11-09, 13:35
Ett tips är att med de nya A2 reglerna så får du bara strypa hojar till max hälften av dess originaleffekt (=70kw/2=35kw). Så för att ens kunna hävda att du kör lagligt om du skulle bli stoppad av polisen så blir det svårt att köra en GSXR, då den per automatik har högre originaleffekt än 70kw.

Givetvis är det synd om alla som inte hinner ta körkortet iår (som är under 24), men reglerna har funnits där hela tiden, det har inte kommit som någon chock, planerar man så går det att hinna. Började själv övningsköra iår i maj/juni hade inga som helst problem med att ta körkortet i tid.

Jonas76
2012-11-09, 13:45
Och vad är det för fel på Sporthoj.com nu då. :D

Ellerhur, sporthoj är kanon!

RobbeS
2012-11-09, 13:59
Har hört att försäkringsbolagen alltid går på fulleffektsversionen när försäkringen tecknas. Detta eftersom det varit så mycket fusk med folk som försäkrat som strypt hoj, medan den i själva verket varit med full effekt.

Om detta stämmer så är det inte en försäkringsfråga utan snarare en körkortsfråga. Det skulle alltså bara vara Polisen som bryr sig och att motorcykeln är fullt försäkrad precis som en ostrypt.

Har ingen aning om det jag hört är riktigt eller en av många skrönor som florerar i ämnet. Kanske olika bolag har olika syn på saken?

Lusläser man försäkringsvillkoren så finns det nog en punkt där det står att försäkringen endast gäller om fordonet är i föreskrivet skick, dvs besiktigat och påställt, föraren nykter och innehavare av rätt behörighet för att föra fordonet. Om man endast har begränsat kort men ändå kör tung mc så har man ju inte rätt behörighet. Om den dessutom är besiktigad som begränsad men i verkligheten är tung så faller det ju även där. Sen kan säkert fb göra olika bedömningar från fall till fall då även de måste bevisa avtalsbrott och en ev process kan bli dyrare än att betala ut ersättningen.

Olle Å
2012-11-09, 15:00
Lusläser man försäkringsvillkoren så finns det nog en punkt där det står att försäkringen endast gäller om fordonet är i föreskrivet skick, dvs besiktigat och påställt, föraren nykter och innehavare av rätt behörighet för att föra fordonet. Om man endast har begränsat kort men ändå kör tung mc så har man ju inte rätt behörighet. Om den dessutom är besiktigad som begränsad men i verkligheten är tung så faller det ju även där. Sen kan säkert fb göra olika bedömningar från fall till fall då även de måste bevisa avtalsbrott och en ev process kan bli dyrare än att betala ut ersättningen.

Vid en allvarligare olycka brukar ju polisen ta in hojen för en teknisk undersökning och då kan det framkomma att den är ostrypt. Då har ju försäkringsbolaget svart på vitt.:hmmmm2::hmmmm2:

Ankan1
2012-11-09, 17:00
Ellerhur, sporthoj är kanon!

Precis, Sporthoj.com är ren rock`n`roll. :D

V Saarela
2012-11-09, 17:35
Ett tips är att med de nya A2 reglerna så får du bara strypa hojar till max hälften av dess originaleffekt (=70kw/2=35kw). Så för att ens kunna hävda att du kör lagligt om du skulle bli stoppad av polisen så blir det svårt att köra en GSXR, då den per automatik har högre originaleffekt än 70kw.

Givetvis är det synd om alla som inte hinner ta körkortet iår (som är under 24), men reglerna har funnits där hela tiden, det har inte kommit som någon chock, planerar man så går det att hinna. Började själv övningsköra iår i maj/juni hade inga som helst problem med att ta körkortet i tid.

Jajustja, så var det ju också. En GSX-R750 av årsmodell 99 och nyare kan man inte strypa enligt dom nya reglerna.
Få se vad dom gör med dom äldre modellerna. I teorin så ska dom kunna strypas eftersom deras ursprungseffekt är strypt(dom gjorde så ett tag pga försäkringskostnad)

Bernsvall
2012-11-11, 16:09
Efter att läst allas svar och predikar har jag kommit och tänka på andra banor. Så de ser ut som jag får göra mig av med min gsxr. Min nya tanke då! Om man köper en ktm duke 690 och stryper den till 35kw borden man väll få ut ganska bra effekt/acceleration etc. Med tanke på vikt osv.

Ove
2012-11-11, 16:22
Efter att läst allas svar och predikar har jag kommit och tänka på andra banor. Så de ser ut som jag får göra mig av med min gsxr. Min nya tanke då! Om man köper en ktm duke 690 och stryper den till 35kw borden man väll få ut ganska bra effekt/acceleration etc. Med tanke på vikt osv.

:) Jag kan inte svara på din fråga men tycker att du kommit in på ett bättre spår! :shakehands:

V Saarela
2012-11-11, 18:12
Efter att läst allas svar och predikar har jag kommit och tänka på andra banor. Så de ser ut som jag får göra mig av med min gsxr. Min nya tanke då! Om man köper en ktm duke 690 och stryper den till 35kw borden man väll få ut ganska bra effekt/acceleration etc. Med tanke på vikt osv.

Känns bra för mig också :thumpdown: (hittade ingen tummenupp, så kika på den såhär :bootyshake:)

KTM strypta till 25kw har en enkel procedur med strypningarna, pluggar in en dator och stryper ner den. En KTM verkstad har den datorn/programmet. Torde då också komma en för 35kw.
Vill man sen ha tillbaka till ursprungseffekten efter besiktningen(det vi predikar om att inte göra) så pluggar man in den igen.....

Annars om du vill köra 35kw, så har du en evighetsmaskin och faktiskt en liten wheelikärra i XT660X. Ligger orginal precis på gränsen 35kw. Tyvärr verkar dom hojarna om man vill betala bara typ 25´,redan nu vara hårdvara på marknaden.

Jourtjänst
2012-11-12, 00:24
Efter att läst allas svar och predikar har jag kommit och tänka på andra banor. Så de ser ut som jag får göra mig av med min gsxr. Min nya tanke då! Om man köper en ktm duke 690 och stryper den till 35kw borden man väll få ut ganska bra effekt/acceleration etc. Med tanke på vikt osv.

Verkar vara en bra plan tycker jag! Jag tror att en schysst hoj kan ha rätt bra prestanda som strypt också. Och det går fortare än du tror så får du ta bort den igen.

Olle Å
2012-11-12, 09:00
Verkar vara en bra plan tycker jag! Jag tror att en schysst hoj kan ha rätt bra prestanda som strypt också. Och det går fortare än du tror så får du ta bort den igen.

En hoj som klarar begränsat kort utan trassel är ju Honda nx650 Dominator. En ganska pigg allroundhoj. Har själv haft en sådan i 5 år.:rock:

V Saarela
2012-11-12, 09:14
En hoj som klarar begränsat kort utan trassel är ju Honda nx650 Dominator. En ganska pigg allroundhoj. Har själv haft en sådan i 5 år.:rock:

Nja, ganska trött skulle jag vilja säga :)

Förgasare och ca 29-30kw är en jättestor skillnad i rapphet tex mot en XT660 med insprutare och 35kw.

Mohlin
2012-11-20, 02:07
Tjena! Jag körde upp igår och kuggade. Vill inte köra och puttra på 35 kW känns kass då jag har en gsxr. Är de så att det är helt omöjligt att göra en sådan strypning är de lika bra att skita i att ta kortet och köra utan ? Eller ta ett begränsat och köra med full effekt? Tänkte om polisen stannar en. Mvh Pontus

Puttra? Tror nog att den kan komma upp över 110 km/timmen, och det är väl hastighetsgränsen i Sverige. Varför så bråttom?

Olle Å
2012-11-20, 09:25
Nja, ganska trött skulle jag vilja säga :)

Förgasare och ca 29-30kw är en jättestor skillnad i rapphet tex mot en XT660 med insprutare och 35kw.

Ursäkta min otydlighet. De flesta talar ju om toppfarter och ax. Dominatorn är inte i kategorin sport utan används med fördel på grus och andra dåliga vägar. Visserligen toppar den väl bara ca 160 km/h, men det räcker för att ge de flesta en upplevelse på småvägarna.:rock::rock:

Ankan1
2012-11-20, 19:25
Puttra? Tror nog att den kan komma upp över 110 km/timmen, och det är väl hastighetsgränsen i Sverige. Varför så bråttom?

Visst har vi hasighetsgränser i Sverige.Men som mycket annat är gränser till för att brytas.Vilket får mig att fundera över varför så många Danskar kör lååångt över gällande hastighetsregler när de besöker Sverige !?.

Olle Å
2012-11-20, 20:30
Visst har vi hasighetsgränser i Sverige.Men som mycket annat är gränser till för att brytas.Vilket får mig att fundera över varför så många Danskar kör lååångt över gällande hastighetsregler när de besöker Sverige !?.

Kanske av samma skäl som norrmännen gör.....dyra böter hemma??
Eller att det är rakare vägar och mindre med poliser här.:eek::eek:

Jourtjänst
2012-11-20, 21:35
Jag är en stor stark karl men höll ändå på att få dåndimpen när en tjutande sporthoj dök upp från ingenstans och körde om mig. Det var inte kul och jag kom att undra om den där killen eller tjejen verkligen har full koll på vad hon/han (hen :-)) gör. Så att bryta gränser kan ha sina andra sidor oxå.

Jag hann hur som helst inte med för fem ruttna öre och har inget minne av att jag sett något i backspegeln heller.