handdator

Visa fullständig version : Bokstäver (vad betyder beteckningarna)



Skrikmetal
2012-11-05, 22:06
Hej!
Jag har precis tagit mitt mc-körkort och försöker klura ut vilken motorcykeltyp som ska bli min första. Det är en djungel därute av märken, former, storlekar och motorer. Jag har försökt klura ut var bokstäverna står för så att jag lättare kan sortera ut den typ av motorcykel jag skulle vilja provköra bara för att ha någonstans att börja men får inte riktigt rätt på det.

Vad betyder egentligen GS, vad skiljer det från GSX och GSF? Vad står NC för hos Honda NC 700 (t.ex) och Yamaha XJ6 eller FZ1?

Jag hoppas jag har hittat rätt forum att lägga frågan i, annars får ni säga till. :)

Tack på förhand!

Jan-Olov
2012-11-05, 23:28
Hej!
Jag har precis tagit mitt mc-körkort och försöker klura ut vilken motorcykeltyp som ska bli min första. Det är en djungel därute av märken, former, storlekar och motorer. Jag har försökt klura ut var bokstäverna står för så att jag lättare kan sortera ut den typ av motorcykel jag skulle vilja provköra bara för att ha någonstans att börja men får inte riktigt rätt på det.

Vad betyder egentligen GS, vad skiljer det från GSX och GSF? Vad står NC för hos Honda NC 700 (t.ex) och Yamaha XJ6 eller FZ1?

Jag hoppas jag har hittat rätt forum att lägga frågan i, annars får ni säga till. :)

Tack på förhand!

Bokstäverna betyder olika beroende på fabrikat, så det måste kollas för varje maskin.

RobbeS
2012-11-06, 00:00
Ett tips är att inte försöka läsa ut så mycket av bokstäverna. Välj vilken typ av maskin du vill ha, touring, sport, äventyr, custom osv och kolla vilka som tillverkar sådana maskiner. T.ex om du vill ha en sk "äventyrsmaskin" så tillverkar i princip alla fabrikat en sådan modell men dom har oftast ett namn typ Varadero, Explorer, Adventure och Tiger. På sportmaskiner däremot är det oftast en massa X, G, Y och f i alla möjliga och omöjliga kombinationer.
Jag brukar googla på namnet och sedan kolla googles bildfunktion för att se hur maskinerna ser ut.

Tjita1
2012-11-06, 01:06
Jag kan en du frågar om! NC står för New Concept!

/En annan nybliven körkortsinnehavare

Jåke
2012-11-06, 08:59
)Ofta kan det ändå vara så att t ex ett F i namnet står för kåpa och N för kåplös, men det är inget generellt.

Skillnaden mellan GSX och GSF hittar du på Suzukis hemsida, men den förra är alltid sportigare än den senare. GS stod i tidernas början för att motorn var 4cylindrig, men det hittar du bara hos Suzuki med. Då betydde också X att den hade 4 ventiler per cylinder... Nu har det försvunnit och det är mer bara en beteckning på familjen.

Sport: GSXR, YZF, ZX, CBR, RSV...
Vanlig: GSF, CB, Z, FZ...
Custom: VL, VN...

Själv väljer jag hoj genom att sätta upp ett antal krav jag vill att den ska uppfylla, snarare än att snöa in på typ. Det kommer ju som en följd av vad jag vill göra... Mina krav är tyvärr ganska breda så jag skulle behöva flera hojar, har hittills slutat med att jag kör sporthoj på grus och liknande.... :)

Finns dock nästan hur många trådar om att välja hoj som helst, på diverse forum så läs på själv och köp Bike katalogen eller liknande. Ofta missar man de roligaste hojarna om man bara tittar på mest sålda ;)

/skrivet på jävligt litet tangentbord/

Nina
2012-11-06, 16:05
Gå efter känslan "Den ser snygg ut!" och provkör den. Annars kan du göra som jag: köpa hojar du tycker är fula. Jag sitter bäst på dem jag tycker är gräsligt fula nånstans.

lasrberglund
2012-11-06, 18:49
Köp aldrig en ny hoj som första mc. Brukar ta ett tag innan man vet vad man vill köra, så det är bättre o prova runt på bättre beggade hojar som man inte förlorar allt för mycket på när man byter.

Susie
2012-11-06, 22:27
Bikekatalogen som Jåke tipsar om vill jag också verkligen tipsa om, låna äldre nummer på bibloteket! Ges ut 1 gång per år.

Skrikmetal
2012-11-07, 20:26
Tack för alla svar! Jag trodde ett tag att jag skulle behöva sitta med näsan i en massa manualer och specifikationsbeskrivningar men jag tror jag får ta min körlärares råd: "Sluta tänk och kör!" :)

Ove
2012-11-07, 20:34
Tack för alla svar! Jag trodde ett tag att jag skulle behöva sitta med näsan i en massa manualer och specifikationsbeskrivningar men jag tror jag får ta min körlärares råd: "Sluta tänk och kör!" :)

:D Ett riktigt bra råd!

Ankan1
2012-11-08, 09:51
Ööhhh, konstig trafikskolelärare.Tycker nog att du ska fortsätta tänka när du är ute och kör.

http://www.youtube.com/watch?v=umcMNsSgvVg

Ove
2012-11-08, 10:05
Ööhhh, konstig trafikskolelärare.Tycker nog att du ska fortsätta tänka när du är ute och kör.

:) Klart att man ska tänka på vad som händer i trafiken, men fundera för mycket på hur hojen ser ut och vilket märke den har kvittar när man är ny. Vad man vill ha för hoj kommer att utkristalliseras när man har provat runt i urvalet. Lättare att hamna rätt när man kan bedöma själv vad man gillar än att gå på vad andra tycker eller utseendet på hojen. ;)

Skrikmetal
2012-11-08, 19:15
Till min lärares försvar, han sa det när jag överanalyserade hur jag skulle köra genom undanmanövern i 50, inte ute i tätort bland lekande barn. ;)