handdator

Visa fullständig version : Mölnlycke-bo ny på forumet!



Ziltoid
2012-11-05, 15:13
Ny på forumet!

Har alltid varit intresserad av fordon, skruvat med min egen bil, har lackat/motivlackay en del på hobby-basis, och tycker bara att motorkulturen är så jävla bäst :-}

Nu är det dags att börja åka hoj, inte haft råd innan, jag har för många hobbys brukar frugan säga, men efter denna vintern är det jag som tar mc-kort och bygger mig en bobber.

Hela min idé med hoj-åkandes är just att ha en hoj att åka och skruva med istället för att hela tiden skruva med bil, snickra, greja och pyssla med en massa annat. Ett hojbygge eller två kommer bli perfekt för att få utlopp för mina färdigheter i skruvande, lackande,läderarbete osv.

Håll till en början utkik efter mig i mitt sökande efter den perfekta hojen för en kille som är 194cm lång.

Cy2
2012-11-06, 09:10
Bobber är läckert, lägg gärna upp en byggtråd. Har du funderat på vad som ska bli grunden till bygget?
Har själv funderat på att bygga om en Kawasaki LTD till en bobber.
Den kan få till med ganska enkla medel, bort med framskärm korta bakskärm. På med en enkel sadel rensa från plast och ett rakt lågt styre. Sen är grunden klar.

Lycka till med att leta objekt planera och starta upp bygget.

Ziltoid
2013-01-11, 20:49
Mina hojdrömmar blev lagda på väntlistan över jul, men nu har det satt igång igen. Jag har börjat höra mig för med vänner och bekanta, men de motorintresserade vänner jag har skruvar bara med gamla bilar. Jag missade att köpa ett projekt från en jobbarkompis som istället sålde till en granne som självklart skulle ha förtur.

Mitt problem är att jag fortfarande inte riktigt vet vad för hoj som skulle passa mig, rent ergonomiskt. Kawa 900 finns ju att få tag på till vettiga pengar, men jag vet inte hur storleken är för mig som är lång. Jag har ju inte kortet än, så det blir lite svårt att låna en hoj och testköra 10 mil i sträck.

Tips mottages tacksamt på hojar som passar oss långbenta stackare, jag har absolut inget emot att köpa en hoj snart och börja skruva med trots att jag inte tagit kort ännu. Jag vill bara ha nånting att göra i garaget!!

Om någon har tips på en billig hoj som står och samlar damm i något garagehörn så är jag inte främmande att köpa någonting rostigt och söndergnagt om det är billigt... :-)

rakarör
2013-01-11, 21:13
Triumph Speedmaster/America passade mig väldigt bra när jag provsatt, nu blev det ändå en mindre Sportster för mig men Trajan kändes väldigt bekväm för mina långa ben.

Ziltoid
2013-01-13, 00:29
Det var ingen dum idé, går at bygga ganska snygga bobbers utav... ska definitivt titta lite på blocket efter trajjor. Tack för tipset!

pentti01
2013-01-16, 11:13
Välkommen till forumet! Här kommer du trivas, garanterat. Kul att du funderar på bobber, själv byggde jag mig en rat bike i fjol. Hoppas vi får se bilder på ditt bygge !
http://i1125.photobucket.com/albums/l598/pentti01/harken/002.jpg

Ziltoid
2013-04-30, 09:53
Varit lite sporadisk i min aktivitet, mycket annat som ska göras.

Håller på med MC-kortet nu, får se om jag hinner ta kortet innan slutet av augusti. Jag har problem att hitta någon att övningsköra privat med. Jag och mina kompisar har flyttat lång ifrån varandra över landet.

OM någon bor i närheten och skulle kunna tänka sig övningsköra med mig några helger i sommar mot en nätt ersättning, så säg mycket gärna till!!! Det kan vara kul att hitta kontakter så man har mer folk närmre hemma att åka lite med och mecka ihop med.



Sjysst hoj du byggt där pentti01. Du borde nästan skaffa ett läderhölster a' la' militarystyle att stoppa ner bössan i fram på gaffeln.

Som det ser ut får det nästan bli en Kawa 1600, har glott runt på nätet och hos handlare hur mycket som helst. Ska bara provköra några modeller för mig som är lång så fort kortet är klart, sen blir det bygge!!!

Ziltoid
2013-09-04, 13:36
Onsdag nästa vecka har jag uppkörning! Håll tummarna!

Köpt mig en billig Honda CB750(k7) från 1978 som jag funderar på att antingen hålla så orginal som möjligt eller bygga caferacer av.

Siktet är fortfarande inställt på glidare.

Håll utkik efter en byggblogg från mig eller nått liknande! ;-)

Jourtjänst
2013-09-04, 15:15
Välkommen och lycka till med uppkörningen!

jrutgers
2013-09-04, 17:29
Välkommen och hej, skall du vara..
Ser med spänning fram emot att få se vad du snickrar ihop :-)

Janne

Olle Å
2013-09-04, 17:37
Onsdag nästa vecka har jag uppkörning! Håll tummarna!

Köpt mig en billig Honda CB750(k7) från 1978 som jag funderar på att antingen hålla så orginal som möjligt eller bygga caferacer av.

Siktet är fortfarande inställt på glidare.

Håll utkik efter en byggblogg från mig eller nått liknande! ;-)

En sån hoj får du bara inte förstöra.:hello::hello::hello:

jrutgers
2013-09-04, 18:29
Köpt mig en billig Honda CB750(k7) från 1978 som jag funderar på att antingen hålla så orginal som möjligt eller bygga caferacer av.



jag lovar att hålla tummarna för dig om du lovar att hålla K7:an i originalskick!! Det är emot ( läs borde) Genevekonventionen att sätta kapen i en sån.
Skaffa en Rc04 ist å kapa i. Snälla!!!!

Ziltoid
2013-10-22, 11:19
Jag lovar att jag kommer ta väl hand om hojen... MEN den är under ombyggnad just nu =P

Ska nog förklara anledningen lite...

Köpte hojen för 6000 kr. Den slammrar och har sig lite, förgasarna är igensatta, någon föregående ägare har kapat och pysslat i kabelhärvan, satt på rickmankåpor, extrablinkers, lacken är kass, ytrost på ramen, den har blivit vält eller krockad så motorbärande bult osv blivit knäckt/böjt...

Därför är det inget att ens hoppas på att kunna återställa till orginalskick upptäckte jag snart eftersom många av delarna jag isf skulle behövs inte finns på cmsnl, david silver, honda, ebay eller som NOS-produkter någon annan stans.

Den kommer byggas om till en tracker-liknande skapelse, jag startar en projekt-tråd om några dagar/nån vecka och visar lite bilder på bygget.

Kommer nog behöva be om hjälp med elkopplingarna om någon på forumet är kunnig på sådant.

8-D

Ziltoid
2013-10-22, 11:20
Jag spar dock alla origingaldelarna så jag kan återställa den ELLER sälja till någon trevlig människoa som behöver delar till en orginal-hoj.

Kakel_anders
2013-10-22, 12:02
Hur gick det med kortet btw ? =P

Ziltoid
2013-10-22, 15:29
Gick alldeles utmärkt (till slut)

Kuggade första i trafikdelen pga "dålig dag" typ. Flög genom andra utan att ta några körlektioner eller nått däremellan. Nerverna spelade mig ett spratt första gången =)

Ziltoid
2013-10-22, 15:36
Varför blir förresten körkorten bara fulare och fulare varje gång de uppdateras? Blir mer och mer gris-rosa varje gång =)

Jag vill ha ett svart med döskallar på istället....

Olle Å
2013-10-23, 07:58
Jag lovar att jag kommer ta väl hand om hojen... MEN den är under ombyggnad just nu =P

Ska nog förklara anledningen lite...

Köpte hojen för 6000 kr. Den slammrar och har sig lite, förgasarna är igensatta, någon föregående ägare har kapat och pysslat i kabelhärvan, satt på rickmankåpor, extrablinkers, lacken är kass, ytrost på ramen, den har blivit vält eller krockad så motorbärande bult osv blivit knäckt/böjt...

Därför är det inget att ens hoppas på att kunna återställa till orginalskick upptäckte jag snart eftersom många av delarna jag isf skulle behövs inte finns på cmsnl, david silver, honda, ebay eller som NOS-produkter någon annan stans.

Den kommer byggas om till en tracker-liknande skapelse, jag startar en projekt-tråd om några dagar/nån vecka och visar lite bilder på bygget.

Kommer nog behöva be om hjälp med elkopplingarna om någon på forumet är kunnig på sådant.

8-D

Om du gör ett snyggt bygge av den, så är du ursäktad.:):):)

Ove
2013-10-23, 08:34
Varför blir förresten körkorten bara fulare och fulare varje gång de uppdateras? Blir mer och mer gris-rosa varje gång =)

:) Jasså? är det hela kortet, trodde bara att det var fotot.... :rolleyes:


Jag vill ha ett svart med döskallar på istället....

:confused: Som MC-kort? Låter mer som inbjudan till begravningen .. Kör försiktigt. ;)

Kakel_anders
2013-10-23, 08:49
Varför blir förresten körkorten bara fulare och fulare varje gång de uppdateras? Blir mer och mer gris-rosa varje gång =)

Jag vill ha ett svart med döskallar på istället....

Jo jag håller med, om jag däremot tittar på de 3 kort jag fått utfärdat till mig så är det nog fotona som är värst, hårfästet kryper sakta men säkert uppåt och skägget blir bara större o större... lite som bakvänd evolution :)

Ove
2013-10-23, 09:08
Jo jag håller med, om jag däremot tittar på de 3 kort jag fått utfärdat till mig så är det nog fotona som är värst, hårfästet kryper sakta men säkert uppåt och skägget blir bara större o större... lite som bakvänd evolution :)

:) Naturlag: Håret delar sig, gliiiider nedför ansiktet och hårfästet hamnar under hakan. ;)

Kakel_anders
2013-10-23, 10:58
:) Naturlag: Håret delar sig, gliiiider nedför ansiktet och hårfästet hamnar under hakan. ;)

Min erfarenhet är att det letar sig ner från skallen och hittar upp på röven istället ;)

Ziltoid
2013-10-23, 12:43
Jo jag håller med, om jag däremot tittar på de 3 kort jag fått utfärdat till mig så är det nog fotona som är värst, hårfästet kryper sakta men säkert uppåt och skägget blir bara större o större... lite som bakvänd evolution :)

Det är helt klart (delvis) kortens fel =)

Ja skägget det växer, men jag verkar klara hårfästet. Är deremot inte skitkul att hitta gråa hår i skägget lagom till 30-årsdagen...

Ziltoid
2013-10-23, 12:45
Om du gör ett snyggt bygge av den, så är du ursäktad.:):):)

Jag lovar!

Slipar på min nya sadelplåt på jobbet i dag, om några veckor ska jag transportera hojen till verkstad och svetsa ramen. Jag har tagit några kort med mobilen, ska ladda upp i kväll kanske, kolla projektforumet!

Ziltoid
2013-10-23, 13:11
Projekt-tråden http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=8107

Ziltoid
2014-03-31, 12:40
Hojen är "färdig" och i år skall det åkas.

custom bike custodians
2014-07-29, 16:18
Välkommen till forumet! Här kommer du trivas, garanterat. Kul att du funderar på bobber, själv byggde jag mig en rat bike i fjol. Hoppas vi får se bilder på ditt bygge !
http://i1125.photobucket.com/albums/l598/pentti01/harken/002.jpg

Det var tamejtusan det näst fulballaste jag sett på ett bra tag. Jag har en förkärlek för ratbikes ger någon form av postapokalyptisk känsla.