handdator

Visa fullständig version : Teknisk information om motorcyklar



Hondamannen
2012-11-03, 19:24
Hej,

För att hålla forumet i liv samt att öka medlemmarnas tekniska kunskaper om motorcyklar så tänkte jag starta en tråd där vi tekniskt sett går igenom hur en motorcykel fungerar.
Det skall vara på en övergripande och enkel nivå så att vi som inte kan något om motorcyklar ska kunna hänga med. Jag vet att det finns säkert många hemsidor om detta men tycker att vi ändå drar igång detta?

Börja med att beskriva hur bensinen rinner igenom tanken till förgasaren/förgasarna och dess transport till cylindrarna/cylindern.


Mvh

Hondamannen

Molgan
2012-11-03, 20:17
Till att börja med: Rinner, sugs eller trycks? När jag ryckte bränsleslangen på min gammelhoj rann soppan ut men på Teneren kommer det ingenting.

Hondamannen
2012-11-03, 20:18
Bra Molgan, sätt bollen i rullning :-)

Hondamannen
2012-11-03, 22:31
Jag är övertygad om att majoriteten på forumet inte känner till hur en mc fungerar. Säkert finns det hemsidor som förklarar det bra men tycker detta är en väsentlig del av mckörning som är värd att lyftas fram i vintermörkret.

Guzzi-Leif
2012-11-04, 00:13
Jag tycker Hondamannen har helt rätt!
Jag har i huvudsak lärt mig genom tre källor: Monarks MC-Skola, MC-Nytts långa serie om mc-teknik författad av Åke Wremp(?) samt Teknos MC-Reparationer. Motsvarande grundutbildning är inte så lätt att hitta. Dock kanske Forum-inlägg är en knepig form?

Guzzi-Leif
2012-11-04, 00:27
Bränslet kan transporteras från tanken till den anordning som blandar drivmedel med luft på två sätt: Endera genom självtryck (gravitation) eller med en bränslepump. Det senare alternativet förekommer både på motorer med förgasare och insprutning medan självtryck endast förekommer vid förgasarmotorer. Finns ingen pump, måste bränsletankens undersida vara belägen högre än den anordning som ska försörjas med bränslet.
Bränslepumpar drivs oftast elektriskt men mekaniska förekommer också, drivna av en kamanordning någonstans i motorn eller genom länkning från bakfjädringen.
Någonstans på vägen mellan tankens påfyllning och bränsle/luftblandaren, finns alltid ett eller flera filter som ska hindra smutspartiklar från att täppa igen förgasarmunstycken eller insprutare. Sådana filter kan endera rengöras eller är av engångstyp som byts ut.
En del bränslesystem har en liten kopp någonstans (ofta direkt under bränslekranen) som avskiljer vatten från bränslet, något som förhindrar motorstörningar.
De flesta mc som inte har bränslepump, har någon form av bränslekran i anslutning till tanken. Förr kunde man oftast välja Av/På/Reserv men numera styrs de oftast av en undertrycksslang från insug/förgasare. En sådan kran öppnar automatiskt då motorn startas men har också ett läge "PRI" där bränslet flödar oavsett motorn är igång eller ej - detta är till för start när motorn inte startats på länge.

Guzzi-Leif
2012-11-04, 13:25
En förbränningsmotor är beroende av att få en precis blandning bränsle/luft. Får den för mycket bränsle (fet blandning) blir den svårantänd, motorn mister kraft, motoroljan späds med bränsle och bränsleförbrukningen blir hög. För lite bensin i förhållande till luften (mager blandning) ger risk för självantändning (spikning/knackning), hög motortemperatur, "förgasarskott" och tvekan vid pådrag.

Blandningen sköts numera på ett av två sätt: Förgasare eller insprutning.
Gemensamt för båda är att luften sugs in genom ett rör beroende på det undertryck som skapas ovanför (fyrtaktare) eller under (tvåtaktare) kolven då den rör sig i cylinderloppet.
Båda metoderna har, förutom möjlighet att variera gaspådraget, delsystem för särskilda behov. Alla har lösningar för tomgång, kallstart (vid kall motor kondenseras bränslet på väg in i motorn varför blandningen behöver vara fetare) och hög belastning/snabba gaspådrag.
Gemensamt är också att luften behöver renas innan den släpps in i motorn. Damm och smuts innehåller slipande partiklar och motorns livslängd påverkas starkt av hur mycket elände som släpps in. Förr saknade ofta sportmaskiner egentligt luftfilter. Vid såna arrangemang krävs minst ett metallnät i inloppet till förgasaren för att inte eventuella förgasarskott ska kunna tända eld.

Mer om förgasare o insprutning följer då jag får tid.

Hondamannen
2012-11-04, 18:49
Tack Guzzi-Leif för din insats och hoppas att du fortsätter skriva!

Jonas
2012-11-05, 14:33
Jag brukar i princip aldrig gå in och rensa i trådar. En del tycker att moderatorer ska gå in oftare och andra mer sällan. Denna tråden spårade dock ur ganska omgående varför många inlägg raderats efter anmälan från forummedlemmar. Jag föreslår att den som vill diskutera om teknikkunniga är bättre mc-förare startar en egen tråd och inte diskuterar ämnet här, i denna tråd.

Påminner om vikten att hålla sig till ämnet. Om en tråd ändå får en glidning och någon påpekar att det börjar bli OT, så måste vi ta oss i kragen och ta ansvar för att tråden får styrfart igen. Om det som är OT är intressant, så starta då omedelbart en ny tråd istället.

Låt nu tråden handla om teknik och inget annat. :)

///Jonas

Olle Å
2012-11-05, 15:15
Om vi säger så här, så är det två saker som det oftast manipuleras med.
1. Tillförsel av bränsle-luft.
2. Avgaserna.
Här har vi nu bränsle för otaliga diskussioner.:hmmmm2::hmmmm2::hmmmm2:

Ove
2012-11-08, 10:15
:confused: Hmm? Dog tråden efter rensningen, synd i så fall för den började bra.

Jag funderar på hur insprutningspumpen drivs på högvarvade motorer. Jag är för min del bara insatt i hur insprutning på vanlig dieselmotor med centrifugal- eller vaccumregulator funkar. Jag antar att samma system är för långsamt för att vara effektivt i en motor som snurrar med över 15.000 r/m.?

Nina
2012-11-08, 12:47
Om vi säger så här, så är det två saker som det oftast manipuleras med.
1. Tillförsel av bränsle-luft.
2. Avgaserna.
Här har vi nu bränsle för otaliga diskussioner.:hmmmm2::hmmmm2::hmmmm2:

Förr i min ungdom hade jag en siffra i procent som var bästa blandningen men minnet krymper med åren. Men jag vill minnas att själva grundinställningen är 50/50, sen får man justera tills motorn svarar bra.

Vad gäller avgaser brukade jag ta en kort lukt på avgaserna (bilsidan), mitt doftsinne har en otrolig förmåga att känna om motorn får för mycket bränsle eller för mycket luft. Även med blotta ögat kan man se via färgen på avgaserna hur motorn går. Gammal tradition men funkar alltid.

Tekno's böcker är grymt bra att glo i, ett tips. :)

Borken
2012-11-08, 19:21
50-50 är rejält fett tror inte ens en motor startar på en sån blandning. 14,7:1 är väl närmare sanningen...

Guzzi-Leif
2012-11-09, 00:19
Numera har många mc bränsleinsprutning, till stor del på grund av kraven på effektiv avgasrening (katalysatorer kräver noggrann styrning av bränsleblandningen).

Mängden luft regleras av ett enkelt spjäll som regleras av gashandtaget, endera direkt genom en vire eller också genom en elektrisk signal via motorns dator.

Mängden bränsle som sprutas in styrs av en mängd parametrar som utvärderas av motorns dator, t.ex.:
-Gasspjällets läge
-Motorns varvtal
-Lufttemperatur och -tryck
-Motortemperatur
-Utvärdering av avgasernas syreinnehåll (lambda-sensorn)

Väldigt få moderna insprutningssystem levererar bränslet direkt till förbränningsrummet, spridarna/insprutningsmunstyckena brukar sitta direkt efter spjällen i insugningsröret vilket gör att man inte behöver synkronisera insprutningen med motorns olika takter utan kan låta dem spruta kontinuerligt.

Förutom de miljömässiga vinsterna, har insprutning andra stora vinster gentemot förgasarsystem. Främst handlar det om mer precist avpassad bränslemängd till aktuell driftsituation och att de är väldigt driftsäkra.

Till nackdelarna kan räknas att det är svårt för hobbymeken att åtgärda fel samt att många system ger besvärande ryckighet vid av-/påslag vid låga gaspådrag.

Guzzi-Leif
2012-11-09, 00:35
50-50 är rejält fett tror inte ens en motor startar på en sån blandning. 14,7:1 är väl närmare sanningen...

Då talar du väl viktprocent i så fall?
Har för mig att en liter bränsle blandas med ungefär 10 000 liter luft vid normal belastning. Inte 100% på det dock...

Borken
2012-11-09, 08:58
14,7 kg luft på 1 kg bränsle...

Mats Liifv
2012-11-09, 09:54
14,7 kg luft på 1 kg bränsle...Låter högst rimligt!

Nina
2012-11-09, 10:07
…men minnet krymper med åren.


50-50 är rejält fett tror inte ens en motor startar på en sån blandning. 14,7:1 är väl närmare sanningen...


14,7 kg luft på 1 kg bränsle...

Som sagt, minnet krymper med åren. :hmmmm2:


Nu fick jag i alla fall igång tråden, hö hö. :dancing:

Olle Å
2012-11-09, 11:01
14,7 kg luft på 1 kg bränsle...

Minnet har fallerat. Hur mycket väger då 1m3 luft?:hmmmm2:
Att väga en gas är ju inte svårt om man har grejer till det.

LowTech
2012-11-09, 11:06
Minnet har fallerat. Hur mycket väger då 1m3 luft?:hmmmm2:
Att väga en gas är ju inte svårt om man har grejer till det.
1 liter luft väger 1.2gram vid normalt tryck/temp, taget ur minnet...
Dvs 1kbm luft väger 1.2kg. Det tror man inte...
Så om det känns tungt ibland så vet vi nu vad det beror på..

Ove
2012-11-09, 23:19
Väldigt få moderna insprutningssystem levererar bränslet direkt till förbränningsrummet, spridarna/insprutningsmunstyckena brukar sitta direkt efter spjällen i insugningsröret vilket gör att man inte behöver synkronisera insprutningen med motorns olika takter utan kan låta dem spruta kontinuerligt.

Aha! Jag har slutat skruva och intressera mig för tekniken för ett antal år sen men råkade på ett sånt system och undrade -vaffan? Alltså normalt numera. :)


Till nackdelarna kan räknas att det är svårt för hobbymeken att åtgärda fel samt att många system ger besvärande ryckighet vid av-/påslag vid låga gaspådrag.

Har upplevt just de problemen med ojämn gasrespons. Känns lite bockigt jämfört med gammaldags förgasare