handdator

Visa fullständig version : Inkörning av däck



rolfmm
2012-10-29, 20:23
Är et nytt däck speciellt halt? En kompis sade att et nytt däck måste körast in 50 mil innan det var tryggt. Jag syns det va långt............ :confused:

Ska besiktiga i morgon bitti med nytt framdäck och regn :eek:

räven
2012-10-29, 20:38
Jag brukar köra en runda på grusväg med nya däck för att öppna ytan på däcket

Ankan1
2012-10-29, 21:06
Som med alla nya däck handlar det om att rugga upp ytan något för bättre fäste.Men att ett nytt däck skulle vara så pass halt så det anses som trafikfarligt har jag aldrig hört talas om.

Mats Liifv
2012-10-29, 21:45
En del däck kan vara lite hala den första biten man kör efter monteringen. Om man inte drar rakt ut i en rondell med fullt nerlägg det första man gör brukar det aldrig vara några problem. Vaxet från gjutformen försvinner snabbt, ta det bara lite lugnt i början.

rolfmm
2012-10-29, 22:02
Håller med - kanske han har skoja med meg........ :withstupid:

Tjita1
2012-10-29, 22:28
http://www.youtube.com/watch?v=Q9zNUPDmnz4

:)

Ankan1
2012-10-29, 22:40
http://www.youtube.com/watch?v=Q9zNUPDmnz4

:)

Det där skulle jag med kunna göra om även om mc däcket rullat 500 mil direkt efter start med en tillräckligt motorstark hoj mycket beroende på det kalla mc däcket.Men som tur är så avstår jag och slipper skämmas över blessyrer och en repad hoj. :santaclaus:

http://www.youtube.com/watch?v=EovGV13FAhQ

Det här kan man naturligtvis själv experimentera med.Fick senast idag ett bakdäck med stålstomme utbytt mot ett däck med en blandning av glasfiber och kolfiber i stommen.Dessa däck i sin tur har en kortare uppvärmningsperiod men nackdelen beroende på hur man kör är att slitaget kan öka jämfört med däcket med stålstomme.En fråga om uppvärmningstid / slitage och slutkostnad beroende på om man kör bana, landsväg eller en blandning av dessa två med samma däck.

www.youtube.com/watch?v=8OM3MjGGu5c

Tjita1
2012-10-29, 22:45
Jo, förarens inkompetens, eller framförallt ovana vid en så motorstark hoj var väl största orsaken, men jag är övertygad om att det faktum att däcket är sprillans nytt hjälpte till..

rolfmm
2012-10-29, 23:15
Nu utmanar inte min körning G-krafterna på det sättet......... :)

TMax500
2012-10-29, 23:25
50mil är att ta i... Men nya däck är hala, inget snack om saken.

Två exempel:
* Rullar ut från gummiverkstaden med mitt nya framdäck. Vet att det är nytt/halt, och vill testa vid utfarten mot gatan. Nyper till "lite extra". Framhjulet låser direkt på torr asfalt. Hastighet: 15-20 km/tim(?)
Så jag förstår precis hur Gixxer-föraren i filmen kunde damma omkull.

* Kör i regn och svalt väder från Borås till Göteborg med två nya däck. Regnigt och svalt, som sagt. Framme i Göteborg (6 mil) så testbromsar jag "lite extra". Låser både fram och bak! Troligen gjorde vätan/kyla att däcken inte kom upp i temperatur, och/eller att friktionen var så dålig i vätan att jag inte hann slita bort ytskiktet ens på 6 mil.

Så ta det lugnt de första milen! :)

Grus som någon skrev skall vara bra. Jag brukar också rugga däcket med grovt sandpapper innan jag kör ordentligt. Efter varje däcksbyte kör jag zig-zag en bra sträcka (flera kilometer) för att rugga upp däcket, längre och länge upp mot fegranden. Men det kanske är jag som är nojig p g a mina erfarenheter (ovan)...

engström67
2012-10-30, 08:50
50mil är att ta i... Men nya däck är hala, inget snack om saken.

Två exempel:
* Rullar ut från gummiverkstaden med mitt nya framdäck. Vet att det är nytt/halt, och vill testa vid utfarten mot gatan. Nyper till "lite extra". Framhjulet låser direkt på torr asfalt. Hastighet: 15-20 km/tim(?)
Så jag förstår precis hur Gixxer-föraren i filmen kunde damma omkull.

* Kör i regn och svalt väder från Borås till Göteborg med två nya däck. Regnigt och svalt, som sagt. Framme i Göteborg (6 mil) så testbromsar jag "lite extra". Låser både fram och bak! Troligen gjorde vätan/kyla att däcken inte kom upp i temperatur, och/eller att friktionen var så dålig i vätan att jag inte hann slita bort ytskiktet ens på 6 mil.

Så ta det lugnt de första milen! :)

Grus som någon skrev skall vara bra. Jag brukar också rugga däcket med grovt sandpapper innan jag kör ordentligt. Efter varje däcksbyte kör jag zig-zag en bra sträcka (flera kilometer) för att rugga upp däcket, längre och länge upp mot fegranden. Men det kanske är jag som är nojig p g a mina erfarenheter (ovan)...

Helt jag gör precis likadant som dig.Men sedan skiljer det rätt mycket på däckfabrikat,Michelin har jag aldrig uppfattat som hala,och det syns ju på dom men METZELER dom kan vara rejält hala,mina senaste tourance var så hala så normalkörning i rondeller och kurvor skulle sluta med olycka,har aldrig varit med om något liknande.Ut och körde hårt på grus,typ tokkörde 140-150 sladdande men var fortfarande lite blanka i ytan men bättre?Men gick fortfarande på sladd på asfalten.Och upp med hojen på centralstödet och körde med växel i ,medans jag hade en fil och följde slitbanan ett tag,vart kanonyta sedan tvättade jag av däcket med kallavfettning:eek::eek: Inget farligt för däcket.Finns många här uppe som har varit söderut mycket med timmerbilar och kört i deras kära salt och sedan kommer upp i norr ofta med bara snövägar och upplevt bilen så halskodd? däcken glansiga,efter lite tvätt med kallavfettning var det nästan som att man satt på kätting:eek: sant faktiskt:)lite ot men kunde inte låta bli.Men åter till Metzeler och dom har nog inte gått i salt:) men dom vart perfekta,bästa däcken jag haft hitills kan nog klämma ur 1000mil ur dom och det är ju bra:)

TMax500
2012-10-30, 09:08
Kanske skiljer det mellan olika märken? Mina två exempel var Dunlop respektive Avon.

Nu har jag ett nytt Michelin baktill på Rat-scootern. Får se hur det verkar. (Å andra sidan är hela världen just nu hal av löv och väta - svårt att avgöra vad som är vad.)

Jåke
2012-10-30, 09:30
Visst skiljer det mellan däck, och hos många handlar det inte ens om ett lager som ska slitas längre. Många däck behöver bara komma upp i temperatur en stund för att få optimalt fäste.

Det kan ta nästan hur få eller många mil som helst, och även underlaget spelar stor roll hur hala nya däck känns. Jag som kör med värmare ibland kan i princip köra som vanligt direkt på nya däck bara de är varma...

/skrivet på jävligt litet tangentbord/

Olle Å
2012-10-30, 09:43
Nya däck är alltid lite luriga om de är helt blanka. En man provkörde en beg. hoj som var inlämnad till försäljning och hade fått nya däck. I första kurvan lade han sig på sidan.:eek::eek:

rolfmm
2012-10-30, 23:01
Kom mig till besiktningen med nytt Michelin framdäck utan att 'trilla' :)
Får ta mig en tur på grusväg och torr asfalt en dag det är plussgrader. Tack för alla svar och kommentarer. Trodde det var en dum fråga men det värkar vara rett så aktuellt ändå....

Fores
2012-10-30, 23:11
Jag har precis skickat en förfrågan om inkörning skall göras och lite andra frågor till Michelin, eftersom jag är intresserad att byta till deras Pilot Road 3 däck.
Får se vad däckfabrikanten kommer svara :)

engström67
2012-10-31, 08:46
Jag har precis skickat en förfrågan om inkörning skall göras och lite andra frågor till Michelin, eftersom jag är intresserad att byta till deras Pilot Road 3 däck.
Får se vad däckfabrikanten kommer svara :)

Hej finns ingen inkörnings tid utan är väl om det är lite glatt hinna på nytt däck.pilote r 3 är väl ett av dom som brukar vara minst hala.Har aldrig märkt nått av det på dessa,kanondäck:)

räven
2012-10-31, 10:40
Hej finns ingen inkörnings tid utan är väl om det är lite glatt hinna på nytt däck.pilote r 3 är väl ett av dom som brukar vara minst hala.Har aldrig märkt nått av det på dessa,kanondäck:)

Pilot 3 är skönt att köra på men tar slut ganska fort

engström67
2012-10-31, 21:44
Visst skiljer det mellan däck, och hos många handlar det inte ens om ett lager som ska slitas längre. Många däck behöver bara komma upp i temperatur en stund för att få optimalt fäste.

Det kan ta nästan hur få eller många mil som helst, och även underlaget spelar stor roll hur hala nya däck känns. Jag som kör med värmare ibland kan i princip köra som vanligt direkt på nya däck bara de är varma...

/skrivet på jävligt litet tangentbord/

Värmare ja, det förstår jag när man ska leka på bana,men lite överkurs för trafik.Men och andra sidan så är detta ett litet problem tycker jag,gäller att tänka bara:)

engström67
2012-10-31, 21:49
Pilot 3 är skönt att köra på men tar slut ganska fort

Håller med,på super teneren så var det inte så fint efter 5-600mil.men gäller anakee med.Tourance är det som funkat längst hitills dock 700mil än så länge,rätt slitet bak men fram synns inget slitage:eek:.

V Saarela
2012-11-01, 08:33
Hala däck var nog lite mer förr(typ 10 år sedan). Då kunde däcken t o m i princip vara gråvita av nån slags skyddssmörja.

Dock ska man divetvis vara lite försiktig dom första milen.....