handdator

Visa fullständig version : Super Tenere vs. Africa Twin



rolfmm
2012-10-25, 20:28
Yamaha Super Tenere 750 kontra Honda Africa Twin 750
fördelar / nackdelar..........??

(Eller hörer detta hemma under 'Offroad'??)

engström67
2012-10-25, 21:14
Yamaha Super Tenere 750 kontra Honda Africa Twin 750
fördelar / nackdelar..........??

(Eller hörer detta hemma under 'Offroad'??)

Dålig erfarenhet av båda men yamman är vassare,och skulle tro att hondan är pålitligare,finns säkert någon annan som vet mer:)

Jåke
2012-10-25, 21:31
Första generationerna åtminstone av Honda har problem med soppapump. Den kan gå torr och bränna ihop eftersom tanken saknar skvalpväggar.
Yamaha är en äldre konstruktion men har en mycket piggare motor. Benägen att dra en hel del olja precis som storebror 850.

Om jag inte minns fel hade ST även sämre fjädring, men de är så gamla nu att det ska vara bytt flera gånger om.

/skrivet på jävligt litet tangentbord/

Jochen
2012-10-26, 19:38
Jag kan bara svara för Super Teneren eftersom jag har en och själv aldrig har kört Affen.

Bägge dessa maskiner är kända för att vara skottsäkra men affen har sin bränslepump och ST:n laddregulatorn på tidiga årsmodeller som vanligaste fel.

Långmilare av ST:n kan som sagt dra en del olja men ingen av mina motorer har gjort det och dom har gått mellan 4500-6000mil.

ST:n har för mjuk framgaffel (troligen affen också) så där krävs progressiva fjädrar och lite tjockare olja och då blir den helt ok. Bak är den dock för hård även med lägsta fjäderförspänningen och när originaldämparen väl blir utsliten (känns som ny än) så kommer jag byta till en fullt justerbar eftermarknadsdämpare.

Bromsarna är dåliga på bägge (troligen lite mindre dåliga på affen) för landsvägskörning med dagens mått mätt men jag tycker att dom är överlägsna moderna bromsar på löst underlag.

ST:ns ergonomi är bättre för landsväg och affens är bättre för grus/offroad.

Komforten på ST:n är klockren för mig och jag kör lätt 100mil/dag på den men då har jag highwaypegs som jag kan lägga upp benen på för den har en rätt knepig knävinkel jämfört med andra hojar som kan ge värk i knäna. Dock har den mycket bekvämare sadel än affen.

För mig var det ingen tvekan om vilken jag skulle välja då jag tycker att ST:n har mycket större utvecklingspotential än affen. Du kan t.ex. stoppa i en tdm850 motor om du känner för det och nåt motsvarande går inte att göra med affen. Nu har jag förbättrat min på så många punkter att jag knappt kommer ihåg hur den var innan men det var en bra hoj redan då men som sagt den går att göra så mycket bättre om man gillar att hålla på med sånt.