handdator

Visa fullständig version : Vad för typ är Intruder-ägaren?



christian12345
2012-10-24, 18:34
Hej på er,

Jag har nyligen köpt en VL800 som första cykel. Jag tycker den verkar bra på alla sätt, men å andra sidan har jag ju ingenting att jämföra med... :hmmmm2:

Så satt jag och tänkte på bilar. När någon har en bil så "vet" jag med en gång vad för en typ han eller hon är:

E-klasse: Gammal gobbe.
Polo: Ung tjej.
Micra: Farmor.
BMW: Pizzabagare.
V70: Familj.
Sänkt 240: Kille från landet.
Hummer: bara korta människor.
och så vidare. ;)

Och så kom jag på: Shit, kör jag runt och alla tror jag är farmor-pizzabagare?

Därav frågan: Vad för typ är man när man kör Volusia (och ni får gärna fylla i med en massa andra typer och hojar om ni vill det också) :)

Jan-Olov
2012-10-24, 18:39
Volusia ägare är en person som gillar att köra hoj precis som andra hojägare.

Hondamannen
2012-10-24, 19:18
Hej,

Vl800 är det inte samma hoj som c800? Har din fotplattor?

Mvh

Hondamannen



Hej på er,

Jag har nyligen köpt en VL800 som första cykel. Jag tycker den verkar bra på alla sätt, men å andra sidan har jag ju ingenting att jämföra med... :hmmmm2:

Så satt jag och tänkte på bilar. När någon har en bil så "vet" jag med en gång vad för en typ han eller hon är:

E-klasse: Gammal gobbe.
Polo: Ung tjej.
Micra: Farmor.
BMW: Pizzabagare.
V70: Familj.
Sänkt 240: Kille från landet.
Hummer: bara korta människor.
och så vidare. ;)

Och så kom jag på: Shit, kör jag runt och alla tror jag är farmor-pizzabagare?

Därav frågan: Vad för typ är man när man kör Volusia (och ni får gärna fylla i med en massa andra typer och hojar om ni vill det också) :)

christian12345
2012-10-24, 19:49
Vl800 är det inte samma hoj som c800? Har din fotplattor?

Jag vet inte om det är samma som C800, men den har inga fotplattor.

Hondamannen
2012-10-24, 19:54
Det är nog samma motor men med olika utseende. Vad är din uppfattning om motorn?

TMax500
2012-10-24, 20:00
Volusia ägare är en person som gillar att köra hoj precis som andra hojägare.Bra uttryckt. Ett himla tjat här på forumet om vad som är vad, vad som är rätt.
Kör hoj och var glad, säger jag! :)

Ankan1
2012-10-24, 20:16
Var och en trivs med sitt.Och det är väl en himla tur. :)

christian12345
2012-10-24, 20:16
Vad är din uppfattning om motorn?

Jag har alltså inte speciellt mycket att jämföra med. Men mina omedelbara tankar var att det är bra vridmoment på den. Man kan puttra runt rondeller på trean och ändå ha bra drag när man ska ut ur dem. Startar bra. Men om den är kraftig eller ej jämfört med andra liknande hojar tror jag att jag får vänta med att uttala mig om tills jag har lite bättre referensramar. Jag tycker att den låter lite tjejigt, så jag får se om jag kan hitta ett par begagnade rör med lite mer oompf i att hänga på någon gång senare :)

Molgan
2012-10-24, 20:57
Kör man sporthoj är man tjänsteman, alternativt snickare med egen firma.
Kör man glidare är man pensionär, alternativt sjukpensionär.
Kör man caféräser är man ball, alternativt händig.
Kör man streetfighter är man verkstadsarbetare, alternativt körkortslös.
Kör man grushoj är man...

..Äh va fånigt, Jan-Olov har rätta attityden. =)

Nina
2012-10-24, 21:20
Kör man sporthoj är man tjänsteman, alternativt snickare med egen firma.
Kör man glidare är man pensionär, alternativt sjukpensionär.
Kör man caféräser är man ball, alternativt händig.
Kör man streetfighter är man verkstadsarbetare, alternativt körkortslös.
Kör man grushoj är man...

..Äh va fånigt, Jan-Olov har rätta attityden. =)

Ha ha ha! Så jag skulle vara körkortslös?! :rofl:
Nä skämt åsido, håller med i Jan-Olovs inlägg. =)

christian12345
2012-10-25, 10:04
Ett himla tjat här på forumet

Jag förstår att det är flera som tycker min fråga är skitdålig. Jag får be om ursäkt för det, men det var alltså mest för skojs skull jag skrev det, för att se om man kunde få några kul kommentarer. Jag lovar att inte försöka mig på humor igen!

Nina
2012-10-25, 10:06
Jag förstår att det är flera som tycker min fråga är skitdålig. Jag får be om ursäkt för det, men det var alltså mest för skojs skull jag skrev det, för att se om man kunde få några kul kommentarer. Jag lovar att inte försöka mig på humor igen!

Äsch då, bry dig inte så mycket vad andra tycker. Fortsätt skriv du. :)

Nina
2012-10-25, 10:08
Glömde förresten tidigare att svara på vilken typ av mc-förare jag är: alla möjliga utom custom. :)
Fast egentligen trivs jag nog när det är som mest skitigast och jävligast, fast det här (http://www.youtube.com/watch?v=0akGHQElpyw) har jag inte erfarit. Än.

Molgan
2012-10-25, 10:12
Jag lovar att inte försöka mig på humor igen!
Nej, utan lite humor blir livet trist och bittert. ;)

Jonas76
2012-10-25, 10:23
Glömde förresten tidigare att svara på vilken typ av mc-förare jag är: alla möjliga utom custom. :)
Fast egentligen trivs jag nog när det är som mest skitigast och jävligast, fast det här (http://www.youtube.com/watch?v=0akGHQElpyw) har jag inte erfarit. Än.

Det där klippet är så jävla bra, kunde inte sluta garva när jag såg det första gången!

Håkan46
2012-10-25, 10:24
Jag förstår att det är flera som tycker min fråga är skitdålig. Jag får be om ursäkt för det, men det var alltså mest för skojs skull jag skrev det, för att se om man kunde få några kul kommentarer. Jag lovar att inte försöka mig på humor igen!

Det är en intressant frågeställning, tråden har varit bra. Inget fel på lite snack som går på sidan om dom vanliga spåren.
//Håkan

Markus
2012-10-25, 11:25
Det är alltid kul att spela lite på fördommar. Jag kör själv glidare men jag är inte pensionär för det, även om jag planerar att bli det senare här i livet. Dom jag känner kör helt klart ”fortare” än vad jag gör, jag retas lite med dom om detta och dom retas lite med mig om det. Tycker det är ganska kul faktiskt.

Jag tror att val av mc beror mycket på hur man är som person och framförallt vad man tänker använda hojen till. Tänker man köra grus, året runt (jorden runt?), långsamt, fort (bana?). En glidare speglar min personlighet ganska bra, långsam, lite tjock men låter ganska mycket. Detta gör såldes mig till en stolt ägare av en gubbhoj :)

Ove
2012-10-25, 11:45
Det är alltid kul att spela lite på fördommar. Jag kör själv glidare men jag är inte pensionär för det, även om jag planerar att bli det senare här i livet. Dom jag känner kör helt klart ”fortare” än vad jag gör, jag retas lite med dom om detta och dom retas lite med mig om det. Tycker det är ganska kul faktiskt.


:D Fördomar var det ja! Eftersom jag är pensionär och så småningom kommit fram till att livet har en ända så får man väl se till att ha så kul man kan mens man har sig. Alltså - jag vill inte slösa bort min tid med att glida omkring på en dunderklump när det finns så många roligare alternativ. :cool:

De flesta pensionärer som jag känner fungerar nog ungefär lika, men sen finns det naturligtvis många som jag inte känner. :rolleyes:

namn
2012-10-25, 11:55
Hej på er,

Jag har nyligen köpt en VL800 som första cykel. Jag tycker den verkar bra på alla sätt, men å andra sidan har jag ju ingenting att jämföra med... :hmmmm2:

Så satt jag och tänkte på bilar. När någon har en bil så "vet" jag med en gång vad för en typ han eller hon är:

E-klasse: Gammal gobbe.
Polo: Ung tjej.
Micra: Farmor.
BMW: Pizzabagare.
V70: Familj.
Sänkt 240: Kille från landet.
Hummer: bara korta människor.
och så vidare. ;)

Och så kom jag på: Shit, kör jag runt och alla tror jag är farmor-pizzabagare?

Därav frågan: Vad för typ är man när man kör Volusia (och ni får gärna fylla i med en massa andra typer och hojar om ni vill det också) :)

Intressant ...
Jag hamnar någon stans mitt mellan "ung tjej" och "farmor", med min Hyundai i20 (ja jag vet, den är inte snabb men ekonomisk).
men eftersom jag i stort sett aldrig kör den så bortser jag helt från det :D

Men den bilen som jag kör nästan dagligen... undrar om den passar bättre ? en Volvo.... FH 460 !
Ja det kan vara rätt, passar en "Adventurebike" ägare, eller hur Engström67 ;)

engström67
2012-10-25, 13:14
Volusia ägare är en person som gillar att köra hoj precis som andra hojägare.

Håller med dig helt.Men vanligast på intruder brukar var äldre och även återfallsknuttar.Precis som med viragomaskinerna:)Men har en kompis som har en intruder 1800 och han är inte pensionär så visst finns det yngre som kör intruder,men då oftast 1800 som vore självklara valet om jag skulle köpa en:)

engström67
2012-10-25, 13:16
Intressant ...
Jag hamnar någon stans mitt mellan "ung tjej" och "farmor", med min Hyundai i20 (ja jag vet, den är inte snabb men ekonomisk).
men eftersom jag i stort sett aldrig kör den så bortser jag helt från det :D

Men den bilen som jag kör nästan dagligen... undrar om den passar bättre ? en Volvo.... FH 460 !
Ja det kan vara rätt, passar en "Adventurebike" ägare, eller hur Engström67 ;)

Jepp men Fh 500 är bättre:D:D:D

namn
2012-10-25, 13:25
Jepp men Fh 500 är bättre:D:D:D

Jag hade det på mitt förra jobb, men tappade 40 hp och 5 kr i timmen när jag bytte jobb...:mad:

Som tröst så fick jag iaf behålla I-shiftlåda och styrbar boggie :rock:

räven
2012-10-25, 14:24
Kört hoj med lastbilsförare å åkare. Dom ligger lugnt kvar i bilkön när det går 80, dom kommer ju ändå inte om. Förlåt, kunde inte låta bli.

TMax500
2012-10-25, 16:02
Jag förstår att det är flera som tycker min fråga är skitdålig. Jag får be om ursäkt för det, men det var alltså mest för skojs skull jag skrev det, för att se om man kunde få några kul kommentarer. Jag lovar att inte försöka mig på humor igen!:) Jag syftade inte på dig, även om jag kanske uttryckte mig lite kantigt..! :)

Din fråga är helt ok. Lite humor är bra! Tänkte mer på andra här på forumet som ständigt hamnar i religionsdiskussioner om vad som är "rätt" hoj. Ni själva vet vilka ni är... :D

"Måste man ha minst 1500 cc och vrid som en långtradare? Dör man av tristess om man nöjer sig med en 600? Är lyckan i livet en grushoj?" ...och andra stora livsfrågor!

Tyckte därför att Jan-Olovs inlägg var bra. Det handlar om ju hojglädje, och den kan ta sig många olika uttryck.

räven
2012-10-25, 17:35
:) Jag syftade inte på dig, även om jag kanske uttryckte mig lite kantigt..! :)

Din fråga är helt ok. Lite humor är bra! Tänkte mer på andra här på forumet som ständigt hamnar i religionsdiskussioner om vad som är "rätt" hoj. Ni själva vet vilka ni är... :D

"Måste man ha minst 1500 cc och vrid som en långtradare? Dör man av tristess om man nöjer sig med en 600? Är lyckan i livet en grushoj?" ...och andra stora livsfrågor!

Tyckte därför att Jan-Olovs inlägg var bra. Det handlar om ju hojglädje, och den kan ta sig många olika uttryck.

Oja, absolut

Ove
2012-10-25, 18:47
:) Det handlar om ju hojglädje, och den kan ta sig många olika uttryck.

:dancing: Instämmer helt! Dom få gånger man numera har turen att få prova en riktig 98-kubikare t.e.x. - en trampcykel med motor och max 2 växlar. Dä ä gôtt!! Eller en 118 cc som dom var kring 1950. Riktiga bruksmaskiner med lite fjädring ifram och resten i sadeln.

Liten scooter att snirkla omkring i stan med var en riktig höjdare när jag en gång bodde i Gbg. Hoppas att alla trafikbrott är preskriberade. :o :D

Modernare maskiner är också körvärda - men då kommer vi in i detta med kategorier. Men om var och en provar med öppet sinne så blir det nog bra. :hello:

räven
2012-10-25, 18:53
:dancing: Instämmer helt! Dom få gånger man numera har turen att få prova en riktig 98-kubikare t.e.x. - en trampcykel med motor och max 2 växlar. Dä ä gôtt!! Eller en 118 cc som dom var kring 1950. Riktiga bruksmaskiner med lite fjädring ifram och resten i sadeln.

Liten scooter att snirkla omkring i stan med var en riktig höjdare när jag en gång bodde i Gbg. Hoppas att alla trafikbrott är preskriberade. :o :D

Modernare maskiner är också körvärda - men då kommer vi in i detta med kategorier. Men om var och en provar med öppet sinne så blir det nog bra. :hello:

Lugn å fin nu Ove, hösttrilskas nu när snön faller över småland

Ove
2012-10-25, 19:05
Lugn å fin nu Ove, hösttrilskas nu när snön faller över småland

:eek: VA! Har Britt gjort slut? ;) :D

räven
2012-10-25, 20:04
:eek: VA! Har Britt gjort slut? ;) :D

Hon har lämnat mig, snyft

Ove
2012-10-25, 20:16
Hon har lämnat mig, snyft

:thumpdown: Faen Jan! Jag beklagar verkligen för ni har ju haft ett gott förhållande genom åren, men jag har anat att hon inte är att lita på. Om det kan vara någon tröst fick jag nyss rapport om att en lillasyster kommer i slutet nästa vecka. Kanske kan bli något att satsa på. ;)

Hondamannen
2012-10-25, 20:59
Det där med hoj val är ett intressant ämne. Jag har vänner och bekanta som är besatta av ett visst märke. Den ena är som jag besatt av honda och kör inget annat än motorcyklar och honda bilar. Den andra är besatt av Harley och har inte ägt något annat än harley från dess att han började köra hoj på 70 talet. Jag har aldrig lyckats att förstå hur de resonerar. Själv har jag kört alla möjliga märken och kommit fram att honda och harley är mina märken. Sen har jag min far som under 70 talet körde både electra glide och duo glide med fotkoppling och handväxel och har kört minst 50 000 mil med electran.Sen kom han 1983 över sprillans ny yamaha 650 men trots att han tyckte att yamahan var överlägsen på alla punkter så lämnade han tillbaka yamahan och fortsatte köra sin hd. En av motivering var att yamahan var en moped och inget slår fotkoppling och handväxel. Nu har han inte kört hoj sen 1984 men säger att skulle han börja hoj igen så vill han inte ha något annat än harley.
En annan detalj som jag bara har hört från min far är att han gillar feta framdäck. Jag har bara hört folk som gillar feta bakdäck.

Själv har jag kört 5200 mil med min honda cbf 500 och är redan trött på den. tror inte att jag skulle kunna tänka mig att köra 50 000 mil med den och ändå vilja ha en sån där helt ny igen.

Det hela ger oss kanske lite perspektiv på olika människors syn på hojar.

Nina
2012-10-25, 21:12
Jag är frälst i främst Triumph och även Husqvarna. Det har bara bivit så att jag fastnat för dessa märken. Hade en Honda CB750 -73 under 4 år. Hur mycket körde jag med den? Inte mycket, den stod mest i garaget och såg bara jättefin ut. Jag trivs toppen på Scramblern och Streeten, jag skulle nog trivas på en hel del andra Triumph-modeller också. Man hittar sitt märke som snackar samma språk som en själv så att säga, så vill jag beskriva känslan. Husqvarnan älskar jag, ingen raket heller men sååå behändig och trevlig att köra. Så tyckte jag inte i början om den och det är ju ingen nyhet heller för jag brukar köpa hojar jag inte gillar till en början. ;)

Pronby
2012-10-26, 13:23
Även om man kan tycka att diskussionen om vad det är för folk som kör olika hojar är löjlig så finns det väl ändå någon sanning bakom det hela? Fast då snarare med inriktning på vilken sort än vilket märke/modell.

Jag menar, räcker ju med att kika på statistiken för avlidna motorcyklister för att se ett samband. Eller är det bara ett lustigt sammanträffande att majoriteten av de avlidna kör sk supersport?

Länk till statistik från SMC 2011 (http://www.svmc.se/smc_filer/SMC%20centralt/Statistik%202011/D%C3%96DADE%20MOTORCYKLISTER%202011%20%285%29.pdf)

Hondamannen
2012-10-26, 13:40
Jag sa för några år sedan på ett annat forum att man bör höja åldern för ta körkort för tyngre fordon. Folk skrattade åt det hela men skratta bäst skratta sist. Myndigheterna har ju just genom för detta. Jag förslår åter igen att åldern skall höjas men enbart för sporthojar! Åldern för denna katergori bör höjas till minst 28 år. De är ju ändå inga riktiga motorcyklar :p:D;)



Även om man kan tycka att diskussionen om vad det är för folk
som kör olika hojar är löjlig så finns det väl ändå någon sanning bakom det hela? Fast då snarare med inriktning på vilken sort än vilket märke/modell.

Jag menar, räcker ju med att kika på statistiken för avlidna motorcyklister för att se ett samband. Eller är det bara ett lustigt sammanträffande att majoriteten av de avlidna kör sk supersport?

Länk till statistik från SMC 2011 (http://www.svmc.se/smc_filer/SMC%20centralt/Statistik%202011/D%C3%96DADE%20MOTORCYKLISTER%202011%20%285%29.pdf)

räven
2012-10-26, 14:19
Jag sa för några år sedan på ett annat forum att man bör höja åldern för ta körkort för tyngre fordon. Folk skrattade åt det hela men skratta bäst skratta sist. Myndigheterna har ju just genom för detta. Jag förslår åter igen att åldern skall höjas men enbart för sporthojar! Åldern för denna katergori bör höjas till minst 28 år. De är ju ändå inga riktiga motorcyklar :p:D;)

Strålande tanke, vidareutvecklar = Ninja, R1 värsting hojar miniålder 55

Pronby
2012-10-26, 14:20
Jag dog litegranna av skratt åt det sista uttalandet, Hondamannen :D

Skämt åtsido så skulle nog det göra att antalet olyckor minskade. På samma sätt som att antalet olyckor kanske skulle minska om det blev lättare och billigare att ta kortet, så färre körde utan kort. För det är ju något som inte framgår av den här statistiken, huruvida förarna faktiskt har kort eller kör olovligt.

Nåt annat som kanske också skulle minska olyckorna hade väl varit om man hade tvingat alla som fick a-kortet på köpet före -75 att gå riskutbildningar i fall dom ska ha kvar kortet. Att som 55-åring sätta sig på en 1600cc-hoj efter att inte kört tvåhjuligt sen man körde moppe lär ju inte vara helt hälsosamt heller.

Hondamannen
2012-10-26, 14:35
Mitt inlägg är en blandning av skämt och allvar.:p:D:);)

Nu vet ni hur mkt jag tycker om sporthojar :-)







Jag dog litegranna av skratt åt det sista uttalandet, Hondamannen :D

Skämt åtsido så skulle nog det göra att antalet olyckor minskade. På samma sätt som att antalet olyckor kanske skulle minska om det blev lättare och billigare att ta kortet, så färre körde utan kort. För det är ju något som inte framgår av den här statistiken, huruvida förarna faktiskt har kort eller kör olovligt.

Nåt annat som kanske också skulle minska olyckorna hade väl varit om man hade tvingat alla som fick a-kortet på köpet före -75 att gå riskutbildningar i fall dom ska ha kvar kortet. Att som 55-åring sätta sig på en 1600cc-hoj efter att inte kört tvåhjuligt sen man körde moppe lär ju inte vara helt hälsosamt heller.

räven
2012-10-26, 16:30
Mitt inlägg är en blandning av skämt och allvar.:p:D:);)

Nu vet ni hur mkt jag tycker om sporthojar :-)

Mitt inlägg är fullt allvar

Cy2
2012-11-03, 02:30
Jag sa för några år sedan på ett annat forum att man bör höja åldern för ta körkort för tyngre fordon. Folk skrattade åt det hela men skratta bäst skratta sist. Myndigheterna har ju just genom för detta. Jag förslår åter igen att åldern skall höjas men enbart för sporthojar! Åldern för denna katergori bör höjas till minst 28 år. De är ju ändå inga riktiga motorcyklar :p:D;)

Vad är riktiga motorcyklar?
Har alltid tyckt att diskussion om att den eller den andra motorcykeln är en ganska tråkig och ointressant diskussion.

En motorcykel är i min värld ett fordon med två hjul som man har roligt med.
Vad som är roligt skiljer sig åt.
Vet om att det finns trehjuliga motorcyklar.

Tror inte på att höja åldern på en viss typ av fordon.
Ska man även höja åldern på bilar med en viss motorstorlek?

LowTech
2012-11-03, 10:38
Vad är riktiga motorcyklar?
En motorcykel är i min värld ett fordon med två hjul som man har roligt med.
Vad som är roligt skiljer sig åt.
Vet om att det finns trehjuliga motorcyklar.

Tror inte på att höja åldern på en viss typ av fordon.

Det är nog inte speciellt svårt att hitt en mycket stark statistisk korrelation ålder-omdöme.
Tvivlar man räcker det att leta några fläskiga YouT-klipp som visar hur riktiga amatörpuckon ska "köra hoj", när det enda man kan är att "vrida på rullen".
Eller så kan man ge sig ut på stan och kolla moppefuckon och hur de kör..:eek:
Man har ju sen decennier tillbaka sökt efter ett tillförlitligt test just betr "omdöme" men ännu inte funnit något..

Molgan
2012-11-03, 11:59
Det är nog inte speciellt svårt att hitt en mycket stark statistisk korrelation ålder-omdöme.
Tvivlar man räcker det att leta några fläskiga YouT-klipp som visar hur riktiga amatörpuckon ska "köra hoj", när det enda man kan är att "vrida på rullen".
Eller så kan man ge sig ut på stan och kolla moppefuckon och hur de kör..:eek:
Man har ju sen decennier tillbaka sökt efter ett tillförlitligt test just betr "omdöme" men ännu inte funnit något..
Eh, jo det har man gjort, flera. Ett problem dock är att definiera vad som menas med "omdöme". Vissa kan utveckla något som kan kallas ett gott omdöme tidigt i unga år medan andra är helt immuna och undviker diagnosen hela livet. Nåt som ÄR bevisat är att ett visst mått av omdöme inte uppstår av sig själv när man uppnår en viss ålder. Det är nåt man LÄR sig, genom egna erfarenheter och andras föredömen, och blir man aldrig utsatt för situationer där man kan lära sig står utvecklingen still. Därför uppnår man ingenting med att ständigt höja åldersgränser, det enda man gör då är att flytta problemet uppåt i åldrarna. Det är bara att studera curlinggenerationen, och nu curlinggenerationens barn, så ser man vad som händer när individen aldrig får gå igenom misslyckandefasen i sin mentala utveckling. Att vara ung och dum ingår liksom i konceptet att vara människa, alla har vi varit barn i början osv. Istället för att förbjuda krävs bättre vägledning/utbildning (men det är ju mycket enklare att bara förbjuda och blunda för det egentliga problemet).

Äldre som säger att "ungdomar är dumma i huvudet och ska inte hålla på med nåt föränn de är mogna" saknar insikt i hur de själva blev så kloka och förståndiga. Curlandet har gjort att man idag kan hitta 30-åringar som rent omdömesmässigt befinner sig på en tonårings nivå. Tänk när detta en dag sprider sig ända upp till ålderdomshemmet, vilket spännande samhälle vi kommer att få uppleva. =)

whiskeythrottle
2012-12-29, 23:51
jag vill se fler unga på glidare typ choppers/bobber/ombyggda customs.....Fränare att åka hoj med stil när det ändå är olagligt och livsfarligt att köra för fort. Det håller inte i längden. Varför stressa lixom?

Olle Å
2012-12-30, 10:31
Håller med om att omdöme föds man nog inte med. Det måst man lära sig och ofta då genom att lägga både sina och andras misstag på minnet. Har man dåligt minne så kan ju en del fortsätta att vara omdömeslösa ända in på ålderdomshemmet. Men de kan ju ha jäkligt kul.

Att ha omdöme i trafiken är ju ett måste idag, så där måste ju utbildning och egna erfarenheter kombineras. Därför är ju en mcförare med nytt kort lite farlig i början innan vederbörande skaffat sig erfarenheter. Att då unga far runt med chopper i början tycker jag är fel. Upp på en offroadhoj och ut i skogen och lära sig att köra hoj innan de skaffar sig något stort och klumpigt.
Hoppas jag retar upp någon att gå i svaromål.:rolleyes::):rolleyes:
Skall ge ett annat exempel. Att lära sig rida är svårare än man tror. Att rida på ridskola är ju som att köra chopper. Skall man lära sig ordentligt så upp på hästryggen utan sadel och ut i skogen . Efter en massa avfallningar, så lär man sig var gränserna går och det på ganska kort tid. Jag vet.:eek::eek:

whiskeythrottle
2012-12-30, 14:30
Olle Å: om man är vältränad å stark, ska jag vänta med att åka klumpig glidare tills jag blir svag å gråhårig? förklara din logik. Jag skulle gärna vilja höra dina erfarenheter av chopper åkning då du tydligen föll av mycket i början? kanske du inte lärde dig grunderna på körskolan först? ;)

Foosi
2012-12-30, 16:26
intressant ämne, om än tragiskt att det kommer upp överhuvud taget.
det där med grupptillhörighet är stark stoff ;o)
jag retar gallfeber på många antar jag då jag gillar att så lite förvirring ;)
roligt att komma på sporthojen i "helt fel" kläder på nån sporthojsträff.. eller vice versa på custom träffen....
eller fel hoj till fel träff... och det gör jag bara för att retas och se dessa fåniga blickar som riktas.. tom nästan så custom nissarna undrar vad fan jag har på min Aprilia som gör att den överrröstar deras HD muller tom... oh det retar många.... och vice versa... blickarna min glidare får när man rullar in på sporthojs parkeringen är bara kul...
kollar på mina bilder av customträffar. tja det är inte många som skiljer sig i klädes och tillbehörsplaggen inte....
allt svart så långt ögat kan se..... Mode i all ära... det har ju funnits i alla tider... och tyvärr är många hojåkare precis lika nördiga vad gäller detta som fjortisarna är med sina iphone appar...
Som någon skrev här ovan.. det har inget med hojåkande att göra... man åker hoj för att man mår fint när man rullar fram, och inte skadar heller om man nu råkar sitta på det man tycker är snyggt och låter gott och allt det där.
MEN det skall fan i mig vara precis det du själv tycker och inte några andra fårskallar.

glömmer aldrig en fråga på sporthoj, som jag tog för ett skämt i början tills det visade sig att man faktiskt undrade på fullt allvar ! frågan löd ungefär såhär: "
vad gäller i år, skall man/kan man ha byxorna utanpå/över stövlarna eller skall stövlarna alltid vara utanpå byxan"
.. alltså såna frågor skrämmer mig. jag hoppas verkligen inte många är så lättpåverkade att de gör precis som andra fårskallar säger i allt och allt !
Ni vet fårfenomenet... det finns ett ledarfår och när det fåret springer över klippkanten så följer de flesta efter av följet bara för att de hinner inte ens uppfatta nåt utan i blindo följer ledarfåret.......

Inget ont om din undran TS .. den är ganska vanlig. Har själv haft flera VS1400 och det är en speciell hoj att åka på. Finns en klubb med ganska skön inställning verkar det som. Suzuki Chopper Club Sweden.
Det kvittar vad du åker på. Det finns alltid överallt nördar som kommer anmärka på nåt oavsätt vad det är. det är i deras natur. Tro på det du själv anser passar dig att åka för tillfället. Din nyfikenhet på olika hojar kommer ändras över tid från den ena modellen till den andra.
Lycka till med hojåkandet. skit i modet.

Ankan1
2012-12-30, 16:47
intressant ämne, om än tragiskt att det kommer upp överhuvud taget.
det där med grupptillhörighet är stark stoff ;o)
jag retar gallfeber på många antar jag då jag gillar att så lite förvirring ;)
roligt att komma på sporthojen i "helt fel" kläder på nån sporthojsträff.. eller vice versa på custom träffen....
eller fel hoj till fel träff... och det gör jag bara för att retas och se dessa fåniga blickar som riktas.. tom nästan så custom nissarna undrar vad fan jag har på min Aprilia som gör att den överrröstar deras HD muller tom... oh det retar många.... och vice versa... blickarna min glidare får när man rullar in på sporthojs parkeringen är bara kul...
kollar på mina bilder av customträffar. tja det är inte många som skiljer sig i klädes och tillbehörsplaggen inte....
allt svart så långt ögat kan se..... Mode i all ära... det har ju funnits i alla tider... och tyvärr är många hojåkare precis lika nördiga vad gäller detta som fjortisarna är med sina iphone appar...
Som någon skrev här ovan.. det har inget med hojåkande att göra... man åker hoj för att man mår fint när man rullar fram, och inte skadar heller om man nu råkar sitta på det man tycker är snyggt och låter gott och allt det där.
MEN det skall fan i mig vara precis det du själv tycker och inte några andra fårskallar.

glömmer aldrig en fråga på sporthoj, som jag tog för ett skämt i början tills det visade sig att man faktiskt undrade på fullt allvar ! frågan löd ungefär såhär: "
vad gäller i år, skall man/kan man ha byxorna utanpå/över stövlarna eller skall stövlarna alltid vara utanpå byxan"
.. alltså såna frågor skrämmer mig. jag hoppas verkligen inte många är så lättpåverkade att de gör precis som andra fårskallar säger i allt och allt !
Ni vet fårfenomenet... det finns ett ledarfår och när det fåret springer över klippkanten så följer de flesta efter av följet bara för att de hinner inte ens uppfatta nåt utan i blindo följer ledarfåret.......

Inget ont om din undran TS .. den är ganska vanlig. Har själv haft flera VS1400 och det är en speciell hoj att åka på. Finns en klubb med ganska skön inställning verkar det som. Suzuki Chopper Club Sweden.
Det kvittar vad du åker på. Det finns alltid överallt nördar som kommer anmärka på nåt oavsätt vad det är. det är i deras natur. Tro på det du själv anser passar dig att åka för tillfället. Din nyfikenhet på olika hojar kommer ändras över tid från den ena modellen till den andra.
Lycka till med hojåkandet. skit i modet.

Precis, skit i modet, hojval och vad andra tycker ... bara du kör sporthoj. :rofl:

rakarör
2012-12-30, 17:13
Jag har alltid gillat att bryta av från flocken, körde en -64 Impala en vinter för länge sedan och lade upp den i feta bredsladdar precis som reservraggarna i survolvos, då kom det ju givetvis kommentarer som: -Hur kör du? så kan du väl inte göra?
-Jo, jag gjorde nyss det, hurså?
-En sån där bil ska man ju bara glida med på sommaren.
-Jag kör väl när jag vill.

Om man vågar skita i vad fårskocken tycker så har man mkt roligare här i livet.
V. Saarela här på forumet är ju också ett exempel på en människa som vågar gå sina egna vägar, hatten av.:cool:

Foosi
2012-12-30, 17:40
Precis, skit i modet, hojval och vad andra tycker ... bara du kör sporthoj. :rofl:

haha... :bootyshake:

djävla julskinka..... nu fan får man banta till våren om man skall kunna nå styret på prillan ;)

Jåke
2012-12-30, 18:18
haha... :bootyshake:

djävla julskinka..... nu fan får man banta till våren om man skall kunna nå styret på prillan ;)

Hehe, det är ju därför man ser till att ha ett brett styre på prillan :D

I övrigt kan jag inte annat än hålla med de senaste inläggen.

Ihoptotat på kinapadda

Olle Å
2012-12-30, 19:37
Olle Å: om man är vältränad å stark, ska jag vänta med att åka klumpig glidare tills jag blir svag å gråhårig? förklara din logik. Jag skulle gärna vilja höra dina erfarenheter av chopper åkning då du tydligen föll av mycket i början? kanske du inte lärde dig grunderna på körskolan först? ;)

Tror du missade andemeningen med det hela. jag menar ju att man måste träna en hel del innan man kan säga att man KAN köra hoj. Det gör du inte på en chopper. (undantag kanske finns):eek::eek:
Jag vurpade med cyklar och mopeder och bilar under nybörjartiden, men visst kan jag stjälpa fortfarande. På min tid fick man inre lära sig någonting på körskolan utan det var upp till var och en hur säker man ville bli.:):)
Kanske jag kommit från tråden igen??

whiskeythrottle
2012-12-30, 22:58
Tråden är egentligen redan besvarad kan jag tycka. Glidarhoj kräver kanske rätt låg körskicklighet, fast det är väl det som är en del av anledningen till att folk åker glidare. En mc av varje typ för rätt tillfälle är väl en bikers dröm men få kan lägga så mycket tid och pengar på motorcyklar. Alla har nog en egen uppfattning av var körskicklighet är samt vilka ambitioner man själv har. Det är därför folk väljer olika hojjar.

pentti01
2012-12-30, 23:34
Om man kör Rat Bike, vad är man då,, laglös,, hehe,,

V Saarela
2012-12-31, 08:59
Om man vågar skita i vad fårskocken tycker så har man mkt roligare här i livet.
V. Saarela här på forumet är ju också ett exempel på en människa som vågar gå sina egna vägar, hatten av.:cool:

Tackar.....eller? :)

Jo, jag har kanske ibland tagit lite egna vägar....emellanåt i dubbel bemärkelse :)

http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild12/120425b3.jpg

LowTech
2012-12-31, 09:08
Precis, skit i modet, hojval och vad andra tycker ... bara du kör sporthoj. :rofl:
Gjorde nåt sånt där för många år sen..
På den tiden sporthojsfolket samlades ute på Drottningsholm kom jag dit på min premiärtur med en renoverad CB125T m/ä. (6V elsystem är en j-a pest :rolleyes:..)
Hela 17 häst och jag Goretexställ kändes lätt malplacerade, liksom, bland Hayabusor och R1:or och pipel i slimmade "disajnade" och färgmatchade läderställ..
Väckte faktiskt en viss uppmärksamhet, det tycktes inte ha varit så många som ens sett en CB125T i verkligheten..
Den var ju dessutom minst 25 år äldre än majoriteten av de andra hojarna.
Men kul var det även om jag kände mig som en mus på World Cat Congress...:D

whiskeythrottle
2012-12-31, 13:10
Precis, skit i modet, hojval och vad andra tycker ... bara du kör sporthoj. :rofl:

I ett skinnställ med fransar på benen, ryggen och armarna.

Olle Å
2012-12-31, 20:20
Gjorde nåt sånt där för många år sen..
På den tiden sporthojsfolket samlades ute på Drottningsholm kom jag dit på min premiärtur med en renoverad CB125T m/ä. (6V elsystem är en j-a pest :rolleyes:..)
Hela 17 häst och jag Goretexställ kändes lätt malplacerade, liksom, bland Hayabusor och R1:or och pipel i slimmade "disajnade" och färgmatchade läderställ..
Väckte faktiskt en viss uppmärksamhet, det tycktes inte ha varit så många som ens sett en CB125T i verkligheten..
Den var ju dessutom minst 25 år äldre än majoriteten av de andra hojarna.
Men kul var det även om jag kände mig som en mus på World Cat Congress...:D

Ungefär som då jag parkerade min skitiga Honda Dominator på ett fik i Västmanland för några år sedan, bland idel ädel Harleys, ca 30 st. Ingen hälsade tillbaka. Kommer inte ihåg vad fiket hette men det ligger öster om Filipstad , mycket fint vid en sjö.:mad::mad::mad:

Foosi
2013-01-01, 14:56
Ungefär som då jag parkerade min skitiga Honda Dominator på ett fik i Västmanland för några år sedan, bland idel ädel Harleys, ca 30 st. Ingen hälsade tillbaka. Kommer inte ihåg vad fiket hette men det ligger öster om Filipstad , mycket fint vid en sjö.:mad::mad::mad:

yup.. där har vi precis det som är så djävla töntigt.. Inte ens hälsa tillbaka :bootyshake:
Frågan är om inte insnöade Harley töntar är dom värsta :eek:
De får om något sin extrema "grupptillhörighets fenomen" att likna en sekt !
Detta barnsliga beteende är så töntigt att det är egentligen korkat av mig reta mig på det... ändå gör jag det varje träff :D
Nästan alla HD vänner jag har har några saker gemensamt.
De är totalt insnöade på detta märke !
De har all möjlig skit med HD loggor på, allt ifrån kallingar.....
Frågar man eller pratar man om andra mc märken blir de plötsligt som de där aporna, hör inte, ser inte , talar inte..... utan skämt ! man snackar inte om det ens..
På VARJE mc tur vi åker felar det ej att en HD behöver repareras på vägen. Och nu menar jag inte EN ENDA tur har vi gjort utan att behöva skruva på nån utav HD hojarna.
ÄNDÅ ger de sig inte att det finns inget annat åka på :rofl:
I övrigt är de flesta nästan normala människor. Men jag fattar inte denna "Sekt" grej bara :bath: det för mig är så "trångsynt" på nåt vis.
och förresten frågar man om de skall sälja någon gång och vad deras gamla HD är värda så tror de på fullt allvar ca 50% över priser som ligger på blocket ! och säger du nåt annat beror det på att du vet inget om HD :rofl:

sorry TS ... nu är jag med långt utanför ämnet du kanske tänkt dig :o

Foosi
2013-01-01, 15:00
Tackar.....eller? :)

Jo, jag har kanske ibland tagit lite egna vägar....emellanåt i dubbel bemärkelse :)

http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild12/120425b3.jpg

haha... kul bild där :D

önskar jag hade nån liten leksak typ 250cc att ta ut i slasket och busa..
nåt man kan ramla på utan att bry sig om lite repor typ :nurse:

Pronby
2013-01-01, 22:08
När vi ändå är inne på ämnet, hur är HD jämfört med japsarna funktionsmässigt? Om man ska generalisera alltså, är japsarna driftsäkrare? Hur är dom bägge jämfört med britterna? Om det överhuvudtaget går att göra den generaliseringen dvs.

Olle Å
2013-01-02, 10:26
När vi ändå är inne på ämnet, hur är HD jämfört med japsarna funktionsmässigt? Om man ska generalisera alltså, är japsarna driftsäkrare? Hur är dom bägge jämfört med britterna? Om det överhuvudtaget går att göra den generaliseringen dvs.

Hörde ett talesätt en gång, som löd så här. " kör japanskt och åk så mycket du vill. köp en HD och bo på verkstaden ":eek::eek:

En hörsägen kanske men det ligger nog något i det.:rolleyes:

När det gäller äldre engelska hojar, så behövde man inte byta olja, utan att det räckte med att bara fylla på eftersom de ofta läckte rejält.

Pronby
2013-01-02, 22:39
Hörde ett talesätt en gång, som löd så här. " kör japanskt och åk så mycket du vill. köp en HD och bo på verkstaden ":eek::eek:

En hörsägen kanske men det ligger nog något i det.:rolleyes:

När det gäller äldre engelska hojar, så behövde man inte byta olja, utan att det räckte med att bara fylla på eftersom de ofta läckte rejält.

Jag skrattade högt åt det sista. :D
Well, det är den uppfattningen jag fått från andra håll också, då behöver jag inte tveka när det blir att skaffa custom utan kan stanna hos De Gröna. :D

rakarör
2013-01-02, 23:29
När det gäller äldre engelska hojar, så behövde man inte byta olja, utan att det räckte med att bara fylla på eftersom de ofta läckte rejält.
När jag körde en gammal Traja så fick jag tipset att använda Japanskt packningsklister, (tror det var Sixten i Hägersten som sålde mig en tub) och sedan dess så slutade Trajan att markera revir.

Dessutom så fick jag lära mig att trippelsäkra det mesta med låsbrickor, låsmuttrar och loctite annars vibrerade det löst, förmodligen är det likadant med Harleys..

TMax500
2013-01-02, 23:43
När jag körde en gammal Traja så fick jag tipset att använda Japanskt packningsklister, (tror det var Sixten i Hägersten som sålde mig en tub) och sedan dess så slutade Trajan att markera revir. Dessutom så fick jag lära mig att trippelsäkra det mesta med låsbrickor, låsmuttrar och loctite annars vibrerade det löst, förmodligen är det likadant med Harleys..Mera OT:
Gamla skrönor lever länge, förstår man... ;) Men köper man en modernare Trajja så behöver man inte fundera på läckage och vibrationer. De funkar som vilken annan hoj som helst i det avseendet. Fast snyggare! :)

*5 år och 4000 mil (hittills) med Triumph*

rakarör
2013-01-03, 00:15
Mera OT:
Gamla skrönor lever länge, förstår man... ;) Men köper man en modernare Trajja så behöver man inte fundera på läckage och vibrationer. De funkar som vilken annan hoj som helst i det avseendet. Fast snyggare! :)

*5 år och 4000 mil (hittills) med Triumph*
Visst är det så, de har bara namnet gemensamt, har kört en polares TT600 en del.:)