handdator

Visa fullständig version : Virago 750 ljuddämpare



Xim0n
2012-10-22, 17:01
Finns det någon som vet hur man får av det sista smala röret på avgasröret på en Yamaha Virago 750 -95
Jag har sett flera stycken som haft det röret bortplockat men på min sitter det som berget.

Viragomannen
2012-10-25, 12:47
Hej!
Om du är ute efter fetare ljud eller effekt så blir det knappt ingen märkbar skillnad om du tar bort sista pipdelen.
Prova vrida den motsols har för mig den var gängad på...
Kolla in min bloggg där finns det jätte bra länk till ett mega stort företag i USA där jag beställde Jardine ljuddämpare billigt halva priset mot sverige,perfekt passform otroligt coolt ljud,lagomt högt,nu ser den övriga trafiken mig betydligt bättre dessutom.

För övrigt låter den nu som en motorcykel och inte som en symaskin.

Xim0n
2012-10-28, 16:01
Hej!
Om du är ute efter fetare ljud eller effekt så blir det knappt ingen märkbar skillnad om du tar bort sista pipdelen.
Prova vrida den motsols har för mig den var gängad på...
Kolla in min bloggg där finns det jätte bra länk till ett mega stort företag i USA där jag beställde Jardine ljuddämpare billigt halva priset mot sverige,perfekt passform otroligt coolt ljud,lagomt högt,nu ser den övriga trafiken mig betydligt bättre dessutom.

För övrigt låter den nu som en motorcykel och inte som en symaskin.


Funkade det bra med betalning och så? Inte så kul om man betalar 3500:- och så får man inga grejer sen, går de igenom besiktningen med det på?

MVH David

Viragomannen
2012-10-29, 14:23
Att använda paypal funkar utmärkt som betalningsmedel.
Ang.besiktning är ju buller gränsen satt till 103db och jag har inte haft jardine systemet på då jag senast var på bilprovningen.

Detta återstår att prova,men min gissning är att det inte går igenom.:cool:

Olle Å
2012-10-29, 19:03
Jag har tidigare försökt få svar på frågan varför det är så häftigt med ett väldigt högt ljud på hojen? Kan någon svara. Varför just customåkare?
Tycker personligen att de hojarna gör sig bäst om de glider fram.:eek::eek:

Viragomannen
2012-10-29, 20:25
det är inte väldigt högt utan lagomt.
Dessutom hör bilisterna mig tidigare dvs bättre framförhållning säkrare körning med andra ord och ja det går att glida fram det är ju en v-twin med bra bottenvrid.
Tänk att man måste förklara precis allt för vissa människor för att dom skall förstå:hmmmm2:

Cy2
2012-10-30, 19:58
det är inte väldigt högt utan lagomt.
Dessutom hör bilisterna mig tidigare dvs bättre framförhållning säkrare körning med andra ord och ja det går att glida fram det är ju en v-twin med bra bottenvrid.
Tänk att man måste förklara precis allt för vissa människor för att dom skall förstå:hmmmm2:

Hur tänker du nu, hörs bättre? Nyfiken på din tankebana.

Hamre
2012-10-30, 20:55
Hur tänker du nu, hörs bättre? Nyfiken på din tankebana.

Jag me! Nyfiken alltså.

Viragomannen
2012-10-30, 21:42
Jo innan jag bytte till Jardine systemet dvs när jag körde med orginal ljuddämparna hände det ofta att en del bilister såg mig väldigt "sent" denna situation uppkom som oftast när vägen hade fler filer,oftast då jag kom körandes i vänster fil och passerade en bil som låg i höger fil, så uppmärksammades jag inte alltid. med andra ord. hips vips så kunde man med förskräckelse se hur föraren av bilen helt plötsligt byter till vänster fil och hamnar alldeles framför mig,till följd att jag får bromsa väldigt intensivt.

Visst måste man ändå köra med stora säkerhetsmarginaler ,men jag upplever det som att bilisterna både ser och hör mig bättre nu.
Innan blev dom nästan helt överrumplade då jag kom upp jämsides. inte så konstigt då motorcykeln inte hördes någonting.

Det finns mycket man kan göra själv för att bli mera sedd."hörd"i trafiken,jag har tex kvar mina jättestora orginalblinkers inga mini lampor precis,har satt i en glödlampa i framlyktan med kraftigare sken,använda reflexväst.man kan ju också ha vit hjälm men det har jag inte ännu:)

Ove
2012-10-31, 09:19
:) Kanske ett roligare alternativ om man vill höras i trafiken.

http://www.dominos.nl

Dessutom möjligt att stänga av när man tröttnar på olåten utan att hela hojen stannar. ;) :D

:mad: Gick inte att få länken att funka. Sök Domino Pizza på Youtube.

Borken
2012-10-31, 11:59
http://youtu.be/NwbxqPuzmBE

Denna kanske?

Ove
2012-10-31, 12:29
http://youtu.be/NwbxqPuzmBE

Denna kanske?

:rock: Ja, den! Hur gjorde du? :hmmmm2:

(jag är inte bara okunnig - jag är lite korkad också.... :o)

Viragomannen
2012-10-31, 21:51
:) Kanske ett roligare alternativ om man vill höras i trafiken.

http://www.dominos.nl

Dessutom möjligt att stänga av när man tröttnar på olåten utan att hela hojen stannar. ;) :D

:mad: Gick inte att få länken att funka. Sök Domino Pizza på Youtube.

Har du inge vettigare att göra än att tracka mig för att jag bytt ljuddämpare!:confused:

Ove
2012-11-01, 08:57
Har du inge vettigare att göra än att tracka mig för att jag bytt ljuddämpare!:confused:

:confused: Vaddå! Har inte nämnt din ljuddämpare - visade bara på att det kan vara bra att höras i vissa lägen och att det finns alternativ till avgasljud. ;)

Olle Å
2012-11-01, 09:20
det är inte väldigt högt utan lagomt.
Dessutom hör bilisterna mig tidigare dvs bättre framförhållning säkrare körning med andra ord och ja det går att glida fram det är ju en v-twin med bra bottenvrid.
Tänk att man måste förklara precis allt för vissa människor för att dom skall förstå:hmmmm2:

Vaddå förstå??? Om det vore som du påstår så skulle ju alla hojar kanske låta UPP MOT 100DB.
Tror ändå att oljudet finns bara för att försöka väcka uppmärksamhet eller reta upp andra.
Att småhojar och mopeder ofta låter som bara den har ju med den uppfattningen att göra, ju mer oljud ju mer effekt.
Det funkar visserligen till viss del om systemet är rätt avstämt.
Jag kör ju inte glidare men har träffat många som inte fattar varför en stor hoj skall låta så förbannat illa att det väcker anstöt.
Det är ju inget fel att göra om ljuddämpningen till ett lite mullrigare ljud, men om man skall ha ett sådant oljud att bilisterna reagerar, så har man nog gått för långt.
Förklara nu vad jag inte förstår!!!!!!!!!!!:hmmmm2::hmmmm2::hmmmm2:

V Saarela
2012-11-01, 11:47
Vaddå förstå??? Om det vore som du påstår så skulle ju alla hojar kanske låta UPP MOT 100DB.
Tror ändå att oljudet finns bara för att försöka väcka uppmärksamhet eller reta upp andra.
Att småhojar och mopeder ofta låter som bara den har ju med den uppfattningen att göra, ju mer oljud ju mer effekt.
Det funkar visserligen till viss del om systemet är rätt avstämt.
Jag kör ju inte glidare men har träffat många som inte fattar varför en stor hoj skall låta så förbannat illa att det väcker anstöt.
Det är ju inget fel att göra om ljuddämpningen till ett lite mullrigare ljud, men om man skall ha ett sådant oljud att bilisterna reagerar, så har man nog gått för långt.
Förklara nu vad jag inte förstår!!!!!!!!!!!:hmmmm2::hmmmm2::hmmmm2:

Men bojs...nu börjar ni bullra mer än ett par Jarninare utan decibelkiller :)

Måste man förså allt? Nej, det finns massor av saker som man inte försår och kommer heller aldrig att göra det.

Tex surströmming: Fattar nada att man kan ens äta den. En del tycker det är gott, en del tycker att surströmmingen är inte det viktigaste utan själva processen kring måltiden etc. Trots att jag fått dessa argument förklarat för mig, så förstår jag det fortfarande inte. Men, jag fortsätter inte att älta och kräva förklaringar för det.
Om man sen tycker att man ska högt ljud för trafiksäkerhets skull....ja, då tycker man det. Att jag sen personligen tycker att det var ett jäkla dåligt argument, så är det ändå hans motivering.

För min del är högt ljud är så enkelt som....det låter så förbannat gött när det brummar ordentligt(not det göteborska starka ordet) :)

Ja, osså kan man ju grilla korv.(nej, jag kan inte förklara nyrökt korv)
http://youtu.be/kLbn1_qhJxo

Mats Liifv
2012-11-01, 12:01
Saarela, vilka ljuddämpare har du på din Varadero? Vill minnas att du har något annat än original. Funderar själv på Leo Vince...

TMax500
2012-11-01, 12:03
Ja, osså kan man ju grilla korv.(nej, jag kan inte förklara nyrökt korv)http://youtu.be/kLbn1_qhJxoDu e la go....
*Göteborgska, kan betyda alltifrån "du är en skön typ" till "du är inte riktigt klar i knoppen" - välj själv, VS! :D*

Fortsätter den utvikning i OT som inletts:
I min värld är det självklart att det är säkrare att höras än att inte höras. Särskilt i stadstrafik. Det inträffar ofta att halvblinda bilister vill byta fil rakt in en hoj. Min erfarenhet är att den risken minskar med en bullrigare hoj jämfört med en tyst. Det borde väl vara givet att hörs man så märks man. Inte svårare än så.

Jag har ju både tystare och bullrigare hojar. Mer än en gång har jag "vridit på lite extra" (dvs bullrat lite extra) när jag märkt att en bil börjat dra sig närmre mittlinjen och inom 5 sekunder kommer att byta fil rakt in i mig. Ett extra "brôt" (oxå göteborgska) brukar få bilisten att reagera och avbryta sitt försök att meja ned mig. Ser tydligt skillnad på tystare och bullrigare hojar här. Så visst funkar det!

Sedan har vissa inlägg en poäng. De som kör med raka rör låter ofta för j*a mycket. Gör ont i öronen och gör allmänheten irriterade. Korkat, säger jag :) att dra på sig den motviljan och irritationen. Det slår på ett negativt sätt mot oss alla.

Till sist, en hoj skall låta gott tycker jag. Det är en del av upplevelsen att lyssna på ett vackert motorljud och avgasljud.

- Slut. Frågor på det? :)

EDIT: försöker att leva som jag lär: :)
Thruxton med Triumphs TOR-dämpare
Sprint med kolfiber-slipon
Aprilia med GPR slip on
(och den sålda TMaxen hade helsystem från Leo Vince)

Ove
2012-11-01, 14:02
Till sist, en hoj skall låta gott tycker jag. Det är en del av upplevelsen att lyssna på ett vackert motorljud och avgasljud.


:) Håller med om att vissa motorer låter gôtt, men då får inte avgasljudet vara störande högt. ;)

V Saarela
2012-11-01, 16:16
Du e la go....
*Göteborgska, kan betyda alltifrån "du är en skön typ" till "du är inte riktigt klar i knoppen" - välj själv, VS! :D*


Om jag nu får välja så tar jag "Du e la go" då :)



Saarela, vilka ljuddämpare har du på din Varadero? Vill minnas att du har något annat än original. Funderar själv på Leo Vince...

Jag har GPR, men föredrar nog Leo Vince pga bättre passform.
EVO II som du säkert läst, innebär att det finns löstagbara decibelkillers. Nu är det väl kanske inte hela världen om man måste byta till orginal vid besikningsdags eftersom på 07 o nyare behöver man inte riva "hela bakpartiet" för att lossa bultarna längst bak.

Mats Liifv
2012-11-01, 17:06
Om jag nu får välja så tar jag "Du e la go" då :)




Jag har GPR, men föredrar nog Leo Vince pga bättre passform.
EVO II som du säkert läst, innebär att det finns löstagbara decibelkillers. Nu är det väl kanske inte hela världen om man måste byta till orginal vid besikningsdags eftersom på 07 o nyare behöver man inte riva "hela bakpartiet" för att lossa bultarna längst bak.Tror nog att Decibelkillers får sitta kvar i så fall, vill inte "bröta" utan bara få lite lagom mulligt ljud...

V Saarela
2012-11-01, 19:07
Tror nog att Decibelkillers får sitta kvar i så fall, vill inte "bröta" utan bara få lite lagom mulligt ljud...

Vi får nog be att få en göteborgsavdelning snart? :)

Hamre
2012-11-01, 20:22
Vi får nog be att få en göteborgsavdelning snart? :)

E du go elle?

Intruder
2012-11-03, 20:56
Skiljer man på hobby o arbetsfordon
Hobby = V8 eller en V2a som brötar o låter är bara härligt
Bruks o arbets fordon ska bara vara tysta