handdator

Visa fullständig version : Dominator vs Transalp



rolfmm
2012-10-21, 20:32
Vad är störste skillnaden på Honda NX650 Dominator och XL600 Transalp?

RobbeS
2012-10-21, 21:24
Dominator encylindrig, Transalp tvåcylindrig. Eller Dominator mer grus än väg och transalp tvärtom är min definition. Båda är dock utmärkta allroundhojar.

Mats Liifv
2012-10-22, 07:54
På en Transalp kan du skjutsa, Dominatorns dyna är så kort att om man har passagerare så måste föraren mer eller mindre sitta på tanken. Skulle inte rekommendera den om du inte ska ha den till solohoj, vilket den är utmärkt till.

Allt beror på hur man vill använda sin hoj. Kortare turer och gärna på grusväg är Dominatorns område. Längre turer med eller utan passagerare och jag skulle hellre välja Transalpen.

Olle Å
2012-10-22, 08:36
På en Transalp kan du skjutsa, Dominatorns dyna är så kort att om man har passagerare så måste föraren mer eller mindre sitta på tanken. Skulle inte rekommendera den om du inte ska ha den till solohoj, vilket den är utmärkt till.

Allt beror på hur man vill använda sin hoj. Kortare turer och gärna på grusväg är Dominatorns område. Längre turer med eller utan passagerare och jag skulle hellre välja Transalpen.

Håller med Mats till fullo.
Har kört Dominator i fem år på alla underlag och även använt den som pendlarhoj även vintertid, då med dubbdäck. Många resor med packning till Norge.
Köpte en Transalp för ca fyra år sedan och den har gått ungefär likadant som Dominatorn . På alla underlag och även den med dubbdäck. Transalpen har dock en lite annan karaktär i motorn då den har en V-motor. När det gäller mckänslan, så upplevs kanske Transalpen som större och tyngre, men skenet bedrar nog lite, för det skiljer ju bara ca 6 kg på torrvikten. Transalpen verkar gå bättre med stor packning än var Dominatorn gör.
Visst kan man grusbusa med Transalpen , men det är lättare med Dominatorn, speciellt om man skrämmer ut några hästar till i motorn, vilket är ganska lätt.
har kört nästan tio år nu med dessa hojar och kan inte säga att jag har haft några fel på någon av dem. Har gjort all service utom vetiljustering själv. Man brukar säga att Hondas motorer är "skottsäkra.":):):)

rolfmm
2012-10-22, 09:55
Ja, jag har hört att Transalpen är det mest driftsäkra man kan ha, knapt inkörd vid 15000 mil. Har används som budcykel i Oslo i många år.
Jag trodde Dominatorn var tvåcylindrig då det går två rör ut från motoren...... ;-)

Mats Liifv
2012-10-22, 11:08
Ja, jag har hört att Transalpen är det mest driftsäkra man kan ha, knapt inkörd vid 15000 mil. Har används som budcykel i Oslo i många år.
Jag trodde Dominatorn var tvåcylindrig då det går två rör ut från motoren...... ;-)Dom är riktiga evighetsmaskiner både TransAlp, Africa Twin och Varaderon under förutsättning att dom sköts om på ett rimligt vis!