handdator

Visa fullständig version : Pendlarkläder



christian12345
2012-10-21, 19:39
Hej,

Jag ska börja pendla till jobbet i vår och har köpt min första MC i dag, en Intruder. Tyvärr är det också allt jag har, så det måste bli lite shopping här...

Tips om bra jackor och byxor mottas varmt!

Jag hade tänkt mig en klassisk skinnjacka av något slag. Jag vet inget om varken förhandlare, märken, internetaffärer, eller om man ska ha något slags skydd eller padding i den eller ej.

Byxorna tänkte jag att jag borde kunna ha några vida byxor i någon slags textil/gore tex, eller vad vet jag. Idén är i alla fall att jag ska ha dem utanpå de vanliga byxorna och bara ta av dem när jag parkerar.

Kläderna måste klara 20 minuter med regn, men det gissar jag att de flesta MC-kläder gör, eller?

Hälsningar,
Christian

Olle Å
2012-10-21, 20:16
Hej,

Jag ska börja pendla till jobbet i vår och har köpt min första MC i dag, en Intruder. Tyvärr är det också allt jag har, så det måste bli lite shopping här...

Tips om bra jackor och byxor mottas varmt!

Jag hade tänkt mig en klassisk skinnjacka av något slag. Jag vet inget om varken förhandlare, märken, internetaffärer, eller om man ska ha något slags skydd eller padding i den eller ej.

Byxorna tänkte jag att jag borde kunna ha några vida byxor i någon slags textil/gore tex, eller vad vet jag. Idén är i alla fall att jag ska ha dem utanpå de vanliga byxorna och bara ta av dem när jag parkerar.

Kläderna måste klara 20 minuter med regn, men det gissar jag att de flesta MC-kläder gör, eller?

Hälsningar,
Christian
Jag tycker nog du skall köpa goretexkläder. Nu finns det ju med varselfärger insydda. De kläderna är ju både varma,vindtäta och vattentäta. Går utmärkt att ha utanpå andra kläder.:):)

Ove
2012-10-21, 21:47
Hej,

Jag ska börja pendla till jobbet i vår och har köpt min första MC i dag, en Intruder. Tyvärr är det också allt jag har, så det måste bli lite shopping här...

Kläderna måste klara 20 minuter med regn, men det gissar jag att de flesta MC-kläder gör, eller?


:cool: Trots alla roligheter som sägs om den butiken så ar mitt bästa tips att gå till Biltema och titta på deras ställ. Kvaliten motsvarar kläder som är mångdubbelt dyrare och fungerar tydligen bra. Jag har just aldrig hört klagomål från såna som använder dom - bara från såna som inte skulle kunna tänka sig att handla där. :rolleyes:

För pendling dagligen är det nog bara Goretex som gäller. ;)

AT-gubben
2012-10-22, 10:06
Naturligtvis ska du inte ha en skinnjacka! Den klarar inte regn:mad: Men som Ove så riktigt påpekar så är Biltema en bra variant om man vill ha billigt hojställ. Jacka och byxor, med membran, kostar ca 1000:- svenska kronor per plagg. Glöm inte att lägga till ett par hojstövlar och handskar, ett måste den dagen då olyckan är framme. (Hjälmen kaske du redan har?)

Har själv en jacka från Biltema och här ganska nöjd. Kvaliten är väl inte den bästa men man får det man betalar för. När du sen upptäcker att hojen går att använda för annat än bara till och från jobbet och milantalet drar iväg så finns det en uppsjö varianter av hojkläder att välja på.

Rygg, armbåg och knäskydd är troligt redan med i köpet, om inte komplettera.

RobbeS
2012-10-22, 10:11
Pendlarkläder ska vara lätta att ta på och av och dra över de vanliga kläderna. Därför undrar jag varför ingen tillverkare kommit på idén med en overall typ skoteroverall med godkända skydd?
Eller det kanske finns?

Figurehead
2012-10-22, 12:13
Naturligtvis ska du inte ha en skinnjacka! Den klarar inte regn:mad:

Va? Det gör den ju alldeles utmärkt! Man får se till att smörja in den bara, vilket måste göras iaf. för att förhindra sprickbildning.
Körde 2 timmar i regn med min skinnjacka och var snustorr när jag kom fram!

christian12345
2012-10-22, 21:16
Tack för alla svar!

Jag var på Biltema i dag. För en sådan som mig som måste köpa precis allt samtidigt så ser det ut som att Biltema är ett mycket bra alternativ, om jag kollar på "riktiga" mc-affärer så blir det här kalaset mångfaldigt dyrare. Och om man senare vill byta upp sig (jag gissar att hjälmen och jackan ligger nära till hands) så har man ju grejer att låna ut till kompisar som vill sitta bakpå.

Olle Å
2012-10-22, 21:24
Tack för alla svar!

Jag var på Biltema i dag. För en sådan som mig som måste köpa precis allt samtidigt så ser det ut som att Biltema är ett mycket bra alternativ, om jag kollar på "riktiga" mc-affärer så blir det här kalaset mångfaldigt dyrare. Och om man senare vill byta upp sig (jag gissar att hjälmen och jackan ligger nära till hands) så har man ju grejer att låna ut till kompisar som vill sitta bakpå.

Jag köpte ett par Biltema byxor med löstagbart foder förra veckan och lyckades med att få inviga dem i ett oherrans regnväder. Klart godkända.
Mina gamla Jofama hade hängt med i sex eller sju år då de började läcka.:rock:

AT-gubben
2012-10-23, 09:08
Va? Det gör den ju alldeles utmärkt! Man får se till att smörja in den bara, vilket måste göras iaf. för att förhindra sprickbildning.
Körde 2 timmar i regn med min skinnjacka och var snustorr när jag kom fram!

Snustorr på insidan, javisst. Men kör ett par timmar till och du har en väldigt tung jacka som inte torkar i brådrasket. Troligt är att det då även har trängt igenom skinn och foder. Ett textilställ med membran blir visserligen blött på utsidan men torkar mycket snabbare och fodrar inte insmörjning utan det räcker med en tvätt och impregnering per år.

Sen är det så att även om textilställ är täta så vill det gärna bli fuktigt och kanske blött på insidan p.g.a. att alla kläder har hål för armar, huvud och ben där vatten letar sig in i alla fall. Att hålla sig torr i regn blir till en konst som man lär av erfarenhet hur man ska klä sig för att hålla sig torr länge. Byxor utanför stövelskaften är väl för dom flesta en självklarhet och beroende på körställning och hojtyp så har man jackärmarna utan eller innanför handskskaftet. Har man jackan innanför hanskskaftet så blir man blöt inne i handsken när man reser sig från hojen, om man inte håller armarna högt. :adore: Det är i alla fall mina erfarenheter. ;)

Molgan
2012-10-23, 10:41
Snustorr på insidan, javisst. Men kör ett par timmar till och du har en väldigt tung jacka som inte torkar i brådrasket. Troligt är att det då även har trängt igenom skinn och foder. Ett textilställ med membran blir visserligen blött på utsidan men torkar mycket snabbare och fodrar inte insmörjning utan det räcker med en tvätt och impregnering per år.

Sen är det så att även om textilställ är täta så vill det gärna bli fuktigt och kanske blött på insidan p.g.a. att alla kläder har hål för armar, huvud och ben där vatten letar sig in i alla fall. Att hålla sig torr i regn blir till en konst som man lär av erfarenhet hur man ska klä sig för att hålla sig torr länge. Byxor utanför stövelskaften är väl för dom flesta en självklarhet och beroende på körställning och hojtyp så har man jackärmarna utan eller innanför handskskaftet. Har man jackan innanför hanskskaftet så blir man blöt inne i handsken när man reser sig från hojen, om man inte håller armarna högt. :adore: Det är i alla fall mina erfarenheter. ;)
Fast nu hade TS bara 20 minuter till jobbet, så det ska var ett rejält störtregn för att det ska bli problematiskt. =) Ett alternativ vg regnskydd, när vi ändå är inne på Biltema, är biltemas 2-delade regnställ som är lätt att komma i och ur samt tar lite plats när man packar ihop det. Funkar riktigt bra.

Olle Å
2012-10-23, 11:07
Snustorr på insidan, javisst. Men kör ett par timmar till och du har en väldigt tung jacka som inte torkar i brådrasket. Troligt är att det då även har trängt igenom skinn och foder. Ett textilställ med membran blir visserligen blött på utsidan men torkar mycket snabbare och fodrar inte insmörjning utan det räcker med en tvätt och impregnering per år.

Sen är det så att även om textilställ är täta så vill det gärna bli fuktigt och kanske blött på insidan p.g.a. att alla kläder har hål för armar, huvud och ben där vatten letar sig in i alla fall. Att hålla sig torr i regn blir till en konst som man lär av erfarenhet hur man ska klä sig för att hålla sig torr länge. Byxor utanför stövelskaften är väl för dom flesta en självklarhet och beroende på körställning och hojtyp så har man jackärmarna utan eller innanför handskskaftet. Har man jackan innanför hanskskaftet så blir man blöt inne i handsken när man reser sig från hojen, om man inte håller armarna högt. :adore: Det är i alla fall mina erfarenheter. ;)

Jag köpte ett beg. GORETEXSTÄLL för ca 5 år sedan. Det har funkat väldigt bra till alldes nyligen då byxorna tydligen råkat ut för att membranet spruckit i grenen. Det stället har hållit mig torr i heldagsregn flera gånger under färder i Norge. Jag fick för många år sedan ett par handtagsmuffar vilka är ett måste för att hålla regnet borta från handskar och hindra vattnet att komma in i ärmarna. Värmehandtag är ju också kalasbra att ha Ett par regnskydd till stövlarna är ju heller inte fel. Annars så gäller det att smörja dem ordentligt. Köpte ett par goretexstövlar på handelsboden i våras som utlovades vara regntäta. I helsike att de var. Däremot så är mina gamla endurostövlar väl smorda, täta.
Men man får räkna med att det blir fuktigt kring halsen i allafall, så man bör ha en extra buff att byta med och kanske ett par extra handskar om man kör i regnväder en hel dag.:):)

Molgan
2012-10-23, 11:37
Ett par regnskydd till stövlarna är ju heller inte fel. Annars så gäller det att smörja dem ordentligt. Köpte ett par goretexstövlar på handelsboden i våras som utlovades vara regntäta. I helsike att de var. Däremot så är mina gamla endurostövlar väl smorda, täta.
När det gäller skodon så kan jag rekommendera TCX Infinity GTX (http://www.24mx.se/mc/p/mc-stovel-tcx-infinity-gtx/14992/mc-stovlar/k291/mc-stovlar---touring/s641/), då behövs inga regnskydd. Inte biltemastandard på priset men helt suveräna, 100% vattentäta, aldrig för varma eller kalla trots körning i allt från +40 till -25 och även promenadvänliga. Lite för mjuka för enduro men som allroundkänga är de optimala. Låg 100 mil i hällregn med dem och var snustorr om fötterna efteråt.

Nina
2012-10-23, 11:59
Låg 100 mil i hällregn med dem och var snustorr om fötterna efteråt.

Härligt, precis vad jag önskar mig. Tack för ett bra råd. :)

RobbeS
2012-10-23, 12:02
När det gäller skodon så kan jag rekommendera TCX Infinity GTX (http://www.24mx.se/mc/p/mc-stovel-tcx-infinity-gtx/14992/mc-stovlar/k291/mc-stovlar---touring/s641/), då behövs inga regnskydd. Inte biltemastandard på priset men helt suveräna, 100% vattentäta, aldrig för varma eller kalla trots körning i allt från +40 till -25 och även promenadvänliga. Lite för mjuka för enduro men som allroundkänga är de optimala. Låg 100 mil i hällregn med dem och var snustorr om fötterna efteråt.

Kör själv med Meindel Extreme Dovre, jaktkängor. Funkar alldeles kanon och är både varma, regnsäkra och bekväma. Säkerhetsmässigt så är dom ju inte klassade som mc skor men det finns inte en chans att Biltemas sladderskor är säkrare än kängorna.

engström67
2012-10-23, 12:56
När det gäller skodon så kan jag rekommendera TCX Infinity GTX (http://www.24mx.se/mc/p/mc-stovel-tcx-infinity-gtx/14992/mc-stovlar/k291/mc-stovlar---touring/s641/), då behövs inga regnskydd. Inte biltemastandard på priset men helt suveräna, 100% vattentäta, aldrig för varma eller kalla trots körning i allt från +40 till -25 och även promenadvänliga. Lite för mjuka för enduro men som allroundkänga är de optimala. Låg 100 mil i hällregn med dem och var snustorr om fötterna efteråt.

Verkar kanon:) annars är dessa kanon dom kör jag med.http://www.4speed.se/sv/artiklar/daytona-trans-open-gtx.html

Men dom där var dyra på dom,finns andra i sverige som ligger 1000lappen under,men sedan kan man ju missgynna våra återförsäljare och köpa från tyskland direkt:)

Mats Liifv
2012-10-23, 14:39
När det gäller skodon så kan jag rekommendera TCX Infinity GTX (http://www.24mx.se/mc/p/mc-stovel-tcx-infinity-gtx/14992/mc-stovlar/k291/mc-stovlar---touring/s641/), då behövs inga regnskydd. Inte biltemastandard på priset men helt suveräna, 100% vattentäta, aldrig för varma eller kalla trots körning i allt från +40 till -25 och även promenadvänliga. Lite för mjuka för enduro men som allroundkänga är de optimala. Låg 100 mil i hällregn med dem och var snustorr om fötterna efteråt.

Kan bara instämma!

Bästa stövlarna jag haft. Funkade i 4 år, tills ett rådjur vid närkontakt tog med sig spännen på högerstöveln. Fram tills dess hade dom varit 100% vattentäta under hårt användande på alla typer av underlag, inte minst mycket grusåkning. Rekommenderas varmt!