handdator

Visa fullständig version : en bra länk (jämföra sittpositioner)



Hondamannen
2012-10-20, 17:11
hej!

Här kommer en bra länk som kan hjälpa en att jmf sittpositionen mellan olika hojar.

http://cycle-ergo.com/

Mvh

hondamannen

Lottaje
2012-10-20, 18:31
Toppenlänk!
Tack!
/Lotta

simonwellander
2012-10-20, 18:36
Tack som f-n! Precis vad jag letade efter :O

Hondamannen
2012-10-20, 19:47
Varsågod! Har själv en del bekymmer med axlar och högra benet numera och detta program underlättar en del sökandet efter nästa hoj.

Jourtjänst
2012-10-21, 00:07
Tackar! Kanon.

Nina
2012-10-21, 09:11
Jättbra länk! Tack så mycket för delningen med övriga. :-)

Hondamannen
2012-10-27, 01:21
När man går in på länken och kollar så står det en rubrik som heter Handlebar rise och en annan som heter handlebar pull-back.

Handlebar rise antar jag att man får till genom att lägga distanser mellan. Det kallas väl vackert för styrhöjare eller?

Det andra, handlebar pullback har jag inte riktigt koll på. Finns det färdiga kit? Hur gör man om får ett minusvärde?

Guzzi-Leif
2012-10-27, 10:33
Vilken suverän grej - tackar!

Guzzi-Leif
2012-10-27, 10:34
När man går in på länken och kollar så står det en rubrik som heter Handlebar rise och en annan som heter handlebar pull-back.

Handlebar rise antar jag att man får till genom att lägga distanser mellan. Det kallas väl vackert för styrhöjare eller?

Det andra, handlebar pullback har jag inte riktigt koll på. Finns det färdiga kit? Hur gör man om får ett minusvärde?

Är inte "pullback" helt enkelt att man lossat klamrarna och vridit styret bakåt/framåt?

Håkan46
2012-10-27, 18:18
Kanske en sån här. Finns justerbara +/- också. Ofta får man förlänga wire och bromsslangar.
http://www.louis.de/_20251ac64d92c415a2f040780677a8f6ce/index.php?topic=artnr_gr&artnr_gr=10021487
//Håkan

Hondamannen
2012-10-28, 18:09
tackar för länken Håkan!

http://www.youtube.com/watch?v=KpL79h30bgM

Kolla på den här klippet som handlar om mana 850 runt fjärde minuten på inspelningen visar han några hack på framgaffeln. Menar han att man släppa ner styret några centimeter? Enligt ergo-programmet så skulle jag behöva ha en handlebar-pullback på minus fyra centimeter. Det tolkar jag som att jag skulle behöva släppa ner styret 4 centimeter. Om det är det som han har gjort är det ju enkelt åtgärdat. Någon som kan reda ut detta åt mig?

Olle Å
2012-10-29, 09:54
tackar för länken Håkan!

http://www.youtube.com/watch?v=KpL79h30bgM

Kolla på den här klippet som handlar om mana 850 runt fjärde minuten på inspelningen visar han några hack på framgaffeln. Menar han att man släppa ner styret några centimeter? Enligt ergo-programmet så skulle jag behöva ha en handlebar-pullback på minus fyra centimeter. Det tolkar jag som att jag skulle behöva släppa ner styret 4 centimeter. Om det är det som han har gjort är det ju enkelt åtgärdat. Någon som kan reda ut detta åt mig?

Verkar lite klurigt. Om du släpper upp gaffelbenen, så har din sittergonometri förändrats så till vida att hojen lutar lite mera framåt och du följer då med framåt lite grann.
Om du har en " adapter " som flyttar styret bakåt, så får du en mera upprätt sittställning.
Annars så kan du försöka få tag i någon som kan bocka hydraulrör och fixa ett styre som passar dig. i så fall kan du ju lacka det nya styret eller lämna det till förkromning.:):):)

Hondamannen
2012-10-29, 10:04
Okej Olle, så då får jag med andra ord en mer framåt lutad körställning? Kan man säga att styret sjunker lite ner gaffelbenen går uppåt?

engström67
2012-10-29, 11:45
Verkar lite klurigt. Om du släpper upp gaffelbenen, så har din sittergonometri förändrats så till vida att hojen lutar lite mera framåt och du följer då med framåt lite grann.
Om du har en " adapter " som flyttar styret bakåt, så får du en mera upprätt sittställning.
Annars så kan du försöka få tag i någon som kan bocka hydraulrör och fixa ett styre som passar dig. i så fall kan du ju lacka det nya styret eller lämna det till förkromning.:):):)

Hydraulrör??så mjuka som dom är,viker väl sig.:eek:.annars finns det ju styren i aluminium som passar alla att köpa.har själv valt ut ett till min kommande explorer från Rhental,endast 1000 spänn blir nog perfekt så slipper jag åka med styret i knä:)

Olle Å
2012-10-29, 18:53
Hydraulrör??så mjuka som dom är,viker väl sig.:eek:.annars finns det ju styren i aluminium som passar alla att köpa.har själv valt ut ett till min kommande explorer från Rhental,endast 1000 spänn blir nog perfekt så slipper jag åka med styret i knä:)

Jag menar naturligtvis inte den mjuka sorten utan högtrycks stålrör.:banghead: