handdator

Visa fullständig version : Glapp i nytt styrlager



pm22dm
2012-10-17, 23:15
Första inlägget! Hej allihopa!

Cykeln är en XJ 600 från 87.

Bytte styrlager till ett par nya, koniska.
Tyckte mig vara noga med att få in lagerbanorna hela vägen.
Fettade in och tightade upp lagret enligt konstens regler.
Inga glapp när man rycker i gaffelbenen.
Dock om jag bromsar eller står still och trycker ner hårt knäpper det till och det är styrlagret som glappar, kan känna att det rör sig gentemot ramen så att säga.

Finns det något standardfel vid montering som man gör (förutom att inte få i banorna hela vägen..?)

Har givetvis försökt tighta lagret mer, testade att dra åt det aningen för hårt men det var fortfarande ett litet glapp då - så jag släppte på det igen.

Olle Å
2012-10-18, 08:34
Första inlägget! Hej allihopa!

Cykeln är en XJ 600 från 87.

Bytte styrlager till ett par nya, koniska.
Tyckte mig vara noga med att få in lagerbanorna hela vägen.
Fettade in och tightade upp lagret enligt konstens regler.
Inga glapp när man rycker i gaffelbenen.
Dock om jag bromsar eller står still och trycker ner hårt knäpper det till och det är styrlagret som glappar, kan känna att det rör sig gentemot ramen så att säga.

Finns det något standardfel vid montering som man gör (förutom att inte få i banorna hela vägen..?)

Har givetvis försökt tighta lagret mer, testade att dra åt det aningen för hårt men det var fortfarande ett litet glapp då - så jag släppte på det igen.

Om glappet är i "axelns" riktning verkar det vara någon schimsning som fattas. Alternativt är någon lagerbana inte är i rätt läge.:confused:

Borken
2012-10-18, 08:42
Eller så är det bromsklossarna som rör sig!

pm22dm
2012-10-18, 08:57
Som det känns så är det radiellt glapp men det är ju svårt att säga.
Jag får väl bita i det sura och plocka ner alltihop igen och kolla så banorna ligger rätt ändå.

Det är icke bromsbeläggen som rör sig dessvärre. Eftersom jag kan känna hur själva styranordningen med lager osv rör sig i förhållande till ramen.

Olle Å
2012-10-18, 17:19
Som det känns så är det radiellt glapp men det är ju svårt att säga.
Jag får väl bita i det sura och plocka ner alltihop igen och kolla så banorna ligger rätt ändå.

Det är icke bromsbeläggen som rör sig dessvärre. Eftersom jag kan känna hur själva styranordningen med lager osv rör sig i förhållande till ramen.

När det gäller de koniska lagren, så skall de ju täta mot sig själva om man drar ihop dem. Har du verkligen dragit till kupolmuttern stenhårt och därefter lossat den lite grann. Just bara så att styrningen går lätt. Förra året bytte jag lager på en xj 600 och det var ju en lätt operation. :):)
ps. jag använde SKF-lager köpta från Lelles

engström67
2012-10-18, 19:35
Som det känns så är det radiellt glapp men det är ju svårt att säga.
Jag får väl bita i det sura och plocka ner alltihop igen och kolla så banorna ligger rätt ändå.

Det är icke bromsbeläggen som rör sig dessvärre. Eftersom jag kan känna hur själva styranordningen med lager osv rör sig i förhållande till ramen.

Är det biltema lager??

Ove
2012-10-18, 19:45
Som det känns så är det radiellt glapp men det är ju svårt att säga.
Jag får väl bita i det sura och plocka ner alltihop igen och kolla så banorna ligger rätt ändå.


Radiellt glapp med koniska lager beror bara på att dom inte är tillräckligt ansatta. Om du har skruvat till efter ordning och det ändå glappar finns det en möjlighet att du har glömt en bricka eller att du får lägga till en helt enkelt.

Guzzi-Leif
2012-10-18, 21:07
Är du helt säker på att det inte är övre gaffelkronan som glappar gentemot styrstammen (alltså inte egentligt styrlagerglapp)?

Olle Å
2012-10-19, 08:47
Radiellt glapp med koniska lager beror bara på att dom inte är tillräckligt ansatta. Om du har skruvat till efter ordning och det ändå glappar finns det en möjlighet att du har glömt en bricka eller att du får lägga till en helt enkelt.

Bara för att retas, så finns det ju ytterligare en möjlighet som man då inte kan komma till rätta med schimsning och det är den möjligheten att någon av de yttre ringarna har något för liten diameter. Om det skulle vara så, kan man fixa det med att ta bort lagret igen och rengöra noggrant och trycka dit det igen med Locktite emellan. Sedan måste det härdas. Se bruksanvisningen.
Det skall vara ett litet motstånd då man sätter i nya lagerbanor.

Ett tips som är allmänt gällande. Skall du sätta in ett lager i typ ett rör, så kan du kyla lagret exvis med kolsyresnö från en brandsläckare. Ibland kan det räcka med några timmar i en frysbox i stället. Skall du montera lagret på en axel kan du värma det med exvis värmepistol. Värm då bara inte för mycket ,så härdningen pajar. Man kan också koka olja i en kastrull.. Om oljan i kastrullen tar eld måste man ha ett tättslutande lock till hands. Har för mig att oljan kokar vid ca 250 C. Gäller mineralolja. Bakugnen kan också gå bra.:rock::rock:

Ove
2012-10-19, 09:58
Bara för att retas, så finns det ju ytterligare en möjlighet som man då inte kan komma till rätta med schimsning och det är den möjligheten att någon av de yttre ringarna har något för liten diameter. Om det skulle vara så, kan man fixa det med att ta bort lagret igen och rengöra noggrant och trycka dit det igen med Locktite emellan. Sedan måste det härdas. Se bruksanvisningen.
Det skall vara ett litet motstånd då man sätter i nya lagerbanor.


Helt rätt Olle. Jag förutsatte att ytterringen passade i sätet men det kan ju faktiskt vara att yttre ringen går in alltför lätt och då finns ju glappet där, men inte i själva lagret. :)

pm22dm
2012-10-19, 15:51
Okej!! Tack för edra tips.

Nu har jag haft isär hela styrstammen igen, lagerbanorna låg som det skulle, allting såg bra ut. För säkerhets skulle knackade jag lite på lagerbanorna för att driva in dom om det var möjligt. Gjorde rent och smorde på med nytt fett (tog denna gången extra mycket).

Satte tillbaka allting igen, men glappet är kvar, dock lite mindre den här gången.

För att svara på lite frågor:

Det är radiellt glapp i lagren och inget annat.
Jag köpte lagren på Lelles.
Lagerbanorna sitter med krymppassning (kylde med kylspray för att då dit dem.)
Nedre lagret sitter även det med krymppassning.
Har dragit muttern hårt och sedan släppt på den. (Jag skrev enligt konstens regler :))
Har icke glömt någon bricka/shims. Satt då inget där när jag tog isär och följde ej med något nytt.

Så.... jag har nu ingen aning om vad jag skall ta mig till. Inte kul att ha ett glapp varje gång man bromsar någorlunda hårt med nya styrlager.

Får ta isär det igen och sätta loctite på övre lagrets innerbana, det är det enda jag kan tänka mig kan hjälpa nu.

pm22dm
2012-10-19, 15:56
Är du helt säker på att det inte är övre gaffelkronan som glappar gentemot styrstammen (alltså inte egentligt styrlagerglapp)?

Eftersom du frågar detta så undrar jag hur jag skall kunna se om det är gaffelkronan som glappar mot styrstammen? Jag håller fingret mot ramen och övre "dammskyddet" och känner att det rör sig där.

pm22dm
2012-10-19, 18:10
EDIT på tidigare inlägg.

Glappet är kvar men är mycket mindre nu efter isärtagningen, så nånting måste jag ha gjort rätt. Ska testa att spänna ihop lagren ännu mera i morgon.

Guzzi-Leif
2012-10-19, 21:00
Nu kanske jag frågar på ett sätt som du upplever taskigt men: Du har väl en av gaffelkronorna öppen gentemot gaffelbenen då du skruvar på toppmuttern? Annars får du ju ett spänn där och uppnår inte full press...

Avseende shims o brickor: Kolla på en sprängskiss (brukar gå att googla fram) så inte tidigare ägare slarvat bot något som ska finnas.

Lycka till morgens!

pm22dm
2012-10-20, 10:59
Nu kanske jag frågar på ett sätt som du upplever taskigt men: Du har väl en av gaffelkronorna öppen gentemot gaffelbenen då du skruvar på toppmuttern? Annars får du ju ett spänn där och uppnår inte full press...

Avseende shims o brickor: Kolla på en sprängskiss (brukar gå att googla fram) så inte tidigare ägare slarvat bot något som ska finnas.

Lycka till morgens!

Nej då varför skulle jag uppleva det taskigt?

Jag har inte så stor erfarenhet av MC därför kan jag inte namnen på alla muttrar och vad saker heter osv. Har dock skruvat sedan barnsben och är snart färdigutbildad maskinist (Maskinbefäl på fartyg) så det här med ansättning av lager, krymppassningar och så vidare är inget nytt för mig.

När jag drar åt muttern som spänner ihop lagren till styrstammen har jag loss hela övre gaffelkronan, för att öht komma åt, sen drar jag åt styret och sist klämmorna till gaffelkronan. Är detta fel sätt?

Jag har faktiskt kollat sprängskisser innan och det verkar inte vara någon shims/bricka där original.

AT-gubben
2012-10-20, 14:38
Har läst allt som är skrivet och allt verkar mystiskt. :eek: Sitter här i min kammare och flurar. Allt är rätt från början till slut, det ska inte finnas något glapp. Men det gör det. Humm! Det enda jag kan fundera över är.................det rätt dim. på lagren? Men det ska inte spela någon roll, egentligen. Men om lagren är smalare och gängorna inte räcker till för att få tillräckligt drag........mindre troligt. Men mät och kolla för säkerhets skull. Eller/också kolla om shims hjälper? Men jag fattar att det inte är lätt att lösa detta, kan bara hoppas att du på det ena eller andra sättet lyckas. Att ta hjälp av ett par nya ögon :eek: kan vara bra. Kunna se på ett annat sätt, en annan vinkel kan vara något.
Lycka till.

pm22dm
2012-10-21, 11:39
Har läst allt som är skrivet och allt verkar mystiskt. :eek: Sitter här i min kammare och flurar. Allt är rätt från början till slut, det ska inte finnas något glapp. Men det gör det. Humm! Det enda jag kan fundera över är.................det rätt dim. på lagren? Men det ska inte spela någon roll, egentligen. Men om lagren är smalare och gängorna inte räcker till för att få tillräckligt drag........mindre troligt. Men mät och kolla för säkerhets skull. Eller/också kolla om shims hjälper? Men jag fattar att det inte är lätt att lösa detta, kan bara hoppas att du på det ena eller andra sättet lyckas. Att ta hjälp av ett par nya ögon :eek: kan vara bra. Kunna se på ett annat sätt, en annan vinkel kan vara något.
Lycka till.

Ja, jag tycker inte att det borde finnas nåt som kan vara fel egentligen mer än att lagren helt enkelt är felaktiga. Ska testa att shimsa och se om det hjälper, men troligast icke.
Kanske pröva ditt tips med att låna ett par andra ögon också. Men det är ju inte så många bitar som kan hamna fel egentligen.

Olle Å
2012-10-21, 17:38
Helt rätt Olle. Jag förutsatte att ytterringen passade i sätet men det kan ju faktiskt vara att yttre ringen går in alltför lätt och då finns ju glappet där, men inte i själva lagret. :)

Finns ju ytterligare ett fel som det kan vara. Om det ena lagret råkar ha en avvikande lagerbana i förhållande till det andra, så blir det inte tätt hur hår du än drar till eftersom de bägge lagren måste samverka om du använder koniska lager. I sånt fall kan man lösa det hela med schims.
Undrar hur det skulle funka att byta plats på innerbanorna på axeln? Om då problemet kvarstår, så är ju lagren lika.
Antar du har koniska lager. Men vilket fabrikat??
Jag bytte tidigare förutom på en Xj 600 även på en Transalp till SKF-lager utan några som helst problem.

pm22dm
2012-10-21, 18:32
Finns ju ytterligare ett fel som det kan vara. Om det ena lagret råkar ha en avvikande lagerbana i förhållande till det andra, så blir det inte tätt hur hår du än drar till eftersom de bägge lagren måste samverka om du använder koniska lager. I sånt fall kan man lösa det hela med schims.
Undrar hur det skulle funka att byta plats på innerbanorna på axeln? Om då problemet kvarstår, så är ju lagren lika.
Antar du har koniska lager. Men vilket fabrikat??
Jag bytte tidigare förutom på en Xj 600 även på en Transalp till SKF-lager utan några som helst problem.

Vill helst inte prygla ut lagerbanorna igen då dessa sitter krympta i styrhuvudet eller vad det heter. Jag köpte lagren på Lelles och jag har för mig att det stog SKF på dom, så det är ju bra lager i alla fall. Vilken årsmodell var det på den XJ600 du bytte på då?

Olle Å
2012-10-21, 20:17
Vill helst inte prygla ut lagerbanorna igen då dessa sitter krympta i styrhuvudet eller vad det heter. Jag köpte lagren på Lelles och jag har för mig att det stog SKF på dom, så det är ju bra lager i alla fall. Vilken årsmodell var det på den XJ600 du bytte på då?
det var en 97:a:)

Guzzi-Leif
2012-10-23, 21:20
Nej då varför skulle jag uppleva det taskigt?

Jag har inte så stor erfarenhet av MC därför kan jag inte namnen på alla muttrar och vad saker heter osv. Har dock skruvat sedan barnsben och är snart färdigutbildad maskinist (Maskinbefäl på fartyg) så det här med ansättning av lager, krymppassningar och så vidare är inget nytt för mig.

När jag drar åt muttern som spänner ihop lagren till styrstammen har jag loss hela övre gaffelkronan, för att öht komma åt, sen drar jag åt styret och sist klämmorna till gaffelkronan. Är detta fel sätt?

Jag har faktiskt kollat sprängskisser innan och det verkar inte vara någon shims/bricka där original.

Alla rätt, broder!

akems
2012-10-24, 14:48
Har du kollat så glappet är i styrlagret,det finns ju andra saker som kan glappa tex gaffelkronan glapp i lagringarna till gaffeln osv.

Ove
2012-10-24, 19:58
:hmmmm2: Kom plötsligt på! På min första återfallarhoj, en Suzuki GSX400f fanns det ett mysko axialglapp. Inget glapp på något annat vis och inget motstånd eller ojämn rörelse vid vridning av styret. Det enda som jag märkte när jag körde var att det kunde klonka till när jag hoppade över något gupp eller körde i en grop.

Ingen upptäckte att det skulle vara problem med styrlagret och jag fick ingen förklaring på problemet, men det kanske jag kan få när du hittat vad som felas.

pm22dm
2013-08-21, 14:18
Lyfter den här gamla tråden bara för att skriva att det löste sig av sig självt.
När jag tog ut hojen i våras var glappet borta.
Har ingen aning om varför.

jrutgers
2013-08-21, 16:23
Lyfter den här gamla tråden bara för att skriva att det löste sig av sig självt.
När jag tog ut hojen i våras var glappet borta.
Har ingen aning om varför.

Hmm, fel som löser sig självt är jag inte förtjust i.
Om ingen justering gjorts, kan man ju undra hur ett lager av sug självt kan sluta glappa :-)
Eller är det självjusterande !?

Hepp

pm22dm
2013-08-21, 17:28
Hmm, fel som löser sig självt är jag inte förtjust i.
Om ingen justering gjorts, kan man ju undra hur ett lager av sug självt kan sluta glappa :-)
Eller är det självjusterande !?

Hepp

Det enda jag kan tänka mig är att det satte sig ordentligt (koniskt lager) efter ett tag. Men som sagt hela grejen med denna tråd är ju väldigt märklig. Det SKALL icke glappa på det viset det gjorde när man gjort allting rätt och dessutom haft isär det och dubbelkollat...