handdator

Visa fullständig version : ekerfälgar till suzuki gsx400



dubbear
2012-10-16, 16:01
Hej på er ny på detta forum.
Jag har köpt en suzuki gsx 400 från 82 som ja ska försöka bygga om i vinter.
Detta är första försöket på att bygga om något själv,

Bland annat vill jag ha på ekerfälgar och off road däck.
Kan någon vänlig själ ge mig en ide om hur man gör detta på billigaste sätt?


Frankensteins motorcykel

http://i.imgur.com/kvYcU.jpg

namn
2012-10-16, 16:34
Ingen aning om hur du ska hitta grejor som passar, men faan vad det blev frÄnT med "lite" photoshoppande...

Eller som min bortgångne far skulle ha sagt: Jaaa Haaa du. du har ideer du....

dubbear
2012-10-16, 17:32
Ja i photoshop är det ju ganska enkelt gjort.
får se hur de går i verkligheten

klaus
2012-10-16, 18:54
du får nog börja med att kolla vilken storlek på däcken du får in i hojen och vad det är för storlekar som finns (allt finns inte)
när du kommit så långt så vet du storleken på fälgen du måste ha, sedan är det bara snacka med nån som kan bygga dina hjul - hittar du färdiga ekerhjul som passar hojen så får du kolla vilka crossdäck som finns till de
Lycka till
har en 400 -1984 om du vill ha reservdelar

dubbear
2012-10-17, 12:09
du får nog börja med att kolla vilken storlek på däcken du får in i hojen och vad det är för storlekar som finns (allt finns inte)
när du kommit så långt så vet du storleken på fälgen du måste ha, sedan är det bara snacka med nån som kan bygga dina hjul - hittar du färdiga ekerhjul som passar hojen så får du kolla vilka crossdäck som finns till de
Lycka till
har en 400 -1984 om du vill ha reservdelar

enligt Haynes
fram 3,00S18 4PR

bak 3,50S18 4PR

Problemet är att detta säger mig lite
17tum är det ki fram och bak

klaus
2012-10-17, 16:38
ok
då har du en 18" stor och ca 2" bred fälg fram
och 18" stor och ca 2,5" bred fälg bak

däcksbredd fram är drygt 80mm
däcksbredd bak är drygt 90mm

nästa steg är mäta hur mycket marginal du har innan däcket börjar ta i saker o ting,både dreddmässigt och höjdmässigt. Då kan man få fram max storleken som går in,sedan får du kolla vad som finns i dom storlekar,måste du bredda fälgen eller ha större eller mindre diameter
du borde kunna ha däck 3,5 fram och 4,5 bak som det är nu om det bara finns utrymme,
alltså drygt 90mm brett fram och ca 120mm brett bak

på min egen ändrade jag från 130-16 fram till 140-18
och 230-15 bak till 360-18 men då behövde jag helt nya fälgar,plats finns så inget problem,det var bara penningfråga

V Saarela
2012-10-17, 20:59
Känns som mission impossible....om man inte har tur och hittar några begade billiga ekerfälgar som man kan återanvända.
Bygga(ekra) är ju ett hantverk och det är inte många verkstäder som kan det ens. Dyrt är det också.

3,50 är ett mått i tum. Höjden på tumdäck är oftast(alltid) 100% av bredden.
Innebär att ditt däck är 88,90/100x18 (om du nu vill jämföra med ett landsvägsdäck)

Om du tex ska köpa ett däck till din hoj idag och vill ha samma rullomkrets(höjd) och däcket har profilen 90, så skulle närmast 3,50x18(88,90/100x18) vara 100/90x18. Skulle du köpa ett däck som har profilen 80, så skulle närmast vara 110/80 osv

Vill du ha ett större hjul tex 19 och samma rull på däcket så(utan att ta fram miniräknaren)tar man ett däck som är 88,90/90x19.
Bäst är väl när man tänker på alla bilar som det smetas på feta fälgar. Man går upp cirka tre dimensioner, fetar till däcket i bredd. För att sen få samma rullomkrets så har man ett riktigt rejält lågprofilsdäck.
När man ökar(eller minskar) fälgdimensionen så måste man ju också ta i beräkning även fälgens rullomkrets.

Förmodar att klaus då menar med mäta. Att däcket ryms så att den inte tar i svingen både i framkant och att den ryms också mellan svingen.

klaus
2012-10-18, 18:37
visst det var så jag menade V
Sedan har vi även om hojen ska vara laglig eller ej
Man får ändra bredden hur mycket som helst, men rullomkretsen får bara diffa 5% från det som i reg.beviset (visst det går att registreringsbesiktiga)

dubbear
2012-10-18, 19:04
Det är att hitta några gamla som passar jag hoppas på.
Men jag vet inte vilka som i sådana fall skulle passa.

Bak känns klurigare med trumbroms och hela den baletten.

Ja hade inte en aning om det med rullomkretsen.
Är det för att hastighetsmätaren skall stämma?