handdator

Visa fullständig version : Köpa hjälm via nätet?



Mymlan
2012-10-15, 18:23
Hej! Finns det någon här som har beställt hjäm via nätet och kan ge lite råd?
Jag vet att det är bra om man kan pröva innan man köper, men nu bor jag ju i en liten byhåla med bara en mc-affär (med skyhöga priser) i närheten :hello:

Jåke
2012-10-15, 18:28
Hjälmar har olika form, men inte bara storlek. Du bör prova ut ungefär vad som passar annars blir det bara tråkigt. Men beställa via nätet i Europa funkar bra annars, principiellt. Har själv beställt ett antal hjälmar från Tyskland av märke som jag vet passar formen på min kålrot.

/skrivet på jävligt litet tangentbord/

pumpe3
2012-10-15, 18:31
Oxå beställt hem från Tyskland (England ska tydligen ligga bra till i pris oxå), provade runt noga här hemma och sen beställdes en färg som svenska leverantören ej kunde få hem.

Mymlan
2012-10-15, 18:31
Hjälmar har olika form, men inte bara storlek. Du bör prova ut ungefär vad som passar annars blir det bara tråkigt. Men beställa via nätet i Europa funkar bra annars, principiellt. Har själv beställt ett antal hjälmar från Tyskland av märke som jag vet passar formen på min kålrot.

/skrivet på jävligt litet tangentbord/

Tack för tipset

Mymlan
2012-10-15, 18:35
Är det mycket att tänka på om man beställer utomlands? Har aldrig gjort det tidigare :)

Twenty2
2012-10-15, 21:18
De tipsen jag kan ge är att handla med huvudet. Kolla upp företaget du ska köpa av i den mån det går, googla, kolla forum, fråga osv. Gör dock ingen skillnad på det personligen om jag handlar från utlandet eller ett svenskt bolag via nätet.
Är det utanför EU så kan du åka på tull och lite andra avgifter som kan göra att priset sticker iväg.
Har även varit med om att moms inte angivits i priset ( när jag handlat inom EU)förrän man är redo att genomföra köpet, och även då blir ju kostnaden olik från vad man tänkt sig.

RobbeS
2012-10-16, 00:11
Är det mycket att tänka på om man beställer utomlands? Har aldrig gjort det tidigare :)

Ska du köpa hjälm är det inom EU som gäller. Samma fabrikat i USA kan mycket väl ha en annan passform då "normalhuvudet" i USA skiljer sig från Europa. Vet att det gäller ARAI. Tror också att kraven på "godkänd" hjälm är annorlunda i USA och med det inte sagt att dom skyddar sämre. Försäkringsmässigt är det dock viktigt med en godkänd hjälm.
Ebay.uk.com är ett lämpligt ställe att börja leta på då du vet vad du vill ha. Att beställa från Tyskland eller England är inga problem då det enda som påförs på priset är frakten. Vanligtvis ca 1o0 - 200 kr och då är det oftast frakt ända hem till ytterdörren inom en vecka från beställning. Bli inte förvånad om firman bjuder på frakten det har hänt mig några gånger.
Risken att bli blåst är i princip obefintlig och än så länge har jag aldrig blivit lurad vid utlandsköp. Däremot försökte Tretti.se lura mig en gång. På Ebay kontrolleras säljarna dessutom och en del har en symbol som visar att dom är pålitliga.
Så kör på bara.

Mymlan
2013-01-06, 01:05
Var en sväng till storstan idag för att "pröva" en hjälm. Hittade en som satt som ett smäck, slutade med att jag kom hem med denna:

rakarör
2013-01-06, 02:12
Jag köpte också ny hjälm idag, det blev en Tommy jethjälm, provade flera hjälmar innan och insåg att det går absolut inte att köpa hjälm utan att prova den först.

Grattis till inköpet förresten.

Mymlan
2013-01-06, 02:41
Jag köpte också ny hjälm idag, det blev en Tommy jethjälm, provade flera hjälmar innan och insåg att det går absolut inte att köpa hjälm utan att prova den först.

Grattis till inköpet förresten.

Tackar. Grattis till ditt inköp också! Även om du säkert hunnit med flera hjälmar än mig :D Det här är min första hjälm, om man bortser från min gamla moppehjälm som ligger i något skåp och skräpar :)

engström67
2013-01-06, 10:47
Tackar. Grattis till ditt inköp också! Även om du säkert hunnit med flera hjälmar än mig :D Det här är min första hjälm, om man bortser från min gamla moppehjälm som ligger i något skåp och skräpar :)

Grattis,snygg hjälm:) och nu kanske handlaren blir kvar ett tag till:)

Mymlan
2013-01-06, 15:29
Grattis,snygg hjälm:) och nu kanske handlaren blir kvar ett tag till:)

Svek tyvär vår lokala mc-handel och åkte till Helsingfors, usch vad elak jag är :(
Men jag måste ha en ryggplatta ännu och då tror jag faktiskt att jag köper den här. Måste ju stötta de lokala företagen också. Det må vara snäppet dyrare här men jag har aldrig fått så bra service i någon annan affär :)

Ankan1
2013-01-06, 16:54
Innan du går och köper en massa dyr utrustning så skaffa hojen först om nu detta inte redan är gjort.

Mymlan
2013-01-06, 17:48
Innan du går och köper en massa dyr utrustning så skaffa hojen först om nu detta inte redan är gjort.

Är redan på g med det. Om jag redan har allt jag behöver så är det ju bara att köra sen när jag har den. Har redan haft en låååång paus med körandet så ju förr jag kommer igång med det destu bättre. Får nog nöja mig med att puttra omkring här i bygden i början, så jag får lite mer vana innan jag ger mig iväg på något större äventyr :)

RobbeS
2013-01-07, 00:44
Svek tyvär vår lokala mc-handel och åkte till Helsingfors, usch vad elak jag är :(
Men jag måste ha en ryggplatta ännu och då tror jag faktiskt att jag köper den här. Måste ju stötta de lokala företagen också. Det må vara snäppet dyrare här men jag har aldrig fått så bra service i någon annan affär :)

Äh köp där det är billigast utan att ha dåligt samvete. Konkurrens är bara bra för oss kunder och klarar handlarna inte av att konkurrera så är det bäst om någon annan med rätt inställning får ta över affärerna.:). Ganska intressant att det dock oftast verkar gå att sänka priserna då kunderna börjar söka billigare varor någon annanstans.

Mats Liifv
2013-01-07, 09:56
Äh köp där det är billigast utan att ha dåligt samvete. Konkurrens är bara bra för oss kunder och klarar handlarna inte av att konkurrera så är det bäst om någon annan med rätt inställning får ta över affärerna.:). Ganska intressant att det dock oftast verkar gå att sänka priserna då kunderna börjar söka billigare varor någon annanstans.Har själv sedan flera år uteslutande köpt hjälmar på nätet, till mig och kompisar. Brukar spara mellan 1.000:- och 1.500:- per hjälm, inklusive frakten från Tyskland. Brukar ta mellan tre och fem dagar tills dom levererar hjälmen i handen. När man vet vad man ska ha för hjälm är det en oslagbar metod anser jag.

Borken
2013-01-07, 10:16
Vet inte hur det är med er andra men jag upplever att hjälmen ganska snabbt formar sig efter ens skalle (eller är det tvärtom). Bara krukan inte är för glapp i början så sitter den som en smäck efter ett tag.....

rakarör
2013-01-07, 11:02
Vet inte hur det är med er andra men jag upplever att hjälmen ganska snabbt formar sig efter ens skalle (eller är det tvärtom). Bara krukan inte är för glapp i början så sitter den som en smäck efter ett tag.....

Så är det inte för mig, jag provade ett gäng olika hjälmar innan jag bestämde mig.
En hjälm kändes som att den satt högt upp på huvudet, en annan vek ihop mina öron, en glappade mkt nere mot kinderna o.s.v. när jag väl bestämt mig för en hjälm så provade jag mellan två olika storlekar innan jag till slut valde den som satt aningen tightare.

engström67
2013-01-07, 19:20
Har själv sedan flera år uteslutande köpt hjälmar på nätet, till mig och kompisar. Brukar spara mellan 1.000:- och 1.500:- per hjälm, inklusive frakten från Tyskland. Brukar ta mellan tre och fem dagar tills dom levererar hjälmen i handen. När man vet vad man ska ha för hjälm är det en oslagbar metod anser jag.

Ja alla metoder är väl bra:)huvud saken man själv är nöjd.Och som god kund så har man ju alltid fått bra priser på hjälm i sverige(bättre än tyska med:).Sedan kan jag ju provköra den först med.:)

namn
2013-01-07, 19:41
Har själv sedan flera år uteslutande köpt hjälmar på nätet, till mig och kompisar. Brukar spara mellan 1.000:- och 1.500:- per hjälm, inklusive frakten från Tyskland. Brukar ta mellan tre och fem dagar tills dom levererar hjälmen i handen. När man vet vad man ska ha för hjälm är det en oslagbar metod anser jag.

Min senaste hjälm BMW system 6 beställde jag på nätet, 3 dagar från dom engelsktalande öarna i väster till min ytterdörr , och inkl frakt 3300 sek, Northbike i Sundsvall ville ha drygt sex tusen för den och dom hade ingen vit / silver hemma utan skulle "ta hem".

Så min nästa hjälm kommer med största sannolikhet köpas från samma ställe.

engström67
2013-01-07, 19:59
Min senaste hjälm BMW system 6 beställde jag på nätet, 3 dagar från dom engelsktalande öarna i väster till min ytterdörr , och inkl frakt 3300 sek, Northbike i Sundsvall ville ha drygt sex tusen för den och dom hade ingen vit / silver hemma utan skulle "ta hem".

Så min nästa hjälm kommer med största sannolikhet köpas från samma ställe.

Är väl det som är en av fördelarna då,finns snygga färger som ej säljes i sverige:)system6 kikade jag med på,men gillade shoei neotec mer,samma prisklass,vart min för 3500:)
sedan har alla olika kontakter,som med däck vissa köper på nätet för att det är billigt,själv vänder jag mig te gummiverkstan och får samma pris:))

Viragomannen
2013-01-08, 20:57
Min senaste hjälm BMW system 6 beställde jag på nätet, 3 dagar från dom engelsktalande öarna i väster till min ytterdörr , och inkl frakt 3300 sek, Northbike i Sundsvall ville ha drygt sex tusen för den och dom hade ingen vit / silver hemma utan skulle "ta hem".

Så min nästa hjälm kommer med största sannolikhet köpas från samma ställe.

Hej namn

har du någon länk till företaget i England så man kan kolla in deras sortiment

Mymlan
2013-01-08, 21:13
Hej namn

har du någon länk till företaget i England så man kan kolla in deras sortiment

Vill också ta en titt :)

namn
2013-01-09, 00:12
Tror tusan att dom har konkursat eller nåt liknande, mitt bokmärke leder mig till http://www.helmetcity.com/

men det vet jag att det inte var, inte heller http://www.helmetcity.co.uk/, så nu vet jag inte ...
kollade in på
http://www.bmw-motorrad-store.co.uk/bmw/motorcycle-helmets/bmw-system-6.html
men där kostar min hjälm 409.35 Gbp plus frakt och det stämmer inte heller, så mycket kan inte priset ha stigit på 2 år, eller? 3050sek för hjälmen 250sek kostade frakten... är jag säker på, hittade instruktionsboken men inte kvittot... ska leta vidare i morgon efter det.

Mats Liifv
2013-01-09, 08:32
Bra ställen att kolla hjälmar och tillbehör är FC-MOTO (www.fcmoto.de) och LOUIS (www.louis.de). Båda har en hel del att välja på och oftast till väldigt bra priser jämfört med hemma.

eljem
2013-01-09, 16:48
Vet inte hur det är med er andra men jag upplever att hjälmen ganska snabbt formar sig efter ens skalle (eller är det tvärtom). Bara krukan inte är för glapp i början så sitter den som en smäck efter ett tag.....

Håller med dig fullständigt vad gäller ny hjälm ...
skyddet på insidan är töjbart men tar lite tid beroende på användning.
Ta hellre lite tajt hjälm även om det känns obekvämt i början.
mvh
ben

tomtefar
2013-01-09, 22:46
Tjenare!

Vill även passa på att säga att du kan åka på att betala moms från England, jag vet inte exakt varför det skiljer sig från övriga EU länder men vet att man kan åka på det också.

RobbeS
2013-01-10, 07:30
Tjenare!

Vill även passa på att säga att du kan åka på att betala moms från England, jag vet inte exakt varför det skiljer sig från övriga EU länder men vet att man kan åka på det också.

Om du fått betala svensk moms på varor du beställt från England så har skatteverket gjort ett rejält klavertramp och satt sig över frihandelsavtalet som gäller för EU länder. Jag har då aldrig behövt betala mer än det pris som stått på de engelska sajterna plus ev frakt.

Mats Liifv
2013-01-10, 09:35
Om du fått betala svensk moms på varor du beställt från England så har skatteverket gjort ett rejält klavertramp och satt sig över frihandelsavtalet som gäller för EU länder. Jag har då aldrig behövt betala mer än det pris som stått på de engelska sajterna plus ev frakt.

Har handlat en hel del från England utan att ha fått betala något extra.

Om man däremot beställer från USA kan man räkna med att det kostar i runda slängar 30% mer än det angivna priset, innan du har prylarna i din hand.

LowTech
2013-01-10, 09:46
Tjenare!

Vill även passa på att säga att du kan åka på att betala moms från England, jag vet inte exakt varför det skiljer sig från övriga EU länder men vet att man kan åka på det också.Det beror på vad säljare skrivit på fakturan/kvittot.
Är hans kvitto inkl VAT ska det INTE adderas svensk moms vid köp inom EU
Jag är momsreggad i SE så jag brukar få priserna och betala utan lokal moms när jag köper inom EU.
Kommer varorna från US så SKA det adderas både tull och moms..
Görs inte det ska man se det som en rent tillfällig bonus och då har Tullen misskött sig..

pumpe3
2013-01-10, 12:14
Om du fått betala svensk moms på varor du beställt från England så har skatteverket gjort ett rejält klavertramp och satt sig över frihandelsavtalet som gäller för EU länder. Jag har då aldrig behövt betala mer än det pris som stått på de engelska sajterna plus ev frakt.

Jag kan egentligen inget om detta, men diskussionen var uppe på sporthoj då någon köpt via Louise (eller hur dom stavar) och fick betala svensk momssats istället för tysk (25% istället för 19%), även jag råkade ut för detta.
Förklaringen som nån kom med vår att om en firma säljer över ett visst belopp till ett visst land så måste dom på något sätt ta det andra landets moms!?
Återigen jag har Ingen aning bara vad jag läst, men jag betalade alltså bara svenska moms inte tysk alls

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

RobbeS
2013-01-10, 17:30
Jag kan egentligen inget om detta, men diskussionen var uppe på sporthoj då någon köpt via Louise (eller hur dom stavar) och fick betala svensk momssats istället för tysk (25% istället för 19%), även jag råkade ut för detta.
Förklaringen som nån kom med vår att om en firma säljer över ett visst belopp till ett visst land så måste dom på något sätt ta det andra landets moms!?
Återigen jag har Ingen aning bara vad jag läst, men jag betalade alltså bara svenska moms inte tysk alls

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Har aldrig hört talas om det. Om det stämmer så faller ju hela meningen med fri konkurrens över gränserna. Det är väl mer troligt att generalagenten/erna i Sverige genom tillverkarna utövat påtryckning mot firmor i utlandet för att se till så att det inte blir lönsamt för svenska kunder att handla där. Tyvärr så har vi fortfarande kvar den sista kvarlevan från Sovjettiden i våra svenska generalagenter.:D

LowTech
2013-01-10, 21:15
Har aldrig hört talas om det. Om det stämmer så faller ju hela meningen med fri konkurrens över gränserna. Det är väl mer troligt att generalagenten/erna i Sverige genom tillverkarna utövat påtryckning mot firmor i utlandet för att se till så att det inte blir lönsamt för svenska kunder att handla där. Tyvärr så har vi fortfarande kvar den sista kvarlevan från Sovjettiden i våra svenska generalagenter.:D
Som tidigare..
När jag handlar t ex i DE och får momsfri lev så deklarerar (och betalar) jag 25% moms..

Mats Liifv
2013-01-11, 08:54
Som tidigare..
När jag handlar t ex i DE och får momsfri lev så deklarerar (och betalar) jag 25% moms..Hur kommer det sig att du får momsfri leverans? Är du företagare? Själv har jag aldrig under de femton år jag handlat från Tyskland betalat annat än det pris som står på nätet eller i katalogen.

V Saarela
2013-01-11, 09:22
Hur kommer det sig att du får momsfri leverans? Är du företagare? Själv har jag aldrig under de femton år jag handlat från Tyskland betalat annat än det pris som står på nätet eller i katalogen.

Företagare som använder sitt vatnr för att handla privat. Varför ska man begära att få momsen avdragen och sen betala svensk moms. Knappast att den svenska momsen är billigare, tvärtom.....

Fattar ingenting :)

LowTech
2013-01-11, 10:29
Företagare som använder sitt vatnr för att handla privat. Varför ska man begära att få momsen avdragen och sen betala svensk moms. Knappast att den svenska momsen är billigare, tvärtom.....
Fattar ingenting :)
Inget man "begär".
En del företag gör så, säljer exkl VAT MWS etc..
Ja, jag HAR svenskt VAT-nr.

Om man inte ljög för mycket på Skatteverkets momskurs för EU-handel så registreras varje momsfritt EU-köp i en stor databas för ev kontroll.
SÅ även om jag köper "momsfritt privat" kommer jag inte undan om det finns en "momsfri" faktura nånstans...
Finns de som fått påstötning om moms efter sex år pga att kontroll skett.....
EU har långa armar och ett gott minne..:D

V Saarela
2013-01-11, 10:42
Nu är ju ditt fall helt off topic eftersom folk i allmänhet har inte en firma och ett momsnummer att redovisa till det utländska bolaget. Dom(EU) säljer och får heller inte sälja heller en vara till privatperson utan moms.
Dessutom som jag nämnde tidigare så blir varan dessutom dyrare eftersom(precis som du nämner också) för det kommer efteråt.

Att företag köper en vara exkl.moms kan väl bero på:
- man ska använda den som "inventarie"(kanske tex som du använder den privat?). Efter några år avskrivs den
- man ska sälja den vidare exkl moms till annat företag
- fler orsaker?


Precis som dom flesta här också nämner. Jag har också handlat en hel del från andra EU-länder. Priserna har alltid redovisats och betalats inklusive moms.