handdator

Visa fullständig version : harley



Hondamannen
2012-10-15, 15:55
Hej,

Hur kommer det sig att harley håller sitt andra handsvärde så bra trots skakiga tider? Det brukar ju nu mera finnas ett överflöd av harley på marknaden. Kan tänka mig att det fanns mindre förr, åtminstone inbillar jag mig det. Visserligen har harley sjunkit en hel del på grund av krisen, åtminstone inbillar jag mig det. Visserligen har de ju haft ett högt inköpspris och därmed ett högt restvärde.

Personligen tycker jag att med tanke på det överflöd som finns på marknaden och skakiga tider så borde ju priset på harley sjunka som en sten. Speciellt om man tänker på att det sägs att cumstomhojar har en vikande marknad.

Vad tycker ni? Detta inlägg är inte för att vara taskig mot harley folk utan mer som ett intressant debatt.


Mvh

Hondamannen

Hondamannen
2012-10-15, 15:58
Jag vet vad jag skulle köpa om prist på en harley sjönk ner till 50-60 000 kr:D:p:beer:

jag får väl drömma tillsvidare.

Nina
2012-10-15, 16:29
En HD är alltid en HD. Kommer alltid att ha ett något bättre andrahandsvärde än övriga märken på marknaden. Nästan så att man får mer betalt för sin HD än när man köpte den. En investering skulle jag vilja påstå.

Reject
2012-10-15, 16:30
Tja...priset på Ferrari, Maserati eller Bentley har väl inte gått ner heller. Det är väl en fråga om tillgång i kombination med efterfrågan som vanligt.

Kvarstår efterfrågan, och utbudet inte ökar, så blir prissättningen därefter.

Hondamannen
2012-10-15, 16:36
Nina, köp av fordon är nästan alltid en ekonomisk katastrof. Så bra andra handsvärde har inte harley längre, iaf enligt min åsikt.

Markus
2012-10-15, 19:14
Jag skulle tro att många köp i premium segmentet för varor, bilar, mc, vin, osv görs utan lån. Du har då köpare som inte är lika känsliga för en lågkonjunktur och helt enkelt inte har någon anledning till att sänka priset i dåliga tider när man skall sälja, då kan den lika gärna stå kvar i garaget.

Däremot så blev jag lite förvånnad över hur många HD som låg ute på blocket när jag själv letade efter en hoj i våras.

…och om jag själv skulle vilja ha en? Jajamensan! :)

epa23
2012-10-15, 21:53
Speciellt om man tänker på att det sägs att cumstomhojar har en vikande marknad.


Jo, det kanske är så?
(Finns det siffror på det?)

I alla fall om man kollar på de Japanska märkena så har de inte direkt kommit med något nya Custom hojar på flera år...

Men å andra sidan verkar ju märken som Victory, Triumph och självklart HD satsa och komma med nya modeller..

I Göteborg är det endast Harley som har 2 återförsäljare, övriga märken har en eller delar på en.. Så jag antar då att de säljer bra med hojar och tillbehör till dom..

Olle Å
2012-10-16, 08:58
Verkar vara något mystiskt med HD. En hel kult har ju växt upp kring märket i USA, sedan har ju resten av världen hakat på. Det gör väl sitt till för att sprida populariteten om dem.
I mitt tycke , så är de ju stora, klumpiga, och dyra. har ju stor begränsning i användandet på det sätt jag vill. Hur kvalitén är råder det visst delade meningar om.
Men som en del säger : en HD är alltid HD
Status och nostalgi. Märket är ju mycket gammalt.:cool::cool:

Nina
2012-10-16, 09:22
Jag kan tänka mig en HD XR1200 men bara den modellen. =)

Tjita1
2012-10-16, 10:14
Skulle själv kunna tänka mig en Night Rod Special, men jag undrar om jag inte hellre hade tagit en Ducati Diavel isåfall.

Hondamannen
2012-10-16, 10:30
Jag vill ha road king eller softail heritage.

Borken
2012-10-16, 11:19
Jag vill inte ha en Harley överhuvudtaget :P

klaus
2012-10-16, 18:45
Brukar serva en hel del Harleys, ok så ,men inget jag vill ha, men det beror ju att jag inte vill byta neråt :)
Ni som önskar en Harley,slå till,vad fegar ni, och vi som inte vill ha en så struntar vi i det :rolleyes:

Hondamannen
2012-10-16, 18:54
Ok Klaus, du som servar harley vad är din bild av harley? servar du alla modeller av harley`?

Vad är din bild av twin cam samt evo motorn?

namn
2012-10-16, 19:04
Hade jag velat ha en Harley så hade jag köpt en sån, nu har ju inte britterna något med jänkarna att göra (förrutom språket i stort sätt), har några vänner som kör detta "udda" märke, och kan ärligt säga att jag skulle inte vilja ha någon av deras hojar.... buller till ingen nytta...
Det blev en engelsk hoj.... jag hade många Harley att välja på för samma prislapp...

engström67
2012-10-16, 20:55
Inget fel på hd tycker jag.Men vill ej ha en custom men om så varför inte,snygga maskiner,och dom nyare är väl inget sämre än något annat:)

Markus
2012-10-16, 21:14
Jag hade gärna haft en HD men då jag tog mitt kort i somras och är såldes nybörjare inom hobbyn tyckte jag att en HD var lite att ta i, just nu vill jag köra glidare men efter lite fler mil så kanske jag ändrar mig, vem vet. Kortet, kläder, hjälm och en Shadow från -99 var en fullt tillräcklig utgift för en sommar :)

Tjita1
2012-10-16, 21:48
Synd att dom inte bygger Buell längre..

Cy2
2012-10-16, 23:31
Hej,

Hur kommer det sig att harley håller sitt andra handsvärde så bra trots skakiga tider? Det brukar ju nu mera finnas ett överflöd av harley på marknaden. Kan tänka mig att det fanns mindre förr, åtminstone inbillar jag mig det. Visserligen har harley sjunkit en hel del på grund av krisen, åtminstone inbillar jag mig det. Visserligen har de ju haft ett högt inköpspris och därmed ett högt restvärde.

Personligen tycker jag att med tanke på det överflöd som finns på marknaden och skakiga tider så borde ju priset på harley sjunka som en sten. Speciellt om man tänker på att det sägs att cumstomhojar har en vikande marknad.

Vad tycker ni? Detta inlägg är inte för att vara taskig mot harley folk utan mer som ett intressant debatt.


Mvh

Hondamannen
Varumärkesuppbyggnad de har lyckats med sitt varumärke, skapat en myt kring sitt namn.

Bara att lyfta på hatten för deras marknadsavdelning. De har lyckats med detta.

Hondamannen
2012-10-17, 00:22
Mm...men med så många harley på marknaden och skakiga tider man ju att de borde dala i pris men jag antar att det är som det nämnts, ägarna har god ekonomi och behöver inte sälja hojen på ett desperat sätt.

klaus
2012-10-17, 01:42
Ok Klaus, du som servar harley vad är din bild av harley? servar du alla modeller av harley`?

Vad är din bild av twin cam samt evo motorn?

visst,servar alla modeller
min bild är skakig eftersom min egen hoj är vibrationsfri
det finns gott om fina Harley byggen, jag gillar stort, S&S motorn på ca 2000cc är lite i min smak. Har ingen direkt åsikt om twin cam kontra evo

Cy2
2012-10-17, 19:41
Mm...men med så många harley på marknaden och skakiga tider man ju att de borde dala i pris men jag antar att det är som det nämnts, ägarna har god ekonomi och behöver inte sälja hojen på ett desperat sätt.

Övertro på värdet av det dom ska säljas, övervärdering.
Om det var hela sanningen skulle priset dala.
Marknad bestämmer pris på en vara så länge någon är villig att betala ett pris finns det en efterfråga.

Annonspris är inte alltid det pris som slutligen betalas.
Tror inte att alla som köper en HD betalar den kontant finns troligtvis lika mycket finansiering där som på andra märken.

Kultstatus och magi kring varumärke är starkt. Här finner man troligtvis en stor del av prissättningen.

En sportster har större magi än en shaddow. Lägger ingen värdering vilken som är bäst.
Har inte kört någon av dem.

Mest för pengarna i ovan nämnda exempel får man troligtvis i en shaddow.
Men troligtvis en större känsla i sportstern.
Fler vet vad en HD är.

Vill man väldigt gärna ha något får det ibland kosta.

Varför köper någon hellre en t- shirt det står Chevrolet på än en det står tex Audi, eller varför köper någon en keps det står coca-cola på och inte zingo.

Underskatta inte ett varumärke det står inte alltid i relation till vad man faktiskt får för pengarna.

Själv är jag väldigt svag för Ducati och någon gång kommer det att stå en röd sådan i mitt garage, även om jag innerst inne vet att det inte är en bra affär. Kommer troligtvis att kosta mer än det smakar. Men känslan....

engström67
2012-10-17, 21:01
Övertro på värdet av det dom ska säljas, övervärdering.
Om det var hela sanningen skulle priset dala.
Marknad bestämmer pris på en vara så länge någon är villig att betala ett pris finns det en efterfråga.

Annonspris är inte alltid det pris som slutligen betalas.
Tror inte att alla som köper en HD betalar den kontant finns troligtvis lika mycket finansiering där som på andra märken.

Kultstatus och magi kring varumärke är starkt. Här finner man troligtvis en stor del av prissättningen.

En sportster har större magi än en shaddow. Lägger ingen värdering vilken som är bäst.
Har inte kört någon av dem.

Mest för pengarna i ovan nämnda exempel får man troligtvis i en shaddow.
Men troligtvis en större känsla i sportstern.
Fler vet vad en HD är.

Vill man väldigt gärna ha något får det ibland kosta.

Varför köper någon hellre en t- shirt det står Chevrolet på än en det står tex Audi, eller varför köper någon en keps det står coca-cola på och inte zingo.

Underskatta inte ett varumärke det står inte alltid i relation till vad man faktiskt får för pengarna.

Själv är jag väldigt svag för Ducati och någon gång kommer det att stå en röd sådan i mitt garage, även om jag innerst inne vet att det inte är en bra affär. Kommer troligtvis att kosta mer än det smakar. Men känslan....

Ligger mycket i det du säger.Klart man går på känsla,knappast på priset beror ju helt och hållet på vad man prioriterar.För mej är en ny hoj givet,vill ej ha gammalt och förlora mycket pengar det gör man,men vad gör det,man lever bara en gång.Skulle väl kunna tänka mig en Harley.Cross Bones är en av mina favoriter:).Grymt snygg och motorerna är helt underbara att se på och lyssna på,ej raka rör.Synd bara att det saknas lite pulver,är väl värstingen Triumph Rocket 3 som gäller annars då:).

Cy2
2012-10-19, 08:57
Ligger mycket i det du säger.Klart man går på känsla,knappast på priset beror ju helt och hållet på vad man prioriterar.För mej är en ny hoj givet,vill ej ha gammalt och förlora mycket pengar det gör man,men vad gör det,man lever bara en gång.Skulle väl kunna tänka mig en Harley.Cross Bones är en av mina favoriter:).Grymt snygg och motorerna är helt underbara att se på och lyssna på,ej raka rör.Synd bara att det saknas lite pulver,är väl värstingen Triumph Rocket 3 som gäller annars då:).

Känslan är viktigt håller med dig att cross bones är läcker, gillar själv ironmodellen,

Utseende är viktigt.

Då återstår frågan frågan som ställdes från början kommer HD att tappa i beg.pris. Få ett lägra andrahandsvärde, tror inte att de kommer att tappa så mycket. Om de gör det beror troligtvis på att marknaden för denna typ av mc sjunker.

Om de är värda sitt pris är en helt annan fråga, förhoppningsvis för de som köper dem.

Intruder
2012-10-19, 17:06
Tycker inte andrahandsvärdet är så bra om man ser vad den kostar ny

RobbeS
2012-10-20, 00:57
Andrahandsvärdet är väl inte så myckt att säga om. Det är nypriset som är åt helskotta för dyrt med tanke på vad man egentligen får för pengarna. Harley är ju inte direkt kända för tekniska inovationer utan mer för image. Men visst, dom är snygga väldigt snygga om än inte lika snygga som Victory.

http://www.cruisercustomizing.com/mc/motorcycles/imageimport/Victory-V92C-3.jpg

Hondamannen
2012-10-20, 01:02
Sista gången jag provkörde en harley var när harley hade styvat upp ramen och förbättrat bromsarna och ärligt talat måste jag säga att det inte var någon större skillnad mellan den och en japansk glidare. De äldre harleyna är mkt sämre än sina japanska konkurrenter tycker jag.

Ankan1
2012-10-20, 08:38
Harley kommer alltid att sälja när ryktet och legenden i Harley många gånger är betydligt större än själva hojen.Många mc gäng och övriga hojåkare i forna Amerika tog ju tidigt till sig Harley som bushoj nr 1 efter hemkomsten från ett avslutat Andra Världskrig där bla Hells Angels och senare Bandidos kryssade fram på den Amerikanska kontinenten som dåtidens och dagens värstingar.Sådant skapar i sin tur rykten, spänning och en jag vill ha känsla hos många som vill prova på mc livet.Att hojen sedan många gånger är lika illa byggd som en gammal trehjuling sett ur komfort och funktion beroende på modell sväljer folk när Harley emblemet på tanken tydligen har en enorm coolhetsfaktor.

Min svåger for fram på en Electra Glide med sin fru på många mc resor i Europa ända tills den dagen han av en slump provade länsfåtöljen Honda Goldwing och bytte direkt.Så pass stor var skillnaden mellan dessa mc från USA och Japan i komfort och rent vibrationsmässigt.Som sagt, rykten kan sälja mycket om det är tillräckligt gammalt och väl förankrat i folks tankar.Nu är inte Harley någon dålig hoj i dagens mått mätt beroende på många moderniseringar med ett fortfarande många gånger gammalt och efterfrågat utseende som har en stor kundkrets.Däremot så är den fortfarande akterseglad av många andra mc modeller ute på marknaden.Finns ju en anledning till varför t ex Victory börjat sälja så bra där sporthojen Buell med Harley motor inte lyckades lika bra försäljningsmässigt och där tillverkningen slutligen lades ner.

Engelska BSA och Norton tillsammans med Triumph med t ex Rocket är enligt mig betydligt coolare hojar där Norton med nya ägare fortfarande kämpar på i stor tysthet med en ny sporthoj i Commando modellen med en mycket liten tillverkning.

http://www.youtube.com/watch?v=jRkdsnwyI2Q

whiskeythrottle
2012-12-29, 23:37
Bestämde mig för att skaffa glidare förra året då kompisen åkte av vägen med sporthojen på vår sista åkttur för året. Tittade på många märken och modeller men ingen modell var lika rapp och cool som night roden (ca 120 hk). Utan vindruta och med öppenhjälm höll man samtidigt nere hastigheterna.

klart det finns japanska modeller men de har ingen glidare än så länge som är närheten av motoreffekt eller design som v-rodden (vmax e inte glidare). Ibland hör man folk som inte anser v-rod är riktig harley men de är sådana som inte kan acceptera att tekniken går frammåt. Gamla harleys är oftast skit som mest strular. Många harley åkare snackar mer än de åker och det gillar inte jag personligen. Visst ska man sköta sin hoj men personer som bara åker med hojjen till hojträffar för att visa upp den är inga bikers, möjligtvis hojåkare eller mekaniker. Varför vissa harleyåkare ser ner på de som åker andra märken kan jag inte svara på. Förmodligen är de bara osäkra individer som inte kan nånting om att köra motorcykel. Folk som snackar är posers.

Harleys är coola för att många bygger om dom och gör dem unika. Det finns oändligt med tillbehör om du skaffar en harley. V-rod är en Harley med teknik som kan jämföras med japanska då Porsche har varit med i planering och byggandet av motorn.

De som inte provat glidarhoj med öppen hjälm vet inte vad de missar. Få hojjar är roliga att både accelerea med och glida lugnt med, bara för att de är coola. Night rodden är en sådan hoj. Sånna hojjar blir då populära och håller sitt värde.

wanna be a real biker? just get out there and ride...

Olle Å
2012-12-30, 11:10
Jag har aldrig varken kört eller ägt en Harley. Fått den uppfattningen att de flesta är cafébikers. Enligt vad Whiskytrottle och hans synsätt, så finns det ju hopp att det finns riktiga bikers bland Harleyåkarna oxå.

rakarör
2012-12-30, 14:11
Måste bara slänga upp denna video, jag går igång på sånt här.:D

http://www.youtube.com/watch?v=3nlq561aT08

Olle Å
2012-12-30, 19:30
Visst, här ser man ju att det går att använda en Harley.:):):)

Mats Liifv
2012-12-31, 13:32
Allting går, även att köra Gotland Grand National med en Sportster. Frågan är bara varför....? :rolleyes:

Ove
2012-12-31, 15:50
Allting går, även att köra Gotland Grand National med en Sportster. Frågan är bara varför....? :rolleyes:

:D Kanske just därför? ;)

V Saarela
2012-12-31, 16:08
Själv har jag alltid gillat när nån motargumenterat med ett........
"-varför inte?" :)

Mats Liifv
2012-12-31, 17:46
Ha ha, klart man ska göra de mest tokiga sakerna.

Själv körde jag Vätternrundan med Mountainbike med grova nabbdäck, just för att bevisa att det gick! Kom runt på 15 timmar, men rejält jobbigt var det! :)

Olle Å
2012-12-31, 20:12
Ha ha, klart man ska göra de mest tokiga sakerna.

Själv körde jag Vätternrundan med Mountainbike med grova nabbdäck, just för att bevisa att det gick! Kom runt på 15 timmar, men rejält jobbigt var det! :)

Som sagts tidigare. Det är inte hojen det beror på utan på föraren.:eek::eek:

Ove
2013-01-01, 22:13
:hmmmm2: Jag har tittat på filmen ett par gånger och gick vidare till några andra youtubesnuttar med HD offroad.

Funderar på varför man aldrig ser glidare med riktigt grova däck, typ cross. Det ser lite häftigt ut och skulle nog funka bra. På grusvägar skulle det definitivt vara en fördel och på asfalt OK för dom körs väl inte så hårt i kurvorna. :hmmmm2:

whiskeythrottle
2013-01-02, 01:14
förmodligen för att det är bortkastade pengar. hojjen lär inte hålla särskilt länge om den körs hårt på dammiga/leriga vägar. Glidare har ju ofta fjädring som är lika med noll. Att sedan brottas med en 250kg klump är ingen lätt sak.

Men det e klart de finns hojjar dock med för utställnig gissar jag på.

http://motormavens.com/emAlbum/albums/Antonio%20Alvendia/Events/InkandIron/IMG_0390_the_shop_bike_copy.jpg

Ove
2013-01-02, 11:22
förmodligen för att det är bortkastade pengar. hojjen lär inte hålla särskilt länge om den körs hårt på dammiga/leriga vägar. Glidare har ju ofta fjädring som är lika med noll..


;) Kanske något japanskt? :D

whiskeythrottle
2013-01-02, 17:41
Ove: gäller nog även japanska glidare ska du se....


Men jag hittade denna video idag som handlar om utvecklandet av Harley-Davidsons senaste modell V-rod. Dels tyckte jag det var kul att titta på eftersom jag själv åker den. Men kanske framför allt för att jag inte riktigt förstått till 100% varför Harley byggde den tillsammans med Porsche och varför den ser ut som den gör. Det lär nog dröjja länge innan Harley bygger något liknande för det verkade inte vara "a walk in the park" att bygga något som är nytänk men ändå en "Harley". Filmen går in på vad som gör en Harley just en Harley....om ni är intresserade dvs.

http://www.youtube.com/watch?v=c3uzRhuE3zs

Hondamannen
2013-01-02, 21:08
Grabbar läs mitt första inlägg :-) innan tråden spårar ut fullständigt :-)

Martin454
2013-01-02, 21:37
Det skakar ju bara! Har provat!

Fast den nya twincam:en funkade bra! 582 mil i USA utan problem!

Ove
2013-01-02, 22:38
Grabbar läs mitt första inlägg :-) innan tråden spårar ut fullständigt :-)

:o Ursäkta mig Hondamannen för att jag gled in i busken. ;)


Ove: gäller nog även japanska glidare ska du se....


Men jag hittade denna video idag som handlar om utvecklandet av Harley-Davidsons senaste modell V-rod. Dels tyckte jag det var kul att titta på eftersom jag själv åker den. Men kanske framför allt för att jag inte riktigt förstått till 100% varför Harley byggde den tillsammans med Porsche och varför den ser ut som den gör. Det lär nog dröjja länge innan Harley bygger något liknande för det verkade inte vara "a walk in the park" att bygga något som är nytänk men ändå en "Harley". Filmen går in på vad som gör en Harley just en Harley....om ni är intresserade dvs.

http://www.youtube.com/watch?v=c3uzRhuE3zs

:) Riktigt bra reklamsnutt, men lång så jag skummade lite. Handlar om utvecklingsarbete och tester. Har tittat på en del liknande filmer men då har det mest handlat om möbler, sängar kontorsstolar och liknande. Allt utvecklingsarbete går till på liknande sätt och alla gör tester som ser ungefär lika ut men anpassat till produkten.

Vad som kan vara speciellt för HD? Namnet kanske, som Levis på jeansen? Samma sak, det finns i båda fallen likvärdiga och t.o.m. bättre produkter. :rolleyes:

räven
2013-01-02, 23:47
:o Ursäkta mig Hondamannen för att jag gled in i busken. ;)



:) Riktigt bra reklamsnutt, men lång så jag skummade lite. Handlar om utvecklingsarbete och tester. Har tittat på en del liknande filmer men då har det mest handlat om möbler, sängar kontorsstolar och liknande. Allt utvecklingsarbete går till på liknande sätt och alla gör tester som ser ungefär lika ut men anpassat till produkten.

Vad som kan vara speciellt för HD? Namnet kanske, som Levis på jeansen? Samma sak, det finns i båda fallen likvärdiga och t.o.m. bättre produkter. :rolleyes:

Lee jeans menar du?

LowTech
2013-01-03, 00:01
Grabbar läs mitt första inlägg :-) innan tråden spårar ut fullständigt :-)
Har läst - men ej förstått varför..
Ordet "radhusrebell" dyker upp framför mig? Köpa sig en livsstil man är avundsjuk på??
Påstås att HD tagit patent på vibrationerna som ska vara av ett unikt slag.. :confused:
När jag 1: gången mötte en Winge med sexa och allt motorljud bara var ett svagt susande insåg jag att jag hade gjort mitt val..
Det är betydligt mer teknikhöjd på att göra en "soft" motor än en vibrerande,skramlande ljudlig burk..
Men alla väljer själva hoj ..

Jourtjänst
2013-01-03, 01:43
En HD är alltid en HD. Kommer alltid att ha ett något bättre andrahandsvärde än övriga märken på marknaden. Nästan så att man får mer betalt för sin HD än när man köpte den. En investering skulle jag vilja påstå.

Men är det inte roligare med riktiga motorcyklar som kan köras som riktiga motorcyklar är tänkta att köras?

whiskeythrottle
2013-01-03, 02:31
Jag vet folk som gått från Harleys till andra märken och tvärt om. BIG DEAL? Alla åker vad de vill, glidare, sporthoj offroad m.m. Vissa vill åka fort, andra vill synas andra gör det för att det bara är kul att åka hoj.

Antar att nån har mött nån harley åkare som varit så sjukt insöad på sitt märke att han inte kan vara trevlig mot de som verkligen är riktiga bikers? Det måste ju vara nått sånt som skapar en "hd vs the rest" stämning som egentligen inte behövde existera om vi bara sluta prata om det. HD är överdrivet och det kommer vara det så länge folk tjatar om det. Snoppmätartävling är vad det är.

Om fordonet kräver mc kort är det en motorcykel. Priset på en mc bestäms av efterfrågan i förhållande till tillgången. Ett tag var det kö för att äga en HD. Då går priset upp. Mer svar på tråd-frågan än så bör man nog inte gå för annars blir någon tjurig.

Ove
2013-01-03, 12:16
Lee jeans menar du?

:) Levis och Indian kom först - 1853 resp. 1901. Sen kom Lee och Harley Davidson - 1889 resp. 1903.

Kultmärken alla. Men på mina första jeans stog det Algots på bakfickan, funkade det också. :p