handdator

Visa fullständig version : Honda CB125t div problem.



Malte
2012-10-14, 10:57
Har en sjukt svårstartad Honda CB125T från 77 som går riktigt dåligt på tomgång och som verkade omöjlig att vara upp tills jag råkade komma åt blinkersreläet för att blinka åt höger, då varvade motorn upp något. varför detta sker kan jag bara spekulera i antagligen något elfel...?:confused:

Dessutom måste jag ställa tändningen om någon har några tips för detta..:hmmmm2:

Har kollat efter skit i förgasaren till höger cylinder (som inte går) och det verkar ok har någon några tips för att sätta lite fart på kolven?

Kan tillägga att batteriet är svagt/nästan helt dött eller ja.. faktiskt helt dött..

Ankan1
2012-10-14, 11:19
Ett nytt gelbatteri har ju gjort underverk på trötta maskiner för så det kan ju vara lönt att prova även i detta fall.

LowTech
2012-10-14, 12:23
Har en sjukt svårstartad Honda CB125T från 77 som går riktigt dåligt Kan tillägga att batteriet är svagt/nästan helt dött eller ja.. faktiskt helt dött..
Det är ett 6V-system. Man måste vara uberduktig på el (som jag alltså..:D) för att få ett sånt att gå bra. Dessutom är jordpunkterna på hojen helt felplacerade.
På mina CB125 är det en separat jordkabel till framlyktan monterad.
I ö är rådet mät mät mät...
Dåligt batteri är bara att byta, diReCkt! EOD. (end of discussion)
Kolla att trottlarna är rätt monterade, finns höger- resp vänstertrottel...

Malte
2012-10-14, 18:21
Får återkomma när jag blir tillräckligt rik för att köpa ett batteri.

Guzzi-Leif
2012-10-14, 19:04
Pengar är förstås en ständig bristvara men kolla om inte Biltema har ett batteri till din maskin, de är billiga och har bra garanti.

Malte
2012-10-14, 20:15
Behöver också nya bromsbelägg till skivbromsen fram som tar sjukt dåligt om någon av er har vetskap om var sådana kan införskaffas.

LowTech
2012-10-14, 20:24
Behöver också nya bromsbelägg till skivbromsen fram som tar sjukt dåligt om någon av er har vetskap om var sådana kan införskaffas.

Fullt normalt. Rostfri framskiva och wiremanövrerad.
Snyggt, (rostar inte) men värdelöst som bromsskiva..
belägg finns på många ställen. Rätt billiga, (små runda??)

Guzzi-Leif
2012-10-14, 22:42
Förutom Biltema (kanske inte rätt ställe att köpa säkerhetsdetaljer(???) och har kanske inte belägg till din maskin), rekommenderas www.louis.de eller en sökning på eBay. Finns enormt mycket pengar att tjäna genom att leta runt lite - för egen del sparar jag tusenlappar per service genom att handla hos andra än min återförsäljare (känns inte helt bra men vad tusan ska man göra?).
En investering som snabbt skulle löna sig för dig, är att köpa en verkstadshandbok för amatörer. Kolla Haynes o Clymer om de har för din båge.

LowTech
2012-10-15, 06:08
Finns enormt mycket pengar att tjäna genom att leta runt lite - för egen del sparar jag tusenlappar per service genom att handla hos andra än min återförsäljare (känns inte helt bra men vad tusan ska man göra?).
En investering som snabbt skulle löna sig för dig, är att köpa en verkstadshandbok för amatörer. Kolla Haynes o Clymer om de har för din båge.
Kolla gärna upp fraktkostnaden från Tyskland.
Företag har i DE vanligen enormt mkt bättre fraktrater än privatpersoner så det är just tack vare billigare frakt ofta totalt billigare att köpa från företag i DE än från privatpersoner!
Fick nyligen betala SEK 200 för ett 1kg paket från en privatperson i DE (lönsamt ändå för mig) men jag har en normalt kostnad på max SEK 120 upp till 20kg när jag köper från ett annat tyskt företag...

V Saarela
2012-10-15, 06:33
Du får nog malte ge dig in i internettens värld och försöka hitta delar lite här och var från utlandet.

Frakten är ju dyr, så det är bra om om beställningen är genomtänkt. Bra också om du tar reda att delen passar också(dyrt att skicka tillbaka). Slänga in ett mejl till firman med ramnummer skadar inte.....

På ebay hittar man också en hel del prylar. Min senaste beställning från England var fyra nya bromsskivor med bromsklossar till en Trafic buss. Totalt hamnade prislappen på SEK 1836:- Av summan var frakten var 600:- så prylarna kostade bara 1200:- Mekonomens pris hamnade på 6000:-
Hoppas bara att det är rätt grejor

Nåja. finns en firma som heter Vemoto. Dom verkar ha div prylar till din kärra. http://www.wemoto.com/bikes/honda/cb_125_t/78/

Sen har du silverpats som har orginal delar. Hittar man inte på hemsidan så kan man slänga in ett mejl http://www.davidsilverspares.co.uk/parts/by-model/

Nilsson
2012-10-15, 09:41
kolla med ADDEMoto i Lund eller Roffes i stockholm

Malte
2012-10-15, 20:39
Förutom Biltema (kanske inte rätt ställe att köpa säkerhetsdetaljer(???) och har kanske inte belägg till din maskin), rekommenderas www.louis.de eller en sökning på eBay. Finns enormt mycket pengar att tjäna genom att leta runt lite - för egen del sparar jag tusenlappar per service genom att handla hos andra än min återförsäljare (känns inte helt bra men vad tusan ska man göra?).
En investering som snabbt skulle löna sig för dig, är att köpa en verkstadshandbok för amatörer. Kolla Haynes o Clymer om de har för din båge.


Har införskaffat en Haynes bok (http://www.bokus.com/bok/9781850106449/honda-cbcd125t-and-cm125c-twins-1977-88-owners-workshop-manual/) mycket bra instruktioner ska kolla hemsidan efter bromsklossar. pengar och tid är alltid ett problem dock.. :mad:

Malte
2012-10-17, 21:40
Nu kan jag nog vara 99,99 % säker på att det är elfel.. Det går att varva upp med fotbromsen! :flute: har nu också skaffat mig bladmått för att kolla avståndet mellan (brytarspetsarna? heter det va?)

jag har för övrigt inget bromsbelägg där fram. DET FANNS INGET. nada inget нет nothing bara repig metall.

Bilder kommer tids nog..

LowTech
2012-10-17, 22:26
Nu kan jag nog vara 99,99 % säker på att det är elfel.. Det går att varva upp med fotbromsen! :flute: har nu också skaffat mig bladmått för att kolla avståndet mellan (brytarspetsarna? heter det va?)

jag har för övrigt inget bromsbelägg där fram. DET FANNS INGET. nada inget нет nothing bara repig metall.

Bilder kommer tids nog..
Du vet att det är TVÅ brytarkontakter som skall ställas in?
Riktigt pilljobb, bra kontaktytor är viktigt.
Har du wire eller hydraulbroms fram? Är väl wire till -77?? :confused:

Malte
2012-10-17, 23:13
Du vet att det är TVÅ brytarkontakter som skall ställas in?
Riktigt pilljobb, bra kontaktytor är viktigt.
Har du wire eller hydraulbroms fram? Är väl wire till -77?? :confused:

Det är wire, och ja jag vet att det är två brytarkontakter/brytarspetsar?

Malte
2012-10-22, 18:54
Jag har nu skaffat samt installerat ett nytt batteri och det gjorde susen!
motorn går nu mera att varva upp! Nu till nästa problem motorn bluddrar när den körs under belastning. Hur går jag nu till väga?

LowTech
2012-10-22, 19:07
Jag har nu skaffat samt installerat ett nytt batteri och det gjorde susen!
motorn går nu mera att varva upp! Nu till nästa problem motorn bluddrar när den körs under belastning. Hur går jag nu till väga?
"Belastning" = mer gas/högre tryck i förbr rummet och bra tändspänning krävs då.
Fräscha stift av rätt typ och rätt elektrodavstånd brukar vara en bra början..
Bra brytare med rätt avstånd, schyssta kondensatorer gör sitt till..
Kolla kablar och tändhattar.
Dvs egentligen allt det vanliga...trist nog.

Malte
2012-10-30, 12:55
Okej, alltså bara att :hmmmm2: försöka fixa..

Varvtalsmätaren fungerar ej, wiren var helt förstörd, rost rost rost rost rost rost rost...

Knipsade bort skiten, är lite impulsiv av mig.. eh.. :( fast den var bortom allt hopp att renoveras

Och nu kommer problemet med att få bort wiern på andra sidan rpm mätaren nere i motorblocket..

jag ser något som ser ut som en skruv/mutter vid vänstra sidan sätt frammifrån av ingången för wiern nere i motorblocket problemet är bara att den här härligheten ser ut att vara i så sketet skick att det är omöjligt att ens se vad det är för något, kan det vara en sådan här? :::

http://www.ebay.com/itm/75-HONDA-CB125S-CB-125-TACHOMETER-DRIVE-CABLE-RETAINER-BOLT-SCREW-/370633426393?hash=item564b7945d9&item=370633426393&pt=Motorcycles_Parts_Accessories&vxp=mtr

:hmmmm2:

Tur att det finns vänliga människor med expertis som är villiga att hjälpa till.. :adore:

V Saarela
2012-10-31, 08:45
Okej, alltså bara att :hmmmm2: försöka fixa..

Varvtalsmätaren fungerar ej, wiren var helt förstörd, rost rost rost rost rost rost rost...

Knipsade bort skiten, är lite impulsiv av mig.. eh.. :( fast den var bortom allt hopp att renoveras

Och nu kommer problemet med att få bort wiern på andra sidan rpm mätaren nere i motorblocket..

jag ser något som ser ut som en skruv/mutter vid vänstra sidan sätt frammifrån av ingången för wiern nere i motorblocket problemet är bara att den här härligheten ser ut att vara i så sketet skick att det är omöjligt att ens se vad det är för något, kan det vara en sådan här? :::

http://www.ebay.com/itm/75-HONDA-CB125S-CB-125-TACHOMETER-DRIVE-CABLE-RETAINER-BOLT-SCREW-/370633426393?hash=item564b7945d9&item=370633426393&pt=Motorcycles_Parts_Accessories&vxp=mtr

:hmmmm2:

Tur att det finns vänliga människor med expertis som är villiga att hjälpa till.. :adore:

Jo, tyvärr....(förmodar då att den är likadan som på dom större bröderna, typ 750k)

LowTech
2012-10-31, 09:36
Jo, tyvärr....(förmodar då att den är likadan som på dom större bröderna, typ 750k)
Är det en krysspår finns det hopp.
En stålskruv i Al klistrar mycket lätt fast. Anv man rostfria skuvar klistrar det ännu värre!
Först rengör man krysset noga så att det blir ett gott grepp.
(trol är krysset den jap varianten på pozidrive med en "punkt vid krysset")
Sen använder man en kryssmejsel och ger den en pärla med en hammare så brukar skruven lossna.
Han man en bra slagskruvmejsel (oumbärligt verktyg!) kan man göra båda momenten på en gång, lätt slag+lossa skruv. Just knackandet på skruven är själva grejen att få loss den..
Dock, man måste vara noga med rengöring och ha en bra mejsel så att man inte förstör mer än nödvändigt..

V Saarela
2012-10-31, 09:50
Är det en krysspår finns det hopp.
En stålskruv i Al klistrar mycket lätt fast. Anv man rostfria skuvar klistrar det ännu värre!
Först rengör man krysset noga så att det blir ett gott grepp.
(trol är krysset den jap varianten på pozidrive med en "punkt vid krysset")
Sen använder man en kryssmejsel och ger den en pärla med en hammare så brukar skruven lossna.
Han man en bra slagskruvmejsel (oumbärligt verktyg!) kan man göra båda momenten på en gång, lätt slag+lossa skruv. Just knackandet på skruven är själva grejen att få loss den..
Dock, man måste vara noga med rengöring och ha en bra mejsel så att man inte förstör mer än nödvändigt..

Brukar vara krysspår och tyvärr spåren också vara förstörda pga att dom använt fel mejsel....

LowTech
2012-10-31, 10:35
Brukar vara krysspår och tyvärr spåren också vara förstörda pga att dom använt fel mejsel....
DÅ kan man pröva med olika bits och forma spåren så att det funkar. Går ibland..

Borken
2012-10-31, 11:54
Slagskruvmejsel om det finns något som svarar bakom!
Ett annat knep är slippasta på mejseln, å rappa till med hammare så att du väcker skruvhelvetet (som sagt ovan).
Sista steget är å svetsa fast en mutter....

Malte
2012-12-15, 14:25
Nu finns allafall en video på brytarna.. http://www.youtube.com/watch?v=0pP1oQKPe6k
Ljudet blev det fel på i videon.. låter aningen komiskt?

LowTech
2012-12-16, 17:59
Nu finns allafall en video på brytarna.. http://www.youtube.com/watch?v=0pP1oQKPe6k
Ljudet blev det fel på i videon.. låter aningen komiskt?
Har glömt det mesta om CB125:an.. mina två har stått några år..
Men är det inte så att kondensatorerna (till brytarna) sitter mycket avigt till på dessa motorer?
Det gnistrar ju också rätt friskt över brytarna i videon??
Dåliga brytare eller bara dåliga kondingar?:confused: