handdator

Visa fullständig version : 20% kör året runt



Olle Å
2012-10-14, 08:29
Enligt Hojens statistik, så är det så.:)
Själv kör jag en Transalp med cross eller endurodäck på senhösten, vintern och tidig vår.
När snön kommer så dubbar jag däcken med skruvdubb och kan ju ta bort dem igen när jag vill.
Har man en liten skruvdragare och dubb med sig när man skall åka på en längre tur är det ju bara att skruva i dubben.:):)
De dubben jag använder är inga endurodubb utan mer anpassade för landsväg. Funktionen blir ungefär som med dubbdäck på bilen.
Sedan finns det ju extremvarianter oxå för endurospåret eller ren is.:eek:

V Saarela
2012-10-14, 09:41
Vilken sort av skruvdubb har du?

Olle Å
2012-10-14, 09:51
Vilken sort av skruvdubb har du?

Jag använder Maxi Grip. En dubb som finns i olika storlekar och olika längder. Allt från stövelklack till enduro och även traktor.
Granngården säljer dem bla.:):)

jtr
2012-10-14, 10:18
Jag funderar på att för första gången i mitt långa hojlivet inte säga "natti natti" till min "Bewan" innan snö kommer. Har TKC80 på min hoj - hur många dubb skall man ha? Måste man skruva en dubb i alla klackar?

Reject
2012-10-14, 10:34
Hade jag inte varit så rädd för hur vädret och saltet skadar hojen, så hade jag faktiskt seriöst övervägt ett insta-trike kit att ha installerat över vintern:

http://www.towpacusa.com

Olle Å
2012-10-14, 21:03
Jag funderar på att för första gången i mitt långa hojlivet inte säga "natti natti" till min "Bewan" innan snö kommer. Har TKC80 på min hoj - hur många dubb skall man ha? Måste man skruva en dubb i alla klackar?

Att dubba är lite knepigt när det gäller antal dubb. Om vi förutsätter lugn körning på ishal väg med asfalt, så kanske det räcker med varannan klack. Då är ju dubben det hjälpmedel som behövs för att kunna ta sig fram någorlunda säkert.:):)
Vill man åka lite fortare på isvägar så gäller dubb i alla klackar även fram. Tänk då på att om du dubbar fullt fram så får du mycket dåligt fäste på asfalt om du behöver bromsa hårt. Kan då vara bra att lämna odubbat i mitten på däcket.:eek::eek:
Skall du köra PÅ ENBART IS OCH SNÖ, SÅ ÄR DET LÄTTARE ATT DUBBA. KÖP DÅ ENDURODUBB OCH SKRUVA I ALLA KLACKAR OCH KANSKE TVÅ I DE STÖRRE.

Tänk på att korta dubb som det är på en bil alltid är en kompromiss.:mad::mad:

Ove
2012-10-14, 21:21
Hade jag inte varit så rädd för hur vädret och saltet skadar hojen, så hade jag faktiskt seriöst övervägt ett insta-trike kit att ha installerat över vintern:

http://www.towpacusa.com

:eek: Jösses! Dubbelsidig sidovagn! Och jag som tycker att det är äventyr att ha en på ena sidan. Men OK, det skulle vara kul att prova och då fick man samtidigt tillfälle att träna på att burka ordentligt i kurvorna. :D

Reject
2012-10-14, 22:29
:eek: Jösses! Dubbelsidig sidovagn! Och jag som tycker att det är äventyr att ha en på ena sidan. Men OK, det skulle vara kul att prova och då fick man samtidigt tillfälle att träna på att burka ordentligt i kurvorna. :D

Hehe, jag såg nu också att de finns anpassade för Piaggio Mp3. Vilket jävla fordon det hade blivit...5 hjul!

Olle Å
2012-10-15, 08:30
Egentligen borde väl en Ural med sidovagn och dubbelhjulsdrift vara rätt ok som vinterfordon om den har dubbade däck.:rolleyes::rolleyes:

Ove
2012-10-15, 11:24
Egentligen borde väl en Ural med sidovagn och dubbelhjulsdrift vara rätt ok som vinterfordon om den har dubbade däck.:rolleyes::rolleyes:

:D Absolut!

Markus
2012-10-15, 19:25
Ligger en gul Ural med sidovagn på Blocket för 35000kr. Får erkänna att det är en lockande tanke att slira runt med den under vintern i Skåne iklädd rysk uniform :)

Olle Å
2012-10-15, 21:44
Ligger en gul Ural med sidovagn på Blocket för 35000kr. Får erkänna att det är en lockande tanke att slira runt med den under vintern i Skåne iklädd rysk uniform :)

Glöm inte tillbehöret kulsprutan som skall vara monterad på sidovagnen.:evil::evil:

Markus
2012-10-15, 22:49
Glöm inte tillbehöret kulsprutan som skall vara monterad på sidovagnen.:evil::evil:

Självklart!

V Saarela
2012-10-16, 06:26
Jag använder Maxi Grip. En dubb som finns i olika storlekar och olika längder. Allt från stövelklack till enduro och även traktor.
Granngården säljer dem bla.:):)

Jo, jag känner till dom. Finns några olika märken.

Mina däck:

Fram 185 korta endurodubb
http://www.saarela.se/vinter/vinterb6cbr600fram.jpg

Bak 270 rallydubb
http://www.saarela.se/vinter/vinterb6cbr600bak.jpg

Med tanke på att skruvdubben kostar en cirka 7:- styck så blir det(förutom jobbigt) lite dyrt med skruvdubb.

Hade väl lite tänkt skaffa ett nytt bakdäck till i år, men funderar på att köpa en låda för att kompletteringsdubba lite.
Är det HM15 eller HM18 man ska ha?(jo, jag förstår att det hänger på mönsterdjup) Eller ska man kika på nån annan produkt, typ Best Grip?

Olle Å
2012-10-16, 07:10
Anledningen till att jag använder skruvdubb är ju att här i södra Värmland så är det ömsom vinter och ömsom vårväder stor del av vintern. Vill jag åka en längre tur på asfalt, så är det ju bara ATT SKRUVA UR DUBBEN. TAR I SÅ FALL MED MIG DEM + EN SKRUVDRAGARE ifall det blir ett väderomslag.:):)

V Saarela
2012-10-16, 07:12
Anledningen till att jag använder skruvdubb är ju att här i södra Värmland så är det ömsom vinter och ömsom vårväder stor del av vintern. Vill jag åka en längre tur på asfalt, så är det ju bara ATT SKRUVA UR DUBBEN. TAR I SÅ FALL MED MIG DEM + EN SKRUVDRAGARE ifall det blir ett väderomslag.:):)

Jessbox :)
Men, vilka är det du använder? Hm15 eller 18?

Olle Å
2012-10-16, 08:24
Jessbox :)
Men, vilka är det du använder? Hm15 eller 18?

Det brukar vara 15mm. :)