handdator

Visa fullständig version : Lås! Men vilket?



stefan.
2012-10-11, 15:36
Vad använder ni för att, förhoppningsvis, få behålla hojen ute på touring?

Kätting? Bra om man kan låsa runt något, men jobbigt att släpa på.

Skivbromslås, med eller utan larm?

Larm monterat på hojen?

Twenty2
2012-10-11, 16:09
jag kör med ett Abus Granit X-Plus 8000, larmlås. Har funkat bra.
Har även ett Xena, larmlås till den andra hojen som även har en startspärr installerad.

Inte haft några problem när dom har stått ute över nätterna.

klaus
2012-10-11, 17:59
jag har också Abus skivlås med larm, och sedan brukar jag få en vaktstyrka runt hojen var jag än ställer den,så jag behöver inte vara orolig för någon åverkan :)

Markus
2012-10-11, 18:39
Kätting, men egentligen så vill jag nog ha ett skivlås men det går inte på. Kättingen är ganska lång och tung vilket resulterar i att jag slavar med den och ofta skiter i att ta med/använda den.

Köp med andra ord det lås du tror du kommer använda :)

Jourtjänst
2012-10-11, 20:26
Vad använder ni för att, förhoppningsvis, få behålla hojen ute på touring?

Kätting? Bra om man kan låsa runt något, men jobbigt att släpa på.

Skivbromslås, med eller utan larm?

Larm monterat på hojen?

Jag har skivbromslås Oxford samt larm på hojen.

engström67
2012-10-11, 22:06
Kör med larmlås,är även bra för den som är klumpig och glömmer ta bort det när denna ska åka:D

V Saarela
2012-10-12, 06:18
Lite avancerat att släpa på larmlås och dylikt när man är ute och tourar i närområdet(....om jag förstått tråden rätt)

Nu beror det ju på vad det är för hoj(passar, ryms etc)
Godkänt skivbromslås är behändigt att släpa på. Finns det ingen plast(tex under sadeln) så finns det montsatser så man kan sätta fast i tex nån ramdel.

För att inte glömma låset, så kan man ha en slangbit trädd på nyckeln. När man låser fast låset så flyttar man över slangbiten till startnyckeln.

Jan-Olov
2012-10-12, 08:16
Jag har glömt en gång och det kostade. Låset hade jag satt på den högra skivan där ABSen sitter, hela infästningen rök bromsoket hängde i slangarna, backspegel o sidoväskan med som tur var blev det självrisen som jag fick kosta försäkringen tog resten. Numer sätter jag låset på vänstra sidan som syns bättre samt en gul plast remsa som jag hänger ut och täcker tändlåset från väskan på fågelpinnen.
Detta lås har
http://www.knobby.se/se/art/las-kedjor-oxford/las-oxford/oxford-boss-bromsskivelas-12-7mm-gul.php

stefan.
2012-10-12, 10:19
Som nämdes tidigare; Kätting blir väl så jobbigt att man inte orkar ta med den ändå, så det skippar jag nog..

Var mest nyfiken på vad som användes ute på lite längre touring, nere i Europa t.ex.
Det blir något slags skivbromslås, fråga är med larm eller utan och sen i så fall skaffa något separat larm.
Fördelen med skivbromslås utan larm är ju att det oftast är lite smidigare, och går att fästa på hojen som V Saarela skrev..

V Saarela
2012-10-12, 11:04
Som nämdes tidigare; Kätting blir väl så jobbigt att man inte orkar ta med den ändå, så det skippar jag nog..

Var mest nyfiken på vad som användes ute på lite längre touring, nere i Europa t.ex.
Det blir något slags skivbromslås, fråga är med larm eller utan och sen i så fall skaffa något separat larm.
Fördelen med skivbromslås utan larm är ju att det oftast är lite smidigare, och går att fästa på hojen som V Saarela skrev..

Jag är väl annars ingen försiktig typ men, ute i europa låser jag med styrlås, skrivbromslås fram och kätting bak. Kättingen ska helst vara förbunden med kompisens bakhjul, eller i en stolpe(om det är en lättburen hoj)

Plats för låsen skapar man i packningen om man funderar en stund på förlusten(långt borta osv)

pentti01
2012-10-12, 14:44
Inget,,; har så ful hoj att ingen vill stjäla den :D Låser fast hjälm o kläder med kätting dock. (enkelt/billigt hänglås ).

engström67
2012-10-12, 19:26
Då jag har varit i i europa så har jag haft tur och fått garage till hojen:).Annars är jag mest i norge och far och där andvänder jag sällan låset,blir styrlåset.Dom får nog problem ändå ifall dom skulle sno den:)vill dom ha hojen så lyfter dom väl in den i en bil oavsett lås.styrlåst kanske dom får upp men får ju aldrig igång hojen.