handdator

Visa fullständig version : Husqvarna Terra



Nina
2012-10-11, 13:41
Oh en sån snygging som uppenbarade sig. Jag fick nyhetsbrev från Bike angående Husqvarna Strada (http://www.bike.se/nyheter/husqvarna-tr-650-strada-provkord-95081). Terra är mer grushoj än Strada skulle vara men den kan också funka, som en slags BMW F650 GS som funkar på båda underlagen. Men Terra gillar jag mer av nån anledning (kan det vara den högre stänkan fram?). Ja jag gillar Husqvarna rätt bra för övrigt då jag redan har en gammal harv.

Nån som vet mer om just modellen Terra (http://www.husqvarna-motorcycles.com/en/motorcycles/product/TR650%20TERRA)? :)

Molgan
2012-10-11, 15:55
Jag blev också helt till mig när jag såg den, tror det var på fastbikes.se för ett tag sen. Riktigt spännande! Har ju varit väldigt tunt i dual sport-segmentet på sistone. När jag tittar på specifikationerna känns det som om det vore så en XT660 borde se ut. Starkare, lättare och lite bättre komponenter, men samma genialt enkla funka-till-allt-koncept.

Här (http://www.motorcyclespecs.co.za/model/husqvana/Husqvarna%20TR%20650%20Terra%2013.htm) finns en del att läsa om modellen.

En hasplåt, styrhöjare och lite tuffare däck så skulle man kunna ha riktigt skoj med den. =)

(..och 18" bakdäck, en applåd!)

Nina
2012-10-11, 15:59
Ja samma här, jag blev också alldeles till mig och såg mig själv susa fram på gruset på den när jag ögnade igenom tekniska datan. Vad jag förstår så är den baserad på BMW G650 GS fast med lite mer pulver i. Jag tror den skulle vara jätteskoj att köra. Och just Terra sneglar jag på, inte Stradan. =)

Ove
2012-10-11, 19:34
:hmmmm2: Snygg? Nä. det tycker jag inte men vi kan väl vara vänner ändå? Den ser väldigt körbar ut och med lite mera ruta, hasplåt, motorbågar och en topbox där bak så kan den nog fungera bra för gubbkörning. Tanken 12,3 liter är väl i minsta laget. Vikt 185 kg är ganska OK. ;)

Vad är priset?

Håkan46
2012-10-11, 19:41
Fina hojar båda två. Men visst Terran blir man mer sugen på. Stradan kan tydligen fås med ABS.
Skall bli intressant att få se priset, förmodligen "utom räckhåll"
//Håkan

Nina
2012-10-11, 20:25
Ja priset var jag också nyfiken på idag men hittar ingen info om det nånstans. Jag tyckte inte heller att BMW F650GS var särskilt snygg, faktiskt riktigt ful och en sån skulle jag få låna för att övningsköra på. Men efter några mil i sadeln hade hojen övertygat mig hur bra den är så jag köpte en egen.

Jag tycker Terran är snyggare än Stradan men det är väl för att den ger bilden av grusbus förstås. Tror jag ska provköra en Terra när tillfälle ges, lär väl sluta med att det står en Terra i garaget sen. Hamnar ingen i garaget så tycker jag förmodligen att priset är för högt. Det jag gillar med Terrans framstänka är att den är hög och det finns ingen ytterligare stänka som kan vara i vägen för andra däckstyper, t ex TKC80 som har högre profil.

Nina
2012-10-11, 20:29
Och ett par handtagsskydd skulle inte skada, ser lite naket ut på styret tycker jag. :)

pentti01
2012-10-12, 14:49
Som dom sjunger,,; "om jag hade pengar",,, Och , NEJ; inga handtagsskydd, det är för fegisar!!
;)

Nina
2012-10-12, 15:49
Och , NEJ; inga handtagsskydd, det är för fegisar!!
;)

Det är skönt med handtagsskydd speciellt när det börjar bli lite småkallt, jag fryser långt senare än andra om fingarna. Det har jag på min gamla Husqvarna 256. :dancing:

räven
2012-10-12, 15:56
Det är skönt med handtagsskydd speciellt när det börjar bli lite småkallt, jag fryser långt senare än andra om fingarna. Det har jag på min gamla Husqvarna 256. :dancing:

Skyddar även för smisk på fingrarna

Molgan
2012-10-12, 17:12
Som dom sjunger,,; "om jag hade pengar",,, Och , NEJ; inga handtagsskydd, det är för fegisar!!
;)
Jag är ingen fegis då! Men jag har å andra sidan även en vänsterhand som aldrig mer kommer att bli sig själv. :p

Johan T
2012-10-13, 16:10
Håller med att den ser bra ut, men tyvärr 185 kg och 190 mm fjädringsväg blir nog bara grus och asfalt så det där med "dualsport" vet fan för man har uppenbarligen glömt "lätt enduro"

Framtill 2010 hade Qvarna en chassi med 610 & 630 som slog KTM 690 R.
Min önskedröm är en 630 Qvarna med 690 motor.

Tyvärr så blev det så här när BMW började styra och ställa och allt skulle passa den breda massan.

Nina
2012-10-13, 19:00
Håller med att den ser bra ut, men tyvärr 185 kg och 190 mm fjädringsväg blir nog bara grus och asfalt så det där med "dualsport" vet fan för man har uppenbarligen glömt "lätt enduro"

Framtill 2010 hade Qvarna en chassi med 610 & 630 som slog KTM 690 R.
Min önskedröm är en 630 Qvarna med 690 motor.

Tyvärr så blev det så här när BMW började styra och ställa och allt skulle passa den breda massan.

Mmm, den påminner mycket om den 650 GS jag hade, lite som att den fått andra kåpor bara. Fast nu hade inte jag tänkt baxa ut den i skogar, sumpmarker (http://www.youtube.com/watch?v=0akGHQElpyw) och elgator. :)

engström67
2012-10-13, 19:12
Håller med att den ser bra ut, men tyvärr 185 kg och 190 mm fjädringsväg blir nog bara grus och asfalt så det där med "dualsport" vet fan för man har uppenbarligen glömt "lätt enduro"

Framtill 2010 hade Qvarna en chassi med 610 & 630 som slog KTM 690 R.
Min önskedröm är en 630 Qvarna med 690 motor.

Tyvärr så blev det så här när BMW började styra och ställa och allt skulle passa den breda massan.

Rotax ej Bmw:)

Nina
2012-10-13, 19:19
Rotax ej Bmw:)

Helt rätt, Engströmarn, Rotaxmotor. Fast då undrar jag om det sitter ett oljekärl under ena kåpan upptill. Var ett attans bök att byta olja och filter på min GS med Rotax-motor, är det samma lösning även här går Husqvarnan bort i funderingarna.

engström67
2012-10-13, 19:28
Helt rätt, Engströmarn, Rotaxmotor. Fast då undrar jag om det sitter ett oljekärl under ena kåpan upptill. Var ett attans bök att byta olja och filter på min GS med Rotax-motor, är det samma lösning även här går Husqvarnan bort i funderingarna.

Engströmarn:):)

Molgan
2012-10-13, 20:00
Helt rätt, Engströmarn, Rotaxmotor. Fast då undrar jag om det sitter ett oljekärl under ena kåpan upptill. Var ett attans bök att byta olja och filter på min GS med Rotax-motor, är det samma lösning även här går Husqvarnan bort i funderingarna.
Byta olja? Gör man väl inte, det sköts ju på service. Köper man en ny hoj dröjer det ju minst 6 år innan man behöver tänka på sånt. Och även om man måste (efter 6 år) så är det ett litet momentärt problem som inte nämnvärt påverkar körupplevelsen.

Molgan
2012-10-13, 20:03
Håller med att den ser bra ut, men tyvärr 185 kg och 190 mm fjädringsväg blir nog bara grus och asfalt så det där med "dualsport" vet fan för man har uppenbarligen glömt "lätt enduro"

Framtill 2010 hade Qvarna en chassi med 610 & 630 som slog KTM 690 R.
Min önskedröm är en 630 Qvarna med 690 motor.

Tyvärr så blev det så här när BMW började styra och ställa och allt skulle passa den breda massan.
Sen när handlar dual sport om "lätt" enduro? Lätt enduro kan endast upplevas på en, just det, lätt enduro. =)

Johan T
2012-10-13, 20:48
Rotax ej Bmw:)
Vet att Rotax och Bmw hade samarbete men det var inte det jag menade.
Syftade på Bmw som ägare av Husqvarna.


Sen när handlar dual sport om "lätt" enduro? Lätt enduro kan endast upplevas på en, just det, lätt enduro. =)
Båda har vi väl olika tolkningar och preferenser eftersom dual sport handlar om “on och offroad” med en så kallad street- legal motorcyckel. Offroad för mig är utanför vägen, om jag kallar det för "lätt enduro" är det ett försök att ge innebörden en mening. Stigar, traktorspår, kraftledningsgata och mm.

Molgan
2012-10-13, 21:09
Båda har vi väl olika tolkningar och preferenser eftersom dual sport handlar om “on och offroad” med en så kallad street- legal motorcyckel. Offroad för mig är utanför vägen, om jag kallar det för "lätt enduro" är det ett försök att ge innebörden en mening. Stigar, traktorspår, kraftledningsgata och mm.
Det du nämner klarar jag utan att skämmas med min hoj som är 20kg tyngre och 10hk slöare än Terran. Men visst, lägre vikt är aldrig fel. Finns dock en osynlig gräns runt 160kg där allt vad gäller service, ägarkostnader och långtursegenskaper barkar åt skogen om man hamnar under den. DS för mig är konstant tillgång till körglädje utan en massa meck och strul, om jag hade gillat att pyssla om hojen lika mycket som jag körde skulle jag skaffat en enduro. =)

Nina
2012-10-14, 09:38
Byta olja? Gör man väl inte, det sköts ju på service. Köper man en ny hoj dröjer det ju minst 6 år innan man behöver tänka på sånt. Och även om man måste (efter 6 år) så är det ett litet momentärt problem som inte nämnvärt påverkar körupplevelsen.
Men när hojen står över vintern bildas fukt i motorn, det är bra om man byter på hösten när man ställer in den över vintern. Annars får man vatten i oljan, visserligen ångas den bort efter en kort körning men annat rostar i motorn tyvärr. Jag rekommenderar att man byter olja på hösten. Oljan tappar sin friktion, viskositet och därmed kylning om den får för mycket fukt i sig genom åren utan byte. Och lager slits fortare för den delen.


Vet att Rotax och Bmw hade samarbete men det var inte det jag menade.
Syftade på Bmw som ägare av Husqvarna.

Jag vet att du menar ägarskapet av Husqvarna, är egentligen inget nytt under solen att märken köps upp och snart dyker ”nya” modeller upp, egentligen är de modifierade från en annan modell fast i nya kläder bara. I det här fallet har vi en 650 GS i kläder som Husqvarna Terra/Strada. Audi tror jag det var som har köpt upp ett mc-märke. Men de kommer nog inte börja tillverka mc igen och kalla dem Audi (då hette de DKW de motorcyklar jag tänker på i historien).

Jag förstår vad du menar, du kör ju verkligen offrad jämfört med mig. :)
För mig skulle en Terra duga gott.

Ingen som såg den inlänkade skojiga filmen i inlägget före jag skrev..?

Molgan
2012-10-14, 10:48
Men när hojen står över vintern bildas fukt i motorn, det är bra om man byter på hösten när man ställer in den över vintern. Annars får man vatten i oljan, visserligen ångas den bort efter en kort körning men annat rostar i motorn tyvärr. Jag rekommenderar att man byter olja på hösten. Oljan tappar sin friktion, viskositet och därmed kylning om den får för mycket fukt i sig genom åren utan byte. Och lager slits fortare för den delen.
Hur mycket fukt talar vi om, och beror inte det på om man har hojen ståendes kallt eller varmt? Jag har oljebyte vart 1000:e mil enligt servicechemat, och det görs ju på verkstad. Tycker inte oljan borde hinna bli så vattensjuk de få månaderna den står still att det ska kunna börja rosta inuti en oljefylld motor. Om man har en sliten gammal motor som får stå under snö halvårsvis och aldrig får oljan bytt kan jag förstå att det händer grejer, men ett par månader i ett varmt garage kan väl knappast göra nåt med en fräsch motor?

Nina
2012-10-14, 11:12
Hur mycket fukt talar vi om, och beror inte det på om man har hojen ståendes kallt eller varmt? Jag har oljebyte vart 1000:e mil enligt servicechemat, och det görs ju på verkstad. Tycker inte oljan borde hinna bli så vattensjuk de få månaderna den står still att det ska kunna börja rosta inuti en oljefylld motor. Om man har en sliten gammal motor som får stå under snö halvårsvis och aldrig får oljan bytt kan jag förstå att det händer grejer, men ett par månader i ett varmt garage kan väl knappast göra nåt med en fräsch motor?

Hittade lite länkar om ämnet här (http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=2930), här (http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?221907-Oljebyte-hur-ofta) och lite annat tips här (http://www.s-racing.com/Docs/Serviceguide.pdf). :)

Johan T
2012-10-14, 15:50
Ingen som såg den inlänkade skojiga filmen i inlägget före jag skrev..?
Fick mig verkligen ett gott skratt!
Det brukar hända dom flesta för eller senare som kör brötenduro :rolleyes:

pentti01
2012-10-15, 02:54
Ingen som såg den inlänkade skojiga filmen i inlägget före jag skrev..?
Tack Nina; Den piggade opp :D ! Vilken härlig inställning han hade :)

Nina
2012-10-15, 11:16
En Hva Terra i den skogsmiljön skulle inte fungera i praktiken för den väger för mycket. Men oj vad jag har skrattat åt filmen, den tillhör min absoluta favorit. :D

Ove
2012-10-15, 11:39
Ingen som såg den inlänkade skojiga filmen i inlägget före jag skrev..?

:D Jodå! Dom killarna har kul och vurpan är magnifik. Men det är också något jag inte vill råka ut för när jag kör omkring ensam på det minsta "vägnätet". :eek:

Nina
2012-10-15, 14:04
:D Jodå! Dom killarna har kul och vurpan är magnifik. Men det är också något jag inte vill råka ut för när jag kör omkring ensam på det minsta "vägnätet". :eek:

Nja, man bör ju ha med sig minst två personer, en stannar kvar vid den ev skadade och den andre åker och hämtar hjälp eller står vid vägkanten och visar in bår och folk i skogen. Jag åker aldrig ensam på grusvägar t ex, bara i fall att.

Ove
2012-10-15, 15:31
Nja, man bör ju ha med sig minst två personer, en stannar kvar vid den ev skadade och den andre åker och hämtar hjälp eller står vid vägkanten och visar in bår och folk i skogen. Jag åker aldrig ensam på grusvägar t ex, bara i fall att.

:p Jaa du Nina, så många tokar finns det inte här ute i "glesbygden" så att man kan bli tre som kör på stigarna. Det är obekvämt för dom flesta. :rolleyes:

Ankan1
2012-10-15, 15:41
Byta olja innan vintern och på en förmodat annars relativt bra motorolja så länge det inte handlar om rent slabb pga att oljan ska suga åt sig mer fukt är både mekaniskt, ekologiskt och ekonomisk dumt.En olja som rullat några hundra mil i en mc motor har procentuellt lika stor förmåga att suga åt sig denna fukt jämfört med en helt okörd olja.Skillnaderna är så små så de närmast är försumbara så länge ingen kan visa något annat i reda siffror.Redan ren spillolja har en tillräckligt stor uppsugningsförmåga i en stillastående motor och så pass dålig mc olja tror jag ingen kör runt på för att sedan ställa undan hojen och förvara den orörd under vinterhalvåret.

Eftersom jag tillbringat en del av mitt liv som åkeri son med alltför många oljebyten bakom mig på dessa lastbilsmotorer så gjorde vi en vinter ett test i två mindre avkapade, låga och öppna oljefat där oljan som stod ute var skyddad från regn och snö men inte från fukt och kyla.Bägge oljorna visade efter vintern samma förmåga till att ha sugit åt sig denna fukt och det enda som garanterat skilde dom två åt var just den använda oljans mer bristande viskositet pga tidigare slitage.

Att då påstå att en ny mc olja skulle göra ett bättre jobb än en som bara rullat några hundra mil i en mc motor där den använda skulle öka rostbildningen är som sagt var rent försumbart ur ren sltagesynpunkt.Då kan man roa sig med att slänga ut pengarna genom fönstret istället och se vilken hundralapp som träffar marken först eller förvara dessa hundralappar i plånboken till våren som omvandlas till en ny olja för mc motorn som suger åt sig orenheter i motorn på några få mil som bildats under vinterhalvåret.

Molgan
2012-10-16, 12:36
Då fortsätter jag att spara på oljebyten som innan då och spar miljön litegrann. =)

Åter till ämnet: Såg att TR650 kommer att kosta 5,690£ (4.990£ utan ABS) i England, att jämföra med BMW G650GS som går för 6,195£. GS:en kostar i Sverige 84,000Skr så om man överför det kommer TR:en att ligga runt eller kanske under 80,000Skr med ABS. Om det blir så är den ett prisvärt alternativ.

Nina
2012-10-16, 16:22
Såg att TR650 kommer att kosta 5,690£ (4.990£ utan ABS) i England, att jämföra med BMW G650GS som går för 6,195£. GS:en kostar i Sverige 84,000Skr så om man överför det kommer TR:en att ligga runt eller kanske under 80,000Skr med ABS. Om det blir så är den ett prisvärt alternativ.

Spännande, hoppas den är prisvärd. :)

Molgan
2012-10-23, 17:52
Uppdatering, priset är bättre än jag förutspådde: Enligt nya MC-folket så kostar Terra/Strada med ABS 69900:-, Terra utan ABS men med 18" bakhjul 66900:-. Inte illa, då kan man ju köpa en av varje!

Nina
2012-10-24, 08:46
Uppdatering, priset är bättre än jag förutspådde: Enligt nya MC-folket så kostar Terra/Strada med ABS 69900:-, Terra utan ABS men med 18" bakhjul 66900:-. Inte illa, då kan man ju köpa en av varje!

Oj, det var billigt! Riktigt prisvärt! :)

Håkan46
2012-10-24, 11:09
Intressant
Undrar bara: Var , när och hur kan man provköra en sådan?

kitsapgrl
2012-10-26, 03:16
Hittade en länk (http://www.bigdogadventures.com/1HuskyTR650.htm).

Nina
2012-10-26, 09:45
Hittade en länk (http://www.bigdogadventures.com/1HuskyTR650.htm).

Tack, vilken fin beskrivning han gjort. Undrar vem som blir först att provköra? :)

Håkan46
2012-10-26, 17:51
Bra länk, fina vägar därborta i Illinois. Man blir lite avis..
Apropå Terran.
Vad finns det för alternativ? Knappast XT660 eller? Hur ser det ut hos övriga tillverkare?
Husqvarna Terra kan fås med urkopplingsbar ABS varför det väl borde vara självklart att välja den med ABS.
//Håkan

Molgan
2012-10-26, 18:19
Bra länk, fina vägar därborta i Illinois. Man blir lite avis..
Apropå Terran.
Vad finns det för alternativ? Knappast XT660 eller? Hur ser det ut hos övriga tillverkare?
Husqvarna Terra kan fås med urkopplingsbar ABS varför det väl borde vara självklart att välja den med ABS.
//Håkan
De direkta alternativen är väl XT660 eller 650GS. Fördelen med den utan ABS är 18" bakhjul, hade gärna haft både och.

Håkan46
2012-10-26, 18:47
Både XT660 eller 650GS är en del tyngre. Varför 18" bakhjul?
//Håkan

Molgan
2012-10-26, 22:07
Både XT660 eller 650GS är en del tyngre. Varför 18" bakhjul?
//Håkan
Marginellt tyngre, samma hojtyp. 18" ger ett bredare urval på offroad-däck samt klättrar bättre över groparna.

Nina
2012-11-02, 16:09
Intressant
Undrar bara: Var , när och hur kan man provköra en sådan?

Funbike i Västerås kommer sälja den, dyker säkert upp fler återförsäljare över landet.
Så här skrev tidningen Fastbikes den 31/10, 2012:

”Funbike ny återförsäljare för Husqvarna
I dagarna blev det officiellt att Husqvarna utökar sitt återförsäljarnät för sina landsvägsmotorcyklar med Funbike i Västerås. Tidigare i år provkörde vi na Nuda 900 och inom kort kommer du även kunna se och läsa mer om nya TR650 Strada och Terra här på Fastbikes.se. Funbike finns på Stenbygatan 6 i Västerås och mer information finns på www.funbike.se (http://www.funbike.se/).”

Wohoo, inte så långt ifrån mig då, som gjort för en nätt dagstur för en trevlig liten provkörning. :)


Adress, tel nr och öppettider till Funbike:

ÖPPETTIDER BUTIK:
måndag–fredag 10.00–18.00
Lördagar 10.00–14.00

Tel: 021-350026
E-post: info@funbike.se

Stenbygatan 6,
721 36 VÄSTERÅS

Håkan46
2012-11-03, 12:42
Så bra då.
Funbike räknar jag som min "hemmabutik". Har bl.a. arbetat de senaste 4 åren ca 1 km från den.
Får väl åka dit och kolla upp när dom får in något exemplar av Terran.
//Håkan

Håkan46
2012-11-14, 00:01
Provsuttit "Terran" idag på FunBike i Västerås. Den känns toppen..!! :):)
Killen i butiken sade att dom redan sålt två exemplar. Tydligen redan på väg mot att bli en storsäljare..!!
//Håkan

kitsapgrl
2012-11-14, 06:19
:) ..provköra nästa steg?

Nina
2012-11-14, 11:21
Provsuttit "Terran" idag på FunBike i Västerås. Den känns toppen..!! :):)
Killen i butiken sade att dom redan sålt två exemplar. Tydligen redan på väg mot att bli en storsäljare..!!
//Håkan

Men fick du inte provköra en?? Det är ju liksom asfalt och plusgrader nu. :)

Håkan46
2012-11-14, 13:58
:) ..provköra nästa steg?

Jag frågade inte om detta. Får kolla upp..
Jag var i området för vissa andra uppdrag och, så att säga, slank bara in en snabbis.
Man vill ju gärna ha med sin egen utrustning
//Håkan