handdator

Visa fullständig version : Hur får man familjen att förstå att motorcyklar inte är farliga?



Mymlan
2012-10-11, 00:46
Eller jo lite farligt är det ju förståss, men det finns ju risker med allt (det kan t.ex. vara farligt att gå över gatan också)! Men enligt familjen är ju motorcyklar = självmord och det är väl lite att överdriva?:confused:

Gawriel
2012-10-11, 05:43
bara slå dövörat till o köra på, har du MC kort så är du tillräckligt gammal att veta vad som är rätt o fel

engström67
2012-10-11, 07:53
Att vistas i trafiken kan ju vara farligt för alla,speciellt för dom som inte vet vad dom håller på med.Men oftast dom som säger så där vet inte vad dom pratar om.Har man erfarenhet så är det väl rätt lungt,men om inte så är ju risken mycket större.

Olle Å
2012-10-11, 08:00
Visst kan det vara farligt det mesta hänger ju på dig.

Visst gör det så. men om du kör normalt och ser till att hojen är ok och att du har de skydd som är anpassade till din körning, så minskas ju riskerna radikalt. Att du måst vara mer uppmärksam än en bilförare vet du ju nog. Att aldrig lita på att en bilist som stannat vid en påfart, verkligen ser dig. det finns ju så otroligt mycket att tänka på i början, sedan blir det ju mer och mer rutin.
Lycka till:)

Pfaff
2012-10-11, 08:06
Det finns väl inga farliga motorcyklar?
Däremot gott om farliga förare.

Om nu det kan vara ett argument att använda. ;)

TMax500
2012-10-11, 08:46
Men du, du bor ju i Finland. Där räds man ju varken f-n eller ryssen. Så vad är problemet? :D
Skall jag tala med dem? (Familjen alltså, inte ryssen! :))

EDIT: nä, allvarligt. Så tror jag att man behöver kommunicera att man är riskmedveten och försiktig. Lite smånojig sådär du vet.

"Tänk om den där bilen plötsligt backar ut...", "här får man ta det lugnt, det kan ligger grus runt hörnet...", "gillar inte den där bilen, känns som om den tänker byta fil utan blinka först". Jag inbillar mig (naivt?) att den sortens subtila signaler på sikt bygger upp ett förtroende för dig och gör familjen mindre oroliga. På lite sikt.

*Obs - varning för hemmasnickrad teori!* :)

jtr
2012-10-11, 09:15
Den stora skillnaden mellan en bil och en MC är den - att man måste tänka på ett annat sätt om man kör en MC. Man är inte skyddat av en "plåtburk". Tex. kan billen framför mig svänga vänster utan att visa det med blinkers? Kan en bil komma ut på gatan från tex. en parkering eller annat infart? Kan det ligga lite grus på annars fint asfalt just mitt i en kurva? Vad kan andra billister "hittar på" m.m. Och det hjälper inte mig att säga efteråt att det var inte mitt fel. Man måste helt enkelt tänka även för de andra trafikanter och tyvärr är det inte alla MC förare som klarar detta.

Ankan1
2012-10-11, 12:03
Att jämföra mc åkning med självmordstendenser är bara rent trams.Hur många har t ex mist livet på ett markerat övergångsställe.Skulle då dessa stackare ha tagit livet av sig.Knappast.I mitt arbete hjälper jag människor som har olika former av sjukdomar.Det är ibland unga människor med cancer som precis börjat leva sina liv.I andra fall är det personer med ett långt liv bakom sig som insjuknar svårt mot slutet.Livet är ibland farligt i sig självt och man kan inte se på diverse aktiviteter som dödligare än andra när den många gånger minst farliga aktiviteten kan leda till snabb död beroende på omständigheterna.

Mymlan
2012-10-11, 12:51
Att jämföra mc åkning med självmordstendenser är bara rent trams.Hur många har t ex mist livet på ett markerat övergångsställe.Skulle då dessa stackare ha tagit livet av sig.Knappast.I mitt arbete hjälper jag människor som har olika former av sjukdomar.Det är ibland unga människor med cancer som precis börjat leva sina liv.I andra fall är det personer med ett långt liv bakom sig som insjuknar svårt mot slutet.Livet är ibland farligt i sig självt och man kan inte se på diverse aktiviteter som dödligare än andra när den många gånger minst farliga aktiviteten kan leda till snabb död beroende på omständigheterna.

Jo, har försökt förklara allt detta för dem. Det är bara lite jobbigt att dom börjar ringa som tokar genast som jag inte svarar, även om jag har sagt åt dem att jag inte hör telefonen när jag kör och att jag alltid ringer när jag är framme vid mitt mål (men dom tycks inte alls lugnade av detta). Kan tilläggas att detta började efter att jag krashade rejält med moppen på midsommar (yep! Jag hade moppe då ännu, jag är ett småglin).

Molgan
2012-10-11, 12:56
Jag är nog mer nervös när min fru är ute med bilen än vad hon är när jag är ute med hojen. Fast det är möjligt att hennes tjat om att vi måste skaffa snöskoter och båt, samt hur mycket bättre det är än hoj, är förtäckt oro. =)

Mymlan
2012-10-11, 13:00
Men du, du bor ju i Finland. Där räds man ju varken f-n eller ryssen. Så vad är problemet? :D
Skall jag tala med dem? (Familjen alltså, inte ryssen! :))

EDIT: nä, allvarligt. Så tror jag att man behöver kommunicera att man är riskmedveten och försiktig. Lite smånojig sådär du vet.

"Tänk om den där bilen plötsligt backar ut...", "här får man ta det lugnt, det kan ligger grus runt hörnet...", "gillar inte den där bilen, känns som om den tänker byta fil utan blinka först". Jag inbillar mig (naivt?) att den sortens subtila signaler på sikt bygger upp ett förtroende för dig och gör familjen mindre oroliga. På lite sikt.

*Obs - varning för hemmasnickrad teori!* :)

Nej inte f-n eller ryssen (känner en rysse och han är inte det minsta skräckinjagande), men morsan räds man! :rofl:
Näe! Skämt åsido. Lite jobbigt bara att dom ringer ideligen medan jag kör, bara för att kolla upp mig.

Mymlan
2012-10-11, 13:08
Jag är nog mer nervös när min fru är ute med bilen än vad hon är när jag är ute med hojen. Fast det är möjligt att hennes tjat om att vi måste skaffa snöskoter och båt, samt hur mycket bättre det är än hoj, är förtäckt oro. =)

Jag som är orolig för farsan bara han ger sig iväg å köra moppe och nu har han också börjat snacka om hoj. Huvaligen! Däremot oroar jag mig aldrig för eget skinn :D

Nina
2012-10-11, 13:46
Det finns väl inga farliga motorcyklar?
Däremot gott om farliga förare.

Om nu det kan vara ett argument att använda. ;)

Helt korrekt skulle jag vilja påstå. Och som jag brukar mena: en mc är så pass korkad så den gör precis som du hanterar den. Och går dit du tittar. :)

Mymlan
2012-10-11, 13:55
Helt korrekt skulle jag vilja påstå. Och som jag brukar mena: en mc är så pass korkad så den gör precis som du hanterar den. Och går dit du tittar. :)

Kanske jag skulle bjuda alla på en kort åktur i tur och ordning för att visa att det inte är så farligt :)

Svein2
2012-10-16, 13:14
I Norge er det farligere å sykle enn å kjøre MC. :D
http://nrk.no/nyheter/distrikt/ostafjells/buskerud/1.8209103

Mymlan
2012-10-16, 13:42
I Norge er det farligere å sykle enn å kjøre MC. :D
http://nrk.no/nyheter/distrikt/ostafjells/buskerud/1.8209103

Att cykla är förrädiskt. Blev påkörd av sopbilen för något år sedan när jag cyklade till en kompis, sen såg jag ut som den här typenhttp://www.saucehockey.com/dailysauce/?p=836 :D

Linnex
2012-10-16, 15:03
Allt är jämförelse.

Kom ihåg att på 80-talet hörde jag att det bara fanns tre yrkeskårer som hade högre risk än i jämförelse med att köra motorcykel.
1. President i USA
2. Formel 1
3. Jobba på oljeplattform i nordsjön.

Det går inte att sticka under stolen att MC-körning innebär att man utsätter sig för stora risker.

Men som sagt allt är efter vad man jämför med.
Som jag skrivit tidigare så var inte MC körning ett självklart val för mig just pga av risk. Men när jag visuellt såg mig själv i full MC-mundering gubbkörande på landsväg, jämfört när jag sitter på den pedaldriven tvåhjulingen i 74 km/h ner för Hallandsåsen endast med en frigolitbit på huvudet som skydd, så fick jag lite annat perspektiv på saken... Så det blev ett MC-kort som 40-års kris ;-)

Nina
2012-10-16, 15:14
När jag tog körkort för bil för en massa år sen funderade jag över om jag skulle ta lappen för mc också. Så blev inte fallet då och kanske det var lika bra, jag hade kanske inte levt i dag (?). Jag funderade i över 22 år innan jag fick dit bokstaven A på körkortet. Man ska göra det man vill göra och det vore ju dumt att sitta som bitter pensionär och ångra sig.

Risker finns överallt, så fort man vaknar är man utsatt för risker. Även när man sover för man kan ju falla ur sängen.

Mymlan
2012-10-16, 16:02
Bara jag tydligen som gör allting i fel ordning. Jag har mc-kort men inget bil-körkort:rofl:

Ove
2012-10-16, 19:10
Bara jag tydligen som gör allting i fel ordning. Jag har mc-kort men inget bil-körkort:rofl:

:) Du har ju ingen motorcykel heller, men du kanske har bil? ;) :D

Mymlan
2012-10-16, 20:01
:) Du har ju ingen motorcykel heller, men du kanske har bil? ;) :D

Nej tyvär har jag varken bil eller egen hoj. Har hittills kört hoj tillsammans med en bekant som har lånat ut en hoj åt mej, men om jag har tur så kanske det står en egen hoj i garaget lagom till våren :)