handdator

Visa fullständig version : Köpråd ER-6n



Tjita1
2012-10-05, 19:05
Hej! Funderar på att köpa en ER-6n från 2006 med ABS. Är det nåt särskilt man behöver tänka på eller titta på? Är det nånting generellt man ska kolla på när man köper MC? Blir mitt första hojköp, det här, så det är lite nytt.. :)

Ankan1
2012-10-05, 21:26
Några tips vid t ex begagnatköp från privatperson är att kolla så att hojen inte säljs med skulder som följer med i affären.Finns det en servicebok, vem har servat hojen, ägaren eller mc firma, finns det kvitton på denna service.Säljs hojen besiktigad eller obesiktigad, är den avställd eller påställd.Hur många ägare har hojen haft.Ju fler ägare ju mer skiftande körstil har hojen utsatts för.Är hojen importerad eller svensksåld.

Däckens skick är ju lätt att se, bromsklossarnas skick likaså, kolla kedja och bakre drev efter onormalt mycket slitage.Kan du lyfta ut kedjan på bakdrevet vid klockan tre på drevet är det tid för byte av både främre och bakre drev samt kedja.Hur ser oljan ut i motorn och vilken nivå håller den på t ex oljestickan.När byttes oljefilter, luftfilter och tändstift senast, se service.Är hojen synbart modifierad med originaldelar eller icke originaldelar.Osv ... Ha det gott. :)

Tjita1
2012-10-06, 20:54
Tack! Nåt mer modellspecifikt som brukar krångla?

Hondamannen
2012-10-06, 21:36
I början tror jag att de hade problem med att FI lampan kunde lysa. Hur de löste detta problem vet jag inte.

Tjita1
2012-10-06, 21:51
FI, vad står det för?

Hondamannen
2012-10-06, 21:52
Fuelinjection

Hondamannen
2012-10-06, 21:54
Jag vill passa på och tipsa dig om att kika på honda cbf 600.

Tjita1
2012-10-06, 21:55
Ah, motorlampan med andra ord..

Ankan1
2012-10-06, 22:13
Eller den starkare 600 Fazer.

http://www.bike.se/test/begagnad/yamaha-fzs600-fazer-19982007-93133

ER6N har haft problem med spruckna avgassystem som i en del fall blivit utbytta mot eftermarknadssystem.Ramsprickor har tydligen även förkommit.

Tjita1
2012-10-07, 00:03
Nån koll på mer exakt var dessa ramsprickor förekommer, så man kan hålla ett öga?

Ankan1
2012-10-07, 07:48
Nån koll på mer exakt var dessa ramsprickor förekommer, så man kan hålla ett öga?

Ovanliga fel men har som sagt var drabbat några ägare.Sprickor i ramen har upptäckts vid bla infästningspunkter för bultar på ramen.

Klicka direkt på nedanstående länk eller högerklicka och ladda ner pdf filen på din dator.

http://homepages.slingshot.co.nz/~shanetp/Index_files/Possible%20Frame%20Issue.pdf

Håkan46
2012-10-07, 10:08
Gillar du ER-6: så skall du definitivt köpa en.
Den absolut bäst säljande hojtypen sen den kom 2006, varje år.
På ett sånt här forum är det lätt att börja prata vad som är fel, sällan vad som är bra. Det är felen som man "hört att dom finns" utan att ha egentlig egen erfarenhet av hojen.
Sprickorna hände tydligen i Frankrike och Italien.
På ER-6 tråden på Sporhoj .com finns det att läsa (348 sidor f.n.) 348 sidor i Sverige var hittar du ett sånt intresse..?
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?114292-ER6-tr%E5den/page348&
//Håkan

RobbeS
2012-10-07, 10:23
Gillar du ER-6: så skall du definitivt köpa en.
Den absolut bäst säljande hojtypen sen den kom 2006, varje år.
På ett sånt här forum är det lätt att börja prata vad som är fel, sällan vad som är bra. Det är felen som man "hört att dom finns" utan att ha egentlig egen erfarenhet av hojen.
Sprickorna hände tydligen i Frankrike och Italien.
På ER-6 tråden på Sporhoj .com finns det att läsa (348 sidor f.n.) 348 sidor i Sverige var hittar du ett sånt intresse..?
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?114292-ER6-tr%E5den/page348&
//Håkan

Håller med. Det spelar ingen roll vilken hoj man väljer, alla har något fel som med största sannolikhet INTE uppstår. FJR fick rykte om sig att kardanen ofta gick sönder. I verkligeheten rörde det sig om en hoj där kardanen rasat på Autobhan i Tyskland. Så alla modellspecifika bristrapporter ska man ta med en nypa salt.
Tror inte att ER-6 rambrister är vanliga på hojar som körts normalt.

Hondamannen
2012-10-07, 10:39
På svmc kan du läsa om en er-6 som fick vevstakshaveri. Det har hänt på några kawor i Sverige.

Håkan46
2012-10-07, 17:24
På svmc kan du läsa om en er-6 som fick vevstakshaveri. Det har hänt på några kawor i Sverige.

Då är vi tillbaka där...

Ankan1
2012-10-07, 17:28
Gillar du ER6N och har bestämt dig så ska du naturligtvis titta närmare på hojen och göra en bedömning över vanliga och ovanliga fel som existerar på de flesta hojar.Skulle några tidigare nämnda fel dyka upp som du blivit ombedd att skita i så kan du ju ta kontakt med dessa experter i ämnet på forumet.LOL. :D

Ha en go dag Tjita1 och lycka till med ditt hojköp. :)

Hondamannen
2012-10-07, 17:57
Man ska vara påläst när man köper en hoj tycker jag

namn
2012-10-07, 18:43
Klart att man ska vara påläst. Men att "överanalysera" är rena vansinnet. Att gå flera år och vara missnöjd med det man har och leta ramvinklar. Växeltyper. Bränsleförbrukning... osv... galenskap....

Om du är sugen på en er -6a så köp en sån... kolla skicket. Utrustning. Service osv. och betala vad "DU"anser den är värd.. det finns hur många som helst där ute så tro inte att den just du hittat är unik.

Men herre gud. Tro inte att du kommer behålla den livet ut. Du kommer vilja byta om några år... så är det.

(för att den öht ska gå att sälja så är nog ABS ett av grundkraven)

Tjita1
2012-10-07, 18:51
Jag har nog tänkt byta så fort jag har råd. Nästa höst hoppas jag på. Vill ha en Triumph Tiger Explorer. :)

Men nu vill jag bara komma ut som nybörjare, och då är det väl bäst med nåt lätt och smidigt, och framför allt nåt som inte är så dyrt, som man inte behöver vara så rädd om.

Ove
2012-10-07, 20:12
Jag har nog tänkt byta så fort jag har råd. Nästa höst hoppas jag på. Vill ha en Triumph Tiger Explorer. :)

Men nu vill jag bara komma ut som nybörjare, och då är det väl bäst med nåt lätt och smidigt, och framför allt nåt som inte är så dyrt, som man inte behöver vara så rädd om.

:dito: Rätt inställning! Köp en billig så förlorar du inte så många pengar. ;)

RobbeS
2012-10-07, 22:00
Gillar du ER6N och har bestämt dig så ska du naturligtvis titta närmare på hojen och göra en bedömning över vanliga och ovanliga fel som existerar på de flesta hojar.Skulle några tidigare nämnda fel dyka upp som du blivit ombedd att skita i så kan du ju ta kontakt med dessa experter i ämnet på forumet.LOL. :D

Ha en go dag Tjita1 och lycka till med ditt hojköp. :)

Jepp,eller så skiter man att köpa hojen och tittar på en annan modell som man verkligen också vill ha tills man läser i ett forum att grejsimojsmojängen kan krackelera i nedre flänsarmsmunstycket för det har det gjort på en hoj i mesopotamien 1863.:D
Nä, bestäm modell du vill ha titta på forum på "vanliga" brister och kolla upp dom innan köp men titta först och främst på skicket i helhet. Räkna sen med att precis vad som helst kan gå sönder för så är det med maskiner av alla de slag.:)

Håkan46
2012-10-07, 23:49
Tills man läser i ett forum att grejsimojsmojängen kan krackelera i nedre flänsarmsmunstycket för det har det gjort på en hoj i mesopotamien .....

Exakt så är det
:adore::beer:

Tjita1
2012-10-10, 16:21
Det vart inget. Får inte låna några pengar just nu. Det får vänta till våren, så får jag spara så ryker om bankkontot här i vinter.. Synd bara, för jag har väl glömt hälften innan jag får sätta mig och köra igen.. :(

Nina
2012-10-10, 17:55
I senaste numret av Allt om MC (nr 10-11) finns det lite tips om begagnat, olika hojmodeller förstås men kanske kan vara värd att läsa i höstmörkret. Tidningen har väl kanske inte hunnit till butik än. Tänkte jag kunde tipsa lite om en artikel i den om det kan vara av intresse. :)

Sen var det provkörning av Ducati, Tiger 1050 och Kawasaki Versys 1000. Intressant, gissa vilken som vann testet.

Tjita1
2012-10-10, 18:48
Prenumererar på den, så det är lugnt. :)

RobbeS
2012-10-10, 21:33
Det vart inget. Får inte låna några pengar just nu. Det får vänta till våren, så får jag spara så ryker om bankkontot här i vinter.. Synd bara, för jag har väl glömt hälften innan jag får sätta mig och köra igen.. :(

Trist men egentligen bara bra. Har själv slutat att låna till kapitalvaror för flera år sedan och sparar istället ihop till grejerna. Mycket bättre än att dra på sig lån som man sedan dras med i flera år och också lönsammare i längden.:)

Ove
2012-10-10, 22:09
Trist men egentligen bara bra. Har själv slutat att låna till kapitalvaror för flera år sedan och sparar istället ihop till grejerna. Mycket bättre än att dra på sig lån som man sedan dras med i flera år och också lönsammare i längden.:)

:dito: Instämmer! Låna till mc är helt galet. Köp hellre en riktigt billig och spara under tiden. Det finns faktiskt väldigt körbara maskiner för väldigt små pengar. Några år på nacken och några repor eller omlackerade i fel färg(oftast svart) så sjunker priset till nästan inget. Köp billigt och kör ett par år så finns kanske pengarna sen. ;)

Jan-Olov
2012-10-11, 07:48
Lånat pengar har jag endast gjort till bilköp, och huset. Att köpa mc hör inte till det som är helt nödvändigt så det skall sparas till. Jag mins att det var en lumpakompis som ville låna till att gå ut och supa men jag nekade, han skulle sticka kniven i mig sa han men det har han nog glömt. Så jag har samma åsikt i dag som då. Det är skitlätt att hamna i en lånekarusell som är svårt att komma ur. Det är kanske en gammaldax åsikt men så man är fostrad och det sitter i.

Olle Å
2012-10-11, 08:22
Lånat pengar har jag endast gjort till bilköp, och huset. Att köpa mc hör inte till det som är helt nödvändigt så det skall sparas till. Jag mins att det var en lumpakompis som ville låna till att gå ut och supa men jag nekade, han skulle sticka kniven i mig sa han men det har han nog glömt. Så jag har samma åsikt i dag som då. Det är skitlätt att hamna i en lånekarusell som är svårt att komma ur. Det är kanske en gammaldax åsikt men så man är fostrad och det sitter i.

Mycket lovvärda tankar. Det är åt helvete för lätt att hamna i skuldfällan och köpa en ny hoj tex. Bara för att kompisarna har nytt. Snacka om att locka folk med att räntan är låg. Men hur vet man sin ekonomiska situation om flera år då man fortfarande skall betala av. Köp billigt i början. Kan du då inte spara till en ny hoj, så har du heller inte råd att köpa en på avbetalning heller.:rolleyes::rolleyes:

namn
2012-10-11, 09:29
Jag har nog lånat till det mesta, bilar, motorcyklar, hus, lägenheter, utlandsresor.... helt enkelt för att jag räknat med att kunna betala tillbaka allt på rimliga tider och erbjudandet har varit här och nu.

Jag är nu 37 år allt är betalt utom huset och lägenheten, (det tar lite tid att betala bort en miljon), men jag har inte ångrat en gång att jag lånat pengar, visst kostar det att låna, det är ju bankernas affärside, men vem säger att jag kommer bli 50 eller 60 eller 70 osv. jag lever här och nu.. idag vill jag ha det.... inte när jag sitter som ett kolli på hemmet med en massa konstiga sjukdomar och nedsatt rörlighet.
Min far sparade sig igenom hela livet, han skulle ha en "bra pension".... grattis pappa, du blev 61 och dog av ALS! tack för arvet, dom pengarna du sparat ihop hela livet tog almänna arvsfonden hand om, och det lilla jag fick, det tog slut ganska fort!

Vill du ha det? har du råd med avbetalningen? (även om du hamnar i en ekonomisk formsvacka) så tJöP !

LinusE
2013-02-06, 08:28
Köp min så kan jag köpa min nya förälskese nämligen mt01 :)

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=68201

Tjita1
2013-02-06, 15:41
Sure! Ska bara be A-kassan fyrdubbla min dagpenning. ;)

Nä, vi får se. Tanken när jag startade tråden var att köpa nån billig maskin att leka av sig med och känna efter lite hur man vill ha det. Vet inte om street egentligen är min föredragna klass dock..

FCM
2013-04-29, 16:27
Om nån letar så är min till salu. Hjälpte mig till kortet på första försöket. Som privatist. :)
ABS är bra. :)