handdator

Visa fullständig version : Kawasaki ER-6?



Nina
2007-10-11, 11:46
Nån som vet hur en Kawasaki ER-6 är? Har läst en massa bra grejer om dom, blev Sveriges mest sålda hoj 2006. Är faktiskt ganska intresserad av en sån, gärna med ABS men vill veta mer. :D

Nilsson
2007-10-11, 13:01
den e kul smidig alltså en kanon hoj , kolla med hamre har för mej att han har en sån

Nina
2007-10-11, 14:19
Tack för tipset, såg att han har en sån.
Har läst vidare på fler artiklar och alla säger ungefär samma sak: mycket rolig hoj för lite pengar och har en billig försäkring. 8)

turbo
2007-10-11, 20:46
er-6 verkar vara rejält uppdaterad jämfört med er-5:an.
en riktigt snygg hoj om du frågar mig, sen har jag också hört gott om köregenskaperna!

vad får man betala?

http://www.bikez.com/pictures/kawasaki/2006/23497_0_1_2_er-6n_Image%20credits%20-%20Kawasaki.jpg

Nina
2007-10-11, 20:53
Kring 67.000 med ABS, runt 61.000 utan ABS för en sprillans ny -07:a. Jag har bara läst bra grejer så jag blev lite nyfiken på den faktiskt. Annars är jag så insnöad på en BMW F650 GS men jag kan ju alltid ändra mig. :D

Jag fick tidningen MC-Folket i går och där var den med i testet. Bara idel rosor från alla tre. ;D

Här är en gammal artikel: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=283&a=569617&previousRenderType=3

En till (http://www.emotor.se/nyheter/visa.php?1928)

En till, ungefär samma info (http://www.motornyheter.com/nyheter.asp?id=797)

Nina
2007-10-11, 20:58
Måste fråga: äter de bakdäck såna här hojar? Läste nånstans (på sporthoj kanske?) att första däcket som sitter på äts upp under de första 400-500 milen. Men nästa däck då?

Nilsson
2007-10-11, 21:05
nä det stämmer ej om du inte kör som f-n jag kör ca 800 mil på ett bakdäck på min zrx och den käkar däck , sen kan du ju köpa däck som varar 300 mil man får vad man betalar för jag köpte ett avon däck och det klarade mellan 3-400 mil

Nina
2007-10-11, 21:07
Kanske det sitter nåt billigt tjafs från fabriken påsatt. ???

Nilsson
2007-10-11, 21:08
nä det brukar vara bridgestone de had jag haft på båda mina kawor jag har för mej att de har avtal på dessa

Hamre
2007-10-11, 22:05
Måste fråga: äter de bakdäck såna här hojar? Läste nånstans (på sporthoj kanske?) att första däcket som sitter på äts upp under de första 400-500 milen. Men nästa däck då?

Jag körde ca 1000 mil på originaldäcket, det var ett Bridgestone. Skulle nog kunnat klämma ur det några mil till.
Att det bara skall hålla 4-500 mil beror helt på din körstil, jag skulle kunna slita ut ett däck på mindre mil än så om man kör som en idiot. ;D

Nina
2007-10-12, 06:10
De kanske burnade däck med den och då höll det så klart mycket mindre. Och så kör ju inte jag. ;D

Faktum är att jag inte riktigt är överens med fotpinnarnas placering på min hoj, kan bero på att jag inte kört den lika mycket som en Suzuki GSX 750 eller BMW F650 GS, de är snarlika i sittställning och fotpinnarnas placeringar är lika, möjligen lite mer under rumpan på Sukan.
Får åka till AVA MC och kolla in en ER-6:a lite närmre. :D

Jåke
2007-10-12, 09:28
Hur långt däcker räcker beror mycket på din körstil, men även på vad det är för däck. Mjukare däck har bättre fäste (bra om man måste stanna) men håller sämre. Ett vettigt däck för normal gatkörning kan hålla runt 800-1000 mil. Touringdäck kanske rent av längre, men jag skulle inte köra på dem då de på en lätt hoj påverkar köregenskaperna alltför negativt. Jo, däcken spelar faktiskt roll...

Däck jag misstänker "håller ett tag" utan att försaka alltför mycket fäste eller körglädje är t ex Michelin Pilot Road 2, Metzeler Roadtec Z6, Pirelli Diablo eller Bridgestone BT014. Jag klarar runt 800 mil på de bakdäcken. Fast min sambo har snart kört den sträckan med en uppsättning Michelin Pilot Power 2CT som är klassat som ett "sportigt däck för gata och bankörning" :D

Å hennes GSX-R750 har liiiite mer tryck än en ER-6 ;)

Med mina Metzeler M3 tar bakdäcket slut på ungefär 500 mil om jag inte kör banan intensivt. Då tar det två dagar om jag vänder på det ::)

I övrigt tycker jag ER-6 är en frän hoj. Låter gott med lagom öppet system, och jag gillar motorkonfigurationen med rak 2:a. Lättmekat och trevlig om man hittar en grusväg :)

Nina
2007-10-12, 15:38
Nu har jag varit förbi en butik och provsuttit en ER-6. Den verkar schysst så långt! :D
I morgon tror jag att jag provkör den, jag hade med mig hjälm och handskar men det kom en massa hagel och regn så jag tänkte om. Men i morgon ska de visst bli fint väder så jag tänkte passa på att provköra en ER-6:a då istället.

pewa
2007-10-12, 16:52
Kan bara hålla med, ER-6:an verkar vara en bra och smidig hoj! ER-5:an var enligt säljaren jag pratade med populär som nybörjar/tjej-hoj just för att den var liten och lätthanterlig. Nu syftar jag på att kvinnor generellt är mindre än män, inte att ni skulle vara sämre på att köra! :)

ER-6 mest sålda motorcykel 2006
http://www.emotor.se/nyheter/visa.php?1928

Nilsson
2007-10-12, 18:51
plåga den redigt i morron , . jag tror det är många här som ser fram emot en rapport

Nina
2007-10-12, 19:02
Okej, tänkte faktiskt värma upp mig på krypkörning först och lite slalom för att lära känna hojen och panikbromsa lite för att se hur bromsarna är på den innan jag ger mig ut på nån väg. :)
Vet faktiskt inte var det finns nån grusväg där i området (lite fel sida om sta'n), annars hade jag testat den där också. Hade butiken funnits i hemmakrokarna hade jag vetat exakt var den skulle testas! ;)

Nina
2007-10-13, 15:40
Okej… Kort sammanfattat: inte en hoj för mig men kan däremot passa dom som inte kör långt, har mest en hoj till och från jobbet etc.

Plus:
Rapp i maskin men ändå snäll
Låg
Hanterbar
Schysst krypkörningshoj, inga problem att sno runt snävt i mkt låg fart
Låg försäkring trots sin styrka
Bra bromsar men ungefär som Sukan på trafikskolan, värre var det inte faktiskt. Jag panikbromsade tills styret ryckte (på gränsen till låsning). Säljaren varnade mig för att det sitter mycket bra bromsar på.

Minus:
Inbjuder till hastighetsöverträdelser (tolka det som antingen plus eller minus den som vill)
Usel sikt bakåt trots inställning av speglarna, man ser inte ens om man har nån rakt bakom sig. :o Det finns dock förlängningsarmar att köpa till så speglarna hamnar i bättre position för bättre sikt bakom sig. Hmm, varför inte sätta dom rätt från början??
Stötig, varje litet smågupp/ihålighet känns direkt (sportfjädring typ)
Något framåtlutad sittställning mot styret, ingen direkt långfärdshoj, kan trötta ut en i axelparti/nacke
Slalomkörningen ja... Inte lika spännande för att man satt lutad mot styret, här kändes den lite stram/stel och ville inte alls leka på det sättet med mig. Nix.

Nej jag trivdes inte på den. Det tog tid innan jag funnit mig i sadeln. Att det är en 2-cyl motor märktes, speciellt om man hade petat i sista växeln och skulle öka farten lite ifrån 50 km så javisst är den mer känslig för vilken växel man ska ha lagt i.