handdator

Visa fullständig version : Moderna motorcyklars utseende



Hondamannen
2012-10-04, 19:16
Hej,

Vad tycker om ni utseendet av dagens motorcyklar?

Jag själv är rätt så kluven. Jag gillar mer cyklar som ser ut som w800 eller MG v7 classic. Glidarcyklar ser fortfarande ut som motorcyklar och en del offroadhjoar men det finns också en del moderna motorcyklar som ser vackra ut, tex bmw r1200rt.

Vad tycker ni?

Mvh

Hondamannen

Nina
2012-10-04, 19:31
Jag vet inte vad som lockar med just en Triumph Street Triple, nakna sporthojar ser likadana ut i mångas ögon men jag tycker den är snyggast.

Triumph Scrambler har ett klassiskt utseende, som hojar såg ut förr och min har lurat en och annan pensionär i tron att det varit en gammal Trajja. Tills jag visar dem elstarten…

Min BSA M20 ser verkligen klassisk ut men så är den från 1944. Men den är vacker, en skönhet på två hjul, ingen raket men vacker. Och annorlunda, med pysknapp och choke samt 6 volts elsystem med plusjord.

Husqvarnan ja… Baserad på en crosscykel, inte direkt vacker så man skriker Wow! när man öppnar garageporten men grymt rolig att köra. Inte heller nån raket men… Rolig. På sitt vis.

Så, den enda som inte har ett klassiskt utseende men som jag gillar designen på är min Str3 R med grodögon till lyse. Jag tycker att nya Str3 R ser fin ut, men lyktorna…!
Att jag kör olika modeller av hojar med olika körsätt och teknik, tja är väl för att jag inte vill känna mig inrutad som en typ av förare eller bara kunna köra en modell av hoj. Jag skulle vilja se en sporthojförare försöka få igång min BSA. Och köra den. Det skulle bli en spännande upplevelse men då jag vet hur den är skulle jag aldrig våga nån annan köra den om personen inte är van med högerväxlat och kickstart, med pysknapp och choke samt trumbromsar både fram och bak.

Jag har nog alltid tyckt att engelska hojar är vackra, som 17-åring satt jag en hel sommar på just en -69 Bonneville, jag tyckte den var fin och jag tyckte det var roligt att åka bakpå. Så det är väl därigenom jag fastnat för just märket Triumph och blivit anglofil ända ut i fingerspetsarna. Innan jag tog körkort satt jag inne på Triumphs hemsida och kikade på hojar. Fast då tyckte jag att sadeln på Scramblern var det absolut fulaste jag sett.

Jåke
2012-10-04, 20:26
En ny MV Agusta är fortfarande vacker medan min egen nuvarande hoj mest bara ser obalanserad ut även om bakdelen är bland det sexigaste just nu. Den förra tyckte jag såg mer harmonisk ut. En Suzuki GSXR från -00 är inte något smycke, men jag har en bild där jag tycker den se väldigt bra ut. Moderna glidare har i mina ögon inget alls gemensamt med "riktiga" mc från 50 år sedan. Då finns det bättre nytt att titta på även om de senaste, kantiga äventyrshojarna inte direkt är populära för sin design...

Titta på en Aprilia RSV från 08-09, den i vitt och silver. Titta på Ducati Panigale. Triumph Thunderbird. Kawasaki Mean Streak. Första generationen Hinckley-Triumph 900 i grönt. Suzuki Katana ombyggd med normala hjul. Honda GB500. Eller varför inte en sån enkel sak som Yamaha TRX med silverfärgad rörram... :)

Mycket snyggt av gammalt uppdaterat till nytt finns på http://www.bikeexif.com/

/skrivet på jävligt litet tangentbord/

veteranmc
2012-10-04, 20:35
i mitt tycke börja dom förfalla efter 1950 talet.

Hondamannen
2012-10-04, 20:44
jag håller nästan med dig :-) efter 70 talet tycker jag :-) Honda cb 500 four är en av de vackraste hojar som har tillverkats enligt mitt tycke :-) Harley electra glide 70 tals modell är också vacker. CBX 1000 är en annan skönhet :-)



i mitt tycke börja dom förfalla efter 1950 talet.

Molgan
2012-10-04, 21:45
Konformiteten i designen, som beror på att industridesigners idag stöps i en väldigt snäv form som blivit global standard, har plågat bilindustrin under en tid och har även drabbat motorcyklarna om än i en mildare form. Det gör att individualiteten har minskat men de direkta klavertrampen har också minskat. Rent semantiskt har det blivit en stor generell förbättring de senaste 20 åren då formen idag styrs av uttrycket (om än samma uttryck upprepas om och om igen) istället för att desperat klistras på i efterhand som på 90-talet. Estetiskt saknar man dock ärligheten och brutaliteten i hojarna som tillverkades -79 och tidigare.

Problemet som jag ser det med dagens hojar är inte formspråket i sig, utan att designen baseras allt för mycket på kundundersökningar och marknadsanalyser. En hoj med hjärta, formgiven av en entusiast med en tro på sin idé är för det mesta den mest känsloväckande. Tyvärr ser marknaden (vi) ut som den gör och vi får de hojar vi förtjänar.

Och angående ärlighet: Hur många gånger har inte folk blivit helt till sig i brallorna när de sett bilder på en ny modell, bara för att när de väl provat den komma med kommentarer som "den kändes inte rätt", "inte min typ av hoj", "för tung/svag/obekväm för det jag vill använda den till". What you see is what you get gäller inte längre och det får formgivningen att kännas vilseledande. Formgivarna borde damma av det gamla "form följer funktion" och faktiskt tillverka hojar som kan prestera det som utseendet utlovar.

Ankan1
2012-10-04, 21:58
Om världen hade varit perfekt hade alla mc sett ut så här ... Ohlala ...

http://www.yarmouthforklift.com/kawasaki/2012/bikes/supersport/NinjaZX-14R-1l.jpg

Guzzi-Leif
2012-10-04, 23:34
Hej,

Vad tycker om ni utseendet av dagens motorcyklar?
Jag själv är rätt så kluven. Jag gillar mer cyklar som ser ut som w800 eller MG v7 classic. Glidarcyklar ser fortfarande ut som motorcyklar och en del offroadhjoar men det finns också en del moderna motorcyklar som ser vackra ut, tex bmw r1200rt.
Vad tycker ni?

Mvh
Hondamannen

Jag håller med dig!
Mycket fjoll (vita blinkersglas, dåligt skyddande skärmar, usla strålkastare o.s.v.) och ofta fult designat (exempelvis en massa luft mellan bakhjul o innerskärm) - ofta går yta före (synlig) funktion.

Jourtjänst
2012-10-05, 00:16
Varför är vita blinkersglas lika med fjoll?

Molgan
2012-10-05, 00:25
Jag håller med dig!
Mycket fjoll (vita blinkersglas, dåligt skyddande skärmar, usla strålkastare o.s.v.) och ofta fult designat (exempelvis en massa luft mellan bakhjul o innerskärm) - ofta går yta före (synlig) funktion.
Håller också med, för mycket fjoll, men jag tar mig friheten att påstå att det du egentligen menar är att det är "ofta fult utformat", och när ytan går före funktionen handlar det inte om för mycket design utan bristande sådan. Ursäkta ordvrängeriet men det här området ligger mig varmt om hjärtat så jag kan inte låta bli att vara petig. =)

Håkan46
2012-10-05, 10:23
Varför är vita blinkersglas lika med fjoll?

Varför vita blinkersglas? Har inte förstått detta.
Eller är det som vanligt med design och mode, plötsligen skall det bara vara så, knappt någon som vet varför.
//Håkan

Ove
2012-10-05, 17:37
:) Snygg hoj? Jo jag har en favorit när det gäller utseendet: Monstra LX 450. Visste inte om att märket fanns förrän Håkan46 visade den i 60+tråden. Det är väl en Hondakopia men Hondan finns inte för landsväg.

Monstran har vad den behöver och just inget mer, Motor/växellådsklumpen är placerad i centrum och det är luft omkring. Fula plastkåpor finns här också, men med måtta så dom stör inte. Jag gillar den hojen! Blir alltmer sugen på en sån, men har platsbrist så det får vänta.

Guzzi-Leif
2012-10-05, 17:59
Varför är vita blinkersglas lika med fjoll?

Därför att det helt plötsligt blev mode och så skulle alla ha det. Funktionen blev inte ett dugg bättre, bara en ren utseende- och modefråga Åsså måste man ha gula glödlampor som efterhand tappar färgen.
För mig är det lika fjolligt som att byta till miniblinkers som till och med försämrar funktionen (syns sämre) och där någon/några har bestämt att det är snyggare.

Men det är förstås min högst personliga åsikt.

engström67
2012-10-05, 18:07
Därför att det helt plötsligt blev mode och så skulle alla ha det. Funktionen blev inte ett dugg bättre, bara en ren utseende- och modefråga Åsså måste man ha gula glödlampor som efterhand tappar färgen.
För mig är det lika fjolligt som att byta till miniblinkers som till och med försämrar funktionen (syns sämre) och där någon/några har bestämt att det är snyggare.

Men det är förstås min högst personliga åsikt.

Måste tillägga att jag bytte till mini blinkers på min yamaha och dom lyser bättre än orginal,men då var det ju orginal yamaha tillbehör.

Jourtjänst
2012-10-05, 18:22
Varför vita blinkersglas? Har inte förstått detta.
Eller är det som vanligt med design och mode, plötsligen skall det bara vara så, knappt någon som vet varför.
//Håkan

Varför inte? Vad är det som säger att de ska vara gula?

Jourtjänst
2012-10-05, 18:24
Därför att det helt plötsligt blev mode och så skulle alla ha det. Funktionen blev inte ett dugg bättre, bara en ren utseende- och modefråga Åsså måste man ha gula glödlampor som efterhand tappar färgen.
För mig är det lika fjolligt som att byta till miniblinkers som till och med försämrar funktionen (syns sämre) och där någon/några har bestämt att det är snyggare.

Men det är förstås min högst personliga åsikt.

På min BMW är de mera åt det gulgröna hållet. LED som syns kanonstarkt på lite håll, mycket bättre än glödlampsblinkers. Så jag tycker nog att det är en avsevärd förbättring som gör att jag syns bättre, och det tycker jag är viktigt. Sedan må blinkersglasen vara vita och blinkersarna små - men det viktigaste är att de funkar bättre än generationen innan tycker jag, inte om glasen är gula eller vita.

Guzzi-Leif
2012-10-06, 00:02
Om det finns miniblinkers som syns bättre än stooooora original, då viker jag mig platt som en pudel.

Hondamannen
2012-10-06, 00:04
Håller med dig Guzzi-leif, jag fattar inte heller hur folk kan byta ut originalblinkers mot mini varianter.

engström67
2012-10-06, 06:55
Jodå mycket enkelt,med dom som finns som orginal tillbehör med kolfiberlook till min gör sig bättre än än orginal,mycket snyggare och lyser bättre.Det var väl det första jag undersökte innan jag monterade alla.Var själv skeptisk.Men nu är det ju så att det finns ju en uppsjö av olika varianter på marknaden och det finns många som är värdelösa faktiskt:).Hade det varit enkelt så skulle jag ta bort en och sätta tillbaka en orginal och slå på varningsblinkersen och bevisat detta:).Jag tycker dom är diskreta där uppe:) Skall nog montera sådana på exploren,men den är ju utrustad med blinkers som slår av sig själv:)så måste ju kolla upp så det inte störs av detta.
3032

engström67
2012-10-06, 07:17
Varför vita blinkersglas? Har inte förstått detta.
Eller är det som vanligt med design och mode, plötsligen skall det bara vara så, knappt någon som vet varför.
//Håkan

Är ju lika på alla nya bilar med och många syns knappt,men dom flesta i bilar andvänder ju dom knappt:mad:.men det är ju deras problem:)

Håkan46
2012-10-06, 11:05
Varför inte? Vad är det som säger att de ska vara gula?

Men varför byta ut original som redan sitter där och fungerar?

pentti01
2012-10-06, 11:29
Men varför byta ut original som redan sitter där och fungerar?

Enkelt; för att det är skoj att sätta sin egen prägel på sin hoj.

engström67
2012-10-06, 20:01
Enkelt; för att det är skoj att sätta sin egen prägel på sin hoj.

:shakehands::shakehands:

Ove
2012-10-06, 20:35
Enkelt; för att det är skoj att sätta sin egen prägel på sin hoj.

:hmmmm2: Jo, jag förstår hur du menar och du har ju satt din egen prägel på din hoj. Snyggt jobbat också! :)

Men att på en vanlig massproducerad standardharka sätta på samma massproducerade standardmojäng som var och varannan gör är väl bara att justera in uniformen? :rolleyes:

engström67
2012-10-06, 20:56
Ja ja vill jag ha led blinkers som lyser bättre och är snyggare än orginal så byter jag:).Gillar jag inte orginalstyret så köper jag ett nytt.Gillar jag inte ljudet i orginal dämparen så byter jag ut den,osv,rätt enkelt.Men har ju mycket med intresse att göra.Vissa bara kör,på vad som helst och vissa inte:)Snacka om att vissa hänger upp sig på småsaker?Tänk att plocka ut en ny hoj och inte ändra på nått,vadå värdelöst och tråkigt.Själv så går man ju i väntans tider och planerar redan på allt som skall bytas och ändras,precis som jag vill ha det men det är viktigt att det blir bra,inge bondsmide ska det vara.:)

Håkan46
2012-10-06, 21:10
:hmmmm2: Jo, jag förstår hur du menar och du har ju satt din egen prägel på din hoj. Snyggt jobbat också! :)

Men att på en vanlig massproducerad standardharka sätta på samma massproducerade standardmojäng som var och varannan gör är väl bara att justera in uniformen? :rolleyes:

Bravo Ove.
Det var exakt så jag menade.:shakehands:
//Håkan

engström67
2012-10-06, 21:14
Bravo Ove.
Det var exakt så jag menade.:shakehands:
//Håkan

Jisses,:cool: