handdator

Visa fullständig version : Få med packning



tomtefar
2012-10-02, 11:48
Tjenare!

Jag är ny här på forumet och även nybliven MC förare sedan några veckor tillbaka. :cool:

Jag har en Yamaha XJ 600 diversion - 99. Än så länge har jag bara kört med ryggsäck och det funkar ju ganska bra men blir tröttsamt i längden. Jag funderar på hur man får med sig lite mer packning utan att behöva investera så mycket pengar i hållare och väskor.

Är det någon som bruka spänna på en drybag? Hur får ni i så fall fast den? Finns det någon bättre ide?

Min hoj ser ut som på bilden nedan.
http://image.annonsborsen.se/raw/352000/352798_0.jpg

Hondamannen
2012-10-02, 12:11
jag köpte en pakethållare till min hoj och så köpte jag biltemas packväskor. Den ena placerade jag på paket hållaren och den andra på passagerarsadeln.

Jourtjänst
2012-10-02, 12:35
Du tar en rem, för den under sadeln och låser sadeln på plats, drar remmen över ditt bagage och ner under pakethållaren (stänkskärmen? blinkersar om de håller?) tillbaka upp och över bagen igen och spänner fast. Lätt som en plätt. Väskan sitter då stenfast på den bakre delen av din sadel.

Jourtjänst
2012-10-02, 12:37
Efter att ha tittat på din bild - Under sadeln över bagen, genom handtagen bak alternativt under framför baklyktan men bakom bakskärmen, tillbaka över bagen och spänn fast.

tomtefar
2012-10-02, 14:00
Vart köper man en pakethållare som passar och vad kostar det?

Hondamannen
2012-10-02, 14:03
Jag har köpt grejor ifrån louis.de och polo motorrad.de



Vart köper man en pakethållare som passar och vad kostar det?

V Saarela
2012-10-02, 15:05
Eftersom du nu kör med ryggsäck så verkar du köra ensam.

Jag har själv en Silver sissyväska som jag gillar, expanderbar. http://www.24mx.se/mc/p/mc-sadelvaska-silver-zissy/15869/mc-vaskor-och-toppboxar/k271/mc-vaska-sadelvaska/s854/

Med lite tur så kan du kanske man kan lossa sadeln och tom fästa den runt sadeln med gummistropparna.

tomtefar
2012-10-02, 16:25
Eftersom du nu kör med ryggsäck så verkar du köra ensam.

Jag har själv en Silver sissyväska som jag gillar, expanderbar. http://www.24mx.se/mc/p/mc-sadelvaska-silver-zissy/15869/mc-vaskor-och-toppboxar/k271/mc-vaska-sadelvaska/s854/

Med lite tur så kan du kanske man kan lossa sadeln och tom fästa den runt sadeln med gummistropparna.

Japp för det mesta är jag själv, något sånt där borde ju kanske funka bra också, man borde väll kunna fästa den lite utanför sadeln också?!?

Molgan
2012-10-17, 11:12
Lägg ryggsäcken baktill och dra spännband genom passagerarhandtagen. Jag gör alltid så för om olyckan är framme är det säkrare, dessutom bekvämare under färd. Kombinerar du med en tankväska är du touringkittad och klar.

janlef
2012-10-19, 13:02
Det var ett väldigt bra tips! Är det någon som har köpt sadelväskor och varit missnöjd med dem?

Ja. Biltemas. Billiga var dom iaf. Funkar om man packar lätt. Väskorna är expanderbara vilket gör att dom rymmer väldigt mycket men hänger ner som tomtens julklappssäckar. Jag gillade dom inte.

Olle Å
2012-10-22, 12:12
När det gäller att få med sig grejer, så tror jag de hårda väskorna är vida överlägsna mjuka skinnpåsar. Dessutom kan du lägga omkull hojen om du har otur utan att väskorna går sönder. De utgör ju då ett skydd för hojen. Om du dessutom kompletterar med motorbågar så ....
Har kört med Giviväskor i heldagsregn och innehållet klarat sig utan att bli blött. Hur klarar sig ett par skinnväskor då? På längre turer har jag två sidoväskor och en toppbox. Avskyr tankväska, men kan ha en packrulle framför topboxen och har då ett litet ryggstöd.:rock::rock:

simonwellander
2012-10-22, 16:21
Det var ett väldigt bra tips (http://www.flirtfair.se/)! Är det någon som har köpt sadelväskor och varit missnöjd med dem?

Varför länkar du till flirtfair? :confused:

V Saarela
2012-10-22, 19:30
Varför länkar du till flirtfair? :confused:

Kanske får betalt för antal träffar?

Hur som helst, brukar föranleda omedelbar avstängning från forumet, eller som i Monopolspelet "gå direkt i fängelset utan att passera gå"(....eller hur det nu formulerades)

Mats Liifv
2012-10-22, 19:30
Varför länkar du till flirtfair? :confused:
Det kan man verkligen undra, så´nt tycker jag att vi kan klara oss utan här på forumet!

engström67
2012-10-22, 19:41
Det kan man verkligen undra, så´nt tycker jag att vi kan klara oss utan här på forumet!

Hon kanske bara är sugen:))