handdator

Visa fullständig version : Gnäll



Cy2
2012-10-01, 16:33
Gillar inte att åldern börjar göra sig påmind.
Efter 250 mil på fyra dagar insåg jag att en hopkrupen körställning inte passade kroppen längre.

Vad får man göra då, jo byta till en lite gubbigare cykel, hur skoj är det.

Testar just nu en Diversion ok men inte så skoj som tidigare.
Det går att busa med den men....

Bara att lära sig köra den så aktivt som möjligt.
Finns det någon som kör eller har kört denna cykel,
Ge mig gärna ros och ris på den.

Över 7000 varv är den ok.

Olle Å
2012-10-01, 17:16
Gillar inte att åldern börjar göra sig påmind.
Efter 250 mil på fyra dagar insåg jag att en hopkrupen körställning inte passade kroppen längre.

Vad får man göra då, jo byta till en lite gubbigare cykel, hur skoj är det.

Testar just nu en Diversion ok men inte så skoj som tidigare.
Det går att busa med den men....

Bara att lära sig köra den så aktivt som möjligt.
Finns det någon som kör eller har kört denna cykel,
Ge mig gärna ros och ris på den.

Över 7000 varv är den ok.

Köp du en hoj av typen allroad, så får du en perfekt köställning, kanske efter lite anpassning av styre och sadelhöjd. Vist kan man kalla dem gubbiga, men ta ut den på en smal asfaltväg eller en grusväg, så får du se vad gubbigt det är.:eek::eek:
Jag hade också problem med sittställningen på lite sportigare hojar.:thumpdown:
Har haft en 600 Diversion,,men fick besvär med höfterna. Min nuvarande Transalp klarar jag ju utan vidare 100 mil på endag.

Håkan46
2012-10-01, 18:13
Cy2
Vad har du för Diversion? 600 el 900 av gamla typen? Är det kanske nya XJ6?
//Håkan

Ove
2012-10-01, 20:04
Gillar inte att åldern börjar göra sig påmind.
Efter 250 mil på fyra dagar insåg jag att en hopkrupen körställning inte passade kroppen längre.

Vad får man göra då, jo byta till en lite gubbigare cykel, hur skoj är det.


:D Ujuj gamle man. Åldras gör man redan från barndomen och det är bara att anpassa sig....

Gubbig cykel - tja? Jag har haft och har hojar med liknade funktion som Diversion och visst går dom att köra, men roligare finns. Prova, som Olle säger, offroadstuket. Finns nog inte bättre när man kommer till åren och blir lite skörare men fortfarande vill ha kul.
Man sitter upprätt med möjlighet att stå och köra för att komma undan de värsta smällarna när vägen inte är som den en gång var tänkt. Fjädringen är lång så det vill till att man ska få stryk av hojen så länge man är på hjulen.

Sen är det naturligtvis ett plus att man slipper vända när asfalten tar slut. ;)

Cy2
2012-10-01, 22:35
Cy2
Vad har du för Diversion? 600 el 900 av gamla typen? Är det kanske nya XJ6?
//Håkan

900 1999 årsmodell, lagom inkörd 7400 mil. Skulle tro att det finns minst lika mycket mil till i den.
Bara göra service.

Håkan46
2012-10-01, 22:52
Du kanske har läst ägarnas egna recensioner på:

http://www.bike.se/node/83760

Många ägare var mycket nöjda med den
Den blev en riktig storsäljare, finns många begagnade Jag har provkört kompisens, han ägde den i 10 år och körde 6000 mil.
Vissa ansåg nog att det var en riktig "gubbcykel" mjuk och svampig fjädring, riktningsstabil och lite tråkig,men pålitlig.
När jag provkörde den ägde jag en nästan ny Kawasaki Versys 650. Versysen var ju modernare och roligare på alla sätt.
Ett bra och billigt alternativ om du inte anser att du behöver ABS bromsar är Suzuki V-Strom 1000 (alt Honda Varadero med ABS)
//Håkan

Cy2
2012-10-01, 22:54
:D Ujuj gamle man. Åldras gör man redan från barndomen och det är bara att anpassa sig....

Gubbig cykel - tja? Jag har haft och har hojar med liknade funktion som Diversion och visst går dom att köra, men roligare finns. Prova, som Olle säger, offroadstuket. Finns nog inte bättre när man kommer till åren och blir lite skörare men fortfarande vill ha kul.
Man sitter upprätt med möjlighet att stå och köra för att komma undan de värsta smällarna när vägen inte är som den en gång var tänkt. Fjädringen är lång så det vill till att man ska få stryk av hojen så länge man är på hjulen.

Sen är det naturligtvis ett plus att man slipper vända när asfalten tar slut. ;)

Tror att det går att fuska lite på grus med den, har ingen erfarenhet av gruskörning.
Däcken är inte för breda, skulle vara fjädringen som inte hänger med.

Motardstuket lockar lite mer faktiskt gillar asfaltskörning. Kan bero på att jag inte provat grus än.
Måste ha något mer att lära mig.

Gillar körställningen på xj lite mer upprätt.
Man kan alltid drömma sig tillbaka till en Cb 900 den var rolig.
Innan den började wobbla. I och för sig en praktisk lösning ur hastighetsdämpning.

Offrad eller allroad lite häftiga är de, tex. En BMW GS lite manlig är den. HP ännu coolare.
Caviga småläcker.

Ducatis motard läcker.

Men Aprillia Mille första modellen eller en SP 1 då börjar snålvattnet rinna till. :D

Cy2
2012-10-01, 23:08
Köp du en hoj av typen allroad, så får du en perfekt köställning, kanske efter lite anpassning av styre och sadelhöjd. Vist kan man kalla dem gubbiga, men ta ut den på en smal asfaltväg eller en grusväg, så får du se vad gubbigt det är.:eek::eek:
Jag hade också problem med sittställningen på lite sportigare hojar.:thumpdown:
Har haft en 600 Diversion,,men fick besvär med höfterna. Min nuvarande Transalp klarar jag ju utan vidare 100 mil på endag.

Har förstått att grus är mindre gubbigt, smala asfaltsvägar är skoj gärna serpentinvägar upp eller ner.

Funderade lite på en TDM,
Får nog lära mig att citera i ett svar.

Aldrig försent att lära sig nya saker.

Molgan
2012-10-01, 23:10
Ett annat alternativ kan ju vara att behålla hojen men tagga ner och inte lägga 60+ mil om dan flera dar i sträck. =)

Olle Å
2012-10-02, 08:58
Ett annat alternativ kan ju vara att behålla hojen men tagga ner och inte lägga 60+ mil om dan flera dar i sträck. =)

Att köra 60+ mil per dag är ju ganska jobbigt, speciellt om det gäller mindre vägar i exvis Norge. Då har man tappat upplevelsen av att kunna se alla fina saker som man passerar.
Men som sagt en bra körställning är ju aldrig fel för den förbättrar ju totalupplevelsen.:):):)

Cy2
2012-10-02, 11:12
Ett annat alternativ kan ju vara att behålla hojen men tagga ner och inte lägga 60+ mil om dan flera dar i sträck. =)

Kan vara en lösning, men om jag känner mig själv rätt inte trolig. Har börjat grov planera en resa till nästa år.
Österrike räknar med en dag ner via Tyskland, åtminstone till södra Tyskland.
Därefter små dagsutflykter på roliga alpvägar läs många kurvor. Etapper här troligtvis mellan 20 till 30 mil.
Dessa i ca 4 till 5 dagar,
Sedan hemresa allt ska göras på en vecka.

Jourtjänst
2012-10-02, 12:41
Det är inte frågan om att vara gubbe. Jag vet en kille som det skrevs ett reportage om som är över 50 och bor i Kalix eller Kiruna eller nåt sånt som tar en helgtur till malmö och vänder och kör via Finland hem. Så håll dig i trim så kan du köra hur långt du vill hur länge du vill.

Jag tror att artikeln hette något med Fakir-föraren. Men det verkade inte vara särskilt mycket fakir för honom, han älskar att köra hoj.

Undrar om han kanske finns på forumet? :)

Jourtjänst
2012-10-02, 12:42
Jag tror han tog en moppetur också en gång - Norrbotten - Stockholm - Finland - Norrbotten. Så det är bara en fråga om att hålla sig i form och ha en jäkla envisehet och älska att köra hoj.

Ove
2012-10-02, 13:36
Det är inte frågan om att vara gubbe. Jag vet en kille som det skrevs ett reportage om som är över 50 och bor i Kalix eller Kiruna eller nåt sånt som tar en helgtur till malmö och vänder och kör via Finland hem. Så håll dig i trim så kan du köra hur långt du vill hur länge du vill.

Jag tror att artikeln hette något med Fakir-föraren. Men det verkade inte vara särskilt mycket fakir för honom, han älskar att köra hoj.

Undrar om han kanske finns på forumet? :)

:D Inget fel att vara gubbe. Det blir alla av manskön som har vett att hålla sig vid liv tillräckligt länge. :p ;)

Den du nämner är väl V. Saarela som mycket riktigt är med i detta forum. En riktig knutte som inte bangar för att köra moppe långt, även om han har tillgång till betydligt kraftigare laståsnor. :)

Masund
2012-10-02, 13:44
Ge mig gärna ros och ris på den.
Jag har en Diversion 900 -98.
Tycker man sitter rätt hopkrupen på den oxo, men med sänkning av fotpinnar och höjning av styret så funkar den väl.
Lite tung att manövrera då tyngdpunkten ligger högt.
I något forum beskrev någon den som en Volvo V70, lite tung och tråkig men tillräckligt med effekt och lätt att serva.
Tycker att sadeln har lite fel lutning, man trycks frammåt och man får inget riktigt stöd under främre delen av sitsen, men det går ju att fixa om man vill.
Använder hojjen för pendling och långturer, så den passar mig bra, men som sagt någon sporthoj är det ju inte.

Jourtjänst
2012-10-02, 16:20
Ja, det stämmer, Ove. Jag ser honom på en annan tråd och besökte hans webbsida, www.saarela.se. Där står just om turen han tänkte sig ut i Europa, men när han kom till Malmö så ångrade han sig och stack till Nordkap i stället! Kolla in hemsidan, riktigt kul att se alla infall du skriver om där, Veijo!

Olle Å
2012-10-02, 17:51
Kan vara en lösning, men om jag känner mig själv rätt inte trolig. Har börjat grov planera en resa till nästa år.
Österrike räknar med en dag ner via Tyskland, åtminstone till södra Tyskland.
Därefter små dagsutflykter på roliga alpvägar läs många kurvor. Etapper här troligtvis mellan 20 till 30 mil.
Dessa i ca 4 till 5 dagar,
Sedan hemresa allt ska göras på en vecka.

Tycker du skall kolla avståndet ner till södra Tyskland. Tror du har 150 mil hemmifrån och dit.
Skall du köra i Alperna i fem dagar, så får du det svettigt om du skall hinna köra 150 mil på sista dagen med.:eek::eek::eek:

Cy2
2012-10-04, 22:43
Tycker du skall kolla avståndet ner till södra Tyskland. Tror du har 150 mil hemmifrån och dit.
Skall du köra i Alperna i fem dagar, så får du det svettigt om du skall hinna köra 150 mil på sista dagen med.:eek::eek::eek:

Inte riktigt 150 mil bara 110 till Linz i nordvästra Österrike inga problem på en dag :-)

Cy2
2012-10-04, 22:48
Jag har en Diversion 900 -98.
Tycker man sitter rätt hopkrupen på den oxo, men med sänkning av fotpinnar och höjning av styret så funkar den väl.
Lite tung att manövrera då tyngdpunkten ligger högt.
I något forum beskrev någon den som en Volvo V70, lite tung och tråkig men tillräckligt med effekt och lätt att serva.
Tycker att sadeln har lite fel lutning, man trycks frammåt och man får inget riktigt stöd under främre delen av sitsen, men det går ju att fixa om man vill.
Använder hojjen för pendling och långturer, så den passar mig bra, men som sagt någon sporthoj är det ju inte.

Hopkrupen inte så värst, hög tyngdpunkt ja. Tror nog att jag kan trivas med den efter tag.
Har inte märkt av din synpunkt på sadeln än.
Lite mjuk i fjädring, är det någon som testat öhlinsfjädrarna till framgaffeln som finns att köpa för en dryg tusenlapp.
Effekt ok inget fartvidunder, ekonomi bra billig försäkring hyfsat låg förbrukning ca 25 till 28 mil på en tank. Med några liter kvar och stark högerhand.

Cy2
2012-10-04, 22:50
Det är inte frågan om att vara gubbe. Jag vet en kille som det skrevs ett reportage om som är över 50 och bor i Kalix eller Kiruna eller nåt sånt som tar en helgtur till malmö och vänder och kör via Finland hem. Så håll dig i trim så kan du köra hur långt du vill hur länge du vill.

Jag tror att artikeln hette något med Fakir-föraren. Men det verkade inte vara särskilt mycket fakir för honom, han älskar att köra hoj.

Undrar om han kanske finns på forumet? :)

Coolt, gillar udda utmaningar, läste om en som korsade en öken tror det var Sahara på en sporthoj.

jtr
2012-10-04, 23:34
Inte riktigt 150 mil bara 110 till Linz i nordvästra Österrike inga problem på en dag :-)

110 mil/dag och inga problem? Vad åker du för en hoj egentligen? Kan inte vara roligt.

engström67
2012-10-05, 06:43
110 mil/dag och inga problem? Vad åker du för en hoj egentligen? Kan inte vara roligt.

Lagom dagstur för många,åk i gryning till sena kväll så hinner man:cool: Åker man sedan på autobahn så kan man ju pluttra fram i 180-200 då slukar man mil.Kör man i laglig fart i sverige så får man ligga i,men det gör väl dom.Är ju ganska enkelt att räkna ut.Är väl bara att ge sig iväg och följa alla skyltar och stanna för tankning,ätning,pissning,skitning:rolleyes:

jtr
2012-10-05, 07:53
Lagom dagstur för många,åk i gryning till sena kväll så hinner man:cool: Åker man sedan på autobahn så kan man ju pluttra fram i 180-200 då slukar man mil.Kör man i laglig fart i sverige så får man ligga i,men det gör väl dom.Är ju ganska enkelt att räkna ut.Är väl bara att ge sig iväg och följa alla skyltar och stanna för tankning,ätning,pissning,skitning:rolleyes:

110mil som lagom dagstur? Då är du en riktigt "hoj-entusiast" Jag tycker att det är alldeles fört mycket att åka på en dag. Lycka till med dina långresor i trevligt och fläktande fartvinden i 200km knyck på Tysk autobahn.

engström67
2012-10-05, 08:03
110mil som lagom dagstur? Då är du en riktigt "hoj-entusiast" Jag tycker att det är alldeles fört mycket att åka på en dag. Lycka till med dina långresor i trevligt och fläktande fartvinden i 200km knyck på Tysk autobahn.

He he förstod du inte detta gäller inte mig(Kör man i laglig fart i sverige så får man ligga i,men det gör väl dom):confused: Jag själv tycker 50-60 mil är max,men jag stannar mycket och kollar på mycket med,och fotar.Har oftast semester när jag är på långtur så har ej brått och måste komma så långt per dag:)Och matar man på och kör fort som exempel så är det väl klart att man äter mil men det vill man ej tala om.Ingen ska ju inbilla mig att en lagom dagsetapp med allt vad det är med 50,70,90 vägar och även naturliga stopp är 110 mil i dagsljus.Gryning och kvällar i mörker kör inte jag(det har väl med huvet att göra).

Olle Å
2012-10-05, 08:43
Inte riktigt 150 mil bara 110 till Linz i nordvästra Österrike inga problem på en dag :-)

Vet inte riktigt vilken väg du tänkt åka. Om du kollar fågelvägen via Danmark rakt ner till Linz,
så vekar det bli ca 135 mil, så mina 150 mil i verkligheten är nog inte så långt borta.:eek::eek:
Ha en trevlig tripp:):):)
Kollat med Google Maps

jtr
2012-10-05, 09:45
He he förstod du inte detta gäller inte mig(Kör man i laglig fart i sverige så får man ligga i,men det gör väl dom):confused: Jag själv tycker 50-60 mil är max,men jag stannar mycket och kollar på mycket med,och fotar.Har oftast semester när jag är på långtur så har ej brått och måste komma så långt per dag:)Och matar man på och kör fort som exempel så är det väl klart att man äter mil men det vill man ej tala om.Ingen ska ju inbilla mig att en lagom dagsetapp med allt vad det är med 50,70,90 vägar och även naturliga stopp är 110 mil i dagsljus.Gryning och kvällar i mörker kör inte jag(det har väl med huvet att göra).

OK. Då är det samma här. Tycker också att 50-60 mil /max per dag på asfalten. Åker jag grus och i skogen så tycker jag att 20-25 mil är max. Mer än så blir resa bara jobbig.

Olle Å
2012-10-05, 10:11
OK. Då är det samma här. Tycker också att 50-60 mil /max per dag på asfalten. Åker jag grus och i skogen så tycker jag att 20-25 mil är max. Mer än så blir resa bara jobbig.

Tycker det hela med dagsdistanser har med målet att göra. Har hänt några gånger att beslut tagits att försöka hinna till ett visst mål, och då har det blivit upp mot 100 mil på dagen. Det är ju inget att rekommendera om man vill kunna njuta av färden och slippa stress.
Om du kör väg 17 i Norge, så får man verkligen ta det lugnt pga färjor.
Visst har man tagit till en ren transportsträcka bara för att komma fram och sedan tagit det lugnt.:):):)

jtr
2012-10-05, 10:16
Helt rätt Olle Å.

Cy2
2012-10-05, 10:34
Antal mil på en dag avhänt av målet, ja det är tråkigt att bränna en massa mil på Autobahn. Men ligger man mellan 160 till 180 så går milen fort. Har provat det funkar. Raster blir det automatiskt vid tankning.
Vi har alla olika prioriteringar eller önskemål om vad som är lagom dagsturer. Skulle nog inte gjort över hundra mil per dag flera dagar i sträck.
Om en planering gällande avstånd stämmer vet man aldrig förrän resan är gjord.
Tar det längre tid, ja då får man gilla läget. Ta en övernattning komma fram en dag senare.

Säkerheten ska man inte tumma på.
Trött stanna, pigg fortsätt, tanka hoj och förare vatten lika viktigt till förare som bensin till maskin.

Ove
2012-10-05, 10:59
:hmmmm2: Jag har tittat tillbaka i tråden och kommit fram till att du vill nog egentligen ha en GoldWing? Dom lär vara bekväma och slukar en förfärlig massa mil. ;)

Foosi
2012-10-05, 12:42
en hoj jag kollat på lite och undrat över, men aldrig kört är faktiskt Buell Ulysses XB12X
http://www.pashnit.com/pics/bikes/Buell/Ulysses/pashnit/4312-Buell-Ulysses.jpg

kom tänka på den av någon anledning. får en känsla av att en busig rå twin med lite attityd, sportig och kul att slänga runt i kurvor , BÅDE på asfalt och grus. Har endast kört X1 Lightning så jag skall ej uttala mig om Ulysses, MEN den har fått bra betyg för busegenskaper såväl som touring, pga upprätt bekväm körställning, sadel både förar och passagerare skall vara riktigt sköna för längre turer, samt att du har fortfarande brutal rå twin med vrid som heter duga och det underbara ljudet inte heller fel.
Nu går det att hitta Buell för ett riktigt skitpris tycker jag, då jag anser de grovt underskattade hojar här i Sverige iaf. Ångrar lite jag inte hade råd och plats med en till hoj för ett tag sedan då en 2006;a Ulysses som gått 1500 mil och såg väldigt fin ut kunde gått pruta ner till 40 000 ! med reservationen att jag inte sett hojen utom på bilder, men ändå. det sitter rem på dom som skall hålla hojens livslängd om skött korrekt. slippa klabba med kedja ej fel och slippa kardanvrid inte heller fel. skulle det kunna vara nåt ?
Minuset är väl att de inte är några packåsnor direkt... vet ej hur det är med den biten.
Kanske någon som äger en håller till här och kan kommenta ?

någon mer testsite: http://www.pashnit.com/bikes/BuellUlysses.htm

Cy2
2012-10-16, 23:45
Goldwing kanske det, ärligt tror inte det. Lite småkinky är de allt.

Buell klart läckra gillar det.