handdator

Visa fullständig version : Provkört Tiger 800



Susie
2012-09-29, 17:53
Kom äntligen iväg till Länna idag för den efterlängtade provkörningen av Street Triplen men tji, de hade ingen demohoj! Så det blev En Tiger 800 istället och JAA den var härlig att köra! Satt bekvämt, kändes trygg vilket var det första intrycket som poppade upp i huvudet.Stabil, pigg och mjuk.Såg mig själv köra i Alperna likväl som Sättravägen i Roslagen.Kan det här vara hojen som har alla turmöjligheter jag letar efter? Nu måste jag allt läsa på ordentligt.Men Street Tripeln måste jag bara prova vid tillfälle....

engström67
2012-09-29, 18:00
Kom äntligen iväg till Länna idag för den efterlängtade provkörningen av Street Triplen men tji, de hade ingen demohoj! Så det blev En Tiger 800 istället och JAA den var härlig att köra! Satt bekvämt, kändes trygg vilket var det första intrycket som poppade upp i huvudet.Stabil, pigg och mjuk.Såg mig själv köra i Alperna likväl som Sättravägen i Roslagen.Kan det här vara hojen som har alla turmöjligheter jag letar efter? Nu måste jag allt läsa på ordentligt.Men Street Tripeln måste jag bara prova vid tillfälle....

Kanon hojar bägge två men tigern har du nog mest nytta av,speciellt om du ska ha nå prylar med dig:)Streettriplern är mest en bakhjulsmaskin att busa runt med:)

Susie
2012-09-29, 18:21
Jajo jag vet, helst skulle jag vilja ha fler.. Den första frågan är egentligen beggat eller nytt , därefter vad fasen ska jag ha och hur vill jag använda den.... som sagt tur är kanske att det kommer en vinter emellan innan beslut ska tas.

engström67
2012-09-29, 18:40
Jajo jag vet, helst skulle jag vilja ha fler.. Den första frågan är egentligen beggat eller nytt , därefter vad fasen ska jag ha och hur vill jag använda den.... som sagt tur är kanske att det kommer en vinter emellan innan beslut ska tas.

Ja men så är det.Du får väl åka till älvsjömässan i januari och klämma och känna och kanske du stöter på någon tokig dalmas med:)

Nina
2012-09-29, 18:44
Str3R gör även fina stoppies, Engström! Plättlätt, vet jag som gjorde en väl utförd stoppie i Nynäshamn fast det var inte meningen eller tänkt att utföra en. Bara blev lätt så när jag nöp åt handbromsen…
Det är ju en streetfighter förstås och bara sååå grymt rolig att köra.

Susie: märkligt att de i Länna inte hade en Street Triple som demo? Kanske de hunnit sälja den redan (?). Men du kanske kan hitta en demo nånstans hos nån annan försäljare för Triumph? Kan finnas en beggad som står till salu just nu hos nån annan icke Triumph återförsäljare.

Tigern har jag ett öga på också men det får nog bli en sån när jag kan tänka mig att sälja de övriga jag har. Men jag är så nöjd med min vagnpark just nu så det kommer inte ske den närmsta tiden (läs ÅR). :)

engström67
2012-09-29, 18:46
Str3R gör även fina stoppies, Engström! Plättlätt, vet jag som gjorde en väl utförd stoppie i Nynäshamn fast det var inte meningen eller tänkt att utföra en. Bara blev lätt så när jag nöp åt handbromsen…
Det är ju en streetfighter förstås och bara sååå grymt rolig att köra.

Susie: märkligt att de i Länna inte hade en Street Triple som demo? Kanske de hunnit sälja den redan (?). Men du kanske kan hitta en demo nånstans hos nån annan försäljare för Triumph? Kan finnas en beggad som står till salu just nu hos nån annan icke Triumph återförsäljare.

Tigern har jag ett öga på också men det får nog bli en sån när jag kan tänka mig att sälja de övriga jag har. Men jag är så nöjd med min vagnpark just nu så det kommer inte ske den närmsta tiden (läs ÅR). :)

Själv skulle jag föredra speedtripplen,men det är jag det:)

Nina
2012-09-29, 18:50
Själv skulle jag föredra speedtripplen,men det är jag det:)

Förvisso men dyrare försäkring. 1050cc och mer pulver men kostar också mer.

Jag kikade på Streeten just för att jag ville ha en lika rolig hoj som Daytonan, med samma motor och låda och i en Speed Triple-ram: voilá, jag fick en rolig hoj till bråkdelen av försäkringspremien för en Daytona. :)

Susie
2012-09-29, 19:06
Str3R gör även fina stoppies, Engström! Plättlätt, vet jag som gjorde en väl utförd stoppie i Nynäshamn fast det var inte meningen eller tänkt att utföra en. Bara blev lätt så när jag nöp åt handbromsen…
Det är ju en streetfighter förstås och bara sååå grymt rolig att köra.

Susie: märkligt att de i Länna inte hade en Street Triple som demo? Kanske de hunnit sälja den redan (?). Men du kanske kan hitta en demo nånstans hos nån annan försäljare för Triumph? Kan finnas en beggad som står till salu just nu hos nån annan icke Triumph återförsäljare.

Tigern har jag ett öga på också men det får nog bli en sån när jag kan tänka mig att sälja de övriga jag har. Men jag är så nöjd med min vagnpark just nu så det kommer inte ske den närmsta tiden (läs ÅR). :)

Anledningen var som dock är hemlig (ssch säg inget till nån;-) det kommer en uppdatering.
Hur långt brukar du köra med din?

Susie
2012-09-29, 19:12
Ja men så är det.Du får väl åka till älvsjömässan i januari och klämma och känna och kanske du stöter på någon tokig dalmas med:)

Det kan du hoppa upp sätta dig på och det vore skoj å byta några ord "live"

Nina
2012-09-30, 07:08
Hur långt brukar du köra med din?

Som mest Linköping- Sthlm tur/retur; inga problem, en sena i knät kändes lite öm, så man får stanna och sträcka på benen lite oftare tydligen. Jag stannade för bensträckare bara en gång. I år har det inte blivit några turer pga regn och mindre lust att köra hoj pga det. Men ca 10-15 mil kan det bli rätt som det är. :)

Jag tog just Str3 R för man får bättre bromsar, på köpet följer geldyna med och justerbara dämpare framtill vilket inte fås på den vanliga Str3. Jag märkte skillnaden när jag lämnade in min för service och fick en vanlig Str3 som lånehoj. Jag tyckte jag satt på en bit planka. Men man kanske vänjer sig om man aldrig suttit på en Str3 R.

Om du ska kolla på en Str3 R: det är återkallning på alla Str3 och Str3 R samt Daytona mellan åren 2006 till 2009. En regulator i generatorn kan bli överhettad och sluta fungera, då laddar inte generatorn och man kan bli stående nånstans med tomt batteri. Kolla upp om det är en Str3 / Str3 R med årsmodell 2008 eller 2009 att de åtgärdat felet. Str3 kom 2008, året efter kom Str3 R. Min är en 2009 (uttagen 2010) som ska in ganska snart för åtgärd (jag ringde direkt och bokade en tid innan alla andra hunnit läsa detta).

Jonas76
2012-09-30, 07:41
Det jag reagerade på angående street
triple var hur nervös den blev fram vid hård acceleration och "inspirerad" körning. Nåt att tänka på kanske...

Nina
2012-09-30, 08:02
Det jag reagerade på angående street
triple var hur nervös den blev fram vid hård acceleration och "inspirerad" körning. Nåt att tänka på kanske...

Fast jag tror inte modellen är avsedd för en sån hård körning? Den marknadsförs inte som nån supersporthoj eller till dylika körningar? Jag kanske har fel, för mig duger den gott till det jag kör med den. :)

Undrar om Jåke har samma erfarenhet från en Str3 R han körde på bana med?

Jonas76
2012-09-30, 08:05
Det är ju en sportig modell och då tycker iallafall inte jag att det var en trevlig egenskap.

Nina
2012-09-30, 08:09
Det är ju en sportig modell och då tycker iallafall inte jag att det var en trevlig egenskap.

Nej jag förstår det. En streetfighter är inte avsedd för supersportkörningar, är nog menad för lite lugnare körning men ändå på ett roligt sätt som stoppies och bakhjulsåka. :)

Susie
2012-09-30, 18:41
Som mest Linköping- Sthlm tur/retur; inga problem, en sena i knät kändes lite öm, så man får stanna och sträcka på benen lite oftare tydligen. Jag stannade för bensträckare bara en gång. I år har det inte blivit några turer pga regn och mindre lust att köra hoj pga det. Men ca 10-15 mil kan det bli rätt som det är. :)

Jag tog just Str3 R för man får bättre bromsar, på köpet följer geldyna med och justerbara dämpare framtill vilket inte fås på den vanliga Str3. Jag märkte skillnaden när jag lämnade in min för service och fick en vanlig Str3 som lånehoj. Jag tyckte jag satt på en bit planka. Men man kanske vänjer sig om man aldrig suttit på en Str3 R.

Om du ska kolla på en Str3 R: det är återkallning på alla Str3 och Str3 R samt Daytona mellan åren 2006 till 2009. En regulator i generatorn kan bli överhettad och sluta fungera, då laddar inte generatorn och man kan bli stående nånstans med tomt batteri. Kolla upp om det är en Str3 / Str3 R med årsmodell 2008 eller 2009 att de åtgärdat felet. Str3 kom 2008, året efter kom Str3 R. Min är en 2009 (uttagen 2010) som ska in ganska snart för åtgärd (jag ringde direkt och bokade en tid innan alla andra hunnit läsa detta).

Tack för infot ska ha det i minnet när det kommer till Str3:an. (Tillbringade hela kvällen igår med att läsa om Tigern)

sally101
2012-10-01, 14:36
Är sååå sjukt nöjd med min Tiger 800!!! Köp köp köp! :D

Susie
2012-10-01, 15:51
Är allt avis,du får jättegärna skriva vad du tycker om den! Kör du även på grus med den?Har du kört långturer med den? Hur ser servicekostnaderna ut? Berätta ,berätta är så sugen kan inte tänka på något annat just nu.

Håkan46
2012-10-01, 18:19
Hoppas att du uppdaterar ditt fotoalbum med Tigern

sally101
2012-10-02, 09:24
Är allt avis,du får jättegärna skriva vad du tycker om den! Kör du även på grus med den?Har du kört långturer med den? Hur ser servicekostnaderna ut? Berätta ,berätta är så sugen kan inte tänka på något annat just nu.

För det första är den väldigt bekväm att sitta på och körställningen för mig som är 173 cm är perfekt! Når lagom ner med fötterna och trots att jag har kass rygg så känner jag inte av det alls när jag kör.
Har bara haft den i några månader så jag har inte haft den på service ännu eller hunnit med några längre turer, men jag kan inte tänka mig att det kostar mer än nån annan hoj (jag lämnar på BMW/allmärkes verkstad, Triumph ligger för långt bort) men den är billig att försäkra och jag har haft den ståendes ute under tiden jag haft den under ett mc kapell, och den har startat och varit lika pigg varje gång jag varit ute och kört. Nu är den dock inomhus och ska pysslas om i vinter ;)
Inte testat den på grus ännu men däcken är ju inte direkt anpassade för det, då ska du nog satsa mer på en XC tror jag om du vill köra mer blandat grus och landsväg. Men på landsväg är denna en dröm att köra!

Susie
2012-10-03, 09:24
Tack Sally för infot dock är jag lite kortare än dig så XC är inte att tänka på.Når ner med främre delen av foten på Tigern så jag tror att det ska funka. Men jag tänker provköra den vid fler tillfällen innan jag bestämmer mig ;) I lördags när jag provkörde tog vi en liten sväng även på en fin liten grusväg och det kändes jättebra. Hittade ett bra Tiger 800 forum häromdagen jag kan rekommendera!

http://www.tiger800.co.uk/

Släng gärna upp lite bilder på din Tiger vore kul att se!

sally101
2012-10-07, 01:14
jättebra tips om Tiger forumet, jag tackar :D

Har försökt ladda upp bilder men får bara felmeddelanden :( Ska se om jag får ordning på det med hjälp av admin...

Håkan46
2012-10-07, 10:17
Angående bilder så är dom förmodligen"för stora" för att få plats på forumet. När du försöker ladda upp kan du se hur stora dom får vara. Tror att det ligger på max 19 kb
Man kan gå via exvis forumbilder.com alt tinypics.com och länka dit.
På tinypics kan man skala om bilden för att den skall få plats här.
//Håkan

sally101
2012-10-07, 12:43
Angående bilder så är dom förmodligen"för stora" för att få plats på forumet. När du försöker ladda upp kan du se hur stora dom får vara. Tror att det ligger på max 19 kb
Man kan gå via exvis forumbilder.com alt tinypics.com och länka dit.
På tinypics kan man skala om bilden för att den skall få plats här.
//Håkan

Tack Håkan46! Tänkte att det kanske hade med det att göra men så stod det att det skulle justeras själv vid uppladdningen, men det gick ju uppenbarligen inte :P Men forumbilder.com var toppen!! Och nu finns där bilder i albumet :)

Håkan46
2012-10-07, 17:30
Det måste jag säga var intressanta bilder. Kul att se hur den paketerades för transport.
Fin hoj det där och utrustad med rejäla väskor. Högre vindruta än normalt ser det ut som..
//Håkan

sally101
2012-10-08, 14:15
tre spännband och en massa bubbelplast och den kom fram i ett stycke från Umeå :) Och min Fazer åkte samma väg norrut och kom fram hel och ren den med, så det var absolut inga problem med att köpa/sälja hoj på detta sätt :)
Stämmer att det är lite högre ruta, var dock tvungen att vinkla ner den lite för turbulensen höll på att göra mig tokig, men det gick snabbt och lätt och man får nog prova sig fram där. Och väskorna är toppen de med!