handdator

Visa fullständig version : Marknadsundersökningar



Hondamannen
2012-09-29, 16:17
Hej,

Vad tror ni om tillverkarnas marknadsundersökningar? De som köper nya hojar får ju lämna en utvärdering om sina hojar men de speglar ju knappast hela motorcykelkollektivet. Kan det vara därför tillverkarnas utbud slår ibland fel?

Kan det vara så att de behöver ändra sitt sätt att göra marknadsundersökningar?

Vad tror ni? Jag jobbar Inte för ngn tillverkare, bara så att ni vet det.

Mvh

Hondamannen

Olle Å
2012-09-29, 18:08
Tror nog att en undersökning beträffande hojvalet osv. skulle få ett annat utseende om alla hojåkare tillfrågades om sin hojar, typ av körning osv.:confused::confused:
Då tror jag att det skulle komma fram en hel del synpunkter på utbudet av hojar. I dag verkar det som om några designer sitte i Japan och bestämmer vilka hojar vi skall ha.
Ta till exempel Hondas idiotgrej att lägga ner Africa Twin utan att ha någon ersättare. KTM tackar och bockar.:mad::mad:

engström67
2012-09-29, 18:51
Tror nog att en undersökning beträffande hojvalet osv. skulle få ett annat utseende om alla hojåkare tillfrågades om sin hojar, typ av körning osv.:confused::confused:
Då tror jag att det skulle komma fram en hel del synpunkter på utbudet av hojar. I dag verkar det som om några designer sitte i Japan och bestämmer vilka hojar vi skall ha.
Ta till exempel Hondas idiotgrej att lägga ner Africa Twin utan att ha någon ersättare. KTM tackar och bockar.:mad::mad:

Ja Africa twin är ju en fin hoj,Farsan har en men Varaderon funkar ju minst lika bra och mycket vassare:)

Guzzi-Leif
2012-09-29, 23:42
Jag har en aning om att många av oss har väldigt bestämda åsikter om vissa märken - utan att ens ha provsuttit än mindre åkt några mil.
Tror dessutom att många av oss skulle ha stor glädje av att byta hojtyp; från custom till äventyr, sport till touring o.s.v.

Tror alltså inte att flertalet egentligen kan bedöma sin egen favorit-båge eftersom man låst sig vid en viss typ eller ett särskilt fabrikat.

Jourtjänst
2012-09-29, 23:54
Jag har en aning om att många av oss har väldigt bestämda åsikter om vissa märken - utan att ens ha provsuttit än mindre åkt några mil.
Tror dessutom att många av oss skulle ha stor glädje av att byta hojtyp; från custom till äventyr, sport till touring o.s.v.

Tror alltså inte att flertalet egentligen kan bedöma sin egen favorit-båge eftersom man låst sig vid en viss typ eller ett särskilt fabrikat.

Mycket sant detta, tror jag.

RobbeS
2012-09-30, 00:28
Om alla valde hoj efter vad man egentligen kommer att använda den till så skulle nog hojmarknaden se annorlunda ut. Men nu vet man ju egentligen inte det vid första köpet utan man köper efter vad man tror att man kommer att använda den till. Drömmer man som jag om att köra mc jorden runt så är ju en stor "äventyrshoj" det ultimata men för det jag kört i sommar i alla fall så hade en liten Honda 500 från 80 talet räckt :). Blir det mest pendling till jobbet är en "scooter" eller varför inte en EU moppe fullt tillräckligt.
Nästa sommar ska då den där europasvängen bli av för mig så jag behåller min sporttourer ett år till i alla fall.

Foosi
2012-09-30, 01:28
Jag har en aning om att många av oss har väldigt bestämda åsikter om vissa märken - utan att ens ha provsuttit än mindre åkt några mil.
Tror dessutom att många av oss skulle ha stor glädje av att byta hojtyp; från custom till äventyr, sport till touring o.s.v.

Tror alltså inte att flertalet egentligen kan bedöma sin egen favorit-båge eftersom man låst sig vid en viss typ eller ett särskilt fabrikat.

+1 på det :beer:

Håkan46
2012-09-30, 10:59
Guzzi-Leif och RobbeS
Håller helt med om ovanstående. +:) +:)

Olle Å
2012-09-30, 15:32
Guzzi-Leif och RobbeS
Håller helt med om ovanstående. +:) +:)

Medhåll här också.
Undrar just hur många det är som faller för grupptrycket att köpa en hoj bara för att kunna smälta in? Dessa gamla gubbar på stora glidare som vill känna sig " looks alike " med en viss gruppering.:thumpdown::thumpdown:
Har en bekant som hade en Triumph, men nästan alla i klubben hade glidarhojar, jag hade då en Dominator. Han tyckte inte han passade in i gänget, så han köpte en glidare. Jag passade heller inte in , så jag struntade i dem och köpte en Transalp i stället. Nu kan jag ju fortsätta att köra när, hur och var jag vill, dessutom kan jag ge fanken i hur vädret är.:eek::eek::beer::beer:

Reject
2012-09-30, 16:28
Grupptryck är väl inget nytt och knappast något som uteslutande gäller för motorcykelåkare.

Människan är i grund och botten en social varelse och viljan, eller behovet, av att bli accepterad av de människor i sin omgivning kan ta sig olika uttryck.

Vissa sticker ut för sakens skull, andra "köper" sig acceptans via kläder, accessoarer, frisyr eller som i detta fallet: en viss typ av motorcykel.

Personligen vill jag inte väga in om det är "bra" eller "dåligt". Just idag har jag inte det bekräftelsebehovet att säga hur "dumma" vissa är för att dom gör vissa val och på så sätt hävda min egen förträfflighet som gjorde "rätt" val istället...

engström67
2012-09-30, 16:48
Håller också med att många anpassar sig efter andra.Själv så köper jag den hoj som jag tycker är snygg och passar mitt körsätt och passar till det jag vill ha den till sedan ska det vara pulver i maskin sedan spelar det ingen roll vad som står på tanken:)

Guzzi-Leif
2012-09-30, 23:25
Grupptryck är väl inget nytt och knappast något som uteslutande gäller för motorcykelåkare.

Människan är i grund och botten en social varelse och viljan, eller behovet, av att bli accepterad av de människor i sin omgivning kan ta sig olika uttryck.

Vissa sticker ut för sakens skull, andra "köper" sig acceptans via kläder, accessoarer, frisyr eller som i detta fallet: en viss typ av motorcykel.

Personligen vill jag inte väga in om det är "bra" eller "dåligt". Just idag har jag inte det bekräftelsebehovet att säga hur "dumma" vissa är för att dom gör vissa val och på så sätt hävda min egen förträfflighet som gjorde "rätt" val istället...

Jag la' inte in någon värdering om rätt eller fel - är bara inne på att våra val inte är så fria eller rationella som vi ofta tror.
Gäller även mig förstås...