handdator

Visa fullständig version : Batteriet över vintern?



pentti01
2012-09-25, 00:30
Hur gör ni med Mc-batteriet undern vintern?
Jag är väl lite gammaldags kanske men så här gör jag :
Jag skruvar loss batteriet . kopplar på den svagaste glödlampan jag kan hitta.
När lampan knappt orkar glöda laddar jag batteriet igen.
Detta upprepar jag då o då under vintern med alla mina batterier (Båt , husvagn mm)
Att motionera batterierna på detta vis har alltid funkat för mig även om de står kallt.

Jag vet att det finns dom som gör på annat sätt, så därför undrar jag; hur gör ni?

LowTech
2012-09-25, 07:26
Hur gör ni med Mc-batteriet undern vintern?
Jag är väl lite gammaldags kanske men så här gör jag :
Jag skruvar loss batteriet . kopplar på den svagaste glödlampan jag kan hitta.
När lampan knappt orkar glöda laddar jag batteriet igen.
Detta upprepar jag då o då under vintern med alla mina batterier (Båt , husvagn mm)
Att motionera batterierna på detta vis har alltid funkat för mig även om de står kallt.

Jag vet att det finns dom som gör på annat sätt, så därför undrar jag; hur gör ni?
Man haver ju ett lager med div ackar till div ändamål, liksom..
Brukar ge dem en dosis med laddaren nån gång i månaden..
Har funkat hittills. Att "bara lämna dem" brukar vara destruktivt, även om det KAN fungera.

Har skissat lite på en automatisk urladdare som kan ladda ur ackar, till en bestämd nivå, för att motionera dem, får se om det projektet går i hamn nångång..:rolleyes:

Ankan1
2012-09-25, 08:10
Tar in batteriet i normal rumsvärme.

Jonas76
2012-09-25, 08:13
Jag kör med en smart laddare och snabbkoppling till batteriet, sitter på konstant under vintern och laddar när den känner att spänningen börjar dala!

Mats Liifv
2012-09-25, 08:22
Jag kör med en smart laddare och snabbkoppling till batteriet, sitter på konstant under vintern och laddar när den känner att spänningen börjar dala!
Har gjort likadant under cirka tio år. Enkelt och effektivt!

Olle Å
2012-09-25, 08:45
Eftersom jag kör då och då även på vintern, så löser det sig. Men om det blir ett längre uppehåll, så åker underhållaren på.
:santaclaus: han håller nog på att värma upp nu

namn
2012-09-25, 12:04
Vad skulle idén med djupurladdning ge för fördelar på en bly/syra acc. Som måste vara den vanligaste Typen i alla rullande fordon..?

Hondamannen
2012-09-25, 12:06
Jag har aldrig laddat mitt batteri under vintern. De vintrar det har gått så har jag tagit en sväng för att underhållsladda batteriet samt motionera bromsarna. Men ju mer elektronik ens hoj har desto mer rädd om batteriet måste man vara.

LowTech
2012-09-25, 12:22
Vad skulle idén med djupurladdning ge för fördelar på en bly/syra acc. Som måste vara den vanligaste Typen i alla rullande fordon..?
Ingen alls.
Djupurladdning (<<10% av kap) är rent skadlig för den typ av startbatterier som vanligen används i fordon..
De är inte konstruerade för det.
De är STARTbatterier och bör inte urladdas under 50% av kap.

jrutgers
2012-09-28, 15:40
Jag kör med en smart laddare och snabbkoppling till batteriet, sitter på konstant under vintern och laddar när den känner att spänningen börjar dala!

JApp..det är det vi gör på 2000 talet! Slår allt annat, utan något krångel:)

namn
2012-09-28, 15:54
Ingen alls.
Djupurladdning (<<10% av kap) är rent skadlig för den typ av startbatterier som vanligen används i fordon..
De är inte konstruerade för det.
De är STARTbatterier och bör inte urladdas under 50% av kap.

Jag är helt med dig på detta, att djupurladda en bly/syra acc är väl vad jag vet det bästa / snabbaste sättet att förstöra ett sånt batteri.
Start och/eller fritids- batterier bör hållas så fulladdade som möjligt, hela tiden.

att djupurladda batterier kan vara en kvarleva från gamla mobiltelefoner /NiCa batterier har ju en minnes effekt som bör motioneras upp med jämna mellanrum. Men så är inte fallet med bil/mc/båt/husvagnsbatterier eller liknande

Olle Å
2012-09-28, 17:26
Jag är helt med dig på detta, att djupurladda en bly/syra acc är väl vad jag vet det bästa / snabbaste sättet att förstöra ett sånt batteri.
Start och/eller fritids- batterier bör hållas så fulladdade som möjligt, hela tiden.

att djupurladda batterier kan vara en kvarleva från gamla mobiltelefoner /NiCa batterier har ju en minnes effekt som bör motioneras upp med jämna mellanrum. Men så är inte fallet med bil/mc/båt/husvagnsbatterier eller liknande

Ett litet apropå där . Enligt en batteriförsäljare, så tål ett så kallat fritidsbatteri mycket bättre en urladdning än ett startbatteri.:beer::beer:

namn
2012-09-28, 17:43
Mycket bättre Ja. Men är ändå långt ifrån bra...